MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En offisiell unnskyldning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En offisiell unnskyldning

 Post Reply Post Reply
Author
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En offisiell unnskyldning
    Posted: 16 august 2006 at 09:29

For evigheter siden var det en opphetet diskusjon om hvilken modulstandard man skulle satse på i Norge, og hvordan man skulle gå fram i valget av denne.

Denne diskusjonen skapte en del vondt blod, og jeg medvirket til dette med min rolle i diskusjonen hvor jeg talte for at MJF burde være med på modul-satsningen, og hvor jeg også var en iherdig motstander av å velge FREMO uten å også se på andre muligheter.

Selv om det er lenge siden, tror jeg det stadig huskes, og jeg vil herved be om unnskyldning for dette.

Historien har vist at det til fulle var den riktige beslutning å velge FREMO. Og heldigvis uten MJF.

Det var de helt rette menneskene som tok iniativ til FREMO, med handlingskraft (i motsetning til utredningskraft) og som hele tiden i årene som har gått viser den samme entusiasme og glede over FREMO. FREMO øker i tilhengertall og geografisk utbredelse.

Jeg er meget imponert over det vedvarende engasjement og har lyst til å rette en varm takk til alle dere som arrangerer FREMO-treff. Jeg har selv vært på FREMO-treff (forøvrig med egen modul) og det er bare noe av det artigste jeg har opplevd innen MJ.



Edited by ØyvindS - 17 august 2006 at 00:10
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2006 at 16:22

Hei Øyvind!

Jeg tror de fleste idag ser tilbake på diskusjonen (også kallt modulstandardkrigen ) fra den tiden som egentlig mer eller mindre underholdende. Jeg var også på en "annen" side, men da mer pro HMjK-standard (Haugaland Modelljernbaneklubbs)  og evt. Bergensstandarden (som er bygget på HMjKs). Dette selvfølgelig fordi dette kjennte jeg, og mente at det var opplest og vedtatt at dette var det alle burde satse på.

Jeg skal ikke si ett vondt ord om de forskjellige standardene. Men man kan vel si at de har forskjellige funksjoner å fylle - den ene som den andre.

Jeg har også hevet meg på FREMO-konseptet, og vil faktisk trekke det så langt som å si at hadde det ikke vært for gledene FREMO-miljøet og arrangementene har gitt meg, så hadde min eneste hobby idag vært frivillig på redningsbåt og båtliv... Og her kommer nøkkelen til suksessen inn; FREMO gav oss noe annet enn det vi tidligere har sett. Et fleksibelt konsept, der "spillet" (trafikkspill/rollespill om du vil) stod i sentrum, og realismen etter å kunne drive modelljernbanen så realistisk som mulig. Ikke alle har 60 kvadratmeter på loftet eller i kjelleren til å bygge "drømmeanlegget". Nå skjer det i Norge 2-4 ganger pr. år på FREMO-treff.  Vel, nå skulle ikke jeg ytterligere promotere FREMO, men jeg tror dette er "lyset" som enkelte i 2000/2001 sett - og isteden for å ytterligere fyre opp en slik diskusjon, så tok noen rett og slett action. Det er det sentrale enkeltpersoner i FREMO-miljøet som skal ha æren for.

Men om det virkelig er nødvendig å unnskylde Øyvind? Neppe! Man er da flinke å skille sak og person!



Edited by -TUR- - 16 august 2006 at 18:19
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2006 at 20:53

Såvidt jeg kan huske Øyvind så var vel ikke du akkurat den værste"protestanten" den gangen vi diskuterte på det gamle-gamle forumet, det var da enkelte som var ennå mer opptatt av å være "inkluderende" til det nivå at det hele kunne endt som en stor uspiselig lapskaus, og de som var mer ivrig etter å organisere diskusjoner og tråder enn å se fordeler og ulemper med forskjellige alternativer.

Dessuten så skal det da ikke være nødvendig å unnskylde noe bare fordi man har tatt et motsatt standpunkt en gang... det er jo en del av det å diskutere det. hadde alle hatt samme standpunkt så hadde det ikke blitt noen diskusjon, og det hadde ikke nødvendigvis vært den rette "vinneren"

Jeg syns faktisk ikke moduldiskusjonen den gangen var så grov som kanskje senere diskusjoner har vært. Syns å huske de fleste argumenterte for og mot de tingene de likte/mislikte ved de forskjellige standardene, og jeg håper da absolutt ikke noen skulle gå rundt og synes hverken du, jeg eller andre personlig er noen tullinger fordi vi argumenterte mot hverandre i debattene. Som Tore skriver; vi diskuterte da sak, ikke person.

Egentlig var det nesten en av de bedre diskusjonene nettopp fordi så mange bidro med såpass mange saklige argumenter på en slik måte at det skapte et virkelig engasjement i diskusjonen over lengre tid.

Eirik

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,045 seconds.