MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tyveri av MJ-utstyr - Noe for MJ-Bladet ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tyveri av MJ-utstyr - Noe for MJ-Bladet ?

 Post Reply Post Reply
Author
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tyveri av MJ-utstyr - Noe for MJ-Bladet ?
    Posted: 15 august 2006 at 10:02

Hei !

I den senere tid er det noen som har vært uheldig og fått frastjålet MJ. Det dreier seg om store verdier. Hadde det vært en ide å ha en oversikt i MJ-bladet over ting som er meldt stjålet, slik at vi alle kan holde øynene åpne ? Tenkte på en egen fast rubrikk/side på samme måte som foto.no  har.  Det kunne jo kanskje være aktuelt å ha en egen side/topic her også ? Noen synspunkter ?

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 11:18

God idé, men problemet med MJ-bladet er at ingen vet når det kommer ut. Alt stjålet materiell kan være solgt lenge før noen ser det i bladet.

Å ha en egen side/topic her er absolutt påkrevet . Selv om ikke alle leser dette forumet, vil jungeltelegrafen virke.

 

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 13:02

Jeg er enig i at det er en fordel at vi har en mekanisme som gjør det vanskelig å omsette/besitte mj som er ervervet ulovlig.

Noe vi kan drøfte først:

Kan "Mistet/Stjålet"- kategori kunne fungere på rubrikkannonsene på mjf.no? Eller er ikke det uproblematisk?

Dokumentasjon av eierskap: Bilder, kvitteringer, rimelig bevitnelse fra andre om at eierskap bekreftes. Annet?

Hvis svar er ja: Bør det være en betingelse at tyverier er politianmeldt, eller er dette vel byråkratisk? (Å anføre at tyveriene er politianmeldt kan gjøres uansett)

Hvem skal ha beskjed dersom man får mistanke? Eier? Politi? Begge? Som forening blir det vanskelig for oss å bedrive oppklaring, men vi kan i alle fall hjelpe godt til i å få det oppklart.

 

 

Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 13:48
Som dere kansje har fått med dere har også jeg blitt frastjålet utstyr. En stjålet/mistet side må det være mulig og få opp slik at man kan varsle andre med-mjere i samme distrikt.
Tut, tut.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 14:06

Da har jeg forsøksvis lagt opp et forslag her. http://www.mjf.no/bruktmarked/default.asp

Kanskje kan siden synes rimelig streng, men det er også alvorlig å bli frastjålet utstyr.

Merk at dette er et forslag. Det kan hende en annen løsning benyttes i fremtiden.

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 14:09

Hei !

Jeg tenkte meg en enkel liste med hva det er som er stjålet/mistet, ev. serienummer, fabrikant/leverandør.

Så kan vi som bruker Forumet, kikke på lista når vi kommer over noe til "røverpriser". Ikke noe byråkrati om politianmeldelse, eller innblanding fra andre om oppfølging. Ser for meg at om vi oppdager noe, så gir vi beskjed til den uheldige.

De samme opplysningene kan stå i MJ-Bladet også, siden det ikke er alle som er på nettet, og leser her. Og lista bør stå så lenge som den uheldige vil at den skal stå. (Slik at ingen som selger denslags skal tro at "en dag er lista borte, og da kan vi selge" )

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 14:25
Jeg er helt enig i at vi burde ha en slik liste. Utfordringen blir å la den som legger inn slik info kunne redigere sine lister, og at den har en sluttdato på visning etc.

Jeg tar utfordringen, og skal finne en løsning på en slik liste. Kan du (TomL) sende webmaster en oversikt over det utstyret som er kommet på avveie slik at jeg har en mal å jobbe etter?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 14:29

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg er helt enig i at vi burde ha en slik liste. Utfordringen blir å la den som legger inn slik info kunne redigere sine lister, og at den har en sluttdato på visning etc.

Jeg tar utfordringen, og skal finne en løsning på en slik liste. Kan du (TomL) sende webmaster en oversikt over det utstyret som er kommet på avveie slik at jeg har en mal å jobbe etter?

Flott. I mellomtiden KAN rubrikkannonsesystemet benyttes inntil mer skreddersydd løsning er på plass. Kategori er opprettet, inklusive testannonse som eksempel.

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 14:47

Jeg tar utfordringen, og skal finne en løsning på en slik liste. Kan du (TomL) sende webmaster en oversikt over det utstyret som er kommet på avveie slik at jeg har en mal å jobbe etter?

Hei !

Det er nok ikke jeg som har vært uheldig, men en mj-kompis på nabo-forumet. Jeg skal gi beskjed!

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 19:17

Jeg vet at Musikkpraksis praktiserer dette med mistet musikk intrumenter. De har egen rubikk i bladet hvor man kan annonsere ting som er blitt borte. Husker jeg rett så det er muligheten for det samme på websidene.

A matter of life and death
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 23:35

Jeg er bare så utrolig glad nå. Har klart igjennom litt amatør dektivarbeid å få tilbake nesten alt jeg mistet!!! Snakket litt rundt med flere i blokkkomplekset og fikk høre at den narkomane sønnen til en nabofrue hadde vært hjemme den dagen. Ja ,det er ikke pent å dømme på forhånd, men tok en prat med han og 1 time etterpå stod "varene" på avtalt sted.

Mangler bare 2 vogner så jeg må si meg ganske fornøyd med det.

Tut, tut.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 23:38
Se også hva som gjøres på foto.no vedr stjålet fotoutstyr.




Edited by KnuT - 16 august 2006 at 00:21
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2006 at 00:01

Godt å høre Christian  

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2006 at 09:36

Godt initaiv, Tom.

Og bra utgangspunkt for løsning, Lars.

Det har jo vært fremme i forumsammenheng det med risikoen for tyveri om noen følger med på forumet og registrere folk som åpenbart har mange verdifulle lok. Pass på at tyveriregisteret ikke også for lett identifiserer folk. Det er lett å regne ut at de som har mistet verdifulle lok, kommer til å gjenanskaffe.

(hilsen en som mistet eget MJ-utstyr for 30.000 ved innbrudd i klubben, uten å få igjen et øre)



Edited by ØyvindS - 16 august 2006 at 09:37
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2006 at 19:04
Meningen med registeret er at det er personlig inntil det blir meldt savnet/stjålet/mistet. Registeret er gull verdt for den som har registrert det. Når det først er borte kan det være vanskelig å finne igjen all infoen.

Planen er å implementere link til registeret fra MJ-børsen etc slik at det får en preventiv virkning for omsetning av stjålet utstyr.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.