MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Det dummeste jeg har sett på lenge....
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Det dummeste jeg har sett på lenge....

 Post Reply Post Reply
Author
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Det dummeste jeg har sett på lenge....
    Posted: 14 august 2006 at 14:09

Nedenstående video av et "stunt" kan muligens oppleves på en ubehagelig/uheldig måte for personer som har vært i (eller frykter) en lignende situasjon, eksempelvis lokførere, bilførere, trikkeførere, syklister, motorsyklister, piloter osv.  Dersom du føler at du kan få en negativ opplevelse av å se en som gjør noe utrolig dumt og med fare for eget liv og sikkerhet ifm med et ankommende tog, så lar du bare være å se på dette innslaget.

Jeg har lest de reaksjonene som er kommet fra et par av dere og respekterer deres syn på dette.  Jeg mener imidlertid at det grotesk stupide i en slik gjerning poengterer hvor lite gjennomtenkt det går an å bli i sine handlinger.  Jeg vil også tro at det derigjennom er definert et absolutt punkt for hvor nær døden det går an å komme - ingen ved sinne fulle fem kan komme på tanken om å overgå dette.

Hva angår muligheten for å bidra til noens eventuelle traumer, så er selvfølgelig en sjanse tilstede for dette.  Imidlertid er det så mange av oss som har opplevet triste/tragiske og nesten-situasjoner, som må forholde oss til å bli minnet på dette i mange sammenhenger.  Uten at jeg ønskeer å utdype dette nærmere, vil jeg bare si at "sånn er det bare".  Advarsel er imidlertid lagt inn på toppen av innlegget.

http://www.youtube.com/watch?v=VTG4A5xBL1c&mode=related& amp; amp;search=

PS Redigert 150806 1430: Lagt til advarseltekst og egen kommentar.



Edited by Morten M - 15 august 2006 at 14:34
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2006 at 14:12
Noen er så teite at det nesten ville være en fordel for oss andre om de havna under toget... hadde det bare ikke gitt lokføreren angst... 
Lurer på hva pulsen til lokføreren var etter det der??
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2006 at 17:22

Fy f*en noe så stygt gjort. det er fælt å si det men sånne idioter fortjener nesten å bli kjørt over.

 

Tut, tut.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2006 at 17:33
Manglet bare at det kom et tog motsatt vei når han hopper over i det andre sporet... 
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2006 at 18:14
YouTube er vel stedet for syke filmer...

Edit: Bør kanskje advare jeg og... Den følgende filmen er ikke for ment for personer under 18 år pga. at den inneholder sterke scener. Hendelsen i filmen var et personlig tragedie og ikke et iscenesatt stunt. Av hensyn til personer som har opplevd noe slikt bør man være forsiktig med hvem man viser filmen til. Jeg beklager om noen har følt seg støtt av denne filmen før advarselen kom. Henviser forøvrig til komentarer nedenfor... De sier vel det meste.

Edited by carlf - 17 august 2006 at 13:59
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 00:28

Med stor fare for å virke negativ og muggen osv. :

Personlig synes jeg det er galt at slike filmer får ligge tilgjengelig i offentligheten. Men det er visst symptomatisk for samfunnsutviklingen, hvor grenser rykkes til det grenseoverskridende (). Men jeg er sikkert bare en olding med antikvariske synspunkter. Men jeg lurer litt på hva en film av denne type egentlig gir betrakteren annet enn en overfladisk spenningsfølelse levd ut gjennom noen andre. Og status fordi man kan sende den rundt til kompisene.

Morten, takk for at du brakte denne, så jeg fikk et påskudd til å reise en problemstilling jeg har grunnet over lenge. 

Personlig mener jeg dog at man ikke bør bidra til å utbre slike filmer, dvs. la være å linke til dem. Om folk går på YouTube og leter etter "syke" filmer selv, får være deres sak. Å få den servert på et forum, uten advarsel, er noe annet. Her finnes lokførere som kanskje har opplevd folk på sporet. Her finnes ungdom og kanskje andre som kan få det dårlig med å se en slik film.

Just my 10 cents..

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 12:15

Hei,

helt enig med Øyvind, og jeg er ikke en olding en gang.....

 Slike filmer bør ikke videreformidles på noen som helst måte av flere grunner;

  • de kan fremkalle traumer hos folk som har vært involverte i lignenden hendelser
  • De kan gi negativ inspirasjon og ideer til personer med manglende rasjonell tenkeevne
  • Å spre disse videoene er med på å gi heltestatus og publisitet til idioter som utsetter seg selv og andre for fare ut fra et sykt eksponeringsbehov.

Hilsen Ben-Sigvald

 

Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 13:49
Enig i hva som skrives her. Er pokker meg bare sekundet ifra før det går galt. For en idiot.
Tut, tut.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 15:21
Sakte i bakkene: vi kan da ikke forby alt som er dumt og tåpelig!

Det er jo allerede forbudt å løpe rundt på skinnegangen. Hva mer kan man gjøre?
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 16:48

Hei

Er enig med mye av det som sies her Mange av de som står bak filmene på Youtube er idioter som har det morro med å lage film på uskyldige menneskers bekostning Folk får gjerne sette livet sitt på spill for en liten filmsnutt (det er deres valg), men man får for f*** ikke involvere andre. 

Hilsen Andreas  

Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 17:04
Enig med Andreas. Slemt å gi en uskyldig tredjepart traumer for livet for å få litt morro. Jeg er ganske sikker på at føreren i det toget ikke så om han på skinna kastet seg vekk i tide....

Samme gjelder selvmord på skinnegangen. Jeg skal ikke si noe for eller imot å ta sitt eget liv men å drepe andre eller innvolvere andre på en negativ måte mot deres egen vilje er respektløst!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 17:12

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Hva mer kan man gjøre?

Sikre skinnetraseen bedre. Dete r trist å se hvor lett slikt som dette "stuntet" egentlig er.

Tut, tut.
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 17:17
Originally posted by Christian Christian wrote:

Sikre skinnetraseen bedre. Det er trist å se hvor lett slikt som dette "stuntet" egentlig er.

Det tror jeg vil være en uoverkommelig oppgave. Å sikre alle jernbanespor slik at kluthuene ikke klarer å komme seg over, vil være nær sagt umulig. Jeg satser heller på at Darwins teori holder stikk. Mindre begavede mennesker som i dette tilfellet, blir en eller annen gang truffet av toget. Særdeles lite hyggelig for lokføreren, men desto bedre for menneskeheten....

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2006 at 18:21

Hei igjen,

Det du nevnte om selvmord Carl Fredric har også utartet seg i trafikken. Selv om dette kanskje er litt på kanten av det vi egentlig diskuterte synes jeg alikevel at det bør nevnes slik at man kan være klar over det når man ferdes i trafikken. Jeg leste for en tid tilbake i Aftenposten om folk som velger å ta livet sitt på veien, som regel ved å styre rett i fronten på et vogntog som da har minimale muligheter for å unnslippe. Etterforskning av flere front til front kollisjoner mellom personbiler og vogntog/semitrailere har vist at ca 50 % av alle ulykkene (hvis det kan kalles det ?)er selvmord. Enkelte ganger blir også andre biler involvert når vogntoget mister styringen eller velter etter det første sammenstøttet. Dette har etter hvert blitt en sak som yrkesjåfører må leve med som en del av jobben. Temmelig tragisk, men slik har det altså blitt alikevel.

Mvh Andreas



Edited by Andreas - 15 august 2006 at 23:33
Hilsen Andreas.   
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2006 at 09:06

Morten

Takk for at du la på en advarselstekst.

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2006 at 01:59
Dere som lett får traumer bør koble dere fra internett. Dere andre kan ta en titt på denne: http://www.dailymotion.com/visited/search/atv/video/x2wwk_at vbackflip-vtt
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2006 at 14:07
Haha, så det tilfeldigvis på Discovery når det gikk noen uker tilbake.
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.