Halvmeterspor i Norge? |
Post Reply |
Author | |
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 august 2006 at 16:49 |
Hei! Sommeren er på hell og det nærmer seg innendørs byggetid. Er det noen som vet om norske forbilder av baner med sporvidde rundt en halvmeter? Stikkord: Gn15... Mvh. Jon S. Edited by Jon S. - 14 august 2006 at 22:04 |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg gikk en tur på stien....
Og hva fikk jeg se......: Sporvidden så ut til, ved grovt øyemål, å være omlag 50 cm. Det er tatt på det som jeg tror er den gamle ammunisjonshavna i Trondheim, Nedenfor Ringve. Skal poste flere bilder seinere, på bloggen min. Når den kommer opp igjen.... |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! 500mm sporvidde har blandt annet vært brukt ved:
Kilde: Banedata 2004 |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Er dette fra samme anlegg som Forsvaret hadde på Langstein? |
|
Med vennlig hilsen
|
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spennende! Takk for svar, begge to. Det var igrunnen noe sånt som dette jeg trengte - en "unnskyldning" for å kunne bygge norsk halvmeterspor! Nå har jeg mer enn nok prosjekter allerede, så det spørs når jeg får bygge noe slikt, men bakgrunnsmateriale er alltid spennende... Mvh Jon S. |
|
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Gn15 gjengir vel virkelighetenssporvidde 15", og således finnes det jo kanskje ennå mer interresante forbilder enn de norske? Hva med Romney, Hythe & Dumchurch Railway i Kent i Storbritania? I Gn15 kan jo denne banen bygges med vanlig standard britisk 00-skala materiell. Således kan man jo også lage verdens minste pansertog: |
|
Med vennlig hilsen
|
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
...Bare for å svare meg selv litt her. Ideén om Gn15 og 00-materiell er allerede brukt: Link: Hythe av Graham Lindley |
|
Med vennlig hilsen
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |