MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spørmål om N spor
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spørmål om N spor

 Post Reply Post Reply
Author
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spørmål om N spor
    Posted: 01 august 2006 at 13:33

Hei.

Etter ei stund med Norsk H0 snusar eg no på amerikansk N. Har då nokre spørsmål.

Kva er "anbefalt" radie på kurver i N?

Kva er mest vanleg av Kode 80 og Kode 55? Er det stor forskjell på dei? (har ikkje funne beskrivelse av profil enda)

Er det noko amerikansk materiell som er kjent for å ikkje kunne gå på Kode 55?

 

Jan-Rune

Back to Top
gunwes View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gunwes Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2006 at 11:44

Her står det endel om standarder:

http://www.ntrak.org/standards.htm

Jeg bruker Atlas code 55, men det er som du sier ikke alle typer hjul som passer på den skinnegangen. Micro-Trains vognmateriell har som regel lavprofil hjulsett levert med i pakningen, ellers lager Atlas hjulsett som passer  (33" og 36"). Har du gamle vogner og lok vil jeg tro du får litt problemer. Jeg antar imidlertid at det meste kan tilpasses med reservedeler.

gw
Back to Top
gunwes View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gunwes Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2006 at 12:41

I tillegg til lenken ovenfor fant jeg i Model Railroader september 2006 et kapitel om "Layout Planning Fundamentals" (pp 66-68) med nyttige opplysninger om kurveminima, sporsenter og stigninger, også for N-skala (og eller mye annet matnyttig i det nummeret). Antar det er å få hos Narvesen i slutten av måneden (men jeg vil anbefale deg å abonnere)!

 

gw
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.