MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hval på tog
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hval på tog

 Post Reply Post Reply
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hval på tog
    Posted: 13 juli 2006 at 09:59

Jeg fikk tilsendt en kopi av en dansk artikkel fra september 1951 (kilde ukjent) fra en FREMO-venn i Danmark. Han var på jakt etter flere opplysninger om en "hendelse" på den tiden.

Artikkelen beskriver, og viser bilder av, en blåhval som ble transportert rundt i Danmark på en jernbanevogn. Den var tatt i havet utenfor Molde, ble konservert, og fraktet rundt i Danmark for å vises fram som en raritet. Vognen den lå på så ut til å være en 4- eller 6-akslet flatvogn med staker.

Er det noen av dere som har hørt om en slik tildragelse, og eventuelt har flere opplysninger. Min danske venn kunne tenke seg å lage en "spesialfrakt".

Hilsen Halvor

Back to Top
keknor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote keknor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2006 at 12:59

Hei,

Jeg mener at jeg har sett et filmklipp i den gamle filmavisen som viser en hval som ble transportert på Bergensbanen trolig i 50-årene.

For yngre lesere:

Filmavisen var en nyhetsfilm som ble laget i Norge før TVens tid. Den ble vist på kinoene rundt om i landet med "ferske " nyheter i svart hvit. Om det var en gang i uka eller i måneden husker jeg ikke. Mener å huske at de strevde med å holde hvalen fuktig.

Hilsen Knut (kek)

keknor
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2006 at 16:18

Prøv http://www.filmarkivet.no/v1/(vmayuh55gym35hu1x3eqcw55)/inde x_portal.aspx

Utrolig hva de har der. Noe koster, men mye er gratis.

Tut, tut.
Back to Top
keknor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote keknor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2006 at 23:39

Jeg fant følgende i nasjonalbibliotekets webside:

 

http://www.nb.no/sesam/ettreff.php?resourcetype=Film&ses amid=5c7acdf7ed67f9e212c3c2fee00170a5&resourcelevel=brow sing

 

FILMAVISEN : PERIODEN 1951-1952

Materialtype Film
Publisert Norsk film, 1993
Omfang 03:00:00

Beskrivelse

"Balsamert hval fra Bergen til Danmark med tog"

 

Knut

Utvalgte innslag fra revyene i årene 1951 og 1952.

Året 1951
Balsamert hval fra Bergen til Danmark med tog
ved Bulken, Voss
keknor
Back to Top
keknor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote keknor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2006 at 23:49

For mer informasjon om filmavisen, se her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Filmavisen

Klipp fra filmavisen ble sendt i reprise på NRK for 10-15 år siden. Det er mye interessant her for alle som bygger norsk fra 50 tallet.

Knut

 

 

keknor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.