MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tog til Danmark
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tog til Danmark

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2006 at 15:05

Stemmer ja. Tenkte Loenga først jeg, men det er jo et stykke unna.

Tut, tut.
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2009 at 17:49
Originally posted by kness kness wrote:

Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Mener å ha sett en eller annen øst-europeisk (polsk ellr russisk?) vogn i et slikt togsett i Oslo en gang på slutten av 80-tallet. Noe i stil med den grønne på et av bildene ovenfor. Noen som vet noe mer?

Petter

Du har nok sett den grønne vogna på bildet, som var en Russisk vogn med egen konduktør. Vogna var i Oslo 1 gang i uken om sommeren. Den gang kunne man faktisk ta toget fra Oslo Ø. til Moskva, men ut på 80-tallet gikk ikke dette lenger. Nøyaktig når de sluttet med dette husker jeg ikke, men jeg tror ikke den gikk så lenge som til slutten av 80-tallet. Da har det i såfall vært en Tysk vogn av noe slag du har sett, som gikk regelmessig til langt ut på 90-tallet.

Hilsen  Kjetil

Beklager bumping av annens tråd, men det er så mye god info og bra bilder i denne tråden, at jeg poster i denne, i steden for å starte en ny, selv om toget jeg først og fremst spør om er utenlandstog som ikke går om Danmark!
 
Jeg skal nå begynne å bygge bane, og har bestemt meg også for å kunne kjøre utenlandstog slik jeg husker dem fra min "interrailtid" ca 1990. Afred Nobel til Hamburg reiste jeg med flere ganger, og der begynner jeg å ha fått fatt i de riktige vognene (men DB liggevogner i Ozeanblau-Beige og blå DB TEN T3-sovevogner har ikke vært det letteste å finne i 1/87!). Jeg har også tenkt å ha Skandiaekspressen Oslo-Hamburg. For begge disse togene har jeg funnet detaljerte tyske nettsteder, sågar med forslag til hvilke firmas vogner som kan brukes til hvilke tog.
 
Det jeg derimot ennå har problemer med å finne er vognplan for det toget på Østfoldbanen som førte sovevogn Oslo-Moskva. Det er et bilde fra NJK i denne tråden, men det er tatt 1975-76. Jeg ser at Kjetil skriver at denne vogna sluttet å gå på 80-tallet, men jeg mener selv å huske at den gikk (muligens etter noen år pause?) tidlig på 90-tallet. Jeg mener å huske å ha sett denne sovevognen på Oslo S tidlig på 90-tallet, og i følge http://www.jarnvagsframjandet.se/klartspar/pdf/1-2004.pdf
(side 12) gikk sovevognen Oslo-Moskva til og med 1992, mens Alfred Nobel gikk til 1994.
 
Jeg har skaffet meg grønne russiske sovevogner fra Tyskland (Ebay er din venn!), en fra SZD og en fra RZD, altså hhv sovjetiske og russiske statsbaner. Hvilken ville være riktig ca 1991/92? Hvilke vogner gikk ellers i toget Oslo-Malmø? Jeg antar SJ RC eller NSB El16 som trekkraft, og mest svenske vogner ellers? Gikk det øvrige ikke-skandinaviske vogner i dette toget på Østfoldbanen, fx DR-vogner (liggevogn eller AB til Berlin) eller tjekkiske/ungarske/polske vogner, eller kom disse vognene først på i Malmø?


Edited by Øyvind Erik - 28 november 2009 at 17:52
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2010 at 21:28
Smile
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:


 
Jeg skal nå begynne å bygge bane, og har bestemt meg også for å kunne kjøre utenlandstog slik jeg husker dem fra min "interrailtid" ca 1990. Afred Nobel til Hamburg reiste jeg med flere ganger, og der begynner jeg å ha fått fatt i de riktige vognene (men DB liggevogner i Ozeanblau-Beige og blå DB TEN T3-sovevogner har ikke vært det letteste å finne i 1/87!). 


Heris og ADE lager de tyske liggevognene litra bcüm/bum. Jeg har selv en ADE (relativt dyr) og 3 Heris-modeller av liggevognene, og er fornøyd med dem. Min "Alfred Nobel" gikk på et FREMO-treff i Kr.sand, og vognene gikk helt fint.

Hva T3-modellen av den blå TEN-sovevognen angår, lager Roco (så vidt jeg vet) en.

For tiden på eBay: TEN-sovevogn (T3)


Denne gikk også ved enkelte anledninger i rød fargesetting.


Fra Heris: http://cgi.ebay.de/Heris-11021-Liegewagen-DB-Ep-IV-2-Kl-1-87-Spur-HO_W0QQitemZ320367401776QQcmdZViewItemQQptZDE_Modellbau_Modelleisenbahnen?hash=item4a97629b30#ht_1670wt_941
 
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Det jeg derimot ennå har problemer med å finne er vognplan for det toget på Østfoldbanen som førte sovevogn Oslo-Moskva. Det er et bilde fra NJK i denne tråden, men det er tatt 1975-76. Jeg ser at Kjetil skriver at denne vogna sluttet å gå på 80-tallet, men jeg mener selv å huske at den gikk (muligens etter noen år pause?) tidlig på 90-tallet. Jeg mener å huske å ha sett denne sovevognen på Oslo S tidlig på 90-tallet, og i følge http://www.jarnvagsframjandet.se/klartspar/pdf/1-2004.pdf
(side 12) gikk sovevognen Oslo-Moskva til og med 1992, mens Alfred Nobel gikk til 1994.
 
Hvilke vogner gikk ellers i toget Oslo-Malmø? Jeg antar SJ RC eller NSB El16 som trekkraft, og mest svenske vogner ellers? Gikk det øvrige ikke-skandinaviske vogner i dette toget på Østfoldbanen, fx DR-vogner (liggevogn eller AB til Berlin) eller tjekkiske/ungarske/polske vogner, eller kom disse vognene først på i Malmø?

Det samme er jeg interessert i. På Jernbane.net har jeg funnet et bilde av el16 i gammeldesign med SZD-vognen rett bak, deretter 2(!) NSB AB11/12 vogner etter, muligens en NSB B3 etter det igjen, men bildet er ikke tydelig nok. Noen RZD-vogn tror jeg aldri rakk å komme til Norge før vognen forsvant for godt. 

Det gikk etter sigende ved minst én anledning sovevogner fra CSD (Tsjekkoslovakia) til Norge ifb med utflukt for jernbanefolk, men jeg har ikke sett dette dokumentert, ei heller hvilke tog de skulle gått i.

Antakelsen om at SJ-vogner også var med, er nok svært riktig, men mer spesifikt skulle jeg gjerne sett. Det gikk i alle fall DSB-vogner i Skandia-ekspressen til omtrent 1990/91, minst 2 stk i togparet.

I forhold til toget-der-SZD-vognen-var-med-med-el16 har jeg også fortsatt noen løse ender å nøste opp. Smile
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2010 at 23:35
Takk for tipset om Ade-vognen! Kjøpte den, om ikke annet for å ha en ferdigbygd ADE-vogn i samlingen (de leverer vel mest byggesett). Roco og Lima har også samme liggevogn tilgjengelig, om ikke annet så på bruktmarkedet. Siden jeg postet mitt forrige innlegg har jeg skaffet meg en tysk, blå sovevogn som du nevner fra Roco (45070); den dukker relativt ofte opp på ebay. Egentlig rart at Heris produserer denne i rød utgave men ikke i den blå!
 
Jeg har funnet noen dokumenter skrevet av en tysker som heter Michael Weikert med vognplaner (og foreslåtte H0-modeller!) både for Alfred Nobel og Skandia-ekspressen, både på tysk, svensk og norsk strekning. Finner ikke linken på nett nå, men kan sende over som pdf-fil, hvis du sender meg e-postadressen som PM.
 
Her er kortvarianten for Alfred Nobel på sydgående

Flügelzug EC 491: Oslo – Helsingborg (Reihenfolge gilt für Oslo-Göteborg)

Verw. Gattung Laufweg Modell 1:87 Bemerkungen

SJ AB3R Oslo-Halmstad Lima (umbeschriften)

SJ B5FR Oslo-Halmstad Lima 309292 (blau)/ Lima 309446 (braun)

SJ B7R Oslo-Halmstad Roco 44726 (blau)/ Roco 44721 (braun)

DB WLABm Oslo-Hamburg Roco 45070

DB Bcmh Oslo-Hamburg Roco 44925/ Heris 11023

DB Bcmh Oslo-Hamburg Roco 44925/ Heris 11023

DB Bcm/ WLABm Oslo-Hamburg max. 1 Wagen bei Bedarf

DB Bcmh Göteborg-Hamburg Roco 44925/ Heris 11023

SJ BC2KT Göteborg-Kopenhagen

Og her er kortvarianten for Skandia-ekspressen på sydgående

395 Skandia-Express Oslo 7:35 – Hamburg Altona 23:04

1. Abschnitt: Oslo – Helsingborg

Verw. Gattung Laufweg Modell 1:100 Modell 1:87

DSB B Hamburg-Oslo Roco 44417/ Lima 309440/ Heljan (angekündigt)

DSB B Hamburg-Oslo Roco 44417/ Lima 309440/ Heljan (angekündigt)

DSB AB Hamburg-Oslo Heljan (angekündigt)

SJ B5 Helsingborg-Oslo Märklin 4377.2 (blau)/ Lima 309292 (blau)/ Lima 309446 (braun)

SJ AB3 Helsingborg-Oslo Märklin 43771 (blau)/ Lima (umbeschriften)

NSB BF12 Helsingborg-Oslo - Lima 309308

SJ B1 Helsingborg- Göteborg (Fr) Märklin 4072 (braun) Märklin 4377.1 (blau)/ Lima (umbeschriften)

Legg merke til at han for Skandia-ekspressen anfører både 1:100 vogner og 1:87 vogner; de bør vel neppe kombineres i samme tog. Videre er vognene han lister opp de som var tilgjengelig per 2003. Spesielt hva angår SJ-vognene er vel tilgangen mye bedre nå med NMJs nye SJ-vogner. Den som ser ut til å være aller vanskeligst å få tak i er Heljans AB-vogn. Har lett etter den på nettet den siste måneden, men det er kun den i kronedesign som er å få fatt i; den jeg husker er den med DSB i store hvite bokstaver. B-vognene til Heljan finnes, men AB-vognen er ikke grei å finne. Men jeg ser at Heljan har kunngjort et nyopplag til våren, så da får jeg vel den også i hus!
 
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2010 at 23:44
Jeg har skrevet en artikkel i MJ-bladet, basert på opplysningene fra, og i samarbeid m bl.a. M. Weikert (www.mist.de). De tabellene du lister opp er nevnt der. Nå er nok NMJs modeller helt klart mer aktuelle enn Limamodellene, de er mer nøyaktige enn både Limas og Märklin (som er for korte). Hvis du ønsker, har jeg artikkelen som pdf.

AB-vognen fra DSB: er det noe mer konkret litra enn bare "AB"?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.