MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hansens "svenneprøve"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hansens "svenneprøve"

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hansens "svenneprøve"
    Posted: 26 juni 2006 at 21:43

En bekjent av meg med trangt om plassen har "lånt" litt plass her i Horten til å produsere sin første modul. Mens han var opptatt med treplanting i dag snek jeg meg til å knipse litt;

Modulen er delt i to seksjoner og inneholder en liten holdeplass og et sidespor for tømmerlasting.
Som det synes holder tømmerhuggerne på noe lengre unna modulen, slik at det er relativt tett med trær rundt linjen.

Forøvrig har Hansen fallt fullstendig for noen av Fallers nyeste trær og fått levert en hel kasse "rett tre til rett pris" fra sin pusher i Vestfold, noe som synes godt på bildet

Eirik

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2006 at 09:22

Hei !

Jeg synes jommen Hansen er flink   Og trærne  fra faller ser bare lekre ut !! Hmm....tror jeg må skaffe meg noen slike. Ser at det er umulig å lage ALLE trær selv. Da blir det lite tid til TOG

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2006 at 09:47

 

Lækert

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2006 at 10:30
Er det noen spesiell tidsepoke og forbilde?
Jeg prøvde å se på bilene, men det var litt værre... De ser moderne ut...

Flott modul!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2006 at 10:50

Originally posted by carlf carlf wrote:

Er det noen spesiell tidsepoke og forbilde?
Jeg prøvde å se på bilene, men det var litt værre... De ser moderne ut...

Flott modul!

Hei!

Modulen har ikke noe konkret forbilde; Det er Korsnes holdeplass, og Korsnes Skogeierforenings sidespor.

Det skal være moderne persontog (f.eks. BM 92) som trafikkerer, selv om linja er gammel. 

Trafikkgrunnlaget skal være noe lignende Knapstad på Østre linje. Der er det også kun leskur og et gjenstående godshus. Men der er til gjengjeld sidesporet fjernet. Mitt er ikke bare fortsatt eksisterende, men også forlenget.

 

 

 

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2006 at 20:02

Veeeeeeeeeeeeeeeeeldig bra Hansen, og hyggelig at du er omgitt av pushere som vil deg vel !

S-kurver gjør seg også

Får vi se den i Sandnes i september?

MVH

Terje O

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2006 at 22:57
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Får vi se den i Sandnes i september?

MVH

Terje O


Det kan vel hende tenker jeg.. dersom en eller annen får tatt noen nøyaktige mål av både denne og andre moduler innen fristen

Eirik

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2006 at 00:00
Originally posted by TomL TomL wrote:

  Og trærne  fra faller ser bare lekre ut !! Hmm....tror jeg må skaffe meg noen slike.

MJ-hilsen Tom Lynga

Ja, de er meget flotte. Men før du evt. handler, skal du vite at enkelte forhandlere ligger ca 15% høyere i pris enn andre. (Man kan jo undres på hvem det er

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2006 at 11:44

Hei !

Jada, vi har nå handlet endel i løpet av noen år hos både den ene og den andre, og har lært oss prisleie hos den enkelte forhandler.

Ehhhh....tør jeg spørre om hvor du har vært så heldig å få tak i de flotte trærne ?

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2006 at 22:20
Originally posted by TomL TomL wrote:

Ehhhh....tør jeg spørre om hvor du har vært så heldig å få tak i de flotte trærne ?

MJ-hilsen Tom Lynga

Har handlet av de lune(-fulle) herrer i Vestfold Modelljernbane Import.

 

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2006 at 23:29

Da kan vi jo ta et bilde av svennestykket fra motsatt side av skogen da..Noe uskarpt riktignok, men det er ikke modulen men fotografens feil:

Og ikke minst, et bilde av skogvokteren selv i ferd med å plante trær :

Eirik

 

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2006 at 13:29

Har handlet av de lune(-fulle) herrer i Vestfold Modelljernbane Import.

Da får jeg ta sjansen på at de dukker opp på en fremtidig messe til høsten, og vil ha med seg noe av dette for salg. Haster ikke akkurat nå som sommerferie står for tur. 

MJ-Hilsen Tom Lynga 

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2006 at 19:05
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei !

Jada, vi har nå handlet endel i løpet av noen år hos både den ene og den andre, og har lært oss prisleie hos den enkelte forhandler.

Ehhhh....tør jeg spørre om hvor du har vært så heldig å få tak i de flotte trærne ?

MJ-hilsen Tom Lynga

 

Prisene vill altids variere, for Di4 så er er det 2 butikker som selger loket billigere enn gutta i Tønsberg. Ikke altid den dyreste butikken er det dyrest på alt.

A matter of life and death
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2006 at 19:51

Quote =WickermanPrisene vill altids variere, for Di4 så er er det 2 butikker som selger loket billigere enn gutta i Tønsberg. Ikke altid den dyreste butikken er det dyrest på alt.

Du Lars... Sånn rent bortsett fra at Di4 ikke har noe i tråden å gjøre, så kanskje du neste gang du vil sammenligne noe kan være så snill å holde deg til å sammenligne standard pris mot standard pris... Å sammenligne standard pris hos en butikk med tilbudspris/kampanje hos en annen blir bare for dumt...

Grunnen til at Di4 nå går billig enkelte steder er forøvrig rett og slett at importøren ga et sommertilbud på modellen for å rydde plass på lageret (Han skal sikkert ha plass til Di6 som vel er rett rundt hjørnet) og siden gutta i Tønsberg ikke har norske modeller som sitt hovedsatsningsområde så gadd ikke de henge seg på den kampanjen, men overlot det til de forhandlerene som er størst på norske modeller.

Eirik

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2006 at 11:22
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Prisene vill altids variere, for Di4 så er er det 2 butikker som selger loket billigere enn gutta i Tønsberg. Ikke altid den dyreste butikken er det dyrest på alt.

Ingen navn er nevnt, men likevel kommer LarsB på banen for å forsvare ...     

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2006 at 18:16

Dette ser meget lekkert ut Doktor Hansen.

Men vi har ikke registrert noen påmelding til Sandnes-treffet

Du er (og alle andre) hjertelig velkomne med moduler, selv om sporsperra på sidesporet ikke skulle være på plass

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2006 at 16:37
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Dette ser meget lekkert ut Doktor Hansen.

Men vi har ikke registrert noen påmelding til Sandnes-treffet

Du er (og alle andre) hjertelig velkomne med moduler, selv om sporsperra på sidesporet ikke skulle være på plass

Pokker! Eirik skulle melde oss på, men han har åpenbart for lite(!!!) og gjøre om dagen!

Jeg har tatt meg fri, så jeg kommer enten dere vil eller ikke.

Du kan trygt ta med min modul i beregningen; den er totalt 240 cm x 60 cm. I tillegg har Eirik flere løpemeter som er planlagt medbrakt(både rett og kurve), men han får vel gi litt mer nøyaktig mål selv.

 

 

 

 

 

 

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2006 at 21:55
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Du kan trygt ta med min modul i beregningen; den er totalt 240 cm x 60 cm.

Det er notert

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2006 at 23:08

Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Pokker! Eirik skulle melde oss på, men han har åpenbart for lite(!!!) og gjøre om dagen!

Lite å gjøre??

Problemet er vel heller at jeg har så mye å gjøre at jeg bruker hele dagen på å finne ut av hvor jeg egentlig skal begynne...

Eirik

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2006 at 00:12
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Det er notert

Forresten så kan det hende jeg klarer å ferdigstille en modul til. Riktignok er den ikke påbegynt, men etter å ha tatt en titt i restekassa dag, fant jeg nok plastikk til å bygge en liten del av en industri. Og denne må jo stå et sted.

Men dette vil da bli en 120 x 60 modul. Rettstrekning m/sidespor inn i en fabrikk, hvor mesteparten av bygget selvfølgelig blir i "evigheten" utenfor modulkanten.

Og etter de siste dagers info fra dere å bedømme, burde det evt. være plass til denne.

(Modulbyggingen er likevel avhengig av været framover, så ingen garantier gis)

 

 

 



Edited by J-I Hansen - 10 juli 2006 at 00:14
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2006 at 00:22
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

(Modulbyggingen er likevel avhengig av været framover, så ingen garantier gis)

Går jo an å bygge modul innendørs da Hansen

Eirik

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2006 at 12:08

Vi venter spent på oppdatering om svenneprøven

Er det framdrift i varmen, eller har pilsen tatt overhånd?

MVH

Terje O

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2006 at 15:58
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Vi venter spent på oppdatering om svenneprøven

Er det framdrift i varmen, eller har pilsen tatt overhånd?

MVH

Terje O

Det er vel snarere datahavari hos Hansens supportavdeling som er problemet med manglende informasjon nå... 

Han har nå en ny modul i to seksjoner under bygging og om den muligens ser litt "plywood valley" ut så vil det nok være gjennomkjøringsmuligheter på den til Sandnestreffet... Tror Jon Einar er vrslet om den, så det eneste han vel ikke er varslet om herfra nå er min siste på 180 cm, men det noterer han seg kanskje nå?

Eirik

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2006 at 16:35
Originally posted by eika eika wrote:

...så det eneste han vel ikke er varslet om herfra nå er min siste på 180 cm, men det noterer han seg kanskje nå?

Eirik

Flott! 180 cm rettmodul?

Da begynner Vestfold-modulene å vises igjen landskapet.

Nå er vi oppe i ca 85 meter hovedlinje fra butt til butt,

20 meter Ålgårdbane og 14 meter "Arendalbane"

Bilde av oppsettet vil bli lagt ut her så snart det er "spikret"

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2006 at 19:04
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Flott! 180 cm rettmodul?

Da begynner Vestfold-modulene å vises igjen landskapet.

Nå er vi oppe i ca 85 meter hovedlinje fra butt til butt,

20 meter Ålgårdbane og 14 meter "Arendalbane"

Bilde av oppsettet vil bli lagt ut her så snart det er "spikret"

180 rett frem ja, pluss minus et par centimeter Må få finmålt dem alle etter hvert...

Eirik

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2006 at 10:05

Det var inspeksjon av d"herrer i Vestfolds siste meritter i går på åpen aften i Horten. At gutta har hentet byggekunnskapene sine på rett sted, er det ingen tvil om - veldig bra, Hr. Hansen!

....ellers var jo The Skinning en idé å bruke litt tid på... [intern bemerkning]

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2006 at 10:24
Kjekt å høre at det skjer saker og ting

 Var innom hos Mr Røyneberg i går, og der hadde det også dukka opp et par nye kasser som utgreining/overgang fra Stavanger stasjon, samlet lengde ca 245 cm.

MVH
Terje O    
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2006 at 21:23
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

....ellers var jo The Skinning en idé å bruke litt tid på... [intern bemerkning]

Godt å høre. 

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2006 at 21:32
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Vi venter spent på oppdatering om svenneprøven

Er det framdrift i varmen, eller har pilsen tatt overhånd?

MVH

Terje O

Hei!

Skinner er lagt, og endel støpte fjellformasjoner er montert og malt. I tillegg er det lagt på noe "vann". Fabrikkbygningen ligger pre-fabrikert, og venter på noe annet småtteri før den skal monteres. Så modulen blir forhåpentligvis ikke plagsomt hvit, når vi kommer vestover.

Gleder meg som en unge! Rett og slett 

 

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2006 at 22:20
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Gleder meg som en unge! Rett og slett 

Men behøver du oppføre deg som en av den grunn?

Eirik

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.