MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva bygger dere på for tiden?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva bygger dere på for tiden?

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva bygger dere på for tiden?
    Posted: 18 juni 2006 at 02:17

Hei

Hva bygger dere på for tiden ?

Jeg holder på med å lage modulkasser til det som etterhvert (forhåpentligvis) skal bli til en 4 meter lang stasjon på det planlagte anlegget mitt. Hele anlegget blir bygget av moduler på 50 x 99 cm slik at jeg oppnår lange forbildetro kjørestrekninger, samtidig som jeg får et anlegg som lett lar seg flytte (Er snart 17 og har ikke tenkt å bo hjemme i all evighet fordi jeg har anlegget mitt sittende fast i kjelleren)

Dere lurer vel på hvorfor jeg har valgt et så rart mål som 50 x 99 cm, men dette har også sine årsaker. For at jeg skal ha mulighet til å i det hele tatt ha noe anlegg er det avhengi av at dette kan stues bort til tider. Jeg har derfor tenkt å endre litt på et vanlig garderobeskap med en brede på 100 cm og en dybde på 60 cm og sette inn skinner i tre som egentlig er tiltenkt skuffer, isteden for skuffer settes modullkassene inn der når anlegget ikke er i bruk. 

I og med at anlegget bygges opp av moduller kan det stadig bygges ut ved å tilføye en ny modul så det blir nok aldri ferdig og det er da heller ikke noe mål.     

Anleggets forbilde er norske elektrifiserte jernbanestrekninger, men det knyttes ikke spesielt til noen bestemmt strekning, for jeg mener at det begrenser hva jeg kan tenke meg å få ut av anlegget. Epoken er fra 1990 til 1996 da NSB gods ble dannet. Men banen er tenkt bygd en gang på 50- eller 60 - tallet.

Det vil bli brukt Marklin k-flexiskinner stort sett overalt med unntak av noen av stasjonene og mindre sidespor.

Så får vi se hvordan dette går da!  

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2006 at 10:30

Bygger rullebukker for livesteamlok. Disse vil være til hjelp for justering og innkjøring, samt under oppfyring. Loket kan da kjøre uten å komme av flekken.

Kom over et parti kulelager beregnet for rulleskøyter. Disse passer utmerket til formålet.

Har i ettertid sett at dette kan være et alternativ til anlegg i større skala. Mer kompakt kan det ikke gjøres om du vil "morsjonere" lokene dine!

Ellers har vårens prosjekt vært å lage en sporsirkel med diameter 3.5 m. som er i 12 seksjoner og flyttbar (sporvidde 45 mm.) Meningen er å kunne benytte denne på messer ol. for å demonstrere livesteam og hagejernbane i skalaer rundt 1:20.

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2006 at 11:00
Jeg jobber med en slags hjemmesnekret koffert jeg har hatt stående nærmest ubrukt de siste par årene.
Den skal nå bli til et anlegg etter forbilde fra Chemins de Fer de la Corse (CFC), eller Jernbanene på Korsika.

Jeg har allerede bygget landsbyen og stasjonen Algajola på Balagne-linjen på vestkysten av øya. Dette er en ganske sjarmerende del av banen fordi toget tutler seg avgårde i rundt 30 km/t, og kjører praktiskt talt over badestranden mange steder!

Tidsepoken skal bli moderne tid. Banen kommer til å bli trafikkert av et diesel motorvogn sett med styrevogn og motorvogn. Settet er av den tyske "røde" typen fra Märklin. Jeh har allerede satt på retningskilter på vognene og vurderer å male den om i tillegg...

Hjemmeside fra anlegget er også blitt laget: http://www.home.no/balagne Foreløpig er det ikke bilder fra selve anlegget, men det kommer på plass. Jeg har lagt ut bilder fra forbildet.

Edited by carlf - 18 juni 2006 at 11:09
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2006 at 13:29
Bygger moduler her, men solen har tatt overånd i det siste
A matter of life and death
Back to Top
Hans-Ingve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans-Ingve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2006 at 18:28
bygger hus etter norske forbilder, i papp.....
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2006 at 19:48
Originally posted by Hans-Ingve Hans-Ingve wrote:

i papp.....


Bravo! Noen har skjønt det!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2006 at 17:09

Hei

Ingen flere som bygger på noe spennende som dere kunne tenke å dele med oss andre ?? Var få svar her.......

 

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2006 at 19:01

Ok da,

har ikke så mye å komme med, men for å bidra litt så kan jeg jo fortelle at jeg er i gang med ett vendesløyfeprosjekt på anlegget mitt.

Jeg bygger ett kvasi punkt-til-punkt anlegg med vendesløyfe i begge ender, og en rundbane integrert, litt sånn "ja takk alt sammen" - opplegg.

Nå driver jeg på å prøver å snekre endemoduler der de to vendesløyfene skal ligge på hvert sitt nivå. Har fått en del tips, så har troen på at dette kan bli bra. Men ting tar tid....

 

Bilde av vendeslølyfe

Bilde viser testing av skinnegangen på nedre nivå. Dobbeltspor samt ett parkeringsspor for motorvognsett som jeg såvidt klarte å lure mellom de andre skinnene. Prøver å pønske ut en mekanisme som kan lyse når motorvognen kommer til enden av endesporet, siden hele denne delen blir skjult.

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2006 at 11:25

Hei !

Bygger damplok, type 18c. Begynner å nærme seg slutten...Motor og drivverk fungerer. Gjenstår detaljering, og vekting og ikke minst rensing og lakkering.

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2006 at 19:56

 

Flott modell

Får vi se flere bilder når du er helt ferdig?

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2006 at 20:02

Bygger ikke for øyeblikket... Bare kjøper inn og sitter i planleggings stadiet med en Fremo-modul "amerikansk" Lokstall og klargjørings område... Får se hvordan den blir etterhvert med hjelp fra andre...

 

 

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2006 at 20:19

 

Men kom igjen da 9 svar av 475 medlemmer,  ingen flere som bygger på noe spennende hjemme i kjelleren som kunne være av felles interesse her på forumet? Hva med fremogutta dere må jo bygge som gale for tiden for å få moduller klare til Sandnes treffet?

Hilsen en som sitter å kjeder seg i sommervarmen

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2006 at 21:41

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Men kom igjen da 9 svar av 475 medlemmer,  ingen flere som bygger på noe spennende hjemme i kjelleren som kunne være av felles interesse her på forumet? Hva med fremogutta dere må jo bygge som gale for tiden for å få moduller klare til Sandnes treffet?

Ikke mye tid til FREMO-bygging for tiden, selv om det skulle vært gjort endel....  Hus og hage tar nesten all fritid for øyeblikket

Men denne lille prototypen har jeg nå fått laget:

Det er en telegrafstolpe, laget av en grillpinne og to biter messingtråd.  Dette er en prototype for bruk i MJ-klubben hvor jeg er medlem, http://dmjk.org/referat_loft_2006.htm.  På klubbkvelden imorgen får vi diskutere gjennom hvordan stolpene skal se ut.  Vi har behov for endel av dem, så de bør være enkle og billige å fremstille.  Isolatorene er forresten laget v.h.a. flere strøk akryl veggmaling.

 

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Occam_dk View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 25 juni 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Occam_dk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2006 at 22:23
Jeg bygger et fabriksdiorama i mangel af plads til et større anlæg. For tiden er jeg nået til at lave manuel styring af sporskifterne med pianotråd, og ligeledes manuel polarisering af hjertestykket i sporskiftet. Jeg håber det kommer til at virke!



Læs mere her: http://www.mj-blog.dk/category/diorama/

Med venlig hilsen
- Occam

Besøg MJ-blog.dk - Anmeldelser, nyheder og byggerapporter om modeltog
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2006 at 23:04
Balagne er satt til side for et nytt prosjekt:
Jeg har allerede gått lei av kirken på anlegget mitt og er i ferd med å bytte den ut med en ny, større og noe spesiell kirke i mj-sammmenheng. Den skal bli en salig blanding mellom Peters Kirken i Vatikanet og Notre-Dame og St. Sulpice kirken i Paris!
Det hele skal (selvfølgelig) bygges i papp. Kirken skal ha en kuppel som jeg har tenkt til å lage av en liten Märklin ball jeg fikk hos Amundsen. Ballen er 6,5 cm i diameter, noe som skulle passe til mine dimensjoner...

Hvis jeg får det som jeg vil kommer det også til å bli plass til graven til Leonardo Da Vinci inne i kirken...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2006 at 14:05

Interessant prosjekt, Carl-F. "Salig" blanding er visst et godt navn. :-)

6,5 cm i diameter - skulle bli ca. 14 meter i 1/1. Det er jo ikke helt representativt for kirker av den dimensjonen du snakker om. Vil anslå at kupplen på Peterskirken er ca. 40 meter i diameter. Og småkirkene du snakker om i Paris har jo ikke kupler, men har til gjengjeld tårn. Og en noe annen stilart.

Peterskirken skulle bli ca. 84 cm lang i Z, 2,14 meter i H0.

Men det skal bli interessant å se hva det blir til. Husk å få med P&S fra St. Sulpice.

Peterskirken: http://www.wikimapia.org/#y=41902222&x=12453333&z=18 &l=0&m=s

Notre Dame:

http://www.wikimapia.org/#y=48852989&x=2349878&z=18& amp;l=0&m=s

 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2006 at 17:10
Mitt lakeringsprosjekt misslyktes så jeg har tatt en liten pause fra mj. Prosjektet mitt nå går ut på å rydde plass til et anlegg som skal bygegs far bunnen av. Søsteren min flyttet ut for 10 dager siden og nå skal det bygges! Har plutselig fått 10-12 km2 å leke meg på.
Tut, tut.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2006 at 17:26
Originally posted by ØyvindS ØyvindS wrote:

Interessant prosjekt, Carl-F. "Salig" blanding er visst et godt navn. :-)


6,5 cm i diameter - skulle bli ca. 14 meter i 1/1. Det er jo ikke helt representativt for kirker av den dimensjonen du snakker om. Vil anslå at kupplen på Peterskirken er ca. 40 meter i diameter. Og småkirkene du snakker om i Paris har jo ikke kupler, men har til gjengjeld tårn. Og en noe annen stilart.


Peterskirken skulle bli ca. 84 cm lang i Z, 2,14 meter i H0.


Men det skal bli interessant å se hva det blir til. Husk å få med P&S fra St. Sulpice.



http://www.wikimapia.org/#y=41902222&x=12453333&z=18 &l=0&m=s


Notre Dame:


<URL=http://www.wikimapia.org/#y=48852989&x=2349878&z=18& l=0&m=s] http://www.wikimapia.org/#y=48852989&x=2349878&z=18& amp;l=0&m=s[/URL]




Ta med i beregningen at mitt H0 anlegg har de nøysomme dimensjonene 90 X 160 cm...

På anlegget mitt bruker jeg ikke forbilder men "innspirasjonskilder".
Jeg skel lage en kirke der jeg innkluderer elementer som jeg liker i kirker, så det blir en kirke jeg synes er pen fremfo at den er forbilderiktig.
Kirken kommer da til å få en 18 cm lang kirke med to små tvillingtårn, som på Notre-Dame, og en lav kuppel i midten ab kirken, dermed er 6,5 cm kuppelen relativt passende...

Siden jeg har et lite anlegg så lager jeg små byggninger, slik at det ser ut som innholdet er ganske rikt. Et lite anlegg med store byggninger vil virke overfyllt, og dermed mindre. Ta en titt på hjemmesiden min (home.no/carlf), så ser dere hva jeg mener... (Tror det er litt problemer på home.no da, for jeg får ikke åpnet siden...)

PS: Hva er "P&S"?

Edited by carlf - 29 juni 2006 at 17:29
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2006 at 21:28

Ja, man er nødt til å ta hensyn til plassen. Jeg er også fasinert av kirker. Begynte engang på Markus kirke i H0, men så flyttet jeg fra Norge, og så droppet jeg den. Mange koselige landsbykirker her i Danmark som jeg har lyst til å bygge. Bare tvillingene blir litt større...

P&S? P&S er bokstaver på et glassmaleri inne i St. Sulpice kirken. Siden du nevnte Leonardo, tenkte jeg at du kanskje hadde lest "Da Vinci Mysteriet". Her er jo "Priory Of Sion" sentralt. "P&S". Selv om kirken informerer om at "P&S" absolutt ikke har noe med Priory Of Sion å gjøre, men henviser til Peter og Sulpice. Og at Priory Of Sion er et falsum. Nok Off-topic.

 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2006 at 21:49
Da-Vinci koden ("mysteriet" er vel en dansk tittel) er lest fra perm til perm to ganger! Altertavlen i kirken skal faktisk bli Leonardo Da Vincis berømte "Nattverden" (Il Cenacolo eller L"Ultima Cena på italiensk)!
St. Sulpice er innkludert som et tillegg til 0-meridianen på anlegget mitt som fra før går gjennom observatoriet, en stein engel og den gamle kirken. Jeg har laget gulvet i den nye kirken og der er meridianen markert med en kobbertråd nedfelt i en rett linje langs gulvet.

Hm... Kanskje et glassmaleri fra St. Sulpice kunne være en ide... Hadde allerede tenkt til å male apostlene i vinduene på siden.

Edited by carlf - 29 juni 2006 at 21:51
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2006 at 11:30

He-he.

Nå viser det seg at meridianen ikke går gjennom kirken allikevel, men noen hundre meter derfra...

Men Dan Browns virkelighet er vel like god som noen annen...

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2006 at 17:37
ja, jeg vet... Men den feilen har jeg rettet opp!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.