MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modulbygging
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modulbygging

 Post Reply Post Reply
Author
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Modulbygging
    Posted: 12 juni 2006 at 15:14
Ute er det varmt og solen skinner. Hva er det da noen av oss gjør; jo vi går inn i kjelleren og bygger MJ. I dette tilfellet er det FREMO som står på ”byggebordet”

FREMO gruppen Oslo Distrikt hadde en av sine byggedager på søndag. Siden det er planlagt litt aktivitet på tirsdag var behovet for å gjøre klart litt på forhånd stort. Men her kommer en liten presentasjon av hva vi holder på med for tiden. Lokalet til Oslo Distrikt ligger vegg i vegg med Kløfta MJ klubb. Så der skjedde det også litt jobbing.

På FREMO treffet i Arendal byttet flere modul-byggesett eiere. Noen av dem havnet her.



Alle er nå satt sammen, men landskapet er ikke påbegynt på alle. Som mange andre hadde jeg grodd litt fast i byggestiler. Derfor ble det forsøkt noe nytt. Her står eieren å legger på et lag med gips på modulen



Litt senere på dagen hadde modulen fått skinnegang. Her er sviller og skinnestreng malt opp. Min erfaring tilsier at det er bedre å male dette før man legger på ballast.



Her har det kommet sand på skinnegangen og litt grønt rundt sporet. Dette er en eldre modul som gjennomgår en sårt tiltrengt oppgradering.



På en annen modul går sporet over en undergang. Det mangler fortsatt mange detaljer, men noe ser man jo antydningen til litt landskap…



Denne modulen ligger lagret for videre bygging.



Det er ikke kun landskap moduler som blir laget i verkstedet. Her er en stasjon under ombygging.



Men ikke alle moduler bygges opp etter eksprimsentrerings prinsippet. Her er Jackofom plater brukt.



Her er et oversikt bilde over byggehjørnet. I bakgrunnen står en modul som er under bygging.



Tilslutt et bilde fra fastanlegget til Kløfta MJ klubb. Ikke alle bygget FREMO på denne dagen.



Som dere ser er ikke alle bildene helt gode, men det gir et inntrykk av hva som skjer.

FREMO Hilsen fra Oslo

Per Roar Johansen

Edited by PR - 12 juni 2006 at 15:14
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2006 at 17:33

Skal du ha med han på fremo, må du nok gå over til vekselstrøm

Og ser at Kløfta fikk overta resten av kjelleren, som jeg vet de snakket om tidligere.

A matter of life and death
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2006 at 00:05
En del av de som kjører på klubbanlegget til Kløfta, benytter både likestrøm og vekselstrøm. Et av de store prosjektene de jobber med for tiden er muligheten til å skifte vogner mellom likestrøm og vekselstrøms delen av anlegget. Og personen på bildet har stor interesse for togkjøring, og vil ikke si neitakk til å kjøre tog, selv om det er likestrøm


Per Roar   
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2006 at 11:33

Originally posted by PR PR wrote:

Men ikke alle moduler bygges opp etter eksprimsentrerings prinsippet. Her er Jackofom plater brukt. 

At det var for et prinsipp sier du? er det et utslag av tastaturkrampe eller er det et lurt navn på en teknikk fra Kløftaområdet?

Eirik

Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2006 at 12:05
eksprimsentrerings prinsippet er et godt utrykk man bruker når man bruker den kjente norske metoden med å ikke lese bruksanvisning.
Måten jeg kom fram til å bruke filten og gips var fordi en viss person som står å legger på gips hoppet over å lese bruksanvisningen, og for å redde dagen ble gips forsøkt isteden for en misslykket annen blanding.

Kommer tilbake med litt info rundt hvordan dette virker. Siden en av de store fordelene er liten vekt på modeulen

Idag vil det bli mer bygging på programmet...

Kommer til å leggeut noen flere bilder.


Per Roar

PR
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2006 at 12:15

Det er godt dere på Kløfta utvikler nye metoder for MJ-bygging. Jeg personlig, og sikkert Eirik også, benytter istedet eksperimentering i enkelte tilfeller.....

Hilsen  Kjetil

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2006 at 17:03
Originally posted by kness kness wrote:

Det er godt dere på Kløfta utvikler nye metoder for MJ-bygging. Jeg personlig, og sikkert Eirik også, benytter istedet eksperimentering i enkelte tilfeller.....

Hilsen  Kjetil

Joda... akkurat den metoden der er faktisk hyppig i bruk når jeg setter i gang siden jeg sjelden vet hva jeg driver med

Eirik

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2006 at 19:15
Originally posted by eika eika wrote:

Joda... akkurat den metoden der er faktisk hyppig i bruk når jeg setter i gang siden jeg sjelden vet hva jeg driver med

Eirik

Hei Eirik

Mit gæt, såfremt det det kan hjælpe dig, er modeljernbane?

Med 30 gr. sommerhilsen

Dan

 

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2006 at 10:05
Så var det byggekveld. Ute var tempraturen høy, type 72 settet hadde temperaturen til 25 grader. Etter noe tull med maling startet malingen av modulen. Siden vi forsøker å få flere med brukes byggingen av disse modulene til en workshop.



Men på den andre ble det lagt litt gress også. Her er den ene siden ferdig.



Litt etterpå var resten også blitt grønn.



Siden det var litt skarp kant opp til sporet måtte det anlegges en fylling. Denne ble lagt opp av store steiner underst med et lag mindre over.



Men ikke bare på denne modulen ble det utført arbeid. Her blir noen skinner lagt på modulkanten.



Det var bildene fra byggekvelden for denne gang.

Per Roar
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2006 at 18:31

[QUOTE=PR]

Min erfaring tilsier at det er bedre å male dette før man legger på ballast. 

[/QOUTE]

Men smusser du skinnegangen etterpå da?

For med tanke på at det faktisk er bremsestøv som gir både skinnestreng og deler av sviller og pukk farge, så maler jeg ikke skinnestrengen først. Derimot sprayer jeg langs skinnestrengen etter gruslegging.  

Unntaket er steder som f.eks. ute på linja på Gardermobanen. Her er kun skinnene brune/rustfarget fordi bremsing sjeldent forekommer. M.a.o. er pukk og sviller NESTEN helt rene på de norske "høyhastighetsbanene". 

Men hvem Fremoist bygger vel høyhastighetsbaner?

Eller lar sporene ligge ubrukt???

 



Edited by J-I Hansen - 14 juni 2006 at 18:32
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2006 at 21:18
Hei

Først maler jeg svillene. Siden kommersielle leverandører leverer sviller i plast har disse et stort behov for farge. Sinnene males i rustfarge, og får derfor en annen farge enn svillene. Siden svillene males først, kommer det litt søl på skinnestrengen. Med rust på denne kommer det fram konturer i rusten.
Sammen med en ballast av sand, blir sluttresultatet bra. På visse steder maler jeg litt der hvor det skal være olje søl i skinnegangen. Typisk for dette er der lok stanser på stasjoner og foran signaler.
Men så langt har ikke byggingen kommet ennå.

For noen minutter siden tok jeg dette bildet. Selv om dette er Oslo Sporveier spor, viser den godt farger på skinner og pukk. Men her er det betong og pukken ble lagt sist sommer.


Per Roar
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2006 at 00:00

Originally posted by PR PR wrote:



Først maler jeg svillene. Siden kommersielle leverandører leverer sviller i plast har disse et stort behov for farge.

Der sa du noe...

Et meget godt poeng!  

Kanskje man skulle prøvd det, ja.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.