MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisering av Rocos IORE-lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisering av Rocos IORE-lok

 Post Reply Post Reply
Author
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisering av Rocos IORE-lok
    Posted: 08 juni 2006 at 09:38
Funderer på å kjøpe et av Rocos doble IORE-lok, men er det tilstrekkelig med én dekoder i lokene eller må man ha to??? Noen som vet?
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2006 at 09:51

Hallo !

Mener at mitt bare har en dekoder.

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2006 at 10:26

Hei

Er ganske så sikker på at det bare sitter en dekoder i fattern"s IORE -lok også

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2006 at 10:39
takk for hurtig svar!
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2006 at 12:15

 

Blir det IORE med 80 malmvogner da? slik som på malmbanen. Blir et veeeeeeeeeeeeeeeeeldig langt togsett det 

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2006 at 13:01
80 er vel litt i overkant tror jeg... 8-12 holder lenge, må jo ha plass til det òg!
I tillegg er det jo et økonomisk aspekt med det hele siden det er uaktuelt å la halvannen månedslønning gå med til kun innkjøp av vogner...

Edited by frankm - 08 juni 2006 at 14:50
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2006 at 13:11

 

Hehe ja, har sett IORE med 80 malmvogner på messe i Larvik en gang, men det var på et anlegg som var en del større enn hva de fleste av oss har plass til

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2006 at 14:19

Hallo !

Mener å ha hørt at de kjører med 53 vogner etter IORE.

Ta en rundreise med IORE på et STOOOOORT anlegg her:

http://www.lmmj.se/

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2006 at 15:33

Hei

Er ikke det Dm3 som trekker 53 vogner? mener å huske det alså....  

Hilsen Andreas  

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2006 at 19:03

Apropos togvekter på Ofotbanen/ Balmbanan. Mener at det til for kort tid siden kun var tillatt med 25 tonn akseltrykk og togvekter på maks 5200 tonn. Dette skulle gi 52 vogner da hver vogn veier brutto 100 tonn (4 aksler). Mulig at det går "ekstra" vogn(er) i noen tog, men da blir det vel problemer med for korte møtespor?

Ellers er IORE grei å kjøre med kun 1 dekoder. Hadde litt problemer (kortslutningsdeteksjon) med en Digitrax DH123  som var den føreste jeg forsøkte, men LokSound (LS) går greit.

Vær obs på at den lydfilen som ESU har lagt ut ikke virker på LS2-dekodere. Dette er noe de vet om, men ikke har tenkt å gjøre noe med. (Slikt som jeg heller vil kalle dårlig service og support!).

Om du bruker 2 dekodere må disse fortrinnsvis være av samme type og fabrikat. Jeg har forsøkt å "matche" 2 ulike dekodere før, men dette har jeg ikke klart å få til 100%. (Det går nok med mye tålmodighet).

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2006 at 19:33
52 vogner kan nok stemme.
A matter of life and death
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2006 at 21:26

Hei

Har haft et Iore lok i ca 4 år, med en decoder (loksound) uden problemer.

Et lille råd:

En højttaler er skiftet, idet magneten støvsugede en lille stift fra skinnerne op igennem bunden af loket under højtalerens og denne stift ødelagde pappet i højttaleren. Den nye højttaler er nu dækket af et lille stykke kaffefilter og nu er der ingen problemer.

Dejligt lok og flot ser det ud.

Med modelbanehilsen

Dan



Edited by Dan Rasmussen - 08 juni 2006 at 21:26
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
hoffno View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hoffno Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2006 at 07:29
2 decodere ??

Hva er hensikten med 2 dekodere i IORE loket, det er jo bare en motor i loket, tror jeg.
Vidar -KMJK-
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2006 at 07:29
Hallo Frank

Pass på at du får en kraftig nok dekoder, den skal levere strøm til 2 motorer som en eller annen gang skal trekke et langt og tungt malmtog, 1,5 A utgang er minimum.

En oversikt på norsk over dekodere og ytelser ligger her:
http://mjwiki.no/wiki/index.php/Kategori:Lokdekoderkatalogen
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2006 at 13:02
Hei,
det ble en NSB el.18 i stedet for et IORE-lok. El 18-et var det siste de hadde så da var det jo lite å tenke på. Så nå er det bare å vente på NMJs B7-vogner!

I tillegg innså jeg at iore-loket trenger endel vogner bak -> langt tog -> jeg har et relativt lite anlegg som ikke har plass til det. IORE-lokkene kommer til å være å få kjøpt en tid framover også, så ser ikke bort fra at det blir et likevell om ikke altfor langt tid.

Uansett: takk for svarene!
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2006 at 15:30

 

Hei igjen!

De første B7 - vognene skal komme på markedet i slutten av året i følge NMJ, dette er riktig nok i gammeldesign, Nydesign kommer først litt senere. Du får koble på noen Lima B5 - vogner mens du venter  

Hilsen Andreas.   
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2006 at 16:44
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Hei igjen!

De første B7 - vognene skal komme på markedet i slutten av året i følge NMJ, dette er riktig nok i gammeldesign, Nydesign kommer først litt senere. Du får koble på noen Lima B5 - vogner mens du venter  

B7 i gammeldesign? Dette lurer jeg på hvordan ser ut....

Hilsen  Kjetil

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1618
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2006 at 19:18
Originally posted by kness kness wrote:

B7 i gammeldesign? Dette lurer jeg på hvordan ser ut....

Hilsen  Kjetil

Regner med de tenker på den designen de har hatt fra de var nye og frem til de nå er i ferd med å bli lakkert om. Du vet det er lang leveringstid når nydesign har rukket og bli gammeldesign før modellene leveres 

Eirik

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2006 at 19:35

Hei

Står det på NMJ sider at den først kommer i Gammeldesign også kommer den i Nydesign og det nye oransje designet senere, ta en titt på denne linken:

http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=24_250&product s_id=1447&osCsid=3d97f2ee5561b692e5249080eb524a62

Begynte å lure litt jeg også for mener vel egentlig å huske at disse vognene aldri har eksistert i gammeldesign.......

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2006 at 19:46
Originally posted by eika eika wrote:

Du vet det er lang leveringstid når nydesign har rukket og bli gammeldesign før modellene leveres 

Eirik

Når leveringen av modellene har kommet i gang har sikkert de første vognene rukket å bli innlemmet hos jernbanemuseet. Da kjører vi veterantog mellom Hamar og Otta Eirik, med 17.2223 selvsagt. Tidsriktig må det være....

Hilsen  Kjetil

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2006 at 19:55
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Begynte å lure litt jeg også for mener vel egentlig å huske at disse vognene aldri har eksistert i gammeldesign.......

Hilsen Andreas

Man skal kanskje være forsiktig med å påstå hva korrekt navngiving på NSB design er, siden flere av den yngre garde i MJ-miljøet ennå ikke var født mens leveransen av B7 pågikk. For disse vil jo tomatsuppe bli en form for "nydesign", mens rød med sorte felt blir "gammeldesign". Imidlertid er gammeldesign rødbrun med gul stripe og sølv tak. Dette er såpass grundig nedfelt (også innad i NSB) at det er dette som riktig kan kalles gammeldesign.

Tekstfeilen hos NMJ kommer nok av at noen vogner (og 17-lok) fikk en bitteliten endring i fargenyansen på ett tidspunkt. Den første serien hadde feil rødfarge, noe som ble rettet etter en stund. På bildet under kan du forøvrig se nydesign slik de så ut rett fra Strømmen under levering av de første vognene av B7-generasjonen.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2006 at 21:42

 

Takk for info Kjetil!

Her i gården holder vi oss i hvertfall til det NSB har nedfelt (rett skal være rett)  



Edited by Andreas - 17 juni 2006 at 21:43
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2006 at 22:35

Nsb har nyanse i rødfargen(en føre 94 og en annen etter), både B7 vognene og Nohabene(Di3) har disse nyansene i fargen. Etter som når de ble lakkert om.

 

Nmj kommer med B7 slik den var ved leveranse. B7 finnes i i dagens nydesign med flere typer påskrifter. Fr7-3 og Ab7 vogn har fått de nye fargene, så mulighetene for flere varianter vill være tilstede. 

 

 

 



Edited by Wickerman - 17 juni 2006 at 22:36
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.