MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - spraylim
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

spraylim

 Post Reply Post Reply
Author
Hans-Ingve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans-Ingve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: spraylim
    Posted: 05 juni 2006 at 19:57
hvordan tynner man ut hvitlim, for at det skal gå ann og spraye på? alltså hvor mange deler vann,hvormange deler lim og hvor mange deler oppvaskmiddel
Back to Top
Steink View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2006 at 21:49

Du kan blande 1 del lim og 2 deler vann eller 1 del av hver.  1-3 dråper Zalo holder, det skal ikke skumme heller

Jeg pleier først å spraye på vann med litt zalo først og så dryppe på limvannet (som da er 50/50) etterpå med en liten flaske.  Har da mer kontroll med hvor limet havner.

Mvh

Stein Kittelsen
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2006 at 19:59
seneste ukers testing tilsier som steink sier: Først litt vann (med eller uten zalo), deretter ballast og tilslutt blanding av lim,vann og zalo. Har ikke testet hvordan jeg skal forholde meg til veksler, men jeg ser for meg bruk av pipette, siden jeg opplevde på enkelte partier at ballasten/grusen  ble som betong etter at limet hadde tørket.
Mao: Vanskelig og tidkrevende med rettelser i ettertid.

En interessant observasjon for egen del var at grus som var våt (jeg klarte ikke vente på at den skulle tørke. Måtte bare prøve), ga det beste resultatet.

Forøvrig så anbefales et søk på "ballast" og "lim" på både dette forum og andre forum det er naturlig å sammenlikne seg med. Mjwiki har muligens noe på emnet?

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2006 at 10:15

Einjen skriver:

"Har ikke testet hvordan jeg skal forholde meg til veksler, men jeg ser for meg bruk av pipette, siden jeg opplevde på enkelte partier at ballasten/grusen  ble som betong etter at limet hadde tørket."

Det går fint å løse limet opp igjen ved å ha på vann (med en dråpe Zalo) og la det stå litt så vannet trekker inn. Ta gjerne på vann flere ganger så det ikke tørker.

Petter

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2006 at 12:02
Originally posted by Steink Steink wrote:

Jeg pleier først å spraye på vann med litt zalo først og så dryppe på limvannet (som da er 50/50) etterpå med en liten flaske.  Har da mer kontroll med hvor limet havner.


Leser i ModelRailroader at mange amerikanere bruker isopropanyl e.l til dette.
MR har gitt ut et spesialnummer som vel snart må være i hylla hos Narvesen - How To Build Realistic Layouts

På kjøpet får du tilgang til en bra video hvor Joe Fugate demonstrerer hvordan han legger ut ballast og får sporene til å se bra ut.

Ta også en titt på Joe"s eget forum hvor han forteller litt om hva han gjør.

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.