MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Åndalsnes st.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Åndalsnes st.

 Post Reply Post Reply
Author
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Åndalsnes st.
    Posted: 14 mai 2006 at 11:24
Siden arbeidet med fremomodulen min stadig går framover benytter eg dei seine (og støyfrie) timane etter minsten har lagt seg til å skissere planen for åndalsnes stasjon.

Har i denne sammenheng eit spørsmål og eit ønske:

Kvifor er spor nummer 3 på åndalsnes så langt ute i forhold til nummer 1 og 2? Er det for å få lengst mulig spor eller?
Har ikkje sett dette på noken annen stasjon enn åndalsnes.



Så til mitt spørsmål/ønske nummer 2:

Er det noken som har gode bilder i motsatt retning, ikkje mot stasjonen men bortover mot industrien. Har tatt bilder av der meste anna men desverre ikkje av industriområdet.
Mvh Egil
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2006 at 11:53
Umiddelbart ville jeg trodd at det har vært en plattform mellom spor 2 og 3. Derfor avstanden.
Når det gjelder bilder fra Åndalsnes må Leif Johnny Olestad være mannen å spørre. Han henger rundt på Postvogna
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2006 at 13:14

Originally posted by eginor eginor wrote:

Siden arbeidet med fremomodulen min stadig går framover benytter eg dei seine (og støyfrie) timane etter minsten har lagt seg til å skissere planen for åndalsnes stasjon.

Har i denne sammenheng eit spørsmål og eit ønske:

Kvifor er spor nummer 3 på åndalsnes så langt ute i forhold til nummer 1 og 2? Er det for å få lengst mulig spor eller?
Har ikkje sett dette på noken annen stasjon enn åndalsnes.



Så til mitt spørsmål/ønske nummer 2:

Er det noken som har gode bilder i motsatt retning, ikkje mot stasjonen men bortover mot industrien. Har tatt bilder av der meste anna men desverre ikkje av industriområdet.

Eneste jeg vet er at det tidligere sto ei lita bu i mellom spor 2 og 3, som renholdspersonellet brukte. Men dette er neppe grunnen til avstanden mellom sporene. Og plattform tror jeg det aldri har vært der.

Men: Spor 1 og 2 er såkalte "Togspor", muligens er det et ønske om sikkerhetsavstand mellom disse og skiftesporene (spor 3 og høyere)som er grunnen? Uten at jeg VET dette.

 

 



Edited by J-I Hansen - 14 mai 2006 at 13:16
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2006 at 13:17

Det har vært en avstand mellom spor 2 og 3 i mange år. Antakelig siden krigens dager. Se forøvrig bildet som er linket under.

http://forsk.njk.no/stdb/f/3411-1487-03214aandalsnes.jpg

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2006 at 13:19
Kan det være at planleggerene trodde de var forutseende og så for seg en trafikkøkning som ville forsvare en midtplattform?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2006 at 13:19

Rettelse til siste innlegg. Det har faktisk vært slik siden banen ble åpnet.

http://www.nb.no/gallerinor/hent_bilde.php?id=118721&siz e=1

Hilsen  Kjetil

Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2006 at 15:56
Takker for mange og gode svar. Siden eg tar meg visse friheter under bygging, får eg vel anlegge ei plattform eller kansje ei slik reinholdsbu mellom spora så det ikkje ser så "rart" ut.
Mvh Egil
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2006 at 16:23

Dag Cato har helt rett: Åndalsnes stasjon fikk sin sporplan tilrettelagt for eventuell mellomplattform eller ekstra sidespor jfr. "Sluttrapporten for Raumabanen" (hvis jeg ikke husker feil, siden jeg tar dette fra mitt hode).

Nå trengtes aldri denne utvidelsen, men tomta fikk et karakteristisk utseende som er relativt enkelt å få med på en modell.

Jeg er mer spent på hvordan du har tenkt å komprimere stasjonen i lengden? Åndalsnes er fryktelig lang, å enda lengre hvis du tar med godstomta, i tillegg til ganske bred i en S-kurve, en kraftig kurve ut og spor på kaier.

Asgeir

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2006 at 19:16
Det har vell vært snakk om en ekstra platttform på grunn av damptoget. For damtoget står i spor 1, så kommer type 93 fra Dombås i spor 2, og legger seg innbak dampen i spor 1.
A matter of life and death
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2006 at 11:46

Originally posted by eginor eginor wrote:

Takker for mange og gode svar. Siden eg tar meg visse friheter under bygging, får eg vel anlegge ei plattform eller kansje ei slik reinholdsbu mellom spora så det ikkje ser så "rart" ut.

Ser "rart ut"?  Vel, men siden virkeligheten nå er slik, trengs det ikke å forsvares ovenfor noen. 

Jeg vil mene at modellen blir seendes mer realistisk ut med avstanden mellom sporene. Et mer proft utseende faktisk.

 

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2006 at 11:48
Originally posted by kness kness wrote:

Rettelse til siste innlegg. Det har faktisk vært slik siden banen ble åpnet.

http://www.nb.no/gallerinor/hent_bilde.php?id=118721&siz e=1

Hilsen  Kjetil

Men her ser det ikke ut som om dagens spor 3 er bygget enda. Eller?

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2006 at 15:40

Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:


Men her ser det ikke ut som om dagens spor 3 er bygget enda. Eller?

Det har du rett i. Her er et bilde fra 1950: http://asp06.bibits.no/jbv/foto/00015829.JPG Sporet er nå på plass, så jeg vil tippe det ble lagt enten under eller rett etter krigen.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
jernbane johnny View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 juli 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jernbane johnny Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2006 at 22:44

Her et gammelt postkort før krigen som viser stasjon med spor

mvh

leif j olestad

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.