pantografer el 13 |
Post Reply |
Author | ||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 mai 2006 at 12:31 |
|
hvor kan man få tak i pantografer til en gammel lima el 13?
og buffere? |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg kjøpte fjærende buffere fra Weinert som jeg limte på istedet for de originale plastbufferene. Når det gjelder pantografer har jeg ingen forslag, men ønsker i stedet å legge på et tilleggsspørsmål: Hvilke løse pantografer er mest "riktig" å montere på en el13? Er det f.eks. noen i Entec"s sortiment som passer? |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er det snakk om superdetaljering av en El 13, eller er dette bare en restaurering til original Lima? Jeg har sikkert noen Limapantografer liggende et eller annet sted? Om disse kan være av interesse, så ta kontakt så skal jeg starte letingen. Mht. robuste og fungerende pantografer på El 13 finnes det sikkert fortsatt slike å få tak i fra Sommerfelt. Kjøpte noen slike til en El14-maskin for rundt 20 år siden. De er ikke 100% riktige, men mye bedre enn Lima sine originale. Ellers finnes det løse pantografer fra Märklin og Roco som reservedeler. De kan fort bli dyrere og kanskje litt vanskelig å få tak i. - Spesielt Roco har skrudd opp prisene sine på deler noe voldsomt siste året. Det merket jeg da jeg nylig kjøpte 4 IORE-pantografer til et BM72-prosjekt. |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For mitt vedkommende er det snakk om en oppgradering av utseendet på Lima-maskinen. Skal montere på gitter og speiler, og det kunne være fint med noen litt penere og mer korrekte pantografer også. |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er det noen som har bilder av en strømavtager på El 13? Sjekket på Entecs sider. De har et godt utvalg av svenske typer, men ingen som jeg uniddelbart syntes så norske ut. De har et antall uten bilder på. Kanksje noen av dem tilsvarer norske?
|
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
bengtka
Veteran Joined: 16 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sjekk disse, tror NMJ har også. 1107-2BBBCK, 2-pack bygg http://www.modellhobby.se/index.php?shop/1/233/0/100/ Mvh Bengt
|
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
det ble sommerfeldt nr 946.
Disse skulle vistnok passe perfekt(?). |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvor fikk du tak i de? |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ingen superdetalijering nei. Bare reperasjon. har kjøpt noen gitre også. FOr meg er hovedpoenget å få det til å kjøre bra. Har to stk og de er desverre preget av tidens tann og barnefingre. |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hobbytrain i Drammen, http://www.hobbytrain.no/ |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har sett igjennom en del bilder av El13. Disse ligner en del, men slepestykket på toppen er ikke riktig. Nå har det tydeligvis vært ombygginger på strømavtagerne til El13 i årenes løp, men jeg tror ikke den har hatt en enkel bøyle på toppen som 1107-2B har. |
||
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For å spore litt av...
Noen få El 13 fikk pantograf av samme type som El 16. Men da stemmer det ikke med gitter foran vinduene og rødbrun med gul stripe... Selv har jeg to Lima El 14 med Sommerfelt tørkestativ. Taket på Limaloket må modifiseres litt, siden dette tørkestativet har en annen bundplate enn Lima typen. Feste på taket til grafen må også fjernes. Lykke til med ombyggingen/modifiseringen Per Roar Johansen |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For aa spore av enda mere: Hvorfor er det to pantografer paa el-lok? Skal begge staa oppe samtidig? |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det normale her hjemme er at strømavtageren bakerst på loket i kjøreretningen benyttes. Om noe skulle skade denne, et tre over ledningen f.eks. så vil ikke deler bli feid med bakover med fare for å skade den andre strømavtageren slik det kunne skjedd om man kjørte med den fremste oppe. Ellers er grunnen til at de fleste lok har to strømavtagere nettopp muligheten til å komme seg videre med den andre om den ene skulle bli skadd underveis. Langt hyppigere enn skader pga. trær på kjøreledningen er nemlig skader på selve strømavtageren pga. slitasje på kullstykkene som sliper mot ledningen. Dette kan føre til at en strømavtager ikke kan brukes grunnet fare for at fortsatt bruk vil føre til at ledningen rives ned. Eirik |
||
gunwes
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men da har vi et problem: Hvorfor har elmotorvogner stort sett bare en strømavtager? |
||
gw
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stort sett? Det er vel type 69 og 70 her hjemme som har en strømavtager. Type 71-72-73 har vel to. To krever nødvendigvis noe mer vedlikehold enn bare en, og i mange tilfeller så går jo motorvognstog over kortere strekninger med tett toggang hvor det da bør være forhåldsvis enkelt (i teorien da...) å bli berget av et annet togsett om uhellet skulle være ute. I praksis har man kanskje da sett på erfaringer fra tidligere modeller at det kan være kjekt å ha en strømavtager ekstra likevel siden nyere materiell leveres med to. Eirik |
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ved kjøring med dobbelt forspannslokomotiv så brukes den forrerste pantografen på det første loket, og den bakerste på det bakerste loket - dette for å redusere presset mot kontaktledningen. Et annet tilfelle er at loket skal bruke den forrerste pantografen når de første vognene bak loket er lastet med f.eks. biler (for å hindre skade på billakken av kullstøvet), eller tankvogner med brannfarlig gods (pga. fare for gnister). Årsaken til at el-lok brukte begge strømavtagerne tidligere var at strømavtagerne tidligere bare var utstyrt med ett slepestykke av kull. Nye slepestykker har to slepestykker av kull. Med kun ett slepestykke ble det ofte fraslag mot kontaktledningen, med derpåfølgende fraslag i kontakter, motorer, osv. Altså ikke helt bra for det elektriske utstyret i loket. Edited by KjellAn - 14 mai 2006 at 09:28 |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |