MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - pantografer el 13
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

pantografer el 13

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: pantografer el 13
    Posted: 13 mai 2006 at 12:31
hvor kan man få tak i pantografer til en gammel lima el 13?
og buffere?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2006 at 14:17

Jeg kjøpte fjærende buffere fra Weinert som jeg limte på istedet for de originale plastbufferene.

Når det gjelder pantografer har jeg ingen forslag, men ønsker i stedet å legge på et tilleggsspørsmål:  Hvilke  løse pantografer er mest "riktig" å montere på en el13?  Er det f.eks. noen i Entec"s sortiment som passer?

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2006 at 15:52

Er det snakk om superdetaljering av en El 13, eller er dette bare en restaurering til original Lima?

Jeg har sikkert noen Limapantografer liggende et eller annet sted? Om disse kan være av interesse, så ta kontakt så skal jeg starte letingen.

Mht. robuste og fungerende pantografer på El 13 finnes det sikkert fortsatt slike å få tak i fra Sommerfelt. Kjøpte noen slike til en El14-maskin for rundt 20 år siden. De er ikke 100% riktige, men mye bedre enn Lima sine originale.

Ellers finnes det løse pantografer fra Märklin og Roco som reservedeler. De kan fort bli dyrere og kanskje litt vanskelig å få tak i. - Spesielt Roco har skrudd opp prisene sine på deler noe voldsomt siste året. Det merket jeg da jeg nylig kjøpte 4 IORE-pantografer til et BM72-prosjekt.

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2006 at 16:03

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Er det snakk om superdetaljering av en El 13, eller er dette bare en restaurering til original Lima?

For mitt vedkommende er det snakk om en oppgradering av utseendet på Lima-maskinen.  Skal montere på gitter og speiler, og det kunne være fint med noen litt penere og mer korrekte pantografer også.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2006 at 16:15
Er det noen som har bilder av en strømavtager på El 13? Sjekket på Entecs sider. De har et godt utvalg av svenske typer, men ingen som jeg uniddelbart syntes så norske ut. De har et antall uten bilder på. Kanksje noen av dem tilsvarer norske?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
bengtka View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bengtka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2006 at 16:35

Sjekk disse, tror NMJ har også.

1107-2BBBCK, 2-pack bygg

http://www.modellhobby.se/index.php?shop/1/233/0/100/

Mvh  Bengt

 

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2006 at 17:12
det ble sommerfeldt nr 946.
Disse skulle vistnok passe perfekt(?).
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2006 at 17:13
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Jeg kjøpte fjærende buffere fra Weinert som jeg limte på istedet for de originale plastbufferene.


Hvor fikk du tak i de?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2006 at 17:18
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Er det snakk om superdetaljering av en El 13, eller er dette bare en restaurering til original Lima?



Ingen superdetalijering nei. Bare reperasjon. har kjøpt noen gitre også.
FOr meg er hovedpoenget å få det til å kjøre bra.
Har to stk og de er desverre preget av tidens tann og barnefingre.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2006 at 18:00
Originally posted by einjen einjen wrote:

Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Jeg kjøpte fjærende buffere fra Weinert som jeg limte på istedet for de originale plastbufferene.


Hvor fikk du tak i de?

Hobbytrain i Drammen, http://www.hobbytrain.no/

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2006 at 18:09
Originally posted by bengtka bengtka wrote:

Sjekk disse, tror NMJ har også.

1107-2BBBCK, 2-pack bygg

Jeg har sett igjennom en del bilder av El13.  Disse ligner en del, men slepestykket på toppen er ikke riktig.  Nå har det tydeligvis vært ombygginger på strømavtagerne til El13 i årenes løp, men jeg tror ikke den har hatt en enkel bøyle på toppen som 1107-2B har.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2006 at 22:33
For å spore litt av...

Noen få El 13 fikk pantograf av samme type som El 16. Men da stemmer det ikke med gitter foran vinduene og rødbrun med gul stripe...

Selv har jeg to Lima El 14 med Sommerfelt tørkestativ. Taket på Limaloket må modifiseres litt, siden dette tørkestativet har en annen bundplate enn Lima typen. Feste på taket til grafen må også fjernes.

Lykke til med ombyggingen/modifiseringen


Per Roar Johansen
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2006 at 22:41
Originally posted by PR PR wrote:

For å spore litt av...



For aa spore av enda mere:
Hvorfor er det to pantografer paa el-lok?
Skal begge staa oppe samtidig?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2006 at 22:47

Originally posted by einjen einjen wrote:

For aa spore av enda mere:
Hvorfor er det to pantografer paa el-lok?
Skal begge staa oppe samtidig?

Det normale her hjemme er at strømavtageren bakerst på loket i kjøreretningen benyttes. Om noe skulle skade denne, et tre over ledningen f.eks. så vil ikke deler bli feid med bakover med fare for å skade den andre strømavtageren slik det kunne skjedd om man kjørte med den fremste oppe.

Ellers er grunnen til at de fleste lok har to strømavtagere nettopp muligheten til å komme seg videre med den andre om den ene skulle bli skadd underveis. Langt hyppigere enn skader pga. trær på kjøreledningen er nemlig skader på selve strømavtageren pga. slitasje på kullstykkene som sliper mot ledningen. Dette kan føre til at en strømavtager ikke kan brukes grunnet fare for at fortsatt bruk vil føre til at ledningen rives ned.

Eirik

Back to Top
gunwes View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gunwes Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2006 at 00:16
Originally posted by eika eika wrote:

Ellers er grunnen til at de fleste lok har to strømavtagere nettopp muligheten til å komme seg videre med den andre om den ene skulle bli skadd underveis.

Men da har vi et problem: Hvorfor har elmotorvogner stort sett bare en strømavtager?

gw
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2006 at 01:52

Originally posted by gunwes gunwes wrote:

Men da har vi et problem: Hvorfor har elmotorvogner stort sett bare en strømavtager?

Stort sett?

Det er vel type 69 og 70 her hjemme som har en strømavtager. Type 71-72-73 har vel to.

To krever nødvendigvis noe mer vedlikehold enn bare en, og i mange tilfeller så går jo motorvognstog over kortere strekninger med tett toggang hvor det da bør være forhåldsvis enkelt (i teorien da...) å bli berget av et annet togsett om uhellet skulle være ute. I praksis har man kanskje da sett på erfaringer fra tidligere modeller at det kan være kjekt å ha en strømavtager ekstra likevel siden nyere materiell leveres med to.

Eirik

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2006 at 09:19
Originally posted by einjen einjen wrote:

For å spore av enda mere:
Hvorfor er det to pantografer på el-lok?
Skal begge stå oppe samtidig?

Ved kjøring med dobbelt forspannslokomotiv så brukes
den forrerste pantografen på det første loket, og den
bakerste på det bakerste loket - dette for å redusere
presset mot kontaktledningen.

Et annet tilfelle er at loket skal bruke den forrerste
pantografen når de første vognene bak loket er lastet
med f.eks. biler (for å hindre skade på billakken av kullstøvet),
eller tankvogner med brannfarlig gods (pga. fare for gnister).

Årsaken til at el-lok brukte begge strømavtagerne tidligere
var at strømavtagerne tidligere bare var utstyrt med ett
slepestykke av kull. Nye slepestykker har to slepestykker av kull.
Med kun ett slepestykke ble det ofte fraslag mot kontaktledningen,
med derpåfølgende fraslag i kontakter, motorer, osv.
Altså ikke helt bra for det elektriske utstyret i loket.

Edited by KjellAn - 14 mai 2006 at 09:28
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.