MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fra togkjelleren
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fra togkjelleren

 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 18>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2008 at 22:01
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

En liten hvit Brabus, og en Alpina bare for å være eksakt...Wink
Men det er vist vanskelig å svelge for Lotus-kjøreren....LOL
Har sikkert nok til å fylle ett par vogner med britisk blikkLOL
 
 
 
 
bare for å avslutte bil diskusjonen i Dr.Jevistad sin eminente MJ-Blogg.....BMW er ikke bil,men ett fremkomst middel(skyr det som pesten)Wink
 
Britisk blikk?.....Min Lotus er laget av Norsk Aluminium og Engelsk plast...ikke no blikk her...LOL
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2008 at 23:46
næmmen. Uvanlig å se slike biler så tett på ett sted.
Har selv kun noen hønngamle skodaer og noen eldre lastebiler :)
mye har du gitt pr. stk for mercedesene?
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2008 at 19:56
Oppdatert.
Back to Top
Roarj View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roarj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2008 at 21:42
Oppdatert? Hva da og hvor?
 
Roarj


Edited by Roarj - 17 oktober 2008 at 21:43
Roarj
Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2008 at 21:50
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

En liten hvit Brabus, og en Alpina bare for å være eksakt...Wink
Men det er vist vanskelig å svelge for Lotus-kjøreren....LOL
Har sikkert nok til å fylle ett par vogner med britisk blikkLOL
 
 
 
 
bare for å avslutte bil diskusjonen i Dr.Jevistad sin eminente MJ-Blogg.....BMW er ikke bil,men ett fremkomst middel(skyr det som pesten)Wink
 
Britisk blikk?.....Min Lotus er laget av Norsk Aluminium og Engelsk plast...ikke no blikk her...LOL
He he  enig Morten, BMW er kun et framkomstmiddel..... først og fremst for diverse gjengmedlemmer i Oslo. Kan være farlig å bli sett i en sånn bil, kan bli beskutt vettu LOL

Edited by Fabian - 17 oktober 2008 at 21:51
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2008 at 22:38
ser spennende ut,Jon Einar....hvor mange meter av gangen jobber du med? er det noen flere bruer som kommer også?Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2008 at 23:41
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

ser spennende ut,Jon Einar....hvor mange meter av gangen jobber du med? er det noen flere bruer som kommer også?Wink
 
Ca 3-4 meter tenker jeg.
Lengst vekk i bildet kommer det en overgangsbru lignende denne
 
Motsatt vei kommer det en fagverksbru lignende denne , men endel kortere.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2008 at 15:40
Originally posted by Roarj Roarj wrote:

Oppdatert? Hva da og hvor?
 
Roarj


Gå til første side i denne bloggen, så får du se. Du er nå på side 11.


Edited by Mr Bridger - 18 oktober 2008 at 15:41
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2008 at 07:51
Du har jo et omfattende anlegg målt i detaljer, og *kremt* du får ha meg unnskyldt et husmoderlig spørsmål: Samler alle trær og gress mye støv? I såfall, hvordan blir du kvitt det?

Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2008 at 13:03
Originally posted by studenten studenten wrote:

Samler alle trær og gress mye støv? I såfall, hvordan blir du kvitt det?

 
Jeg har ikke lagt merke til det enda, (har ikke sett skikkelig etter hellerEmbarrassed)
Har ikke vært plagsomt mye på rullende materiell hittil i hvert fall.
I utgangspunktet bør det vel ikke blir så mye støv  i et slikt  kjellerrom, men det avhenger jo selvfølgelig av hva man bedriver her nede.
 
Er litt påpasselig med å bruk støvsuger i stedet for kost bl.a.
 
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2008 at 23:40
Man kan hindre støv ved å ha så lite tekstiler som overhodet mulig i rommet, altså teppegulv, gardiner etc. er bad news. Jeg personlig har i alle år oppbevart mj under senga og har dermed endel erfaring med rengjøring av anlegg. Støvsugere av nyere dato har regulerbar styrke, start med laveste styrke og jobb deg oppover. Og pass på at preisere og slikt er godt limt fast ;)
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2008 at 21:48
Hei!
 
Originally posted by carlf carlf wrote:

Støvsugere av nyere dato har regulerbar styrke, start med laveste styrke og jobb deg oppover. Og pass på at preisere og slikt er godt limt fast ;)
 
Ett tips for at detaljer ikke ska forsvinne inn i støvsugeren, er å tre en damestømpe i nylon utenpå støvsugermunningen. Er det noe som er for løst går det ikke lenger en strømpa. -Det gjør ikke støvet heller, så dette må man ta av for hånd.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Bulldog View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bulldog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2008 at 12:25
Hei
 
Det var da noen nydelige bilder av ett fantastisk anlegg!
Bare død fisk flyter med strømmen.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 22:13
Oppdatert.
 


Edited by jevistad - 30 desember 2008 at 21:53
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 22:31
Ja, dæ jære seg ikkje sjøl Big%20smile
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2008 at 11:49
En ny herlig scene under arbeid! Nydelig! 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2008 at 17:08

Oi,oi!

Der trengs det mye trær!   Wink
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
grinda View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 54
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote grinda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2008 at 20:19

Ja dette er inspirerende Jon Einar.

Hvilken sparkelmasse eller anna gugger er det du bruker på fjellformasjonene. Og ikke minst hva legger du det opp med, sparkelskjei eller? Og kan du si noe om konsistensen på materialet?
Blei mye masse dette her.... men....
 
Erik 
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2008 at 22:03
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Oi,oi!

Der trengs det mye trær!   Wink
 
Kommer nok godt med den kartongen med furutrær fra det sørlandske ja.Wink
Heldigvis ser det ut til at boniteten for furu er relativt lav akkurat her, så jeg tror den rekker.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2008 at 22:28
Originally posted by grinda grinda wrote:

Ja dette er inspirerende Jon Einar.

Hvilken sparkelmasse eller anna gugger er det du bruker på fjellformasjonene. Og ikke minst hva legger du det opp med, sparkelskjei eller? Og kan du si noe om konsistensen på materialet?
Blei mye masse dette her.... men....
 
Erik 
 
Bruker vanlig gips som er forfarget med en dash sort gouaschemaling.
Legges på i generøs tykkelse der hvor man skal ha forkastininger/oppsprukket fjell eller fjellskjæring.
Det kan være greit å lage de groveste forkastningene ferdig i underlaget så det ikke går så mye gips.
 
Så finhugges formasjonene til med huggjern, den tilsatte malingen gjør at gipsen ikke blir knallhard før det har gått over et døgn.
Smale sprekker risses ut med en sonde e.l., spør tannlegen neste gang om han har noen avlagt redskap som du kan overtaWink
 
Det neste som skal gjøres nå blir å smøre inn gipsen med uttynnet sort blekk, det har en fin evne til å markere sprekker etc. uten at overflaten ellers blir særlig mørkere.
Her har gipsen tørket noen dager, men fjellet er enda ikke behandlet med blekk, men som man ser så gjør forfargingen til at det allikevel blir litt liv i overflaten.


Edited by jevistad - 08 desember 2008 at 22:46
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2009 at 23:52
Oppdatert.
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2009 at 12:40
Et utrolig fint anlegg du jobber med Jon Einar! Ser så og si helt ekte ut..
Christian L.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2009 at 15:07
Originally posted by TMJK TMJK wrote:


Hvordan skaffer du deg steinstøvet?
Er det noe pukkverk selger, eller får du lov til å sope med deg litt gratis?

 
Det har seg slik at dette er slikt som egentlig ikke skal finnes i jernbanepukk, den skal nemlig være spylt.
Men jeg hører at baneavd. folk klager på at den støver for mye.
Så ved opplasting ligger det litt igjen på bakken som jeg soper opp.
 
Men hvis dere reiser til et pukkverk og soper opp noen bøtter av dette så ville det forundre meg stort om de skulle ha betaling for det, jeg kan ikke helt se at dette har noen kommersiell verdi?
 
Størrelsen er fra 2-3 millimeter (noen få promille) og ned til "mel" (<0,15mm, ca 60-70% tenker jeg) som forøvrig er ypperlig til veigrus (på modellgrusveier.)
"Råvaren"


Edited by jevistad - 14 januar 2009 at 15:09
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2009 at 15:08
Originally posted by Chr. Lil. Chr. Lil. wrote:

Et utrolig fint anlegg du jobber med Jon Einar! Ser så og si helt ekte ut..
 
Takk for det!Smile
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2009 at 15:40
Jeg fikk lyst til å nevne en "grille" som jeg har, og som kanskje Tmjk finner interessant siden det ser ut som de har tenkt å gå grundig tilverks.
 
I forbindelse med pukkspredning fortalte en banemann meg at de ofte la en ekstra "streng" med pukk på yttersiden i skarpe kurver for å redusere faren for solslyng.
Siden mine kurver er relativt skarpe sammenlignet med 1:1, forsøker jeg å gjenskape dette i modell.Wink
 
Litt for spesiellt interesserte detteTongue, men slike ting synes jeg er artig å forsøke å etterligne. (håper det vises på modellen, pukken er foreløbig nokså kontrastløs på bilder inntil den blir smusset)
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2009 at 16:40
Jeg målløs over hva du får til! Synes det er artig du bygger etter modell fra nåtiden. På en del anlegg ser det gjerne ut som at skinnene kom før landskapet, men på dine bilder er føringen og skjæringene nydelig tilpasset.
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
EivindPT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EivindPT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2009 at 16:47
Når det gjelder slik støv du snakker om er nok dette så og si gratis i små mengder.

Et tonn med subuss som også kan brukes og siktes til, koster som oftest mellom 50 og 100kr tonnet.
EivindPT
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2009 at 18:13
Originally posted by studenten studenten wrote:

På en del anlegg ser det gjerne ut som at skinnene kom før landskapet, men på dine bilder er føringen og skjæringene nydelig tilpasset.
 
Ja tar man hensyn til at det skal se ut som om naturen var der først, har man store muligheter til å få landskapet til å se riktig ut.
Man har jo noe som kalles massebalanse, dette var enda viktigere i gamle dager da man ikke hadde så god redskap for å frakte oveskuddsmasser lange veier.
(Det samme gjelder forsåvidt i dag også, det har med jo med kostnader å gjøre)
Det vil jo si at der det er en skjæring, er det en fylling i nærheten, eller gjerne på nedsiden hvis linja går i en skråning. Er det en tunnel blir det mer overskuddsmasse, så da blir gjerne fyllingene høye og lange i nærheten av disse.
 
Dette høres nok banalt og belærende ut, men kan være fort å glemme i fartenWink
 
 


Edited by jevistad - 14 januar 2009 at 18:15
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2009 at 21:12
Det er flott du lærere oss ulærde...
Skikkelig interessant med alle detaljene du viser oss fra anlegget ditt.
Bilde over er vel tatt mellom Sirevåg og Egersund tipper jeg... Landskap-messig er det er spennende stekning å modellere.
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2009 at 22:37
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Bilde over er vel tatt mellom Sirevåg og Egersund tipper jeg... Landskap-messig er det er spennende stekning å modellere.
 
 
 
Ja, glemte å skrive det.
Bildet er tatt fra toppen av knausen over Vatnamot tunnel.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 18>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,074 seconds.