Fra togkjelleren |
Post Reply | Page <1 678910 18> |
Author | ||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Britisk blikk?.....Min Lotus er laget av Norsk Aluminium og Engelsk plast...ikke no blikk her...
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
næmmen. Uvanlig å se slike biler så tett på ett sted.
Har selv kun noen hønngamle skodaer og noen eldre lastebiler :) mye har du gitt pr. stk for mercedesene? |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert.
|
||
Roarj
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 42 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert? Hva da og hvor?
Roarj Edited by Roarj - 17 oktober 2008 at 21:43 |
||
Roarj
|
||
Fabian
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 52 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Edited by Fabian - 17 oktober 2008 at 21:51 |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ser spennende ut,Jon Einar....hvor mange meter av gangen jobber du med? er det noen flere bruer som kommer også?
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Gå til første side i denne bloggen, så får du se. Du er nå på side 11. Edited by Mr Bridger - 18 oktober 2008 at 15:41 |
||
studenten
Viderekommen Joined: 27 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du har jo et omfattende anlegg målt i detaljer, og *kremt* du får ha meg unnskyldt et husmoderlig spørsmål: Samler alle trær og gress mye støv? I såfall, hvordan blir du kvitt det?
|
||
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har ikke lagt merke til det enda, (har ikke sett skikkelig etter heller)
Har ikke vært plagsomt mye på rullende materiell hittil i hvert fall.
I utgangspunktet bør det vel ikke blir så mye støv i et slikt kjellerrom, men det avhenger jo selvfølgelig av hva man bedriver her nede.
Er litt påpasselig med å bruk støvsuger i stedet for kost bl.a.
|
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Man kan hindre støv ved å ha så lite tekstiler som overhodet mulig i rommet, altså teppegulv, gardiner etc. er bad news. Jeg personlig har i alle år oppbevart mj under senga og har dermed endel erfaring med rengjøring av anlegg. Støvsugere av nyere dato har regulerbar styrke, start med laveste styrke og jobb deg oppover. Og pass på at preisere og slikt er godt limt fast ;)
|
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Ett tips for at detaljer ikke ska forsvinne inn i støvsugeren, er å tre en damestømpe i nylon utenpå støvsugermunningen. Er det noe som er for løst går det ikke lenger en strømpa. -Det gjør ikke støvet heller, så dette må man ta av for hånd.
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Bulldog
Nykommer Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Det var da noen nydelige bilder av ett fantastisk anlegg!
|
||
Bare død fisk flyter med strømmen.
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert.
Edited by jevistad - 30 desember 2008 at 21:53 |
||
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, dæ jære seg ikkje sjøl
|
||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En ny herlig scene under arbeid! Nydelig!
|
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oi,oi! Der trengs det mye trær!
|
||
Hilsen
Roar Børte |
||
grinda
Fremo og MjF medlem Joined: 24 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 54 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja dette er inspirerende Jon Einar. Hvilken sparkelmasse eller anna gugger er det du bruker på fjellformasjonene. Og ikke minst hva legger du det opp med, sparkelskjei eller? Og kan du si noe om konsistensen på materialet?
Blei mye masse dette her.... men....
Erik
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kommer nok godt med den kartongen med furutrær fra det sørlandske ja.
Heldigvis ser det ut til at boniteten for furu er relativt lav akkurat her, så jeg tror den rekker.
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bruker vanlig gips som er forfarget med en dash sort gouaschemaling.
Legges på i generøs tykkelse der hvor man skal ha forkastininger/oppsprukket fjell eller fjellskjæring.
Det kan være greit å lage de groveste forkastningene ferdig i underlaget så det ikke går så mye gips.
Så finhugges formasjonene til med huggjern, den tilsatte malingen gjør at gipsen ikke blir knallhard før det har gått over et døgn.
Smale sprekker risses ut med en sonde e.l., spør tannlegen neste gang om han har noen avlagt redskap som du kan overta
Det neste som skal gjøres nå blir å smøre inn gipsen med uttynnet sort blekk, det har en fin evne til å markere sprekker etc. uten at overflaten ellers blir særlig mørkere.
Her har gipsen tørket noen dager, men fjellet er enda ikke behandlet med blekk, men som man ser så gjør forfargingen til at det allikevel blir litt liv i overflaten. Edited by jevistad - 08 desember 2008 at 22:46 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert.
|
||
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Et utrolig fint anlegg du jobber med Jon Einar! Ser så og si helt ekte ut..
|
||
Christian L.
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det har seg slik at dette er slikt som egentlig ikke skal finnes i jernbanepukk, den skal nemlig være spylt.
Men jeg hører at baneavd. folk klager på at den støver for mye.
Så ved opplasting ligger det litt igjen på bakken som jeg soper opp.
Men hvis dere reiser til et pukkverk og soper opp noen bøtter av dette så ville det forundre meg stort om de skulle ha betaling for det, jeg kan ikke helt se at dette har noen kommersiell verdi?
Størrelsen er fra 2-3 millimeter (noen få promille) og ned til "mel" (<0,15mm, ca 60-70% tenker jeg) som forøvrig er ypperlig til veigrus (på modellgrusveier.)
"Råvaren" Edited by jevistad - 14 januar 2009 at 15:09 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for det!
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg fikk lyst til å nevne en "grille" som jeg har, og som kanskje Tmjk finner interessant siden det ser ut som de har tenkt å gå grundig tilverks.
I forbindelse med pukkspredning fortalte en banemann meg at de ofte la en ekstra "streng" med pukk på yttersiden i skarpe kurver for å redusere faren for solslyng.
Siden mine kurver er relativt skarpe sammenlignet med 1:1, forsøker jeg å gjenskape dette i modell.
Litt for spesiellt interesserte dette, men slike ting synes jeg er artig å forsøke å etterligne. (håper det vises på modellen, pukken er foreløbig nokså kontrastløs på bilder inntil den blir smusset)
|
||
studenten
Viderekommen Joined: 27 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg målløs over hva du får til! Synes det er artig du bygger etter modell fra nåtiden. På en del anlegg ser det gjerne ut som at skinnene kom før landskapet, men på dine bilder er føringen og skjæringene nydelig tilpasset.
|
||
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
|
||
EivindPT
Medlem i MJF Joined: 15 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 36 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når det gjelder slik støv du snakker om er nok dette så og si gratis i små mengder.
Et tonn med subuss som også kan brukes og siktes til, koster som oftest mellom 50 og 100kr tonnet. |
||
EivindPT
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja tar man hensyn til at det skal se ut som om naturen var der først, har man store muligheter til å få landskapet til å se riktig ut.
Man har jo noe som kalles massebalanse, dette var enda viktigere i gamle dager da man ikke hadde så god redskap for å frakte oveskuddsmasser lange veier.
(Det samme gjelder forsåvidt i dag også, det har med jo med kostnader å gjøre)
Det vil jo si at der det er en skjæring, er det en fylling i nærheten, eller gjerne på nedsiden hvis linja går i en skråning. Er det en tunnel blir det mer overskuddsmasse, så da blir gjerne fyllingene høye og lange i nærheten av disse.
Dette høres nok banalt og belærende ut, men kan være fort å glemme i farten
Edited by jevistad - 14 januar 2009 at 18:15 |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er flott du lærere oss ulærde...
Skikkelig interessant med alle detaljene du viser oss fra anlegget ditt.
Bilde over er vel tatt mellom Sirevåg og Egersund tipper jeg... Landskap-messig er det er spennende stekning å modellere.
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, glemte å skrive det.
Bildet er tatt fra toppen av knausen over Vatnamot tunnel.
|
||
Post Reply | Page <1 678910 18> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |