MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fra togkjelleren
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fra togkjelleren

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 18>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2008 at 00:23
...hmmm,kan jo gjøre ett forsøk....er i alle fall ikke redd for å prøveWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2008 at 02:22
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

  
 
 
 
 
Særdeles braClap
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2008 at 20:20
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
 
 
Fantasktisk bilde dette her, Jon Einar.ClapClapClap
Her er det mange flotte detaljer å finne...
Mangler bare lyd..... og skinner under vognene nede i høyre hjørne...LOLLOL
 
Månedens bilde - april 2008!
 
 
Tongueve
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2008 at 21:53
Hei,
 
VAKKERT !!  Clap Mesterlig!
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2008 at 22:43
Jeg takker hjerteligst for hyggelige kommentarer og kvitterer med et bilde av prøvemontasje av Rukke bru. Nå gjenstår bare kontaktledning, strøm på skinnene og litt "bremsestøv" på konstruksjonen.
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2008 at 22:55
NYDELIG!!!Clap
 
Arne
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 00:13
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Jeg takker hjerteligst for hyggelige kommentarer og kvitterer med et bilde av prøvemontasje av Rukke bru. Nå gjenstår bare kontaktledning, strøm på skinnene og litt "bremsestøv" på konstruksjonen.
 
Det eneste negative med bildene fra kjelleren din, er at man blir å gjenta seg selv!Wink
 
Dette er praktfullt!ClapClap
 
Håper virkelig at en evt tur til Sandnes inkluderer en omvisning hit. ???
 
Hva er det du egentlig er laget av, mann???ClapClap
 
 
 
 Lagt til i ettertid:
 
Og hva er brupilarene laget av?
 


Edited by J-I Hansen - 16 april 2008 at 00:30
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 08:53
NYDELIG!
 
Hva med et bilde av den porten dere ned og en close-up av den dobbel A masta. Er sånt jeg likerSmile.
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 12:35
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
 
Håper virkelig at en evt tur til Sandnes inkluderer en omvisning hit. ???
 


Håper for din del at du en gang får anledning til et besøk i denne kjelleren. Jeg har selv hatt gleden av en omvisning her og min konklusjon er at blir man ikke inspirert her, blir man det aldri. Smile

Er også enig i at ordet praktfullt nesten er oppbrukt... LOL
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 13:12
Da kan jeg finne på en ny måte å rose på: Hvis du ikke snart slutter å få oss andre til å føle oss underlegene vil et hestehode snart dukke opp i senga di på mystisk vis.

Du får se humoren i det Jon Einar, dette er knallflott arbied!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 13:20
Jeg føler meg ikke underlegen, men utrolig inspirert. Det er viktig å sette seg mål ved det man gjør. Slik jeg ser det, er nå målet definert og standarden satt av Jon Einar.
Nå er det bare opp til oss andre å forsøke å bli like gode. Clap

Klarer vi det vil det bli mange flotte anlegg rundt i Norge og ikke minst mange flotte moduler på FREMO treffene... Wink
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 15:39
Originally posted by asai asai wrote:

Jeg føler meg ikke underlegen, men utrolig inspirert. Det er viktig å sette seg mål ved det man gjør. Slik jeg ser det, er nå målet definert og standarden satt av Jon Einar.Nå er det bare opp til oss andre å forsøke å bli like gode.
[/IMG]


Eksakt. Øvelse gjør mester, og mesterverkene er inspirasjon.

Det er ingen som er født som MJ-eksperter!
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 15:57
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
Håper virkelig at en evt tur til Sandnes inkluderer en omvisning hit. ???
 
 
Selvfølgelig, du er hjertelig velkommen! Kjelleren er åpen for alle interesserte, men ikke ha for høye forventninger.
Det er ikke så mange prosent av anlegget som er ferdig, jeg tar stort sett bare bilder av det som er ferdigEmbarrassed
 
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Hva er det du egentlig er laget av, mann???ClapClap
 
Ca 80% vann i alle fall, etterfylles med kaffe og litt Guiness i ny og neWinkTongue
 
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
 Lagt til i ettertid:
 
Og hva er brupilarene laget av?
 
 
De er laget av forskjellige plastprofiler fra Evergreen, jeg kan godt lage en tråd om byggingen dersom det er interesse for det.
 
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

 
Hva med et bilde av den porten dere ned og en close-up av den dobbel A masta. Er sånt jeg likerSmile.
 
 
Kommer litt senereWink
 
Til der andre; kjempekjekt at byggingen min er til inspirasjon, og jeg må nok innrømme at skryt inspirerer ekstra til videre innsatsEmbarrassedTongue
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 18:02
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

 
Hva med et bilde av den porten dere ned og en close-up av den dobbel A masta. Er sånt jeg likerSmile.
 
 
Et ønske fra leverandøren av etterlengtede modeller kan man jo ikke avviseWink
Men jeg tenker dette er nær nokTongue:
Til høyspentledninger er brukt EZ-line fra Norske modeller, fin å jobbe med men er kanskje litt tynn til dette bruk. Den er nok mer passelig til telefon og lavspentlinjer. Isolatorene er lett modifiserte Sommerfeld isolatorer.
 


Edited by jevistad - 16 april 2008 at 18:04
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 18:31
Originally posted by jevistad jevistad wrote:


Til høyspentledninger er brukt EZ-line fra Norske modeller, fin å jobbe med men er kanskje litt tynn til dette bruk. Den er nok mer passelig til telefon og lavspentlinjer.


Kan være du har rett i at den tråden er for tynn.
Etter det jeg har kunne bringe på det rene så er strømmen på høyspentnettet gjerne på 22 kV.
En moderne 24 kV ledning har en diameter på 50-60 mm, så en tråd på 0,6 mm skulle bli omtrent riktig.
Og ut i fra bildet ser det ut som tråden er tynnere enn det.

Ikke at jeg hadde reagert om du ikke hadde nevnt det, landskapet på bildet er jo kanonbra!

Du har ikke tenkt på å flytte til Trondheim, forresten? TMJK kunne hatt bruk for en modellbygger som deg!


Edited by Håvard H - 16 april 2008 at 18:34
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 19:00
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Kan være du har rett i at den tråden er for tynn.
Etter det jeg har kunne bringe på det rene så er strømmen på høyspentnettet gjerne på 22 kV.
En moderne 24 kV ledning har en diameter på 50-60 mm, så en tråd på 0,6 mm skulle bli omtrent riktig.
Og ut i fra bildet ser det ut som tråden er tynnere enn det.
 
 
Nå har jeg forsøkt og måle tråden, og den er maks 0,15mm, og sett i lys av at kontaktledningen på jernbanen er 12mm så er egentlig ikke det så hakkende galt.
Problemet er at den nesten ikke syns.
Jeg trodde vel at vanlige 22kV linjer har noenlunde samme diameter som KL?
50-60mm høres mer ut som fjernledning? (132 - 400kV)
Men det kan sikker SveinR svare på?
 
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Du har ikke tenkt på å flytte til Trondheim, forresten? TMJK kunne hatt bruk for en modellbygger som deg!
 
Takk for komplimentet, men når jeg ser hvem som er aktive i byggingen i TMJK for tiden, så tror jeg dere er godt forsynt alleredeSmile
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 20:57
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
 
Nå har jeg forsøkt og måle tråden, og den er maks 0,15mm, og sett i lys av at kontaktledningen på jernbanen er 12mm så er egentlig ikke det så hakkende galt.
Problemet er at den nesten ikke syns.
Jeg trodde vel at vanlige 22kV linjer har noenlunde samme diameter som KL?
50-60mm høres mer ut som fjernledning? (132 - 400kV)
Men det kan sikker SveinR svare på?
 
Må innrømme at jeg er veldig rusten i det faget nå. Men jeg jobbet helst på 11kV og da ble det brukt mye 16mm2 og 25mm2 Cu, mens i AL (FERAL) var det 50mm2.  På KL er det jo 100mm2 Cu , med en helt spesiell form på ledningen.
Men hva dette er i diameter vet jeg ikke, alt gikk kun i mm2
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 21:05
Originally posted by jevistad jevistad wrote:


50-60mm høres mer ut som fjernledning? (132 - 400kV)


Jeg bare googlet meg frem til en side med info.

Det er helt sikkert at det var kabel dimensjonert for 24 kV for luftspenn. Men den var isolert og greier, og hadde bærekabel til overmål.

Nominell diameter var 50 til 59 mm.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 21:12
En kabel for luftspenn er jo noe helt annet.  Huff hvor har all kunnskap tat veienOuch. Må ha blitt mistet på vein fra høyspent til dubedipp verdenenEmbarrassed
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 21:49

Nydelig anlegg, Jon Einar!!

Mht. diskusjonen om dimensjon av høyspentledninger er strøm vel så viktig som spenning. Tverrsnittet på luftstrekk er ikke avhengig av spenning men av strøm (for å holde ledningstapet innen akseptable grenser) og avstand mellom master (for å tåle strekkbelastning). Isolatorene kan gi et visst pekepinn om spenningen.
Når vi snakker om høyspent er det 2 begrep som er viktige; risikoavstand og sikkerhetsavstand.
Risikoavstanden er den minste avstand fra uavskjermet, uisolert spenningsførende anleggsdel som er fastsatt for å gi forsvarlig elektrisk holdfasthet gjennom luft. Denne er for anlegg med isolert 0-punkt:
 
12  24  36  52  72  100  123  145 kV
*****************************
40  50  60  70  80  100  110  130 cm.
 
For høyere spenninger brukes jordet 0-punkt og da er dataene:
 
145  170  250  300  420 kV
**********************
110  130  210  250  350 cm.
 
Dette kan gi et viss pekepinn om spenninger i anlegget og kanskje være til hjelp ved modellering?
 
Sikkerhetsavstanden er litt upresist hvor nærme det tillates mannskapet å komme ved arbeid og er > risikoavstanden.
 
For lange avstander mellom mastene (f.eks. strekk over fjorder og dalsøkk) er hverken ledere av kobber eller aluminium sterke nok til å tåle sin egen vekt. Derfor bruker slike kabler å ha en stålkjerne og de blir derfor følgelig tykkere enn de strengt tatt ellers var nødt til. Derfor kan man på samme anlegg treffe på ulike dimensjoner ved samme strømstyrke og spenning.
 
For den opprinnelige mateledningen på Malmbanan/Ofotbanen fra Porjus er det 2 forskjellige tverrsnitt på de 2 lederene. Her kunne man variere strøm og spenning mellom de ulike trafostasjonene og på den måten smelte snø og is på linja med motstanden i tråden slik at den ikke brøt sammen.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 22:14
I tillegg til disse risikoavstandene som Kjell nevner så er det vel noe som kalles slyngfelt også? Dette er vel utslaget på tråden ved vind o.l. og er avhengig av spennlengden.
Matingen til omformeren på mitt anlegg skal forestille en 60kV linje, og jeg er vel allerede på tynn is mht. risikoavstander m.m. til bruaEmbarrassed
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 22:33
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

.....og jeg er vel allerede på tynn is mht. risikoavstander m.m. til bruaEmbarrassed
 
Jeg skal holde kjeft over for DSB .-)
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 22:51
Du er kjempe god til å lage landskap på anlegget ditt jevistad.
Det går nesten ikke ann i mine øyner at det er i 1:87 enn 1:1.
Du må bare legge ut masse bilder av anlegget ditt eller har du mange bilder andre steder?
Eirik
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2008 at 00:08
Joda, trollmannen fra Ganddal svikter ikke. Clap
Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2008 at 12:25
Fabelaktig Jon Einar! Det er utrolig moro å se bilder fra deg. Det er enkelt å få en liten scene til å se bra ut når man fotograferer ting helt nærme, men du har jo fått til fantastiske ting her - selv når man betrakter ting på avstand. Det er nesten så jeg begynner å irritere meg over de små 60cm. radius-svingene på anlegget mitt :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2008 at 00:26
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

[
 
De er laget av forskjellige plastprofiler fra Evergreen, jeg kan godt lage en tråd om byggingen dersom det er interesse for det.
 
 
Ja! Smile
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2008 at 05:12
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 De er laget av forskjellige plastprofiler fra Evergreen, jeg kan godt lage en tråd om byggingen dersom det er interesse for det.
 
 
Ett høyt og tydelig JAA!!!Tongue
 
Smileve
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2008 at 23:45
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Det er nok ikke så lenge til OBAS"n kjører biltog på Stambanen.....jeg venter egentlig bare på å smusse SveinR sin vogn,så kommer det ett lite lass med bilvogner i posten som ser omtrent slik ut.....

 
Nå er de ute og kjører:
 
 
 
 
Flotte vogner med sylskarpe dekaler som er smusset troverdig ned slik at de er nesten uleseligeLOL. Ikke mye som tyder på at disse vognene har vært orange i hvertfall.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2008 at 23:53
Oppdatert.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2008 at 00:28
det var skikkelig "go"porno.......når kommer langfilmen "deep train"? LOL
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 18>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.