MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ekstraordinær GF?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ekstraordinær GF?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekstraordinær GF?
    Posted: 01 mai 2006 at 00:43

På: http://shop.nmj.no/newsdesk_info.php?newsdesk_id=29&lang uage=no&osCsid=ade523f512858bb573137bc9eb181f48  oppfordrer en annonym medarbeider (Finn Moe?) i Norsk Modelljernbane (NMJ) folk til å sende mail (ferdigskrevet av NMJ) til styret i MJF, og kreve en ekstraordinær Generalforsamling.
 
Til de som føler seg fristet av NMJ"s besnærende fremstilling, så vit at det refererte forsøket på å få annulert fullmakter ikke har hjemmel i vedtektene, og at fullmakter på styrets hender på ingen måte er i motstrid med vedtektene.

Generalforsamlinger i MJF har sin egen dynamikk. Eller - kan man egentlig kalle det dynamikk, når historien gjentar seg?
La meg først få presisere at jeg er meget kritisk til styrets i MJF"s håndtering av flere forhold i de siste medlemsår.
Det hører også med at jeg har tatt konsekvensen av dette, og meldt meg ut.

Etter å ha fått et visst innblikk i saksgangen på seneste Generalforsamling i MJF er det dog noen forhold jeg gjerne vil kommentere, selv om det selvfølgelig er noen som hevder at jeg har gitt fra meg min mulighet til å påvirke ved å melde meg ut. Denne holdning er deres - og MJF"s - problem.

Jeg tar utgangspunkt i flg. hendelser:
1. Innkallingen til GF 2005 manglet regnskap og budsjett.
2. Styret satt på 44% av stemmene, ved hjelp av 34 fullmakter. (40 av 91 stemmer)
3. Det ble reist forslag om å endre rekkefølgen på saker til behandling.
4. Det ble reist forslag om å annulere fullmaktene.
5. Ca. halvdelen av de fremmøtte utmarsjerte etter en 2-3 timer lang brudulje om hvorvidt innkallingen skulle godkjennes eller ikke, om dagsorden skulle endres, om fullmakter skulle gjelde, og hvor styret brukte sine fullmakter på å få innkallingen godkjent.
6. Norsk Modelljernbane A/S (NMJ) bruker sine nettsider til å agitere mot MJF"s styre og tar til orde for et krav om en ekstraordinær GF, ved å samle de påkrevde 5% av medlemstallet.

Punkt 1:
Vedtektene stiller opp noen krav til innkallingen i paragraf 5.

- Den skal sendes ut minst 3 uker på forhånd
- Den skal være vedlagt årsberetning og regnskap for siste kalenderår,
- Den skal være vedlagt forslag til budsjett og handlingsplan for inneværende år
- Den skal være vedlagt valgkomiteens innstilling
- Den skal være vedlagt eventuelle innmeldte saker i sin helhet.

Hva sier vedtektene om konsekvenser hvis disse forhold ikke er i orden?
Vedtektene sier at dersom fristen for innkalling ikke er overholdt, skal GF ikke avholdes. Det er for å hindre at de fremmøtte skal vedta å gjennomføre GF"en på tross av for sen innkalling. Jeg er ikke kjent med at innkallingen er sent ut for sent, så vedtektenes krav om at GF ikke skal avholdes, er ikke oppfyllt.
I tilfelle av at et eller flere av de øvrige punkter i innkallingen ikke er etterlevd, inneholder vedtektene ikke noe absolutt krav om at GF"en ikke skal avholdes. Det er dermed opp til de fremmøtte (inkludert fullmakter) å ta stilling til om innkallingen skal anses godkjent. Styret bør få, og akseptere kritikk dersom innkallingen uomtvistelig har mangler i fht. vedtektene.

2. Styrets fullmakter.
Det er intet i vedtektene som forbyr styret å sikre seg fullmakter. Og det er ingen begrensning i hvilke saker fullmakter kan anvendes i. Fullmakter er en fundamental rett som MJF"s medlemmer har, dersom de ikke kan være tilstede. Det er soleklart at det i en landsdekkende organisasjon må finnes denne mulighet. Det er bare å konstatere at styret gjorde en bedre jobb i å samle stemmer for sitt syn, enn opposisjonen gjorde.
Dersom man finner det problematisk at styret, i saker som gjelder dem selv og deres håndtering, kan gjøre bruk av fullmakter, bør reise et vedtektsendringsforslag til neste GF.

3. Endring av dagsorden.
Det er legalt å fremsette forslag om å endre behandlingsrekkefølgen på forslag. Det er ingen tvil om at behandlingsrekkefølgen kan påvirke utfallet av saker. På GF hadde styret valgt en saksrekkefølge som fjernet en brysom kritiker før behandling av en viktig sak.
Det er så opp til GF å avgjøre om de forhold som taler for å endre dagsordenen er viktige nok. Dersom det kommer til votering, teller selvsagt fullmakter med. At styret så bruker sine fullmakter til å stemme mot et slikt forslag er helt kurrant - part of the game.

4. Forslag om å annulere fullmakter.
Nå vet jeg ikke om det ble fremsatt noen formelle grunner for å annulere fullmaktene. Men jeg kan vanskelig se at vedtektene gir åpning for å annulere en fullmakt (for ikke å snakke om alle), dersom fullmaktsgiver og fullmektig har oppfyllt kravene om betalt kontingent - det er IKKE til votering på en GF å avgjøre om fullmakter skal gjelde eller ikke.
Dette er et forslag som uten videre burde vært avvist å realitetsbehandle. Forslaget er direkte vedtektsstridig, for det fratar MJF"s medlemmer en fundamental rett.

5. Utmarsjering
Det er ikke første gang i MJF"s historie at det i konfliktfyllte tider (som det har vært mange av) blir kamp fra første sekund på en GF. Det er en velkjent taktikk å reise kritikk mot innkalling og dagsorden, for å påføre styret det prestisjetap det er å få en innkalling avvist. Det er dog en meget lite konstrukiv måte å gjøre tingene på.
I følge NMJ"s nettsider utmarsjerte halvdelen av GF"en da det ble vedtatt at fullmakter skulle gjelde.
Som påpekt i pkt. 4 over, gir ikke vedtektene hjemmel for at GF"en kan beslutte å annulere fullmakter.
At folk så valgte å forlate lokalet i frustrasjon var etter min mening lite gjennomtenkt og en meget stor feil.
Ved å gjøre dette får så styret fri bane. Selv om det kanskje virket håpløst å få igjennom noe på grunn av styrets fullmakter, så er det viktig å få protokollført kritikken, så MJF"s øvrige medlemmer kan få et bilde av forholdene.
Og særlig i forhold til valget ville det vært viktig å lansere motkandidater for å få markert at styret på ingen måte hadde GF"ens fulle tillitt.

6. NMJ tar til orde for ekstraordinær GF.
At et medlem i MJF bruker sitt firma, og sin særskilte stilling i norsk MJ-verden, til å gå ut offentlig mot MJF er mildt sagt oppsiktsvekkende. En ting er en gjennomført usaklig og usmaklig tone, en annen ting er hvilken agenda NMJ v/Finn Moe (?) har i denne saken. NMJ er direkte konkurrent til MJF og Brimalm i salget av Jubileumsmodellen Type 31b. Å lamme MJF slik at salget påvirkes vil ramme både MJF og Brimalm økonomisk.
Det er forstemmende at Finn Moe (?) ikke ser at han overskrider noen etiske grenser ved å gå ut offentlig på denne måten.
Dessuten; Finn Moe (?)  ber om fullmakter, og vil så på en evt. ex-GF sitte med en god bunke fullmakter. Det står i grell kontrast til at han syntes at Styrets fullmakter skulle annuleres.
Det vi ser her er ønsket om en omkamp, fordi den ene parten ikke var gode nok til å skaffe fullmakter.
(Dette er heller ikke nytt i MJF"s historie.)

Jeg synes de som valgte å utvandre burde tenke seg om en gang til. (dvs. frafalle kravet om ex. gf)
Og til de som føler seg fristet av NMJ besnærende fremstilling, så vit at forsøket på å få annulert fullmakter ikke har hjemmel i vedtektene, og at fullmakter på styrets hender på ingen måte er i motstrid med vedtektene.

Min konklusjon er at styret har sitt fullstendig på det tørre i forhold til fullmakter. At det ikke er klokt å agere på den måten er en helt annen historie.

NMJ oppforder: "La oss gjøre MJ til det det er; en morsom hobby, og ikke som nå en tåpelig og dum krig mellom ulike fraksjoner og som bare blir dummere og dummere. La oss velge et styret som er opptatt av hobbyen."

At styret opptrer dumt er hevet over enhver tvil, men krigen blir ihvertfall ikke mindre dum av at NMJ går ut på denne måten.



Edited by ØyvindS - 03 mai 2006 at 00:18
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2006 at 00:49
Finn er medlem i mjf og bruker den nettpalssen han har til å ut med det han mener om mjf.
A matter of life and death
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2006 at 01:09
Et på alle måter godt og saklig innlegg, Øyvind, som setter tingene i relieff. Synd du fikk nok, og meldte deg ut. Vi kunne trenge mer av dette for tiden.

Forøvrig ligge innlegget på den åpne delen... men slik ting er synes jeg det er greit. Øyvind må få lov til å mene det han mener og skrive innlegg selv om han ikke er medlem. Om noen MJF-medlemmer vil diskutere dette, får de selv avgjøre om den åpne delen er rett sted.

Jeg for min del går på byen!
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2006 at 01:32
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Et på alle måter godt og saklig innlegg, Øyvind

Jeg for min del går på byen!


Ja. Veldig bra.
Jeg for min del legger meg, etter å ha sloss med et gjenstridig elektrisk skrujern.....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
arne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2006 at 10:03
På mange måter enig med Øyvind, å annulere fullmaktene ville vært vedtektsbrudd og trolig gjort resten av GF ugyldig. MEN! man skal merke seg at det her ikke var en eller to- tre bråkmakere som gikk, det var 20, jeg vil påstå voksne og oppegående mennesker som forlot en forsamling hvor de, trolig med meget god grunn, følte at det var fullstendig bortkastet tid å sitte. Mange av disse har tidligere nedlagt mye arbeid for MJF, i tider da klubben i vesentlig større grad enn i dag jobbet for det den ifølge vedtektene skal gjøre.   At styret har alt formelt på det tørre er nok riktig, om styret (særlig formanns) oppførsel var moralsk riktig og for klubbens fremtid særlig lurt er et helt annet og STORT spørsmål.

Edited by arne - 01 mai 2006 at 10:04
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2006 at 11:15
Originally posted by ØyvindS ØyvindS wrote:


4. Forslag om å annulere fullmakter.Nå vet jeg ikke om det ble fremsatt
noen formelle grunner for å annulere fullmaktene. Men jeg kan vanskelig
se at vedtektene gir åpning for å annulere en fullmakt (for ikke å snakke
om alle), dersom fullmaktsgiver og fullmektig har oppfyllt kravene om
betalt kontingent - det er IKKE til votering på en GF å avgjøre om
fullmakter skal gjelde eller ikke.Dette er et forslag som uten videre burde
vært avvist å realitetsbehandle. Forslaget er direkte vedtektsstridig, for
det fratar MJF"s medlemmer en fundamental rett.




Jeg var en av dem som forlot GF i protest i 2006.
Men jeg føler et behov for å presisere hvorfor.

Under den første voteringen viste det seg at formannen stillte med 24
fullmakter. Vi kan vel være enige om at 24 vedtekter tyder på ganske
aktiv innsamling av fullmakter.

Mange (meg med) reagerte sterkt på dette, og det ble et ordskifte om det
moralske i at en formann stilte med så mange fullmakter.

Som påpekt i flere andre innlegg hadde jeg selv med meg 5 fullmakter.
Jeg hadde i et innlegg på forumet sagt meg villig til å ta med fullmakter.
I et annet innlegg har jeg også tatt til ordet for at man kunne trenge et
alternativ til valgkomiteens innstilling.

Tilbake til GF. Situasjonen rundt fullmaktene ble etterhvert temmelig
betent.

Mitt forslag til løsning på dette var følgende:
Folk med fullmakter skulle velge å avstå fra å stemme med fullmaktene.
Fullmaktene skulle bli blanke stemmer.
Man skulle gjennomføre resten av GF under prinsippet "1 mann –
1stemme".
Ved at man valgte å stemme blankt med fullmaktene ville ingen vedtekter
bli brutt. Det var altså *ikke* slik at man ville at fullmaktene skulle
annuleres.

Men det ble fremmet et subsidiært forslag om at hvis mitt forslag ble
nedstemt skulle det fremmes et forslag om at fullmaktene
skulle kjennes ugyldige. Dette argumenterte jeg for at ville være et brutt
med vedtektene.

Styret fikk ta en liten "timeout" for å diskutere dette seg i mellom. Da de
kom tilbake på podiet ga de inntrykk av at mitt forslag kunne være en
løsning.

Mitt inntrykk var at avstemmingen var en ren formalitet for at ting skulle
gå riktig for seg. I denne avstemmingen skulle man *ikke* stemme blankt
med fullmaktene.

Under en noe forvirrende avstemmingsprosess ble det uklart om det
forholdt seg slik.
Jeg stille derfor et direkte spørsmål til styrebenken om det var noen som
ville stemme imot at vi skulle avstå fra å bruke fullmaktene våre.
Ingen ytret et ord om at de ville stemme i mot. Formannen avfeide også
et forslag om en prøvevotering.

Under avstemmingen stemmer formannen med alle sine
fullmakter *imot* mitt forslag. Det hører med til historien at minst ett
annet styremedlem stemte *for* forslaget.

Jeg oppfatter dette som at formannen (og de andre styremedlemmene
som stemte imot forslaget) lyver meg rett opp i ansiktet.
Det er dette som er grunnen til at jeg velger å gå fra GF.

Formellt sett har ikke formannen gjort noen feil. Jeg har aldri bestredet
at å sanke fullmakter er i tråd med vedtektenes bokstav.
Problemet er at MJF har en formann som kjører etter prinsippet
"makta rår", og har null interesse av å prøve å senke konfliktnivået.

Jeg anser at styret i MJF er lovlig valgt.
Men jeg anser også at MJF har en formann som er uskikket for jobben.

Når det gjelder en eventuell ekstraordinær Generalforsamling ser jeg ikke
noen hensikt i jobbe for det før det finnes en seriøs formannskandidat.



Edited by Håvard H - 01 mai 2006 at 11:21
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2006 at 12:00

Ikke fordi jeg ønsker å være noen gledesdreper, eller syns noe av det som har kommet frem her krysser noen grense innholdsmessig, MEN vi har et eget rom her på forumet for å diskutere MjF som forening (riktignok forbeholdt medlemmer, men er man ikke medlem er vel behovet for å diskutere foreningen minimalt) og når innlegg fra det rommet begynner gå i "reprise" her ute, eller man ender opp med å flytte hele debatten ut hit så kan det ende galt, og hvertfall ikke etter forumets intensjon. jeg henstiller derfor om at fortsatt debatt vedr. foreningen tas der den hører hjemme; innen medlemsdelen for foreningsstoff

Mvh
Eirik
Moderator/Administrator

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2006 at 12:19
Originally posted by eika eika wrote:

Ikke fordi jeg ønsker å være noen gledesdreper, eller
syns noe av det som har kommet frem her krysser noen grense
innholdsmessig, MEN vi har et eget rom her på forumet for å diskutere
MjF som forening (riktignok forbeholdt medlemmer, men er man ikke
medlem er vel behovet for å diskutere foreningen minimalt) og når
innlegg fra det rommet begynner gå i "reprise" her ute, eller man ender
opp med å flytte hele debatten ut hit så kan det ende galt, og hvertfall
ikke etter forumets intensjon. jeg henstiller derfor om at fortsatt debatt
vedr. foreningen tas der den hører hjemme; innen medlemsdelen for
foreningsstoff


MvhEirikModerator/Administrator



Prinsipiellt er jeg helt enig, men jeg mener man bør kunne korrigere
informasjon som ligger "ute i det fri". Enten det er her eller på NMJs
webserver...
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2006 at 13:19

Hei Erik

Jeg har forståelse for ønsket om å holde debatten der den hører hjemme, og jeg ville heller ikke brakt den hit dersom ikke NMJ hadde brakt sitt referat fra deler av GF"en. Selv om jeg er kritisk til noen av disposisjonene styret i MJF har foretatt seg i de siste år, og derfor meldt meg ut, har jeg allikevel et ønske om det beste for foreningen. Derfor valgte jeg å gi mitt perspektiv på hendelsene.

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2006 at 16:28
Enig i det prisnippielle om å hold edebatten "innenfor". Men ryktene går... noen oppklarende runder ute "i det fri" kan være lurt for å få satt ting på rett plass. Men de store debattene tar vi vel "inne"?
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2006 at 16:31
Enig med Henning. Noe må tåle dagens lys, med mindre man vil oppfattes som en sekt mer enn en forening.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2006 at 20:26

Jeg tror jeg har 10 års jubileum for min utmelding fra MJF i år.

Denne siste "krig" i en lang rekke med konflikter, rykter, oppgitte mennesker og skjebner for illsjeler innenfor noe så enkelt og fredlig som modelljernbane, gjør at jeg ikke angrer.

I de samme 10 årene har jeg drevet med MJ-hobbyen akkurat som jeg vil, helt utmerket uten direkte kontakt med MJF. Det finnes alternativer, men samtidig må jeg innse at både MJ-bladet, messene MJF arrangerer og dette internett forum er med på å forme hobbyen i det lange løp.

Jeg kan faktisk ikke fatte at det er mulig å gjøre driften av en slik forening så vanskelig. Jeg vet at det sitter oppegående mennesker i styret også, og det finnes mange andre oppgående som ønsker å bidra. Er det ikke på tide å begynne med "blank ark", få innformasjon ut i det åpne (i motsetning til rykter, som jeg er dr... lei), bruke tid og krefter på Formåls-paragrafen for MJF!

Rydd opp og skap en positiv helhet. Interne stridigheter er for meg, og de fleste andre, totalt uinteresant, men slik det er nå gangner absolutt ingen eller noe. I mangel av bedre kunnskap er jeg fristet til å tro at stridighetene har utspring i de dessverre alt for vanlige menneskelig feil: penger, grådighet, maktbegjær osv.

Utgangspunktet var og er en gruppe mennesker som ønsker å bygge og kjøre modeller av jernbane forbilder!

Med vennlig hilsen

Asgeir Stordahl

Back to Top
Bill B View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 01 februar 2005
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bill B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 01:22
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Jeg var en av dem som forlot GF i protest i 2006.
Men jeg føler et behov for å presisere hvorfor.

Under den første voteringen viste det seg at formannen stillte med 24 fullmakter. Vi kan vel være enige om at 24 vedtekter tyder på ganske aktiv innsamling av fullmakter.

Mange (meg med) reagerte sterkt på dette, og det ble et ordskifte om det moralske i at en formann stilte med så mange fullmakter.



Og der nådde vi toppen av idioti innenfor denne (og alle andre debatter om MJF).

Her sies altså rett ut at MANGE reagerer sterkt på at formannen har tillit fra så mange som 24 personer!

Hva i all verden er en fullmakt annet enn at man rett og slett sier at denne personen stoler jeg på, så jeg lar ham stemme for meg...

Og siden noen andre enn en selv har hatt større suksess med å skaffe seg tilhengere, tramper man furtent i gulvet og marsjerer ut av lokalet mens man mumler om juks og fanteri - sett det mange ganger før jeg, men da pleier de utmarsjerende å være sånn i fire-femårsalderen...

Greit at man skal beholde lekelysten og ta vare på barnet i seg selv, men SÅ bokstavlig må man vel ikke ta det? Selv om det viktigste her i verden er å leke med tog...


Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 21:44

Jeg observerer at artiklen på NMJ"s sider om GF/krav om Ekstraordinær GF, som jeg refererte til i mitt første innlegg, nå er fjernet.

Jeg blir naturligvis veldig nysgjerrig; har Finn Moe nå fått fatt i 70 krav om Ex.GF med tilhørende fullmakter, eller har han innsett det uetiske i å bruke sitt firma i kampen mot styret i MJF, eller har han innsett at kravet om ex.GF ikke har fundament i vedtektene?

Tillagt 00:19 3/5-2006

Nuvel, det ligger der fortsatt..



Edited by ØyvindS - 03 mai 2006 at 00:19
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
HanandreAndre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 20 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HanandreAndre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 21:54

Det står fremdeles på de norske sidene.


Med hilsen
HanandreAndre
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 22:17
NiM har mobba"n vekk! Vi har selvfølgelig de saftigste kommentarene om saken i sandkassa vår:
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2006 at 00:35

fjernet ikke særlig relevant tekst

 



Edited by ØyvindS - 04 mai 2006 at 01:09
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 01:08

For å være litt seriøs igjen:

Nå har jeg fått tilsendt både "Krav om ektraordinær GF i MJF" og "FULLMAKT for ekstraordinær GF i MJF", begge utarbeidet av Finn Moe hos Norsk Modelljernbane (NMJ), og det gir ytterlige perspektiver på saken.

Jeg vil igjen oppfordre alle til å avstå fra å delta i NMJ"s "korstog" mot MJF, pga.:

- det etiske i at en leverandør (og konkurrent til MJF) koordinerer dette.

- det som i artiklen på NMJ"s sider, omtales som kritikkerdig er ikke vedtektsstridig.

- det følgende:

Det vil nemlig være fullstendig bortkastet å sende dokumentet om Krav om ExGF som Finn Moe har utarbeidet, til MJF.

Uansett om det sendes inn 70, 100 eller 1000 skjemaer av denne type, vil styret vil begå vedtektsbrudd hvis de på basis av disse innkaller til en Ekstraordinær GF. Der er vedtektene helt klare. Iniativtakerne bak "kravet" kan umulig ha lest vedtektene før de satte i gang dette.

Hvis styret allikevel fulgte kravet, så ville det bli den korteste GF i MJF"s historie. Det ville nemlig ikke være noe å behandle.

Vedtektene sier: "Kun de saker som er grunnlag for kravet kan behandles på Ekstraordinær Generalforsamling."

Og der er problemet. Paragraf 7 - b) sier - om når det skal innkalles til exGF - "Minst 5% av medlemmene skriftlig forlanger det og oppgir grunnen."

Det betyr at et krav om en ExGF er verdiløst hvis det ikke begrunnes. Og dokumentet som Finn Moe har laget inneholder ikke noen begrunnelse. Altså er det i strid med vedtektene, og det vil ikke være noe å behandle, fordi kravet ikke er begrunnet.

Så man kan gjerne lage handlingsplaner og alternativt styre. Det kan bare ikke behandles når det ikke er angitt som grunnlag for kravet.

Overnevnte gir ikke meg tiltro til at de som er nevnt i mail fra Finn Moe som fullmektige (Jan Tepper, Kjetil Næss, Arild Gunby og Finn Moe) skal være redningen for MJF.

 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 07:46

Slik jeg oppfatter initiativet til en ny GF er formålet med denne å kaste eksisterende styre av følgende årsaker (hentet fra Finn Moe´s fremstilling):

-Slurvete innkalling med feil nummerering.
-manglende regnskap og budsjett med innkallingen
-det forlå heller ikke revidert regnskap og det manglet bilag til generalforsamlingen.
-salen kritiserte at mange ikke hadde fått innkalling overhode.
-manglende informasjon i innkallingen.

Om man mener at dette og andre tidligere disposisjoner (eller mangel på sådanne) gjort av eksisterende styre er klanderverdig nok, oppfatter jeg saken om XGF om å være en sak som går på tillit til eksisterende styre. Om nåværende styre i MjF skal sitte å vurdere om dette er "godt nok grunnlag" til en XGF, tror jeg er feil om et foreskrevet antall medlemmer krever ny GF?

Selvfølgelig kan da styrets medlemmer da vedta tillit til seg selv (ved bruk av egne stemmer og fullmakter) men det vil etter min mening se merkelig ut?

En XGF vil derfor være en mønstring av 2 fraksjoner der den ene støtter eksisterende styre og den andre i så fall, lanserer et alternativt nytt styre.

Mulig at jeg har oppfattet saken feil?

Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 08:05
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 

En XGF vil derfor være en mønstring av 2 fraksjoner der den ene støtter eksisterende styre og den andre i så fall, lanserer et alternativt nytt styre.

 

 

Da tror jeg virkelig du undervurderer folks evne til å ta egne beslutninger.

Jeg for egen del var ikke fornøyd med foregående styre. Hvordan nåværende fungerer er vel litt tidlig å felle dom over. Men kommer det opp et bedre alternativ har jeg ingen problemer med å følge det. Også stemme for ny xGF.

Men det er ett stort MEN.

Det kommer ikke på tale å følge dagens gjeng som ønsker ny GF. Til det har de ikke gjort gjemmeleksen sin og ingenting tyder på at de har tenkt å gjøre det heller.

Uttalelser som at hele styret skal byttes ut tyder på lite innsikt i viktigheten i helheten i ett styre. Det er viktig at noen med litt historikk til en vær tid sitter i ett styre. Det er med på å gjøre styrearbeidet mye lettere.

Hadde det vært litt troverdighet i denne gruppen ville den første oppgaven være å sette sammen en arbeidsgruppe med mennesker fra forskjellige miljøer.

Jeg har sendt PM til en i gruppen om dette, uten synlig effekt. Han skulle ikke gjøre noe før alle 70 underskrifter var samlet inn.

 

Hilsen Nils

 

Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 10:28

Originally posted by NiM NiM wrote:

NiM har mobba"n vekk! Vi har selvfølgelig de saftigste kommentarene om saken i sandkassa vår:

Men dere driver sensur. Vedkommende fortale meg at han har sendt et innlegg til forumet deres, men det ble sensuret vekk ganske raskt.

Jeg vet dere er useriøse, men hvorfor skal dere sensurere verre enn MJF?

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 10:41
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

Da tror jeg virkelig du undervurderer folks evne til å ta egne beslutninger.

 

Jeg ville tro at det kun vil være de medlemmer som har tatt et standpunkt som engasjerer seg i en ny XGF, enten i form av personlig fremmøte eller en fullmakt til den fraksjon de støtter. Dette er etter min mening det motsatte av det å undervurdere andre medlemmer.

Jeg vil ha respekt for begge syn i slike saker og mener at et hvert medlem må stå fritt til å vurdere om de vil støtte et krav om XGF og event avstettelse av nåværende styre. Det blir opp til den enkelte og jeg vil ikke snakke nedsettende om den ene eller den andre fraksjon og deres begrunnelser for egne besluttninger. 

Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 11:32
Originally posted by JanT JanT wrote:

Men dere driver sensur. Vedkommende fortale meg at han har sendt et innlegg til forumet deres, men det ble sensuret vekk ganske raskt.

Jeg vet dere er useriøse, men hvorfor skal dere sensurere verre enn MJF?



I følge loggen for forumet har vi ikke slettet noen inlegg etter 14.4, og da var det bare opprydding i egne innlegg. Kanskje han ikke trykte på send-knappen?
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 11:44
Jeg kan ikke umiddelbart se at det er noe galt i at verken formannen eller andre er ivrige sankere av fullmakter. Jeg undrer meg bare over hvordan man kan godkjenne innkallingen når den ikke er sendt ut i rett tid og heller ikke til alle medlemmer. Jeg venter fortsatt på både blad og innkalling til tross for at jeg har kontaktet medlemservice i forkant av GF. Såvidt jeg kan se er jeg ikke den eneste som enten ikke har mottatt innkallingen eller som har mottatt den lenge etter fristen. Strengt tatt kan man vel da ikke godkjenne innkalingen og ettersom verken regnskap eller budsjett forelå på GF ser jeg grunn til å spørre om det faktisk er gjennomført en lovlig GF. Hvis så, bortfaller jo behovet for en ekstraordinær GF, mens det stadig er behov for en ordinær GF. Noen som har noen synspunkter på dette?
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 11:46

Kjell, jeg kan også lese Finn Moes frustrasjoner på NMJ"s nettsider og GJETTE meg til hva han vil med en ny ExGF.

Poenget er at det i hver enkelt medlems krav om ExGF - i følge vedtektene - skal grunngis hvorfor man krever en ExGF.

Den mal som Finn Moe tilbyr, inneholder ikke noen begrunnelse, så hvis folk bruker denne så mottar styret et antall krav, som ikke er i overensstemmelse med vedtektene. Det er uomtvistelig at styret har rett til å avvise et krav om Ex GF som ikke er begrunnet, uansett om kravet kommer fra 70, 100 eller 1000 medlemmer.

 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 12:05

Originally posted by Georg Georg wrote:

Strengt tatt kan man vel da ikke godkjenne innkalingen og ettersom verken regnskap eller budsjett forelå på GF ser jeg grunn til å spørre om det faktisk er gjennomført en lovlig GF. Hvis så, bortfaller jo behovet for en ekstraordinær GF, mens det stadig er behov for en ordinær GF. Noen som har noen synspunkter på dette?

Denne teknikaliteten er i alle fall langt mer spesifikk enn verbal generell misnøye, og et langt bedre grunnlag for ønske om xGF.

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 14:16

Originally posted by Georg Georg wrote:

Jeg undrer meg bare over hvordan man kan godkjenne innkallingen når den ikke er sendt ut i rett tid og heller ikke til alle medlemmer. Jeg venter fortsatt på både blad og innkalling til tross for at jeg har kontaktet medlemservice i forkant av GF.

 

Det er ikke første gangen noen prøver å komme i kontakt med mjf. Og  det blir neppe noe lettere å komme i kontakt med mjf hvis type 31b må på service( som tom spurte om i en annen tråd)

A matter of life and death
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 15:03

Originally posted by Georg Georg wrote:

Jeg undrer meg bare over hvordan man kan godkjenne innkallingen når den ikke er sendt ut i rett tid og heller ikke til alle medlemmer. Jeg venter fortsatt på både blad og innkalling til tross for at jeg har kontaktet medlemservice i forkant av GF. Såvidt jeg kan se er jeg ikke den eneste som enten ikke har mottatt innkallingen eller som har mottatt den lenge etter fristen. Strengt tatt kan man vel da ikke godkjenne innkalingen og ettersom verken regnskap eller budsjett forelå på GF ser jeg grunn til å spørre om det faktisk er gjennomført en lovlig GF. Hvis så, bortfaller jo behovet for en ekstraordinær GF, mens det stadig er behov for en ordinær GF. Noen som har noen synspunkter på dette?

Deler av dette er allerede besvart i mitt første innlegg. Jeg repeterer:

Hvis regnskap/budsjett ikke er med i innkallingen er dette kritikkverdig, men det er opp til de fremmøtte (inkl. fullmakter) å ta stilling til om GF allikevel skal gjennomføres. Det ble vedtatt å gjennomføre. Forøvrig tror jeg du blander kortene, det var vel ikke slik at regnskap/budsjett ikke forelå på GF?

Når det gjelder manglende innkalling, stiller saken seg annerledes. Jeg har sett at det har fremkommet at noen ikke har fått innkalling. Vedtektene inneholder ingen provisjoner for hvor mange som skal ha mottatt innkalling for at en GF skal avholdes. Det som er interessant, i forhold til vedtektene, er om styret har overholdt fristen for utsendelse, som er tre uker før GF. Dvs. at styret skal kunne påvise at innkallingen er levert postverket innen denne frist.

Hvis styret IKKE har sendt ut innkallingen innen fristen. skal det overhodet ikke realitetsbehandles om GF skal avholdes eller ikke. Det skal den ikke.

Hvis styret HAR sendt ut innkallingen innen fristen, og en vesentlig mengde ikke har fått den, anser jeg det som riktig å debattere dette og det vil være opp til GF å avgjøre om innkallingen skal godkjennes. Så har skjedd, såvidt jeg kan bedømme, og derved er GF lovlig satt.

At enkelte ikke har mottatt innkalling, enten det er postverkets skyld eller rot internt i MJF, vil på ingen måte kunne utløse krav om å annulere en allerede avholdt GF.

Jeg har ikke noe bilde av hvor mange som på GF påpekte at de ikke hadde mottatt innkalling. Kan noen si noe om dette?

 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
JFN View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JFN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 16:37

Selv om jeg ikke er medlem av MJF lenger, var jeg betydelig engasjert i revideringen av vedtektene på begynnelsen av 2000-tallet. Her er noen av mine observasjoner og refleksjoner fra tribunen...

 

§2 – Formål, sier at foreningen ”skal være … kommersielt uavhengig og upartisk organisasjon…”

 

Formålet sier ikke noe om at man skal være med å finansiere utviklingen av modeller med leverandører. Dette er derfor ikke en prioritert oppgave i forhold til foreningens formål, men det forhindrer ikke at foreningen kan gjøre det. Nøkkelen her er hvordan avtalen er utformet. Brimalmavtalen må derfor vurderes opp mot kravet om kommersiell uavhengighet.

 

Hele poenget med disse formuleringene var at man IKKE skulle komme opp i en situasjon som den som tilsynelatende eksisterer nå hvor NMJ og MJF/Brimalm er konkurrenter.

 

Det var neppe noen som tenkte tanken at et styre i fremtiden kunne tenkes å gå inn i et så stort og økonomisk risikobetont prosjekt som dette, da vedtektene ble laget. Det var nok mer et spørsmål om malingsvarianter av eksisterende produkter…

 

Prosessen som ledet opp til avtalen med Brimalm er også viktig. Har man handlet upartisk (nøytralt) med aktuelle produsenter, eller har man bare snakket med Brimalm?

 

§5 – Generalforsamling sier at ”.. Innkallingen til Generalforsamling sendes ut minst 3 uker på forhånd, og skal være vedlagt årsberetning og regnskap for siste kalenderår, forslag til budsjett og handlingsplan for inneværende år, valgkomiteens innstilling og eventuelt innkomne forslag i sin helhet. Er fristen for innkalling ikke overholdt skal Generalforsamling ikke avholdes.”

 

Første poenget her er at innkallingen skal være sendt ut minst tre uker før generalforsamlingsdatoen. Det står ingenting om den skal være mottatt av medlemmene. Så lenge Styret kan dokumentere innlevering til posten eller forsendelse på annen måte til medlemmene før denne fristen, har de overholdt vedtektene.

 

Vedtektene sier ikke at mangler ved innkallingen (f.eks manglende vedlegg) automatisk ugyldiggjør innkallingen. Det er det kun for sen utsendelse som gjør. Alle andre forhold ved innkallingen er det opp til generalforsamlingen å ta stilling til. Når det gjelder alle vedleggene må de imidlertid foreligge til generalforsamlingen, ellers kan ikke generalforsamlingen behandle saken. Samtidig bør Styret ha en god forklaring på hvorfor de ikke kunne vedlegge dokumentene – fordi manglende vedlegg er en manipuleringsmulighet.

 

”.. Referat fra Generalforsamlingen sendes ut innen fire måneder, og trykkes fortrinnsvis i MJ-bladet. …”

 

Vedtektene legger opp til stor åpenhet om forholdene og dette står i kontrast til den praksis som synes å ha utviklet seg etter at jeg forlot foreningen. Den eneste begrensningen finnes i vedtektene §14c,e – Eksklusjon og er begrunnet i personvernet.

 

§5 Generalforsamling sier videre ”Generalforamlingen skal, i nedstående rekkefølge:

(a)   Godkjenne….

    

(i)     Behandle de saker som er kunngjort i innkallingen…. ”

 

Vedtektene har klare krav til rekkefølgen på saker ved gjennomføringen av generalforsamlingen, og det kreves en vedtektsendring for å fravike denne. Vedtektene er også formulert slik at en vedtektsendring først trer i kraft dagen etter generalforsamlingen den er vedtatt på – dermed kan en vedtektsendring ikke forandre saksrekkefølgen på samme generalforsamling.

 

Når det gjelder en ekstraordinær generalforsamling er kravene mindre strenge til gjennomføringen, men det er begrensninger på hva som kan tas opp (§7)

 

I følge vanlig praksis er det kun en sak som bryter gjennom vedtektenes rekkefølge – misstillit til det sittende styret. Så lenge generalforsamlingen er satt må mistillitsforslaget behandles når det er stilt – det kan ikke utsettes til alle andre saker er ”tatt unna”. Faller styret må man så stable nytt styre på beina – og alle andre saker viker til det er gjort.

 

En eksklusjonssak skal tas opp under punkt (i), med andre ord langt ut i generalforsamlingen. En av grunnene til dette er at Styret ikke skal kunne bruke eksklusjon som et middel for å stanse brysomme røster som er kritiske til styrets virksomhet.

 

Det store spørsmålet er om en generalforsamling er ugyldig dersom man fraviker den vedtektsfastsatte rekkefølgen – det må medlemmene ta stilling til selv. Dersom Styret har valgt å forandre rekkefølgen og behandle en eksklusjonssak før de andre sakene kan det helt klart være et grunnlag for å kreve ny generalforsamling.

 

(Forøvrig er det en svakhet i §7 idet styret bør kunne vedta en ekstra generalforsamling uten at det er fremmet et krav om det. Sakslisten bør da være de saker styret beslutter å ta opp med medlemmene. Etter min mening er det også naturlig at styret kan ”hekte på” andre saker de ønsker at generalforsamlingen tar stilling til på sakslisten, selv om ekstraordinær generalforsamling avholdes fordi det har kommet fram krav om det)

 

§8b har klare krav til hva en fullmakt skal inneholde av opplysninger.

 

Både fullmaktsgiver og fullmaktshaver skal være navngitt, og begge skal ha betalt medlemsavgiften. Er disse kravene oppfylt, skal fullmakten godkjennes.

 

Det finnes en gråsone – kan et suspendert medlem motta eller avgi fullmakt? Suspensjonen gjelder frem til generalforsamlingen – den opphører når generalforsamlingen settes(§14b). Samtidig blir et eksklusjonsvedtak først gjort under punkt (i) p på dagsordenen (§5).

 

§14 Eksklusjon sier at ”Et fulltallig og enstemmig styre kan suspendere et medlem som har en uakseptabel oppførsel, eller på annen måte skader/motarbeider foreningen og dens formål.”

 

Jeg har fått høre at det har etter hvert blitt noen eksklusjoner etter at jeg forlot foreningen – mens jeg var der var det ingen. Kan det være at styrene misforstår denne paragrafen? Fjerne man brysomme røster?

 

Syretesten er om medlemmets oppførsel eller handling skader eller motarbeider foreningen og dens formål. Kan det ikke svares klart ja på det bør styret avholde seg fra suspensjon.

 

Det er veldig lett for et styre å se på seg selv som synonymt med foreningen, men det er feil. Styret er bare et valgt organ i foreningen, og det er helt legitimt å være uenig i styrets vedtak og disposisjoner og eventuelt arbeide for å avsette styret eller omstøte styrets vedtak. Dette er styrets hverdag, og er ingen suspensjons-/eksklusjonsgrunn.  Stemmer som kritiserer styret motarbeider ikke automatisk foreningen eller dens formål – kanskje tvert imot hvis styret setter personlige interesser foran foreningens.

 

Spørsmålet er hvordan man fører denne kampen – den bør føres i interne fora og ikke i all offentlighet. Samtidig er det en tankevekker at det sittende styret i prinsippet kontrollerer tilgangen til alle interne fora, og derfor kan ”kvele” en debatt. Det kan derfor være nødvendig for et medlem å benytte andre, ”frie” kanaler for å nå medlemmene med sine opplysninger og meninger. Dette må også tas med i betraktningen om det er en eksklusjonsgrunn.

 

Klokskap?

 

Som tidligere styremedlem i MJF i mange år er jeg overrasket over at man har valgt å satse så store ressurser på en jubileumsmodell som i realiteten er for de få. Jeg vet ikke hvor mange medlemmer det er i dag, men med 1000 stykker er det i realiteten bare 17,5%  som kan få modellen, hvis alle blir solgt. I og med den høye prisen begrenser man også kjøpergruppen sterkt.

 

Det andre er at dette en modell for bare to grupper, samlere og H0-likestrøms folket. Hva med Z, N og de andre skalaene, for ikke å snakke om Märklinistene. De er også medlemmer av foreningen…har ikke også de jubileum?

 

Som eksmedlem er jeg glad jeg slapp å delta på generalforsamlingen og heve stemmen…

 

Og takk for det!

 

Jan-Frode



Edited by JFN - 04 mai 2006 at 16:45
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 18:05

Hei!

NMJs parole, som Øyvind Strøm innledningsvis refererer til, inneholder for øvrig faktafeil, som vil kunne oppdages av den observante.

Bare ett sånt lite appropos, siden NMJ kritiserer andre for slurv, og tydligvis selv ikke ønsker å fremstå som slurvete......



Edited by Roger - 04 mai 2006 at 18:09
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.