MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Belysning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Belysning

 Post Reply Post Reply
Author
aleksander View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aleksander Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Belysning
    Posted: 29 april 2006 at 18:19

Hei

Jeg har tenkt til å lage egne gatelys, jeg har kjøpt inn passende messing/kobberrør og vurderer og bruke passende glødelampe/lysdioder. Har vært inne på elfa og skjekket men jeg er usikker på hva jeg kan bruke. Noen som har forslag om hva jeg kan bruke?

I samme slengen kan jeg vel spørre om en ting til. Jeg har kjøpt noe løvverk og har tenkt til å lage noen trær til banen. Til dette tenkte jeg og bruke kobbertråder (kobberledning) eller lignende. Er det noen som vet hor man får kjøpt noe som kan brukes til dette?

Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2006 at 21:28

Litt svar på det siste:

Du kan gjøre som jeg gjorde før jeg visste bedre: Ta noe vanlig tynn flerledet ledning, kapp opp i passende lengder, ta av strømpen på alt, og begynn å vikle de sammen.

Eller som "proffene" gjør, kjøp en ledning med mange tynne ledere, kapp til denne i litt lenger enn ønsket lengde, ta av nesten all strømpe (la det sitte igjen 4-5 sm nederst som du kan holde i), så kan du tvinne, og ta ut tråder til grener ettersom du jobber deg oppover.

Terje Reiss bruker en blåselampe (utendørs!!!) og lodder etterhvert som han jobber seg oppover. Mulig litt loddepasta og loddebolt også kan brukes.

Jeg er rimelig sikker på at ELFA har noe ledning du kan bruke, evt. et EL-installasjonsfirma. Kanskje Terje kan avsløre tykkelsen han bruker, og hvor mange ledere det er i den?

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2006 at 22:18
Startkabler er fine hvis du skal lage store trær.

Mvh Heine
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2006 at 22:52

Originally posted by aleksander aleksander wrote:

Jeg har tenkt til å lage egne gatelys, jeg har kjøpt inn passende messing/kobberrør og vurderer og bruke passende glødelampe/lysdioder. Har vært inne på elfa og skjekket men jeg er usikker på hva jeg kan bruke. Noen som har forslag om hva jeg kan bruke?

Hei Aleksander,

jeg lagde disse gatelysene for noen år siden.  Siden disse skal ligne litt eldre lamper har jeg valgt gule LED"s, Elfa nr. 75-313-12.  Dersom du skal lage litt mer moderne lamper, vil du kanskje bruke hvite istedet.  De finnes nok ikke i samme serie, men dersom du vil ha oransje finner du nok noen.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 11:47

Bjørn Runar.

Lager du disse lysene på bestilling? hehe

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 11:50

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Lager du disse lysene på bestilling? hehe

Har ikke gjort det hittil.  Kanskje det finnes et marked for det?

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 11:57

Det finnes garantert et marked for dette!!!

 

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
aleksander View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aleksander Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 21:32
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Hei Aleksander,

jeg lagde disse gatelysene for noen år siden.  Siden disse skal ligne litt eldre lamper har jeg valgt gule LED"s, Elfa nr. 75-313-12.  Dersom du skal lage litt mer moderne lamper, vil du kanskje bruke hvite istedet.  De finnes nok ikke i samme serie, men dersom du vil ha oransje finner du nok noen.

Hei

Flotte gatelys du har laget! Hva slags gulfarge har disse og hvor sterkt lyser de? Det ser ut som de hvite diodene hos Elfa lyser svakere, kan jeg velge disse?

Aleksander

 



Edited by aleksander - 30 april 2006 at 21:34
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2006 at 10:29

Originally posted by aleksander aleksander wrote:

Hva slags gulfarge har disse og hvor sterkt lyser de? Det ser ut som de hvite diodene hos Elfa lyser svakere, kan jeg velge disse?

Lysdiodene jeg har benyttet er temmelig gule, noe som bildet under gir en viss indikasjon på.

Når du skal prøve å finne egnede lysdioder er det ikke bare lysstyrken (målt i millicandela) du må se på.  Strålingsvinkelen er også viktig.  Lysdiodene jeg har benyttet har en forholdsvis smal strålingsvinkel på +/- 15 grader.  Det er den runde linsen som sitter på lysdioden som sørger for det.  Jeg valgte å bruke disse diodene for å få mye lys rett under stolpen, noe som også sees godt på bildet over..

De fleste SMD (overflatemonterte) hvite dioder du finner har en mye høyere strålingsvinkel.  Det vil si at de som regel er uten en linse og er bredstrålende. Det vil i praksis si at om du bruker slike i et gatelys vil de lyse opp et mye større område på alle kanter av stolpen.  En lysdiode med høy strålingsvinkel har også derfor normalt lavere oppgitt lysstyrke.

Hva er det for lysstolper du ønsker å lage, gammeldagse trestolper som disse, litt mer moderne i stål med hvitt lys eller kanskje som dagens oransje?

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 12:26

Hei Bjørn Runar !

Bare et lite spørsmål om dine lekre  gatelys. Hva lager du armen som er festet til stolpen av ??

MJ-hilsen Tom Lynga

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 12:43

Originally posted by TomL TomL wrote:

Hva lager du armen som er festet til stolpen av ??

Armen er laget av 0,8 eller 1 mm messingtråd (husker ikke helt i farten....).  Tråden er filt flat på siden mot stolpen og mot lysdioden, for å få bedre feste for loddingen.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 12:46
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by TomL TomL wrote:

Hva lager du armen som er festet til stolpen av ??

Armen er laget av 0,8 eller 1 mm messingtråd (husker ikke helt i farten....).  Tråden er filt flat på siden mot stolpen og mot lysdioden, for å få bedre feste for loddingen.


hm

Hvordan får du ført ledningene fra stolpen ut til lysdioden?

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 13:03

Originally posted by einjen einjen wrote:


Hvordan får du ført ledningene fra stolpen ut til lysdioden?

Tynn, lakkisolert kobbertråd.  Den går opp gjennom stolpen, ut av et lite hull rett over armen, er limt langs armen og loddet til lysdioden.

Ganz einfach....

Edit:  rettet tyrkkleif...



Edited by Bjørn R Larsen - 02 mai 2006 at 13:03
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 17:42

Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Tynn, lakkisolert kobbertråd.  Den går opp gjennom stolpen, ut av et lite hull rett over armen, er limt langs armen og loddet til lysdioden.

Og for å tydeliggjøre dette med et bilde:

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
aleksander View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aleksander Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 19:32
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Lysdiodene jeg har benyttet er temmelig gule, noe som bildet under gir en viss indikasjon på.

Når du skal prøve å finne egnede lysdioder er det ikke bare lysstyrken (målt i millicandela) du må se på.  Strålingsvinkelen er også viktig.  Lysdiodene jeg har benyttet har en forholdsvis smal strålingsvinkel på +/- 15 grader.  Det er den runde linsen som sitter på lysdioden som sørger for det.  Jeg valgte å bruke disse diodene for å få mye lys rett under stolpen, noe som også sees godt på bildet over..

De fleste SMD (overflatemonterte) hvite dioder du finner har en mye høyere strålingsvinkel.  Det vil si at de som regel er uten en linse og er bredstrålende. Det vil i praksis si at om du bruker slike i et gatelys vil de lyse opp et mye større område på alle kanter av stolpen.  En lysdiode med høy strålingsvinkel har også derfor normalt lavere oppgitt lysstyrke.

Hva er det for lysstolper du ønsker å lage, gammeldagse trestolper som disse, litt mer moderne i stål med hvitt lys eller kanskje som dagens oransje?

Hei igjen

Ja dette ser kjempeflott ut. Jeg hadde tenkt meg noen litt eldre stolper akkurat som de du har lagd og noen av nyere type med hvitt lys. Jeg ville helst ikke ha for gule dioder men de du har valgt ser svært bra ut! Smart og elegant måte du har løst det med lakkisolert kobbertråd. Da lurer jeg bare på hvilke dioder som kan brukes i de nyere stolpene som skal lyse hvitt.

Aleksander

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 21:16

Originally posted by aleksander aleksander wrote:

Da lurer jeg bare på hvilke dioder som kan brukes i de nyere stolpene som skal lyse hvitt.

Jeg finner ingen i Elfas sortiment som ser ut til å passe særlig godt.  Nå ble jeg imidlertid litt nysgjerrig selv (det hender...) så jeg loddet sammen en stolpe og satte på en hvit SMD lysdiode jeg hadde liggende. Resultatet ble slik:

Ikke så halvgalt, men kanskje kaster den lyset litt for langt ut til sidene.  Sett rett fra siden derimot ser man ikke selve lyskilden, og det er bra.

Jeg er ikke 100% sikker på hvilken diode dette er, men jeg er sikker på at den er fra Nichia, http://www.nichia.com/product/led-smd-topview.html, utseendemessig lik NSCW455A.  Den er ikke varmhvit, men det er vel kanskje heller ikke ønskelig for å ligne det kraftig hvite lyset fra en slik lyktestolpe.

Så vidt jeg husker har ikke Nichia noen norsk importør, så dersom du synes denne så OK ut får du lete etter lignende dioder av annet fabrikat.

Edit:  Korrigert "evaluering" av lyset...



Edited by Bjørn R Larsen - 02 mai 2006 at 21:27
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.