MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Extreme makeover" av trær
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Extreme makeover" av trær

 Post Reply Post Reply
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "Extreme makeover" av trær
    Posted: 19 april 2006 at 22:35

Rundt Kristi himmelfartstider i 2003 var vi 4 nordmenn som reiste med en henger full av FREMO-moduler på treff til Pritzwalk, ikke så altfor langt unna Berlin.  Både vi og modulene våre ble godt tatt i mot, og det vanket mye lovord for modulenes landskap som tyskerne oppfattet som "annerledes".  Men én tysker derimot, var litt mer nyansert og sa noe slikt til meg som:  "Dere lager flotte landskap, men trærne deres ser ut som - skumgummi..."  Så forærte han oss et nydelig selvbygget tre, med ønske om forbedring av av vår flora.

Nå var tiden inne for en oppfrisking av trærne rundt Bjørnlia stasjon, som var de trærne vår tyske venn spesielt henviste til.  I området ved lokstallen stod en del kjøpetrær med stamme og grener av plast og løvverk av skumgummi.
De så ut slik:

Jeg begynte med å rive opp trærne med roten og deretter plukke av all skumgummi det var mulig å få av.  Så ble stamme og grener malt matt brun for å få vekk plastglansen.  Nytt løvverk stammer fra Heki Mikro-Flor matter som ble strukket ut og lagt rundt grenene.  Tilslutt ble løvverket festet med et solid lag hårspray og trærne plantet ut igjen.

Jeg synes resultatet ble ganske bra, tatt i betraktning at arbeidsmengden var forholdsvis liten og kostnaden forholdsvis lav.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2006 at 23:06
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Jeg synes resultatet ble ganske bra, tatt i betraktning at arbeidsmengden var forholdsvis liten og kostnaden forholdsvis lav.


Veldig bra ser det ut på bildene iallfall. Jeg trodde ikke at slikt hadde så mye å si, men jeg ser jo det nå.....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2006 at 00:24

Bra Bjørn Runar!

Jeg har noen få slike Heki mikroflor-matter i shoppen min hvis flere vil prøve seg! 



Edited by Mr Bridger - 20 april 2006 at 00:26
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2006 at 08:31

Hei Bjørn Runar !

Lekkert !!  Sånne vil jeg prøve meg på en gang. Har nemlig grublet lenge på hvordan jeg skal lage løvtrær. Gran og furu fikser jeg, men løvtrær har vært en utfordring. Takk for at du delte med oss !

Mj-hilsen Tom Lynga 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,043 seconds.