MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva står på byggebordet?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva står på byggebordet?

 Post Reply Post Reply
Author
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva står på byggebordet?
    Posted: 17 april 2006 at 13:45

Hei!

Gunwes har selvfølgelig helt rett! Jeg beklager feilen som nå er rettet opp! Det forandrer ikke det faktum at loket er en 4-6-0!

MVH, Tom

Back to Top
gunwes View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gunwes Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2006 at 18:09
Originally posted by carlf carlf wrote:

Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Hei Carl-F!


Hjularrangementet på loket ditt er 4-6-0. På engelsk teller man antall aksler, ikke hjul. Dette loket ville være 2-3-0 på fransk!


MVH, Tom


Øh, vent, hvis man teller antallet aksler på engelsk blir det jo 2-3-0... Eller? 2-C-0 på norsk?

Tja, Whyte-systemet teller faktisk hjul. Et lik med arrangementet 2-C-1 på norsk eller tysk (der teller man aksler) kalles også Pacific, og etter Whyte-systemet er det 4-6-2. Så loket ditt er 4-6-0.



Edited by gunwes - 16 april 2006 at 18:10
gw
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2006 at 17:36
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Hei Carl-F!


Hjularrangementet på loket ditt er 4-6-0. På engelsk teller man antall aksler, ikke hjul. Dette loket ville være 2-3-0 på fransk!


MVH, Tom


Øh, vent, hvis man teller antallet aksler på engelsk blir det jo 2-3-0... Eller? 2-C-0 på norsk?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2006 at 13:43

Hekkan....

Blir en svær modul

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2006 at 13:27
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Er det ramma for en ny seksjon i kjelleren som ligger under Modulen din?

Neida, det er monteringsjiggen for denne modulen.

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2006 at 12:59

Jon Einar.

Er det ramma for en ny seksjon i kjelleren som ligger under Modulen din?

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
bengtka View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bengtka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2006 at 00:30

Resultatet av kveldens lesing av innlegg her på forumet.

Ble nesten klar med en ny NSB litt L.

Mvh Bengt

Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2006 at 22:32
Årets påske må tilbringast på ambulansevakt, mykje ekstra penger men lite mj (utenom på nett).
Fekk saga ferdig og sett sammen kassa til Fremomodulen min før helga, så på mandag ligg alt til rette for sparkling og maling (desverre utendørs, så håper veret blir bra).
Mvh Egil
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2006 at 19:14

I påsken bygger Terje-O og jeg på FREMOdulen "Vatnamot"

Det blir en svingmodul på 45 grader og R=5m med konkret forbilde fra Jærbanen.

Modulen vil også ha med den gamle smalsportraseen som krysser hovedlinjen på to steder her.

Forbildet:

Fortsatt god påske

Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2006 at 15:35

Hei Carl-F!

Hjularrangementet på loket ditt er 4-6-0. På engelsk teller man antall hjul, ikke aksler. Dette loket ville være 2-3-0 på fransk!

Beklager feilen! Den er nå blitt rettet!

MVH, Tom



Edited by rosenblad - 17 april 2006 at 13:42
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2006 at 14:09
På byggebordet står det tre tankvogner til faren min. To av dem er understell fra en märklin flatvogn som jeg skal montere små vinflasker (prøveflasker?) på ved å surre kobbertråd rundt dem. Det hele skal inn i fars tankvognsamling.
I den hellige høytid skal det også bli vann i sjøen min... Jeg har tidligere sverget til å male sjøen i blått på plata (det enkle er ofte det beste ikke sant...), men har nå konvertert til den vanlige løsningen med en flaske "natur-wasser" fra Faller...
Jeg skal også prøve å fikse et problem jeg har hatt med at mitt største damplok (en solid 4-6-0 fra Great Western Railway) treffer det som er av tunnelportaler, plattformer, master, fjellvegger og slikt langs linja... Skjønner ikke hvordan det ble sånn. Det meste er laget for det loket... Det kommer til å bli en helsikes kjedelig jobb, så det utsettes nok til neste århundre kjenner jeg meg selv rett... :(

[Feilen med akselrekkefølgen er rettet opp, takk for bemerkninger...]


Edited by carlf - 26 april 2006 at 13:29
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
webmakker View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 06 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmakker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2006 at 00:01

Jippiiii! Endelig noen fridager!

Påsken skal tilbringes hjemme, og siden været fortsatt ikke innbyder til noe særlig ute-aktiviteter i hage o.l. har jeg endelig kommet igang i "furtebua". Har bygget rammeverk og platet ferdig 1. byggetrinn, en 6 meter lang parkeringsstasjon. Har også planer om å få konstruert opp en dobbeltsporet helix opp til hovednivå 1, samt kanskje noe sporlegging. Tenker å lage parkeringssporene automatisk, etter modell som Knut Pedersen presenterte i "M&E" for noen nummer siden. 

Jeg har en god del RocoLine veksler liggende og bruker disse på parkeringsområdet. I denne forbindelse trenger jeg en god del RocoLine skinner, (rett G1 og G4, buet R2 og R3) men har funnet ut at det begynner å tynnes ut i butikkene for disse. Er det noen som vet om forretninger eller private som har slike for salg? (kan gjerne være brukte) .

Ønsker alle på forumet en God MJ-Påske!

Bjørn H.
************************
rollin" & railin" into the southern Sunset....
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2006 at 23:14

På byggebordet nå står en liten del av Bjørnlia stasjon, nærmere bestemt den lille seksjonen som er avvikssporet.  Denne har vært "halvferdig" ganske så lenge nå, temmelig sparsom både når det gjelder vegetasjon og detaljer.

De siste dagene er en jernbaneovergang kommet på plass, gjerder samt grass, busker og trær.  Det er fortsatt en del som gjenstår. men påsken har jo såvidt begynt

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
roauk View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 119
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote roauk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2006 at 21:02

Er i gang med et prosjekt i Z-skala som jeg kaller Globus. Sjekk ut mer på mine hjemmesider. Har i dag startet med landskapet.

Ettersom dette er mitt første ordentlige prosjekt, så blir det ikke verdens vakreste for å si det sånn, men håper at jeg ender på noe anstendig.

mvh

Ronny



"Du zztore verden, zzzå liten den har blitt!"
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2006 at 18:15
Siden det er påske, har flere tid til litt bygging.
Noen har påskeprosjekter, mens andre, som meg, fortsetter på noen halvglemte (fortrengte) prosjekter.

Fant fram esken med type 18 byggesettet, og har nå startet opp med byggingen av denne. Tenderen er nesten ferdig, mens sylinderpartiet er problemet for tiden.

PR
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.