MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Elektronifisering av skyggestasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Elektronifisering av skyggestasjon

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Elektronifisering av skyggestasjon
    Posted: 05 april 2006 at 16:57

Hei,

dersom noen har mulighet til å hjelpe meg med å løse denne nøtten blir jeg veldig glad:

Jeg skal bygge en såkalt skyggestasjon som skal være enden på ett punkt til punkt anlegg, den vil komme til å ligge skjult, dvs at jeg trenger noen gode tips for hvordan jeg rent teknisk skal kunne sørge for trygg trafikkavvikling på denne stasjonen.

Følgende fakta må taes med i planleggingen:

- Likestrømsanlegg
 
- Kjørende materiell er digitalt styrt

- Vekselmotorer av typen Tortoise, som IKKE styres digitalt, med blandt annet mulighet for tilkobling av dioder for tilbakemelding av sporvekslerens posisjon

Utkast til sporplan:

Tanken er  at man kan parkere ett togsett på spor 1 og ett motorvognsett på spor 3, mens spor 2 er gjennomgående spor.

Dobbeltsporet går noen meter før det "snur", slik at det i realiteten er en sirkelbane, men har i andre enden ett avviksspor som fortsetter videre over to nivåer, til en endestasjon, tanken er at jeg da har ett punkt til punkt anlegg, men med en "paradestrekning" for sirkelkjøring av materiell utenom.

Har blandt annet sett på diverse spennende dippedupper fra Vissman som bør kunne brukes til å løse dette problemet, men altså, dersom noen kan komme opp med noen enkle tips for en enkel sjel uten for inngående kompetanse på området ville jeg sette stor pris på det!

 

Med vennlig hilsen

Ben-Sigvald

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2006 at 22:02

Ut fra den nederste skissen din så ville jeg kanskje valgt og isolere vendesløyfene i hver ende som polvendingsseksjoner og latt strømmen flyte samme vei i de to rette paradesporene mellom vendesløyfene.

Det du da trenger er f.eks. et par polvendingskretser for digital fra Lenz. Jeg lurer på om ikke prisen er noen hundrelapper for hver boks. Du kan sikkert få både bokser, og priser fra Knuts maskinservice, tlf. 90 78 56 89. Vi bruker et par av disse på Horten mj-klubbs anlegg her hjemme.

Eirik



Edited by eika - 05 april 2006 at 22:02
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2006 at 00:50
Polvendingskretser har jeg allerede anskaffet, så de må jeg prøve å få baket inn i dette opplegget på en god måte, de fra Lenz fungerer utmerket, har testet de på ett annet anlegg tidligere.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2006 at 10:43

Hvis du allerede har de kretsene så er det jo egentlig ikke noe problem da... det er bare å isolere alle skineprofilene rett etter overkjøringsvekslene i hver ende og bruke en slik krets til strømforsyningen i hver vendesløyfe...

Eirik

Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2006 at 12:00

Hei Eirik,

det stemmer det du sier, og jeg har tenkt å løse vendesløyfeproblematikken på den måten.

Det kom kanskje ikke tydelig fram i det første innlegget, men jeg er i tillegg på jakt etter noe som gjør at jeg kan stoppe togene på rette steder i vendesløyfen, altså på spor 1 og 3 selv om jeg ikke kan se sporene visuelt fra der jeg står og styrer trafikken.

Helt konkret; dersom det først kommer ett tog inn på spor 1 som skal stå der og vente, må jeg klare å stoppe det godt innenfor veksel 1 og 2, slik at et passerende tog kan kjøre gjennom på spor 2 uten å komme i konflikt med toget som er parkert. Så jeg må ha et system som stopper toget på rett sted, slik at det for eksempel ikke kommer for langt fram mot utkjørsvekselen.

Ben-Sigvald

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2006 at 12:24

Det var noe annet ja... sånn går det når en er treg i oppfattelsen

Helt enkelt så må du da rett og slett bare sørge for å legge inn lange nok stoppbrudd foran veksel 1 til at selv ditt lengste lokomotiv klarer stoppe uten å komme i konflikt med passerende tog i nabosporet.

Strømmen til disse sporbruddene kan f.eks. styres via ene vekselkontakten på tortoisemotoren slik at det kun gis strøm til det sporet vekselen ligger til, og før kjørestrømmen kommer så langt som til den vekselkontakten kan du jo legge inn en trykknapp eller av-på bryter foran på tilførselsledningen for å kunne stoppe toget selv om vekselen ligger riktig for det.

Det vanskelige vil evt. være å få sjekket at ikke toget er for langt og blir stående med rumpa ute i veksel 2. Aller enkleste løsning på det problemet er jo rett og slett at du lager deg to målepunkter på et synlig sted på anlegget og vet at dersom toget passer mellom disse punktene så er det ikke for langt.

Eirik

Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2006 at 13:24

Hei igjen,

jeg har nå sjekket at tortoisemotoren kan håndtere digital kjørestrøm, og det gjør de greit, så jeg løser nå problemet med å isolere ett stykke av skinnegangen inn mot hver sporveksel, og så slår strømmen seg av og på i det sporet som til vekselen til enhver tid er lagt inn mot. Dermed stopper også toget i god avstand før utkjørsvekselen, så lenge denne er lagt vekk fra sporet toget kommer inn på.

MEN, jeg kunne i tillegg tenkt meg å hatt en form for tilbakemelding på om ett spor er okupert eller ikke. Det går an å kjøpe dyre digitalduppeditter som fikser dette, men siden jeg skal ha ett billedstillverk så jeg for meg noe enklere som jeg kan koble opp mot en lampe på stillverket, slik at denne blinker eller lyser viss sporet er opptatt. 

Hvor får jeg tak i noe enkelt og billig å bruke til noe slikt? Ser for eksempel for meg noe lysfølsomt å legge ned i sporet ett stykke foran vekselen der toget likevel vil bli stående pga strømbruddet eller lignende......

Har noen noen gode ideer eller tips?

Ben-Sigvald

 

Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2006 at 20:02

Avhengig av type signalgiver, ville jeg brukt meg med to stykker. Den første ved inngangen til det isolerte stykket. Den aktiverer et bistabilt relé, som så får en lampe til å lyse. Den andre kan stå rett etter det isolerte stykket, og switch reléet tilbake igjen, slik at lampen slukker.

Signalgivere kan være:

  1. Reedkontakter (med magnet på toget)
  2. Optisk kontakt (toget bryter en lysstråle)
  3. Vektsensor
  4. Strekkodeleser (strekkode på toget)
  5. Transponder (ørliten radiosender på toget)

Bruker du optisk kontakt kan du klare deg med én, hvis du passer på at den ikke står 90 grader på sporet, men kanskje 30 grader. (Slik at den ikke tilfeldigvis havner mellom to vogner.) Med vekstsensor kunne det muligens også være nok med én. Jeg har aldri hørt om noen som har brukt dette, men jeg har sett det i ELFA-katalogen.

Strekkodeleser er urealistisk dyrt, transponder (RFID) litt tidlig. 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2006 at 20:22
Originally posted by ØyvindS ØyvindS wrote:


  1. Transponder (ørliten radiosender på toget)

Ah!

Quote

 transponder (RFID) litt tidlig. 



Akrobat! Godt å se at jeg tenker forut for min tid.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2006 at 22:46

"Hva er en transponder?".

 Kanskje jeg kan forsøke meg på en liten oppklaring - eller kanskje skape litt forvirring med å prøve å forklare det på en ikke så alt for komplisert måte?

Ordet transponder er egentlig en sammensetning av transmitter og responder altså en sender og en "som svarer på tiltale". Således er en transponder i MJ-sammenheng en liten"dings" som svarer når den blir spurt om "hvem er du". De første transpondere jeg jobbet med var akustiske transpondere for posisjonering og gjenfinning av utstyr på havbunnen på slutten av 70-tallet samt Racon som er radartranspondere (- ja det er faktisk over 25 år siden. HUFF!)

Det som kanskje kommer nærmest er dagens Køfri-brikke og moderne berøringsløse adgangskort. Det er mange teknologier som kan komme til anvendelse her, både passive (uten strømforsyning) eller aktive.

Slike transpondere kan være optiske og kan ligge i frekvens helt opp til mikrobølgeområdet. Førstnevnte er nok enklest å ha med å gjøre i MJ-sammenheng da avstand mellom transponder og stasjoner Sende/mottaksenhet kan være liten. Benyttes transpondere i "radiobølgeområdet", kan det bli problemer med interferens (forstyrrelser) mellom 2 transpondere (f.eks. 2 etterfølgende vogner eller lok med transponder). Dette vil kunne unngåes ved en avskjermet IR-løsning. Samme problem vil kunne oppstå dersom 2 sende/mottaksenheter ligger for tett, dersom de ikke har en form for intern synkronisering (tidslukestyring).

Det er nå utarbeidet en ny standard i DCC-systemet (som trolig snart også blir NMRA-standard) som heter RailCom. Dette er det Lenz som står bak, men sadig flere slutter seg til denne og det er nå dannet en arbeidsgruppe av produsenter. Dette systemet gjør det mulig at dekodere kan sende sine identifiseringssignaler (ID-adresse) tilbake til mottaksenheter i strømavsnitt i små tidsluker som ligger i DCC-protokollen.
RailCom var mye demonstrert og vist på Intermodellbau i Dortmund i april.


Uten å kjenne dette systemet annet enn fra en overflatisk omtale i MJ-blader, så gjør RailCom det mulig å "lytte etter" en kvittering fra dekodere i et stømavsnitt når en dekoder blir ropt opp med en "vanlig DCC-kommando" fra sentralenheten. Sentralenheten vet jo alltid hvilke dekodere som er aktive på anlegget og når den vet hvilket strømavsnitt dekoderen befinner seg, så er posisjonen bestemt.

I stedet for å kjøpe "et-eller-annet" separat system for å montere i aktuelle lok/vogner, vil jeg heller ha ventet litt på at RailCom er på markedet for fullt. RailCom bør ikke fordyre en dekoder vesentlig eller gjøre den mye større og når det kommer flere produsenter med samme standard, bruker det også å være gunstig for prisnivået?

Så vidt jeg vet har nye Märklin Systems en transponderfunksjon innebygget, i og med nyere lok identifiserer seg for sentralenheten. Dette er vel ment å bygge på videre i fremtiden?

Like forvirret?

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2006 at 22:57
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Like forvirret?



Nei.

Takk for oppklaring
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2006 at 23:17
Det ser ut til at Railcom blir den nye standarden, men alle nyere Digitrax-dekodere har faktisk allerede et system for Transponding:

Digitrax har utstyr som fungerer med dette i dag, men det ser ut til at Lenz har klart å vinne kampen om standariseringen.

Edit: fikset link


Edited by KnuT - 11 mai 2006 at 22:19
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2006 at 23:33
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

.... Det er mange teknologier som kan komme til anvendelse her, både passive (uten strømforsyning) eller aktive.

Slike transpondere kan være optiske og kan ligge i frekvens helt opp til mikrobølgeområdet. Førstnevnte er nok enklest å ha med å gjøre i MJ-sammenheng da avstand mellom transponder og stasjoner Sende/mottaksenhet kan være liten. Benyttes transpondere i "radiobølgeområdet", kan det bli problemer med interferens (forstyrrelser) mellom 2 transpondere (f.eks. 2 etterfølgende vogner eller lok med transponder). ....

Som noen sikkert vet eksperimenteres det med løsninger hvor man i et supermarked fyller varer i handlevognen, kjører denne forbi kassa, og hvor hver enkelt vare identifiserer seg overfor kassasystemet. (Og så trekkes summen fra bankkontoen din) Ingen stabling av varer på bånd, ingen kassabetjening.

Hver vare har en liten sender uten intern strømforsyning, som når den kommer innen rekkevidde for mottakeren, trådløst forsynes med strøm fra denne. Den lille senderen kan være Aktiv (dvs. at den uoppfordret identifiserer seg overfor mottakeren) eller Passiv (at den venter på spørsmål fra mottakeren før den identifiserer seg). Sistnevnte gir større risiko for interferens (forstyrrelser).

Jeg ser for meg, om ikke så mange år, at hver eneste vogn og lok vil ha sin lille aktive sender (uten strømforsyning) i seg, og så kan man plassere mottakere der man vil på anlegget. Koblet til en PC vil man så kunne holde bra kontroll på hvor vognene befinner seg. Mulig det kan ha noe for seg i FREMO-sammenheng.

Dette ble kanskje en smule bort fra trådens tema...

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2006 at 08:42

Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Digitrax har utstyr som fungerer med dette i dag, men det ser ut til at Lenz har klart å vinne kampen om standariseringen.

Jeg hadde for kort tid siden en litt "merkelig" opplevelse med en Digitrax TF4 (funksjonsdekoder) der jeg aktiverte transponding. Det viste seg da at utgangene ble aktivert slik at lysene den kontrollerte lyste svakt! Dette var ikke særlig bra!

Det er mulig om at dette fungerer bedre med glødelamper, men jeg hadde dioder tilkoblet.

Ut fra det jeg antar, så melder dekoderen seg i dette systemet ved å gi en "form for kvittering på anrop" ved å trekke strøm. En funksjonsdekoder har ikke annen mulighet enn å koble til forbrukerene sine mens en lokdekoder, derimot kan sikkert bruke motorkretsen? Det kan kanskje gjøre at lok med Faulhaber vil bevege seg litt?

Ellers er jeg generelt skjeptisk til "trådløse systemer" mht. slike transpondere til MJ-formål. Det er noe annet med merking av varer og "Køfribrikker" i biler. Her vil det alltid være meters og centimeters avstand mellom transponder og et antennesystem. Til MJ-bruk må vi være helt sikre på at denne avtand blir tilstrekkelig for å hindre feildeteksjon og inteferens.

En mulig teknologi ligger i et passivt system basert på hulromsresonans og i mikrobølgeområdet. Her vil et nøyaktig utformet hulrom gi tilbake resonans ved en helt bestemt frekvens om den blir utsatt for en variabel frekvens (sweep) i frekvensområdet. Det blir nærmest som et orgel der hver resonator (transponder) har sin egen frekvens (tone). Transponderen vil da kun være en hull/metallrørstykke i understellet på et lok eller en vogn (forsvinnende liten og nærmest gratis). Ulempen er at en sender/mottaket nødvendigvis vil koste litt penger.

Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2006 at 17:26

Hei

Her kan dere finne noe om transpondere for MJ: http://www.helmo.de/ Haper det gir noen svar.

 

Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.