MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva gjør du...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva gjør du...

 Post Reply Post Reply
Author
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva gjør du...
    Posted: 14 mars 2006 at 12:14

akkurat nå? Med MJ mener jeg. Og ikke noen simple svar med "Ingenting, jeg er på jobb"- svar . Jeg mener for tiden, altså. Hva gjør dere med MJ for tiden?

Jeg jobber med layouts og planer for min N-skala amrikanske bane og venter på at garasjen skal tine, slik at jeg kan snikkere litt.

 

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2006 at 13:08

Har akkurat bygd ut den jeg kan kalle anlegget mitt. (desverre ikke helt komplett ennå grunnet plassmangel). Videre har jeg et håp om å få bygd en vogn, noe jeg småjobber litt med nå.

Ellers sikler jeg som vanlig på tog og duppeditter jeg har lyst på, men som desverer koster så alt for mye.

Tut, tut.
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2006 at 15:47
Sitter faktisk å gjør klar en El.13 med håpet om at den skal bli klar til FREMO-treffet i Arendal til helgen. Jeg gjør også de siste finish på modulen slik at eg kan få den ferdig slik eg vil ha den.  Den blir jo aldri helt perfekt, men er et stykke på vei....
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2006 at 08:22

Hei !

Jeg bygger pt en 18c maskin i messing. Har kommet ganske langt, holder på med drivverk og gangtøy nå. Hjulene er montert, og går fint.

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2006 at 11:05

Sitter på jobb og lager fraktkort til Fremo-treffet

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2006 at 14:38

Belysning er tema i det tilblivende mj-rommet hos meg. (Hører du, Tore? Du har sikkert kommet lenger enn meg i bygging av mj-rom nå. )

Fra før av har jeg erfaring med belysning fra to punkter med lyspærer, og fra takbelysning fra ett punkt i taket med lysstoffrør.

Gulvlamper (konvensjonell lyspære)

Belysning fra to punkter i rommet gav meg erkjennelsen av at pærene aldri kunne bli sterke nok - 60 watt ble ofte i svakeste laget, og når punktene var "stålamper" var det alltid noe ugunstig med vinkel og plassering. Skygger og kontraster ble ofte veldig skarpe, og detaljarbeid var like ofte anstrengende for øyet. Rommet det gjaldt den gang var på knappe 2 x 2,5 meter.

Lysstoffrør

Lysstoffrør ble også forkastet som løsning. Jeg syntes rør gav et "dødt" lys, og selv om et rør med gulere lystype ble satt inn, syntes jeg ikke lyskvaliteten ble noe bedre. Etter to timer på hobbyrommet opplevde jeg at jeg snarere ble mer trett, til tross for en hobby som jeg synes er oppkvikkende. Dette opplevde jeg både som merkelig og ikke så rent lite frustrerende.

Rommet denne gang var større, 4 x 2,5 meter og lå i kjeller - veldig lite lys utenfra. Lyset fra rør var primærkilden uansett.

En rapport fra STAMI (Statens institutt for arbeidsmiljø) gav en aha-opplevelse:

På en norsk sommerdag er det ikke uvanlig med en lysstyrke på rundt 100.000 lux ute, men fra vanlige arbeidslamper er det ofte ikke mer enn rundt 500 lux. Det er ikke mer enn skumringslys. Kroppen oppfatter at det er for lav lysstyrke, og reagerer med å bli trøtt.  Mange gamle lysstoffrør har også en frekvens som stresser hjernen. Et lavfrekvent lysrør slår seg av og på flere tusen ganger i sekundet, og hjernen oppfatter dette, selv om  vi ikke merker det bevisst. Høyfrekvente dagslyslamper har en frekvens på over 50.000 hertz , og det er såpass mye at hjernen oppfatter det som sammenhengende lys på samme måte som utendørs. Dagslyslampene gir en betydelig høyere lysstyrke, og kroppen får derfor mer energi.

 

Javelja. Her har man altså hatt lys som både stresser og gjør en søvnig. På tide å prøve noe annet.

 

 

Dagslyslampe og spotbelysning

For meg fungerer nå dagslyslampe og spotbelysning som den beste løsningen for meg hittil. IKEAs "Termosfär"  koster 525,-, noe som er svært rimelig for denne type belysning. Monteringen er veldig enkel, og styrken er på 12 volt. To stykker er montert i et rom på 3,1 x 3,6 meter, og belysningen er den beste jeg har hatt noen sinne. Spotene vris til ønsket posisjon, og man kan variere belysningen så ofte man vil. Til sammen er det nå 200w belysning, og i tillegg har jeg en 40w flyttbar spot som brukes på det stedet i rommet hvor jeg skal jobbe. (I bakhånden også en 300w arbeidslampe, men denne brukes nå svært sjelden.)

Nå er det riktig at man kan få lysstoffrør som klarer en frekvens som likner dagslys. Slike kunne også være anvendelige, men de fåes ikke på nærmeste Rema1000. Likevel er det verdt bryet å stikke innom en lysforretning å få tak i dem. MJ-rommet får et helt nytt preg.

 

Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2006 at 17:18

Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Belysning er tema i det tilblivende mj-rommet hos meg. (Hører du, Tore? Du har sikkert kommet lenger enn meg i bygging av mj-rom nå. )

Jeg hadde ikke tenkt å bidra med noe i denne tråden - nemlig i mangel av noe å bidra med... Men hvis det var meg dette var myntet på - så overtar jeg ikke neste bolig før om 12 dager, så skal det pusses litt opp og ikke minst flyttes inn (og rydde gammel kåk)... Men jeg har vel kommet i skade for å love oppstart i nytt MJ-rom senest 15. april. - og det er om 1 måned  Da skal det bygges!

-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2006 at 19:12

Det var vel myntet på meg og en av innleggene i min worklog på hjemmesiden min tenker jeg :

http://www.autoclassic.no/amjk/grimstad/

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2006 at 23:35

Lars, interessante opplysninger du kommer med. Kunne du tenke deg å oppdatere min artikkel om anleggsbelysning på MJwiki.no?

http://mjwiki.no/wiki/index.php/Dette_er_anleggsbelysning

Det at folk blir påvirket av lysrør har man påvist her i Danmark også. Barnehaver som skifter ut lysrørene med halogen eller glødelamper opplever én markant endring i barnas adferd, med mye mer ro.

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2006 at 18:24

Hei!

Originally posted by GeirC GeirC wrote:

akkurat nå? Med MJ mener jeg. Og ikke noen simple svar med "Ingenting, jeg er på jobb"- svar . Jeg mener for tiden, altså. Hva gjør dere med MJ for tiden?

Gjelder arbeid med årsberetningen MJF, og messeforberedelser for MJFs deltakelse til Modellmessen i Eikhallen til helgen også?

Utover dette får jeg litt tid til å kjøre litt modelljernbane med eldstemann på 3 år om dagen også.

 



Edited by Roger - 23 mars 2006 at 19:20
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2006 at 20:45
Hei

Roger er inne på noe. Selv driver jeg med en artikkel til MJ-bladet, bruksanvisning til byggesett, og testning av byggesett.

Utover dette har jeg endelig fått satt dekoder i BM 67. Og den virker ok etter montering. Så nå er det klart for neste enhet, som skal få dekoder.


PR
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2006 at 22:30
Akkurat nå står det en halvferdig Ford 427 SOHC Hemi motor på stuebordet. Dette er en såkalt "Cammer". Satte vannpumpen på blokka og monterte bunnpanna. Masse deler, gitt. Fikk kassa i går. Dette skal bli gøy.... den har doble forgassere.


Edited by greffern - 24 mars 2006 at 22:35
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2006 at 12:18
Akkuart nå har jeg fullført en oppdatering av scenen i byen min. Istede for den lille flyttbare R.E.M. scenen med 3 lyspærer har jeg nå en fast scene med utskiftbare bakgrunner og 9 pærer i ulike farger kontrollert av 7 kanaler på omskifterpulter fra Märklin...

Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2006 at 15:39

Hei

I går kveld monterte jeg en IR-sender type Fleischmann på et N-skala lok(BR218),som tilsvarer Lizzy fra Uhlenbrock, men da jeg ikke har anlegget, så fikk jeg ikke testet den. 

Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2006 at 21:43
Nå mangler det bare tenningssystemet så er"n ferdig...
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
webmakker View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 06 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmakker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2006 at 00:05

Akkurat nå.... er jeg ferdig med å lodde sammen mitt første hovedsignal !! 
Fikk en godtepose med masse småsnacks fra ModellCompagniet i posten i dag og bare måtte prøve meg med en gang.
Litt plundrete var det jo (første gangs messing-bygger!!), men resultatet tro jeg nok blir bra, etter litt finpuss og maling.

Artig byggesett, selvom jeg ble litt skuffet over at det manglet noen smådeler i posen, bl.a. motsander til diodene. Noe svak byggebeskrivelse på enkelte punkter, men alt i alt et signal-byggesett å anbefale. 

Bjørn H.
************************
rollin" & railin" into the southern Sunset....
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2006 at 00:42
Holder på med nøyaktig det samme selv  Det første signalet er omtrentlig ferdig bygget. Da gjenstår bare 5 til...
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2006 at 18:38

Samme her

  snart ferdig

 

blir fiiiiiiiint :)

Mvh Espen N.N.

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2006 at 08:30

Hei !

Klinking av nagler til min 18c maskin, pågår. Et par gode mj-venner påtok seg jobben, da de har både utstyr og kunnskap. I mellomtiden bygger jeg noen småbygg, type skur, dressinbu, uthus. Lette, enkle objekt som blir raskt ferdig   Bruker plast og tre. Bilder kommer etterhvert.

 

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.