MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - forsiden til mjf
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

forsiden til mjf

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: forsiden til mjf
    Posted: 10 mars 2006 at 15:51
viser til innlegg i forum hvor jeg ikke har tilgang.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2006 at 16:40
.. som vel er en intern fremoist-diskusjon, skulle jeg tro ..
Bjørn Egil
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 00:45
Det burde ikke være mulig å se interne innlegg på førstesida. Det er meldt ifra flere ganger.

Jeg trodde det var fikset
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 13:34
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

.. som vel er en intern fremoist-diskusjon, skulle jeg tro ..


Fremoforumet er vel egentlig et eget forum, fra gammelt av. Det har så vidt jeg vet en lukket og en åpen del?
Men hvorfor skal det være så hemmelig å snakke om skinnestørrelser, som er det som dukker opp på forsida nå...? Skjer det noe innen temaet som man ikke skal vite noe om??
Hvorfor kan ikke fremo-folka diskutere skinnestørrelser i den åpne delen? Resten av forumet kunne ha god bruk for litt mer aktivitet!
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 13:46

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Hvorfor kan ikke fremo-folka diskutere skinnestørrelser i den åpne delen? Resten av forumet kunne ha god bruk for litt mer aktivitet!

FREMO Privat er kun for FREMO-medlemmer. Forum for MJF medlemmer - foreningssaker, etc. er kun for MjF-medlemmer.  Du mener vel ikke at de debattene som går der bør føres i den åpne delen (for å få litt mer aktivitet)?

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 14:32
Hei Henning,
FREMO-privat er som Bjørn Runar sier et sted der vi legger emner som vi ønsker å holde for oss selv. Det har ingenting med ønske om hemmeligholdelse å gjøre. Det er rett og slett snakk om at visse emner har ikke almennheten noe med.
Hva som dukket opp på forsiden nå har lite med hva hele tråden dreier seg om.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 14:33

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

FREMO-privat er som Bjørn Runar sier et sted der vi legger emner som vi ønsker å holde for oss selv. Det har ingenting med ønske om hemmeligholdelse å gjøre. Det er rett og slett snakk om at visse emner har ikke almennheten noe med.

HÆ??? Er det rart det er krig i verden...?

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 15:07
Originally posted by midnight midnight wrote:

HÆ??? Er det rart det er krig i verden...?

Du kan så si. Men på en måte forstår jeg også Fremoistene som gjerne vil ha sine diskusjoner for seg selv når det berører deres interne anliggende. Det jeg derimot ikke forstår helt, er at de ikke da har skaffet seg sitt eget domene og sitt eget private forum. MJF sitt forum driftes og bekostes av MJF, som også har satt opp både lukkede rom for medlemmer, samt åpne rom for alle.

Men når altså en tredje-part, utenfor MJF systemet, skal ha et lukket rom inne hos MJF, så må man ha klare retningslinjer for dette, eller så må man åpne opp muligheter for andre også. Kanskje et rom for messingbyggere? Eller plaststøpere? Eller Märklinister?

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 15:09
Nå har dette vært tatt opp med MJF og de har ikke hatt noen problemer med det.
Skulle det komme signaler fra STYRET om at vi er uønsket tar vi det selvsagt til etteretning.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 15:36

Quote FREMO-Norge er en løst organisert gruppe av norske FREMO-medlemmer. Det må understrekes at FREMO-Norge ikke er en organisasjon på linje med Modelljernbaneforeningen (MJF), men et supplement til det eksisterende modelljernbane-miljøet i Norge.
Sitat hentet fra http://www.fremo-norge.org

Jeg blir derfor svært overrasket over at de som altså ikke er en organisasjon har et lukket forum inne på MJF"s forum...  Hadde de kjørt forumet på sin egen server/domene så hadde saken sannsynligvis stilt seg noe annerledes siden det da antageligvis var klart at man måtte "melde" seg inn for å delta i debatten. Slik det er nå aner vi jo ikke at det faktisk foregår helt andre diskusjoner enn de som dukker opp i Fremo-snakken. Hva er kriteriet for å bli med i det eksklusive selskapet da???

Når det er sagt synes jeg det er glimrende at det er en delforum nettopp for "Fremo/trafikkspill" her inne på MJF-forumet slik at flest mulig får vite om denne meget viktige delen av hobbyen!

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 15:47
For å delta i de interne diskusjoner innen FREMO kreves ikke annet enn et FREMO-medlemsskap

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Billy View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 186
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Billy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 16:30

Snakk om å "koke suppe på en spiker"

Det får da være måte på flisespikkeri folkens

Hvis dette også skal bli ett "problem?" for MJF så har folk tydeligvis for lite å gjøre eller diskutere.
FREMO hadde jo akuratt samme tjeneste på NMJF forumet og at de har fått valgt MJF til å "hoste" forumet sitt er da vel ikke noe problem vel? Men de er hjertelig velkomene tilbake til NMJF igjen hvis de skulle bli kastet ut av MJF"s yrkeskverulant medlemmer på neste GF i 2007

 

 

 

Mvh. Torsja
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 17:51
Fremo er en egen forening, og har ikke noe i utgangspunktet noe med mjf å gjøre.  Kanskje de burde ha egen forum på eget nettsted?
A matter of life and death
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 18:50
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Fremo er en egen forening, og har ikke noe i utgangspunktet noe med mjf å gjøre.  Kanskje de burde ha egen forum på eget nettsted?


Nei det synes jeg ikke.
Det er akkurat slike ting MJF skal drive med. Tilby tjenester til sine medlemmer eller til organisasjoner som fremmer interessen for hobbyen.. Når da Fremo-folket ønsker et forum, og lukket sådan, så får det da være opp til fremo-foket.

MJF burde i det hele tatt jobbe for å tilby forum, lukkede og åpne, for de av mjf sine medlemmer som måtte ønske det.

hva fremo-folket diskuterer på åpne eller lukkede forum, er ikke noe mjf eller noen andre bør legge seg opp i.

Det burde også være en selvsagt ting at lukkede forum ike dukker opp på forsiden (eller andre steder).
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 22:02

Fullstendig enig med Einar.

FREMO Norge er ingen organisasjon som sådan, men en løs sammenslutning av folk som er medlem av FREMO. Om disse så, seg i mellom, ønsker å diskutere ting pr. mail eller i et forum - uten at andre har innsyn - er da fullt ut forstålig og akseptabelt. At det synes som om diskusjonen like gjerne kunne vært ført i et åpent rom, er fullstendig irrelevant.

FREMO Norge har spurt MJF om/blitt tilbudt et slikt lukket rom, og det er i full overensstemmelse med MJF"s vedtekter.

I formålsparagrafen (Paragraf 2) står å lese at MJF skal:

d) Arbeide aktivt for opprettelse av lokale MJ-klubber, og arbeide aktivt for å samle MJ-interesserte i klubber eller andre former for sammenslutninger.

FREMO Norge er en "annen form for sammenslutning" og det er HELT naturlig at MJF imøtekommer deres behov for et eget rom.

Suksessen til FREMO er noe av det viktigste som har skjedd i Norge på MJ-siden på mange, mange år, og det arbeidet som nedlegges fra f.eks. Halvor Sannes, Dag Cato Skårvik, Bjørn Runar Larsen og flere er uvurdelig for Norsk MJ. Det skulle bare mangle at ikke MJF skulle støtte opp om dette. 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 22:55
hm
Noen i nettgruppa jobber helgevakt....
Flott!

Jeg ser ikke lenger diskusjonene til fremo-gruppa, men jeg må si jeg er overstadig nyskjerrig på hva det var med de vekslene.....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 23:49
For your eyes only Einar.
FREMO sier at minste tillatte radius er 1000 mm i togspor, 700 mm i industrispor.
Standarden sier at minimum stigning på en sporveksel skal være 1:6 (#6).
Av kommersiell sporveksler i Europa er det bare den store fra Roco som er i nærheten av det standarden foreskriver, men den er litt uheldig av andre grunner. Kommer du kjørende med RP25-hjul faller hjulet nedi ved passering av krysset.
Pecos lange sporveksel har tilstrekkelig radius men har stigning på kun 1:4,8.
Så, da vet du det.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2006 at 02:09
Hm, her skjer det ting... det var da aldri min intensjon å si at Fremo ikke skal ha en lukket avdeling, og ei heller at de ikke skal kunne snakke om hva de vil der!? Bare det at er det av mer allmenn interesse, ville det være ok om det dukket opp i den åpne delen, da vil utenforstående også fenges og flere legge merke til Fremo. En liten oppfordring, bare. Mulig den var uheldig formulert.

Det er da forøvrig slett ikke noe "problem" for MJF at fremosidene er delvis lukket. Hva er det i denne diskusjonen som sier noe som helst om at det er noe MJF anser som et problem?? Flere i denne tråden har sagt sitt, men jeg kan ikke se at foreningen har nevnt noe som helst om noe her?

Ellers anser jeg at fremodulbyggetråden til Bjørn er noe av det bedre som har vært på forumene noen gang, veldig bra!! Mer, takk! Flotte greier for meg som er i startgropa!


Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2006 at 10:57

Henning;

Nei, MJF har ikke ytret at dette er et problem, og det er det heller ingen som har sagt at de har.

Det er 3 enkeltpersoner (kjetil, LarsB, midnight) som ytrer at det i større eller mindre grad er et problem MJF stiller serverplass til rådighet. Og noen flere som synes det er positivt.

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2006 at 12:05
Originally posted by ØyvindS ØyvindS wrote:

Henning;

Nei, MJF har ikke ytret at dette er et problem, og det er det heller ingen som har sagt at de har.

Det er 3 enkeltpersoner (kjetil, LarsB, midnight) som ytrer at det i større eller mindre grad er et problem MJF stiller serverplass til rådighet. Og noen flere som synes det er positivt.



Vel, "Billy" har sagt følgende: "Hvis dette også skal bli ett "problem?" for MJF", og det er da en klar antydning av MJF lager et problem av forholdet, og innlegget forsøker å lage en sak av noe som ikke er en sak i det hele tatt.

Det er ikke en offisiell diskusjon om noe som helst, så slutt å gjør det til en. Fremo har plass på MJF sitt forum, og de gjør det de vil der.

Jeg for min del har kun forelått at det hadde vært ok med diskusjoner på den synlige delen, så andre kan fristes til å delta i fremo-byggingen. Hvorfor andre begynner å problematisere det at Fremo har sitt forum på MJF sitt forum stiller jeg meg uforstående til.

Denne diskusjonen er hensiktsløs. Det er ikke et tema om Fremo skal finne på noe eget, og det opprinnelige problemet er allerede løst. Ferdig.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2006 at 12:16
Dersom det kan berolige deg Henning.
Vi diskuterer ikke almenne ting privat. Slikt tar vi på deril egnede åpne fora.
Det vi diskuterer privat kan eksempelvis være hvordan vi skal tolke standarden i de tilfeller hvor det viser seg at det finnes flere fortolkninger.
Det kan være tilfeller hvor vi ønsker å bli enige om felles uttalelser offentlig.
At deler av innlegg i lukkede foa blir synlig på forsiden var en resultat av en feil i forumdelen som nå er rettet opp. Det er uheldig at slikt skjer fordi slike deler overhodet ikke forteller noe om hva diskusjonen dreier seg om.
Den diskusjonen som ble delvis offentliggjort her dreier seg ikke om fordeler/ulemper ved forskjellige sporvekseltyper.
En diskusjon om hvilke sporveksler som egner seg best på en FREMOdul ville blit ført i det åpnne rom.

Føles det bedre nå?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2006 at 12:26
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Dersom det kan berolige deg Henning. (...)
Føles det bedre nå?


Jeg er helt rolig, jeg! Har vært det hele tiden i forhold til Fremoforumet. Det er denne hersens diskusjonen som piskes opp her som irriterer meg ...
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2006 at 12:30
Originally posted by ØyvindS ØyvindS wrote:

Det er 3 enkeltpersoner (kjetil, LarsB, midnight) som ytrer at det i større eller mindre grad er et problem MJF stiller serverplass til rådighet. Og noen flere som synes det er positivt.

Javel? Såvidt jeg kan bedømme har jeg da aldri ytret at dette skal være et problem Øyvind? Jeg var bare litt undrende til hvorfor de ikke hadde eget domene, men dette har jo blitt besvart godt nok senere i tråden, noe jeg overhodet ikke har noe problemer med.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2006 at 23:15

Nuvel, så leste jeg ditt innlegg feil. Game over.

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.