MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skinneprofilkode???
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skinneprofilkode???

 Post Reply Post Reply
Author
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skinneprofilkode???
    Posted: 20 februar 2006 at 18:11

Hei alle sammen.  

Jeg har gjenopptatt mjhobbyen som jeg la på hylla for et par år siden...   Og før den tid, så hadde jeg en del innkjløp av materiell og bygging av Fremomoduler. Jeg hadde, og kjøpte en del skinner og penser etc. av Peco code 100.  Når jeg holdt på da, så var det, i følge, fremonormen tillat med skinneprofil opp til code 100. Nå ser jeg i den nye normen at høyeste skinneprofil som er tillat er opp til code 83 .   Vil det si at jeg alikevel ikke kan bruke mine code 100 skinner? Jeg har tenkt å bygge et industriområde. Kan jeg da benytte code 100  med overgangslasker på dette området, og benytte code 75 på det trafikerte sporet som går forbi?

 

Hva er det mest mangel på nå i FREMOverden? Da jeg holdt på var det industriområder og kurvemoduler.

Er det forresten mest interesant med industriområde på hovedspor eller sidespor?

 

MVH.

Kjetil Johansen 

 

 

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2006 at 08:23

Hei Kjetil

Vi foretrekker nok de lavere skinnekodene, men du blir ikke "kastet ut" om du kommer med en kode 100 modul. Vi har fortsatt mange slike i drift. Det viktigste er at du legger mye arbeid i et "perfekt" spor, som kan fungere med små lok. På et industriområde vil det ofte være mindre lokomotiver (2-3 aksler) i bruk, og det stiller store krav til spor og elektrisk kontinuitet. Det er ingen umulighet hverken med kode 100 eller mindre.

Industriområder eller sidespor er alltid spennende. Dersom det også finnes et gjennomgående spor for en "sidebane" så gjør det modulen lettere å plassere (i motsetning til "endemoduler"). Sidespor på hovedlinjer kan være litt verre om det blir for mange av dem.

Ellers så får vi vel aldri nok kurvemoduler.

Hilsen Halvor

Back to Top
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2006 at 17:00

Okey. Er det kungodt strømopptak du mener med "perfekt" spor? Eller går det på at det er ekstremt lite feilmargin mellom skinneskjøtene?

Det jeg har planlagt er et industiområde, med et spor som ligger litt ovenfor til normal trafikk.

 

Kjetil

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2006 at 07:42

Hei Kjetil,

velkommen tilbake til hobbyen!

Det er fint å se at du vil bygge en industrimodul.  Dersom du skal få til et spor som ligger litt ovenfor normal trafikk, vil det vel bli en modul på noen meter, vil jeg tro?
Jeg vil anbefale at du bygger modulen din med kode 75 eller 83 spor  "hele veien", slik som normen sier.  Det er gått noen år nå siden kode 100 ble forlatt som FREMO-spor, og visuelt sett gjør de lavere profilene seg langt bedre.  Jeg husker ikke helt hvordan ordlyden i den første norske FREMO-standarden var, men når jeg bygde min første FREMO-modul høsten 2000 (før vi hadde noe "FREMO-Norge"), bygget jeg etter den tyske standarden som allerede da hadde kode 83 som høyeste tillatte profil.

Dine kode 100 skinner kan du forsøke å selge på MJ-børsen.  Det er mange MJ-ere der ute som foretrekker kode 100-skinner.  FREMO derimot gjør det ikke.

Quote Er det kun godt strømopptak du mener med "perfekt" spor? Eller går det på at det er ekstremt lite feilmargin mellom skinneskjøtene?

Med perfekt spor forstår jeg et spor som ligger fullstendig flatt og jevnt.  Knekk, bøy eller ujevnheter på skinnegangen vil fort få et lite skiftelok til å stoppe.  Godt strømopptak sikrer du med ledninger koblet til hver eneste skinnebit.

Lykke til og hold oss gjerne orientert om byggingen.

 

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2006 at 21:29

Har en del kode 100 materiell som jeg også har tenkt til å bruke på anlegg senere. Å kjøpe nytt blir for dyrt for meg, med dårlig økonomi... Så jeg får se hva det blir til. kanskje jeg heller velger et par kurvemoduler med et lite sidespor eller noe... Med kode 75 på

Kjetil

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2006 at 22:05

Hei igjen Kjetil,

Bygg gjerne et par strekningsmoduler først. Du vil oppdage at det har mange fordeler. Når du engang bygger industriområdet eller en stasjon vil du få bruk for dem. Og så er det god trening i bygging av modul og landskap.

Hilsen Halvor

 

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2006 at 14:12
ugh.....
Etter å ha fått montert min testmodul så har jeg da oppdaget at nesten alle vogner jeg har kommer borti  sporet med flensen (den delen av hjulet som stikker ned på innsida?).
Roco code 83
Det aner meg at problemet vil forverre seg på code75 som jeg tenkte å bruke på fremo -modulene

Hva nå?

Kan man slipe vekk den alt for høye flensen? Hvordan?
Vil det skape mer bryderi?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2006 at 15:00

Bruker selv code 83(roco) Synes det fungere bra. SÅ jeg kommer til å forsette med code 83 ettersom modulene mine blir ferdig.

Her til lands kan du også kunne se hjul som detter nedi sporveksler. Så dette er ikke bare på et mj anlegg du ville kunne se dette.

 

A matter of life and death
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2006 at 15:45
Hva slags materiell er det du har problemer med? Eksempelvis Lima er kjent for å ha noen skikkelig pizzakutterhjul. Bytt ut hjulene med Rp25 hjul så løser du problemet.

Edited by Mr Bridger - 16 mai 2006 at 15:45
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2006 at 16:33

Originally posted by einjen einjen wrote:

ugh.....
Det aner meg at problemet vil forverre seg på code75 som jeg tenkte å bruke på fremo -modulene

Selv om høyden på Peco kode 75-skinnen er lavere vil nok ikke problemet forverre seg, fordi skinnefestene også er lavere på disse skinnene.

Quote
Kan man slipe vekk den alt for høye flensen? Hvordan?
Vil det skape mer bryderi?

Du kan bytte hjul eller dreie ned flensen på de du har.  Du kan bruke dreibenk eller en drill.
I klubben hvor jeg er medlem (DMJK) hadde vi endel "klubbvogner" (Gaaaaamle Lima-vogner).  Disse rullet greit så lenge vi hadde vårt gamle modulanlegg med Märklin K-skinner (som er kode 107 eller deromkring!), men når vi begynte å bygge nytt med kode 75 måtte Limahjulene dreies ned.  Det ble gjort ganske enkelt med å ta av hjulakslingen, skyve begge hjulene sammen, feste det i en Dremel og slipe vekk det "overflødige" med baksiden av en hobbykniv.

Quick and dirty...

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2006 at 18:32
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Hva slags materiell er det du har problemer med?
Eksempelvis Lima er kjent for å ha noen skikkelig pizzakutterhjul. Bytt ut
hjulene med Rp25 hjul så løser du problemet.


Er RP-25 anbefalt FREMO-standard?
I såfall er det kjempebra!

RP-25 er etter min mening det beste kompromisset i H0. Jeg tror at FREMO-
miljøet vil ha *stor* innnflytelse på hva folk kommer til å velge av
hjulstandard i H0 fremover.

Er det forresten RP-25 på de to varianntene av type 31 som selges nå?
Benytter Brimalm og NMJ ekte RP-25?
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2006 at 18:53
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Er det forresten RP-25 på de to varianntene av type 31
som selges nå? Benytter Brimalm og NMJ ekte RP-25?


Brimalm opplyser i informasjonsmateriellet til både type 24 og 31 at de har
RP-25 hjulprofil. Fant ikke noe om NMJ i farten, men uten å måle synes jeg
profilen på min 31 fra NMJ ser ut til å være svært lik den på min 24 fra
Brimalm.

-Truls
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2006 at 21:51

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Er RP-25 anbefalt FREMO-standard?
I såfall er det kjempebra!

RP-25 er etter min mening det beste kompromisset i H0. Jeg tror at FREMO-
miljøet vil ha *stor* innnflytelse på hva folk kommer til å velge av
hjulstandard i H0 fremover.

FREMO har i mange år sagt at RP25 er en anbefalt standard for hjul. I forbindelse med jubileumstreffet til høsten sier man at alle vogner og lok som skal brukes i "internasjonal" trafikk skal ha RP25. Det bygges en del stasjoner som krever det.

Med "internasjonal" menes trafikk som går ut over et deltakerlands modulanlegg. H0 Europa-anlegget kommer i alle fall til å representere følgende land: Tyskland (øst og vest), Frankrike, Sveits, Østerrike, Tsjekkia, Nederland, Danmark og Norge. Det regnes med at anlegget vil ha behov for ca. 1500 godsvogner for å fylle behovene for frakt.

Vi som skal ha materiell med nedover er i ferd med å bytte hjul på vårt materiell. Alle de messingvognene som har vært i bruk på treff her i Norge siden vi startet har alltid hatt RP25.

Hilsen Halvor

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2006 at 15:46
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Hva slags materiell er det du har problemer med? Eksempelvis Lima er kjent for å ha noen skikkelig pizzakutterhjul. Bytt ut hjulene med Rp25 hjul så løser du problemet.

alle lima og marklin-vogner.
roco ser ut til å gå greit.
lima lokomotivene går fint.
har ikke testet alle marklin, men det har neppe noen betydning for fremo :). de jeg testet tar nedi svillene.

hvem har rp25-hjul?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2006 at 16:03

Originally posted by einjen einjen wrote:

alle lima og marklin-vogner.
roco ser ut til å gå greit.
lima lokomotivene går fint.
har ikke testet alle marklin, men det har neppe noen betydning for fremo :). de jeg testet tar nedi svillene.

På kode 83 og 75-skinner kan du uten problemer kjøre med hjul som er laget etter NEM-normen.  Denne normen tilsier en maksimal flenshøyde på 1,2 mm.  Gammelt Lima-materiell har ikke hjul laget etter NEM-normen.  Märklin har sin egen standard for hjul, og her kan flensene være 1,35 mm høye.
Quote
hvem har rp25-hjul?

Roco
Weinert
Luck
+ mange andre...

 

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2006 at 17:38

Jeg får inn en del Rp25 hjulsett etterhvert, men kan allarede nå bestille det du evt. trenger. Det er litt forskjell fra fabrikant til fabrikant mht. lengde på aklsene og diameter på hjulene.

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.