MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En ny FREMOdul (eller to) kommer til
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En ny FREMOdul (eller to) kommer til

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En ny FREMOdul (eller to) kommer til
    Posted: 04 februar 2006 at 17:24

Jeg har påbegynt byggingen av to nye FREMOduler.  Begge modulene er ganske korte og har motsatt vendte endestykker, såkalte "Joker"-moduler.

Modulene er svingmoduler, 15° og 1500 mm radius.

Tenkte at noen kanskje ville være interesserte i å følge fremdriften i bygging av modulene, kanskje eventuelle førstegangsbyggere kunne plukke opp et tips eller to, eller kanskje få det nødvendige skyv til å sette igang selv...

Dag 1

Utsaging av deler.  Endeprofilene er kjøpt ferdige, sideplatene og hjørneklossene er målt til og saget ut med de nødvendige skråvinkler på endene.  Jeg har laget sideplatene i litt over full høyde, og kommer til å sage ut landskapsprofilene senere.

Dag 2

Hjørneklossene limes og skrus fast til sidekantene.

Dag 3

Side- og endeplater limes og skrus sammen.  Her er det ytterst viktig å passe på alle vinkler.  Her er begge modulene satt oppå hverandre for å kontrollere målene. Sideplatene har nå fått landskapsprofil.

Dag 4

Montering av skinnetrasé og sparkling av hjørner/skruehull.  Korkunderlag er limt fast med trelim.  Traséen hviler på treklosser som er limt til endestykkene.

Dag 5
Mer sparkling og sliping...


Dag 6 og 7

Maling av modulkassene.  To strøk oljemaling (7020 G30Y) overalt.  Malingen har fler oppgaver enn de rent kosmetiske, den beskytter modulene fra å bli ødelagt av fuktighetsvariasjoner.

Forsettelse følger.....



Edited by Bjørn R Larsen
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2006 at 10:37
Veldig bra!
Ser frem til fortsettelsen!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2006 at 22:54

Dag 8

Søndag, snøvær....
En ypperlig dag for å komme videre på modulen.


Her er messingskruer for feste av skinnestreng kommet på plass.  De er skrudd på plass i forborede hull.  Pass på at skruene blir plassert slik at skinnen havner i senter av endestykket.  Ta vekk svillen der hvor skruene kommer og kontroller høyden på skruene.  De skal være akkurat i underkant av skinnen.  Er de for høye, blir det et spretthopp for skinnen ved modulkant.  Er de for lave, vil ikke loddingen mellom skinne og skrue holde.


Så skal skinnen på plass.  For å avslutte svingen korrekt mot ytterkant av modulen benytter jeg meg av speiltrikset, utførlig forklart på en av Heine Pedersens sider, http://www.heinepedersen.com/fremo/speiltriks.htm

På forhånd har jeg lagt et tynt lag med akryl fugemasse oppå korken.  Dette fungerer ypperlig for feste av skinnen istedet for bruk av skinnespiker.


Dersom du ikke er en kløpper til å lodde lønner det seg å lodde fast tilførselsledninger til skinnene før sporet legges fast.  Lodd ledningene til skinnens underside, så synes det minst mulig etterpå. Her sees ledningene loddet fast til undersiden av skinnen og rett ned gjennom et hull i underlaget.


Skinnene loddes til skruene.  Pass på å lodde fra utsiden, slik at ikke innersiden av skinnene blir dekket med loddetinn. På ytterkanten kan du tre inn en sville.  Skinnekantene skråfiles lett på innersiden.
Pass på at skinnene ender ørlite grann innenfor modulkanten.  Dersom de stikker utenfor eller ligger helt i flukt med endestykket, vil de kunne rives av under transport eller bli bøyd når modulene settes sammen.

Deretter fikk svillene et lag med maling (brun, grå, sort og rust tynnet med terpentin), og så skinnene (Humbrol matt 62).
Maling på oversiden av skinnen ble fjernet med et papir med noen dråper isopropanol.


Ballasten (siktet, renset og tørket sand) ble fordelt med en myk pensel og deretter limt fast med lim/vann blanding.  På bildet over er limet ennå ikke tørt.

Redigert:  Lagt til to setninger i grønt....



Edited by Bjørn R Larsen
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Hans-Ingve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans-Ingve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2006 at 07:54
bra du viser fine måter og lodde på.
også bra at du viser en modul trinn for trinn.
Back to Top
Urban Johansson View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 januar 2005
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Urban Johansson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2006 at 11:44

Hei!

Åh, vilken beskrivning!  Vilka bilder!

Mycket bra!

För de som ev funderar på att åka till Sverige och koppla samman med "Västeråsmoduler  " rekommenderar jag er att ha sista/yttersta slipersen/syllen "löstagbar" = plats för skarvjärn. Då hålen  inte stämmer använder vi tving

med vennlig hilsen

Urban "Södra station" Johansson

 

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2006 at 21:55

Dag 9

Elektrisk kobling av modulen.

Alle moduler må ha en gjennomgående ledning, på minimum 2 x 1 mm². Det er den hvite kabelen på bildet.  I hver ende skal det være en ledning med 4 mm plugg for høyre skinnestreng og en 4 mm kontakt for den venstre.  Til disse skal også selvfølgelig ledningene fra skinnene kobles til.  Dette er utførlig beskrevet i modulstandarden. Normalt skal rød og blå ledning benyttes (rød mot lav side og blå mot fjellside), men siden dette er en jokermodul valgte jeg en annen farge for ikke å forvirre.  Pluggene og ledningene er festet til tynne kryssfinerplater.


Platene festes med et par skruer.
Så var modulen ferdig kablet, kun en ting gjenstår før den teknisk sett kan benyttes på treff (må ikke forveksles med ordet "ferdig"), og det er rassikring (også kalt landskap)

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2006 at 20:28

Dag 10

Basis for landskap.

Som basis for landskap foretrekker jeg å benytte Jackofoam (kjøpes hos byggvarehandlere og kalles gjerne "markplater").  Materialet er lett, sterkt og smuler lite når det kappes til, i motsetning til isopor...



Platene skjæres til med hobbykniv og limes fast med smeltelim.  Pass på å ha tilstrekkelig med limstaver før du setter i gang arbeidet.  Det gikk med noe slikt som 5 lange limstaver til disse to modulene.



Pass på at de øvre boltehullene ikke dekkes til i prosessen.  Dette bildet viser undersiden av modulen:  Det er skåret en fordypning i platen, denne må være stor nok til at en vingemutter kan dreies fritt rundt en bolt i hullet.  Husk å skjære til disse fordypningene før platene limes til modulen.

Neste skritt blir å trimme disse "klossene" til landskapsform.

Edit:  Endret bildeadresser.



Edited by Bjørn R Larsen - 22 mars 2006 at 21:08
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2006 at 12:03

Hvor mye koster en plate Jackofoam?

Ellers så var det spennedde innlegg....

A matter of life and death
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2006 at 12:36

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Hvor mye koster en plate Jackofoam?

Det husker jeg faktisk ikke.  Kjøpte inn to plater når jeg laget min første FREMO modul for godt over fem år siden, og har fortsatt litt igjen...

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2006 at 13:34
Eg betalte litt over 100kr for 2 stk i Stavanger
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2006 at 21:33

Forming av landskap

Herfra og utover er det slutt på dagangivelse.  De videre arbeidene foregår i små porsjoner, dessuten har den siste tiden i stor grad vært benyttet til å måke vekk adskillige hundre kubikkmetere med snø.  Denne byggefasen har derfor gått over mange dager....

Så skulle Jackofoamklossene formes til et landskap.


Formingen ble gjort med en skarp hobbykniv.  Med langt og bøyelig blad var det også mulig å lage fordypninger.

Så skulle Jackofoamen dekkes med gips og støpte fjellformasjoner av gips.  Disse fjellbitene ble støpt i former fra Woodland Scenics.  Jeg foretrekker å bruke gips til landskap, fordi det blir solid og er et meget takknemlig materiale når man skal male etterpå.  Dette kommer jeg tilbake til senere.


De støpte bitene ble limt på plass, og gips ble penslet rundt.  Der hvor det ble gliper/hull mellom underlag og fjell, helte jeg bare gips i hullet.  Da var det lettvint å ha en liten modul som kunne vendes i alle retninger.

Det måtte mange runder med små gipsporsjoner før jeg ble fornøyd...

Rettet trykkfeil...

Edit: Endret bildeadresser



Edited by Bjørn R Larsen - 22 mars 2006 at 21:11
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2006 at 14:03

Så er det kommet farge på landskapet:

Jeg har benyttet akrylfarger (på tube) sterkt fortynnet med vann.  Det er da gipsen virkelig kommer til sin rett, fordi den "tar imot" fargen på en så flott måte.  Kjøp gjerne et billigsett, jeg fant mitt på Lidl.  Fargene jeg har benyttet er i hovedsak blandet av sort, hvitt, oker og brent sienna, men det er også små innslag av grønt og blått. Bruk en palett til fargeblandingen.
Men som sagt masse vann, ellers blir fargen for dekkende og du kunne like gjerne malt rett på Jackofoamen

Etterpå har jeg tørrbørstet hvitt over fjellformasjonene for å få frem konturene.  Tørrbørsting vil si å børste over med en malerpensel der det omtrent ikke er maling igjen på busten.

Neste skritt blir vegetasjon.

Edit: Endret bildeadresser



Edited by Bjørn R Larsen - 22 mars 2006 at 21:13
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2006 at 21:40

Langs norske linjer pleier det å være gjerder, så også på mine moduler.  Til gjerdestolpene har jeg brukt svertet .020 tråd fra K&S Engineering (det skulle bli noe slikt som 0,5 mm tråd det).  Til gjerdetråd har jeg brukt enkeltkordeler fra 0.22 mm² flertrådet kabel.

Tråden slås en gang rundt hver stolpe, 5 tråder i høyden.  I enden av stolperekken lager jeg en knute og sikrer med en dråpe lynlim. Etterpå males det hele med litt Humbrol 33 og 160, fortynnet med litt terpentin.

Og da ble det slik...

Edit: Endret bildeadresser



Edited by Bjørn R Larsen - 22 mars 2006 at 21:14
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2006 at 22:04

Hei Bjørn

Dette er ganske enkelt bare fantastisk. 

Enkelt, ligetil og flot illustreret. Jeg glæder mig til fortsættelsen.

Med modelbanehilsen

Dan

 

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2006 at 22:11

Takk, Dan

Kunnskap er lite verdt om den ikke kan deles...
Vinteren er en fin tid for vår hobby, om man har tid til overs etter at snøen er ryddet vekk

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 16:41

Og så var det blitt grønt, ihvertfall første lag med vegetasjon.  Det er også kommet noen små busker og gresstuster på plass, men foreløpig ingen trær.

Vegetasjonen er limt fast med en blanding av lim, vann og et par dråper Zalo.

Nå er det bare en håndfull dager igjen til modulene skal være med på sitt første treff, så helt ferdig rekker de nok ikke å bli.

Edit: Endret bildeadresser



Edited by Bjørn R Larsen - 22 mars 2006 at 21:15
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 22:03

Takk for at du deler byggingen med oss, Bjørn Runar. Strøkent.

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2006 at 22:18
Det ryktes at jeg får mitt første byggesett i posten neste uke.
Denne tråden er uvurderlig for en som meg...

Thank you!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2006 at 22:33

Jeg hadde tenkt at begge disse modulene skulle ha et skikkelig røft skogslandskap.
Først ble det limt fast et lag med Woodland Scenics strømaterialer, i forskjellige grønnfarger, gult, brunt og mørkebrunt.  Ut mot modulkanten er det strødd Woodlands T49, som FREMO-standarden tilsier (ensartet overgang til neste modul).  Deretter kom det til endel små busker samt biter av gressmatte fra Heki og Polák. Trærne er fra Heki, det eneste jeg har gjort med dem er å male stammene.



Et tre som har gitt tapt for naturkreftene ligger også inni skogen.  treet er laget av 3 stk 1,5mm2 kabler som er tvunnet sammen og deretter loddet og malt.

Skogbunnen ser ennå ganske skrinn ut enkelte steder, så det er definitivt rom for å få på plass enda mer "grønt".

Edit: Endret bildeadresser



Edited by Bjørn R Larsen - 22 mars 2006 at 21:16
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2006 at 02:59
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Hvor mye koster en plate Jackofoam?

Det husker jeg faktisk ikke.  Kjøpte inn to plater når jeg laget min første FREMO modul for godt over fem år siden, og har fortsatt litt igjen...

Disse(blå platene) heter vell Floormate. Fikk 4 for 177kr på Maxbo i dag, han i kassa så feil, for de tar normalt 78.75kr pr stykk.  SÅ jeg skal ikke klage på rabbaten

Men ellers så var det en fin serie, fra en modul i startfasen til den er ferdig 

A matter of life and death
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2006 at 09:42

De blå platene heter XPS (Extrudert Polystyren). Floormate og Jackofoam er handelsnavn fra forskjellige produsenter.

Se forøvrig: http://mjwiki.no/wiki/index.php/Byggematerialer_for_terreng# EPS.2FXPS

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2006 at 10:31

Hei !

Dette var nyydelig, Bjørn Runar !

Fremo-hilsen Tom Lynga

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2006 at 11:48
Originally posted by ØyvindS ØyvindS wrote:

De blå platene heter XPS (Extrudert Polystyren). Floormate og Jackofoam er handelsnavn fra forskjellige produsenter.

Det viste jeg ikke, takk for infoen.

A matter of life and death
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2006 at 15:29

Hei Bjørn

Jeg er fuld af beundring for det flotte arbejde og det inspirerer mig i høj grad, til selv at gøre ligeså. Vi amatører har meget at lære!

Jeg bøjer mig i gruset!!!!!!

Med stor modelbanehilsen

Dan

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2006 at 21:14

Takk skal dere ha for rosende ord

- - -

På den ene modulen har jeg laget en steinfylling.  Som basis har jeg laget fjellformasjoner av Woodlands gipsformer og malt disse med sterkt fortynnet akrylmaling.  Deretter har jeg limt småsteiner i skråningen (ekte steiner).  Dette tok litt tid, fordi hver stein er limt på plass en og en.  D.v.s. i den nedre del av steinfyllingen, der de største steinene skal ligge.  I øvre del smurte jeg trelim på underlaget og drysset småstein over.  Når det var tørt fjernet jeg de løse steinene og limte inn nye der hvor det var "hull".  Fargemessig matcher gipsfjellet og de ekte steinene ganske bra. Tilslutt la jeg et nytt lag med ballast fra svillene og ned, slik at det skal fremkomme tydelig hva som ble lagt på plass sist....

Edit: Endret bildeadresse



Edited by Bjørn R Larsen - 22 mars 2006 at 21:17
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2006 at 00:08
Lekkert!
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2006 at 23:51
Det hadde vært utrolig bra med en fullstendig fortegnelse på materialer du har brukt og hvilke verktøy en må ha tilgjengelig.
Hvis du skulle anslå kostnaden for de to modulene, hvor mye ville det ligge på?

-- Einar
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2006 at 09:35
Man tager hva man haver, sa de gamle. Muligens vil det være vanskelig å lage en fullstendig og 100% nøyaktig materialliste og byggeanvisning. Du har sikkert mye rart liggende som er innkjøpt uten omtanke utfra prinsippet "Kjekt å ha"... Hvis du lager en modul eller flere så er det greiere å lage noe nytt over et eget tema enn å kopiere andre 100%... det vil bidra til mangfoldet i Fremo. Ta en titt på gamle bøker, filmer,  fotoalbum og andre steder og du finner masse god inspirasjon. 
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2006 at 10:51
Originally posted by greffern greffern wrote:

Man tager hva man haver, sa de gamle. Muligens vil det være vanskelig å lage en fullstendig og 100% nøyaktig materialliste og byggeanvisning. Du har sikkert mye rart liggende som er innkjøpt uten omtanke utfra prinsippet "Kjekt å ha"... Hvis du lager en modul eller flere så er det greiere å lage noe nytt over et eget tema enn å kopiere andre 100%... det vil bidra til mangfoldet i Fremo. Ta en titt på gamle bøker, filmer,  fotoalbum og andre steder og du finner masse god inspirasjon. 


Nå tenkte jeg først og fremst på selve kassa, før noe natur er ferdig... altså en inventarliste og verktøyliste for kassa.
Altså tilogmed dag 9 i denne tråden.


Edited by einjen - 26 mars 2006 at 10:57
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2006 at 12:04

Det skal vel være mulig med en noenlunde oversikt, men den blir av forståelige grunner uten priser.  Man går f.eks ikke avsted for å kjøpe en stk. 3 mm kryssfinerplate for å bruker et par dm² av denne (jeg har brukt noe som kanskje en gang var bunnen på en skuff...)

4

FREMO B88/96 endestykker

 

1

Kryssfinerplate 9 mm

1

Kryssfinerplate 12 mm

1

Kryssfinerplate 3 mm

Deksel for koblingsbokser

Ca. 85 cm

Korkunderlag

1

Peco C75 fleksskinne

8

Messingskruer

For feste av spor v/modulkant

Ca. 48 stk

Treskruer, forskj. lengde

1

Akryl fugemasse

Feste av spor

1

Trelim

Ca. 50 cm

Furulekte. 20*37 mm

Feste av trase og koblingsbokser

 

 

 

4

Bøssinger, f.eks Elfa 40-612-06

2

Lab.ledninger, f.eks Elfa 40-303-26

Klippes i to

1

Oljemaling, 7020-G30Y

Minimum 2 strøk

Ca. 50 cm

Flertrådet ledning, 0.22-0.50 mm²

Tilførselsledninger til skinner

Ca. 1 m

2 leder, min 1.0 mm²

Gjennomgående ledning

I tillegg kommer etpar strips, 4 ringsko, limputer og litt smeltelim for festing av ledninger.

Verktøyslisten synes jeg bør være overflødig her....

Edit:  En linje for mye i tabellen, får ikke slettet den heller, bare innholdet... 



Edited by Bjørn R Larsen - 26 mars 2006 at 12:07
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,074 seconds.