MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - er dette mulig?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

er dette mulig?

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: er dette mulig?
    Posted: 03 februar 2006 at 12:42

Har laget en sporplan til mitt første N-anlegg.
Er dette en brukbar sporplan? grunnflaten er 70*150 cm





Er klar over at det skjulte nivået har et problem med knekk på sporet, men tror jeg skal klare å komme over det.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2006 at 14:02
Hei, Einar!

Mye spor, men hva skal de brukes til? Er det en stasjon her? Du har ikke noen kryssingsmulighet... og veldig korte avstander mellom vekslene inne i midten der. Hva skal du bruke de korte stikksporene til?

Antar du skal bruke det nyanskaffede N-materiellet her, og da er vel forbildet tysk og med passasjertog, bl.a?
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2006 at 15:23
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Hei, Einar!

Mye spor, men hva skal de brukes til? Er det en stasjon her? Du har ikke noen kryssingsmulighet... og veldig korte avstander mellom vekslene inne i midten der. Hva skal du bruke de korte stikksporene til?


Dette blir først og fremst et byggeanlegg. Her skal det bygges! Og det skal kunne kjøres masse. Så jeg forsøker å lage en kombinert rundbane/vendesløyfebane med en stasjon (nederst til venstre på øverste plan, og en liten timesaver)

Når det gjelder korte avstander mellom vekslene, så er det nok mest pga at jeg ikke har forsøkt meg med wintrack før, så det blir nok en revisjon eller to. Og jeg er nok ikke så veldig fornøyd med det øvre anlegget. Ennå.

Det nedre/skjulte anlegget er jeg fornøyd med, det har mulighet for rundbane og/eller vendesløyfe.

Det jeg ønsker er at det skal kunne gå an å kjøre tog automatisk analogt (jeg har ikke råd til å hoppe på digital-galeien (ennå)), samtidig som jeg vil ha mulighet til litt rangering....

Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Antar du skal bruke det nyanskaffede N-materiellet her, og da er vel forbildet tysk og med passasjertog, bl.a?


tja si det.

Jeg bygger dette fordi jeg trenger byggeerfaring, rett og slett. Hva som skal gå oppå der, eller forbilde har jeg ikke tenkt så mye på, og det N-materialet jeg har kjøpt er både et tysk og et amerikansk lok med tilhørende vogner så det får vi se på.

Jeg burde kanskje besinne meg og satse på en enkel rundbane til å begynne  med :)

Hvis jeg skulle laget en så liten bane med forbilde, så ville det blitt en enkel stasjon med krysningsspor og et sidespr for tømmer.......

(dagdrømme)
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2006 at 15:26
revisjon 1:
Her er det blitt plass til et krysningsspor.
Og her har jeg fått til vendesløyfa på skjult nivå:


jeg begynner å lik wintrack
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2006 at 22:05
Nå, noen framdrift på N-anlegget?
Her er en sporplan med samme mål på ramme:

Hovedlinje med sidebane. Modifisert utgave av en sporplan fra en sporplanbok jeg har liggende. (Fra Alba: "Modellbahn Gleispläne")
Veksler er fra Peco. Kurveveksler og "medium radius" veksler.
Min. radius er 250 mm.
Ser for meg en liten by rundt øvre del av elva.

Kanskje den kunne vært noe?

Etter å ha tenkt meg litt om, ser jeg at man kan lage omtrent samme bane med to helt adskilte scener:

Samme bane, egentlig, men industrien er flyttet opp til endestasjonen, og en ny industri er lagt til nede ved hovedlinja.
Bakgrunnskulissene buer ut på siden, slik at de to sidene blir lukket inne.

Anlegget nederst kan for så vidt godt bygges uten bakgrunn i midten:

Vil jo bli åpnere - og så kan man utnytte midten til f.eks en elv som kan renne på tvers.
Jeg har lagt inn en liten svingskive på endestasjonen, den kan jo komme godt med. Den er liten, bare 100 mm i diameter som vist.

Den må nok bygges for hånd. Kanskje fins det noe der ute man kan ta utgangspunkt i? Det at den ligger midt oppe på de skjulte sporene under er jo litt problematisk, hvis man skal inn med motor og slikt. Men denne lille skiva ligger så nær kanten at man sikkert kan montere et skive under, som stikker ut gjennom frontbrettet - dermed kan man dreie den manuelt.


Edited by Henning L
Back to Top
JFN View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JFN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2006 at 01:28

Hei!

Hva er det som bestemmer målene på anlegget du planlegger? Grunnen til at jeg spør er at med litt justering så kan du gripe an det hele med moduler. Uten å kaste meg inn i en debatt om modulstandarder som kan brukes i N, så kan du f.eks bruke 70 x 35 cm. Da kan anlegget ditt bli satt sammen på følgende måte

 |----|--------|----|

 |    |        |    |

 |    |--------|    |

 |    |        |    |

 |----|--------|----|

 (To moduler i parallell i midten og en modul på tvers på hver ende. Du får unskylde tegningen - hadde ikke et praktisk skisseverktøy for hånden) 

Har du bedre plass til å sette opp et anlegg når du bruker det, kan du selvfølgelig legge inn flere moduler mellom kurvemodulene på enden. Lager du endemodulene som 35 x 35 moduler kan de utformes som jokermoduler (kan brukes til å lage U-kurve eller S-kurve)

Fordelen med å prøve denne måten å bygge på er at du får mindre enheter å bygge på - det gjør det også enklere å gå tilbake og bygge en del på nytt hvis du ikke lenger er fornøyd med resultatet nå du har fått mer erfaring. Og skulle du velge en modulstandard som brukes i N-skala i Norge så kan du jo ta med deg modulene på treff og bli med på den alvorlige leken....

Selv om du baserer deg på å bygge moduler behøver ikke alle endeflatene å følge modulstandarden. Hvis du planlegger en stasjon over to moduler (dvs at de alltid vil sammenkobles) er det nok at endeflatene som skal kobles sammen med andre moduler følger standarden. Det gir deg større frihet til å lage spennende sporføringer.

Moduler legger noen ekstra begrensning, men mye av det som er skissert over kan i realiteten også realiseres med moduler som basis.

Jan-Frode 

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.