MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - lego
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

lego

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: lego
    Posted: 31 januar 2006 at 20:48
Var på roterommet hjemme hos foreldrene mine i helga. Der fant jeg en gammel 13V transformator som det nå viser seg er helt fantastisk til mine N-lok. Hurra!

Den hr faktisk både 12 volt kjørestrøm, 13V vekselstrøm og 12v likestrøm for elektriske artikler.

Hurra!

appropos Lego. De er vel de eneste som har gjort et kompromiss mellom 2R og 3R. De hadde i sin tid en 2R-midtleder.

Men jeg ser de har byttet system. Irriterende. Jeg har 5 lok og nesten ti vogner og noen elektriske veksler og signaler og slikt hjemme som jeg sikkert ikke kan brukes lengre....

Eller jaja... vekselstyringen kan vel brukes fortsatt...... hmmmm så masse penger jeg sparer nå da :)
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2006 at 09:34

Mimre, mimre...

Jepp, husker godt to-leder/midtledersystemet - blå (!) skinner til å begynne med, senere gikk de over til grått på 80-tallet. Jeg manglet en seksjon med midtleder på et punkt på banen, så lokene fikk ta rennafart for å komme over dødseksjonen...

Di3 til Märklinbanen var i 9-årsalderen en fjern drøm, oppfyllelsen totalt avhengig av opphavets velvilje - og den var heller liten. dermed ble det et Lego-byggverk som i mine øyne dengang liknet meeeget på NSBs di3. Den ble i alle fall rød med gul stripe, men proporsjonene kunne neppe aksepteres uten en god porsjon velvilje.

Men jeg har også Legotrafoen enda! Slitt, ripete, bråkete, men klarer fint å drive belysnings- og et reléanlegg for signaler.

Lars

 

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.