MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Belysning til vitrineskap
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Belysning til vitrineskap

 Post Reply Post Reply
Author
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Belysning til vitrineskap
    Posted: 28 januar 2006 at 16:37

I en fjern fortid (for en forumrevolusjon eller to siden... ), mener jeg at det ble skrevet et eller flere innlegg om et system for belysning f.eks inne i vitrineskap.  Det besto av en slags lyslist med dioder. Er det noen av dere allvitende forumdeltagere som husker eller vet noe om dette systemet?

MVH

Morten

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2006 at 17:14

Jeg husker ikke innholdet i tråden, men mener at noen hadde vært på nærmeste Ikea og funnet noe "kjøkkenbelysning" som passet ypperlig.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2006 at 17:31

Nix, dessverre ikke den tråden før Jul jeg tenkte på.  Det var et produkt i "Glänsa"-serien som skulle være brukandes; men da jeg kom til IKEA, var det slutt på den (rene sesongvarer).  Det var riktignok mange andre julebelysningsprodukter til _gi-bort priser_, så jeg har fått dekket behovet mitt for dioder, småpærer og strømforsyninger for de nærmeste årene, alt for ca 300,-

Den tråden jeg tenkte på ligger nok 2-3 år tilbake i tid.

Men forøvrig takk for tilbakemelding og kjapp sådann.

 

ML(ever-fremdeles-i-mørket)H

Morten

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2006 at 12:23

Hei!

 En liten "sak" som man kanskje ikke er oppmerksom på og som kan være greit å vite mht. valg av belysning til vitrineskap ol.

Mange bruker nå lavvolt halogenpærer. Disse gir godt lys og har bra fargebalanse, men....
Ulempen med lavvolt halogen er at lyset "falmer" modellene som sollys vil gjøre. Mange vet sikkert at glasset som benyttes i disse pærene er kvartsglass som slipper gjennom UV-stråler, til motsetning av "vanlig glass" eller plast som stopper disse strålene. UV-stråler skaper en sterkere falming enn annet lys.

Jeg ville derfor være meget forsiktig med å plassere kostbare modeller direkte belyst av kvartspærer (som lavvolt halogen). Etter noen år i vitrinen, kan modellen være kraftig falmet.

Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2006 at 13:35

Heisan Kjell og takk for fint inspill. 

 

Det med falmingen var jeg ikke klar over.  Imidlertid hadde jeg allerede valgt bort bruk av halogenpærer pga den varmen de avgir. F.eks. 3x20W i det lille, lukkede rommet et slikt skap utgjør (veggvitrine i dette tilfellet - riktognok har jeg brukt 2x20W i større glasskap på gulvet), anser jeg for å være for å være lite hensiktsmessig.

Hmmm, da fortsetter jakten på LED-listene. Har sett en variant finnes hos ELFA.  Riktignok ikke helt gratis; men dersom ikke jeg finner igjen den andre leverandøren, så må det vurdéres.

MVH

 

Morten

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2006 at 13:59

Nå fant jeg igjen linken jeg har sett tidligere. Hos dette firmaet i Italia produseres det en mengde forskjellige lyslister med LEDs: http://www.nordlight.it/eng/products_category.php?cat=led

Importør til Norge er Ultralux i Drammen: http://www.ultralux.no/Default.asp?CatID=1069

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2006 at 16:13

Supert - dette begynner å ligne på noe.  Skal se jeg klarer å kaste bort litt av arbeidsdagen imorgen på å snuse på dette....

 

MVH

 

Morten

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2006 at 17:11
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2006 at 19:59

Aj-aj-aj! Dette ser jo virkelig lovende ut. Blir visst et "kundebesøk" imorgen i retning IKEA.  Noen som har vært borti dette settet?

 

MVH

 

Morten

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2006 at 20:22

Jeg har bare sett det i butikken, ikke prøvet det selv hjemme. Men det ser stilig ut.

 

Petter

Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2006 at 10:07

Hei igjen

Da er IKEA besøkt.  De to produktene som det er linket til over, bærer dessverre mer preg av dekorelementer enn lyskilder for generell belysning.

Jeg gjorde også noen prøver med lyskilde(r) inne i "taket" på vitrineskapet.  I praksis blir det grelt lys på øverste hylle, flekkevis lys på hylle to og mørkt nedover.  Endte derfor opp på to 50W halogenspoter som monteres så de belyser skapet slik at lyset faller inn fra hver side, bakfra og litt over den som står foran skapet og ser. Ble ikke så galt.  Takk for hjelpen alle sammen.

MO(pplyst)H

Morten

PS Er det ikke ufattelig hvor "små" slike vitrineskap er? Trodde at jeg nå _virkelig_ skulle få ut materiell fra skap og andre gjemmer. Neida, litt sukkertøy ble det da plass til; men sannelig har en dratt på seg mye ræl.....

Redigert tyrkleif 310106 1018



Edited by Morten M
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.