MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Z eller N?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Z eller N?

 Post Reply Post Reply
Author
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Z eller N?
    Posted: 19 januar 2006 at 20:13

Innleggets innhold ble ødelagt av hackerangrep den 9.2.06 kl 14:35. Hackerens "budskap" er fjernet.



Edited by administrator
Back to Top
Sverre Ødegaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sverre Ødegaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 21:02
Jeg har også vært igjennom denne prossesen for ikke så lang tid tilbake og her er noen av de momenten jeg hadde med i vurderingen:

Digital kjøring :
Jeg ønsket en løsning der jeg kunne kjøre digitale lok, og hel digitalisere anlegget. Jeg har erfaring fra Digitaldrift av HO og ønsket å beholde denne muligheten. Min vurdering her ble at N skala hadde et bedre utvalg og muligheter rundt digital styring, samtidig som strøm opptaket på N-skala virket mye bedre en det jeg hadde set av Z-skala. ( Dette er forhold som er under endring, og jeg tror vi de nærmeste årene vil se en utgjevninvg av denne faktoren mellom N og Z skala)

Tilgang til matteriel :
Jeg liker å bygge litt selv samtidig som jeg ønsket muligheten til å kjøe forholdsvis ferdig materiel som kan detaljeres videre og gjøres enda bedre. Dette er mulig i begge skalaer men utvalget er størst i N-skala. Spesielt hvis du ønsker deg Norsk materiell er utvalget mye bedre i N-skala.

Visuel effekt :
Etter å ha set mange anlegg og løsninger, synes jeg N-skala gir den beste visuelle efekten. Her kan du få med detaljer og små tablåer, samtig som disse blir synlige for den som ser anlegget. Når jeg ser på et Z-skala anlegg av høy kvalitet har jeg litt følelsen av at mye av "voov faktoren" blir borte av neste inntrykk som er "også så lite".

Miljø :
Dette er kansje en av de viktigeste faktorene, og her må du stille deg spørsmålet. Kjenner jeg noen som driver med N eller Z skala ? Selv så kjenner jeg godt to som er aktive med N-skala ( og ingen som driver med Z-skala ) dermed så landet jeg på en N-skala løsning.

Men jeg må si at miljøet for Z-skala i Norge er raskt voksende, og jeg tror i all beskjedenhet at vi kansje har noen av de dyktigest innen delen av hobbyen i det Norske miljøet, så jeg gleder meg til å se hvordan dette utvikler seg framover.

Konklusjon:
Dette er en diskusjon der det er minst to konklusjoner, men mitt råd er å se på hvilket miljø du har rundt det og kansje velge litt utifra dette. Samtidig så bør du se på hvordan tilgangen til materiell er, i N-skala kan du finne ferdige modeller fra Norge eller som lett kan bli Norske. I Z-skala må du i mye større grad bygge selv, men du verden hvor imponerende disse modelle er (også så små).

Hilsen

Sverre Ødegaard
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2006 at 08:18

Originally posted by Magne Magne wrote:

Men både plassen og pengene er en begrenset ressurs, så å gå for N eller Z i stedet for H0 gir meg et relativt sett større anlegg på mindre plass og dermed for mindre penger.

Hei Magne!

Sverre Ø. har mange gode poenger om valg av skala. Men jeg bet meg særlig merke i det du sa om plass og penger... Ut fra hva jeg vet, er både N- og Z-skala vel så dyrt som H0, så hvis du ser på "mengden tog per kvadratmeter per krone" kan det faktisk være H0 som er rimeligst...

Ser du derimot bare på "mengden tog per kvadratmeter" er derimot N-skala vinneren! Dette pga at Z-skala har slake sporveksler, mens du kan få kanske krappe avvikespor på sporvekslene i N-skala.

Vel, men det er flere momenter inne i spillet, som Sverre Ø. alt har nevnt. Lykke til med valget!

Mvh. Jon S.



Edited by Jon S.
Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2006 at 08:38

Jeg har også inntrykk av at både N og Z skala kan være vel så dyrt. Og det er vel i grunnen ganske logisk. Mindre er dyrere, og lavere produksjon og mindre konkurranse gjør det dyrere.

Men jeg ser for meg at et anlegg på f.eks 1x2m, bare for å ta et areal, ser mer klumpete og sammenpresset i H0 enn i Z eller N. Men siden modellbygging er en viktig side av dette for meg, er kanskje 1:87 en greiere skala når man vil ha med detaljer og pirk.

Det skal ikke være lett...

Magne
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2006 at 09:47
Det er masse brukt å få tak i N-skala på qxl og tradera.se
Har i den senere tid kjøpt tog og vogner for tusenlappen, og har fått 2 lok og ca 20 vogner. Det synes jeg er akseptabelt
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2006 at 12:22
Hvis du har lyst til å bygge et anlegg på 1x2m. i H0 vil jeg anbefale smalspor!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2006 at 12:39

1x2m var bare for å gi en indikasjon. Det er mange parametre å ta hensyn til. Jeg er ikke super-super-interessert i tog, men er interessert i modellbygging, arkitektur, historie, teknikk, elektronikk og lar meg fascinere av tog som ruller, biler som blinker osv, og da er mj et flott minste fellesmultiplum.

Har mange planer og drømmer, det gjelder bare å få de ned på et nivå som gjør dem realiserbare i praksis. Jeg ser derfor for meg et realtivt lite, men detaljert og forseggjort anlegg.

Magne
Back to Top
Propellen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Propellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2006 at 13:44

Hei Magne
Jeg tenker også i samme baner. Har et område på mitt hjemmekontor på ca 80 x 120 som jeg vil prøve å lage en layout på. Hvis jeg blir skikkelig gira så får jeg rekvirere mer plass i heimen. Har bestilt et startsett i Z-skala hos Amundsen Hobby. Ligger på posten og venter nå så jeg skal hente det etter jobb idag. Blir spennende å se hvor lite togsettet er. Har aldri sett Z-skala "live" men det er iallefall mindre plasskrevende.

Jeg har tenkt å lage en layout med mye "høyde" og tunneler. Får se hva det ender opp med. finner du noen spennende layouter i denne størrelsen så gi meg gjerne et vink.

Anbefaler forresten siden til Heine Pedersen. Der er det mye interessant stoff. Du finner linken her i forumet.

 

Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2006 at 00:59

Magne, hva med biler som kjører?

Hvis det også er innunder fascinasjonsbegrepet, så finnes Faller Car System både for H0 og for N. Det er biler som kjører av seg selv, og følger en metalltråd gjemt i veibanen.

Jeg hadde forresten masse Z på et tidspunkt, det jeg husker best var dårlig trekkkraft. 8 lange passasjervogner krevde to 4-akslede lok, og da uten stigning.

 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2006 at 01:23
Originally posted by ØyvindS ØyvindS wrote:

Jeg hadde forresten masse Z på et tidspunkt, det jeg husker best var dårlig trekkkraft. 8 lange passasjervogner krevde to 4-akslede lok, og da uten stigning.


Det var fordi du hadde de gamle vognene med belysning hvor strømblekkene fungerte som rene bremseskoa på hjulene...

Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2006 at 01:40

Ja, det er nok et poeng, Heine.

Hmm, noen ganger angrer jeg på at jeg solgte z-tingene... 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2006 at 10:39
Originally posted by Magne Magne wrote:

1x2m var bare for å gi en indikasjon. Det er mange parametre å ta hensyn til. Jeg er ikke super-super-interessert i tog, men er interessert i modellbygging, arkitektur, historie, teknikk, elektronikk og lar meg fascinere av tog som ruller, biler som blinker osv, og da er mj et flott minste fellesmultiplum.

Har mange planer og drømmer, det gjelder bare å få de ned på et nivå som gjør dem realiserbare i praksis. Jeg ser derfor for meg et realtivt lite, men detaljert og forseggjort anlegg.

Hvis plassen er begrenset, kan du finne mange gode tips her: http://carendt.us/microplans/index.html

Mange av disse planene kan også bruke i andre målestokker enn den som er angitt. Pluss at du kan finne ideer å bruke på helt andre måter! (men jeg er vel forutinntatt - har tegnet bidrag der sjøl ).

Ellers, hvis du liker helheten av et anlegg best, kan det være en idé å bygge en enkel rundbane, uten dyre sporveksler og tog , og konse om landskap og bebyggelse.

Mvh. Jon S.

Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2006 at 10:48
Originally posted by ØyvindS ØyvindS wrote:

Magne, hva med biler som kjører?

Hvis det også er innunder fascinasjonsbegrepet, så finnes Faller Car System både for H0 og for N. Det er biler som kjører av seg selv, og følger en metalltråd gjemt i veibanen.

Hei Øyvind, jeg har regnet litt på akkurat det med FCS...

Jeg liker bilene - er absolutt fascinert for min del! Men hvis man skal ha biler som kjører, bør man jo helst ha noen stykker - ellers ser det ofte litt kunstig ut. Og så blir da regnestykket omtrent slik: Én FCS-bil = ca 700 kroner. 10 (= mange) FCS-biler = ca 5-7000 kroner.

Factum est at man kan få et helt togsett til samme pris som en FCS-bil! Og siden ett togsett er nok til et helt anlegg (iallfall i mikro-format...), vil ti togsett være nok til ti anlegg. Mens 10 FCS-biler bare er nok til ett anlegg...

Så økonomisk sett er bilene temmelig krevende - man får "mer" per krone som ruller hvis man satser på tog. Hadde det ikke vært for dette, ville du nok ha sett noen kjørende biler fra undertegnede også...   Men det kommer selvsagt an på hva man prioriterer!

Æøøhmm, forresten, sa du noe om FCS-biler i Z-skala?

Mvh. Jon S.



Edited by Jon S.
Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2006 at 15:51
Originally posted by Jon S. Jon S. wrote:

[QUOTE=ØyvindS]Magne, hva med biler som kjører?

 

Æøøhmm, forresten, sa du noe om FCS-biler i Z-skala?

Mvh. Jon S.

nei...desverrre så går det ikke med fcs biler i z... men kansje et magnetbånd under, slik som den plattformen fra faller?


Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2006 at 20:40
Originally posted by Magne Magne wrote:

[...] å gå for N eller Z i stedet for H0 gir meg et relativt sett større anlegg på mindre plass og dermed for mindre penger. Men så er spørsmålet, hva bør man velge? Jeg er ikke ute etter ferdigtygde svar, men argumenter for og i mot. Jeg er relativt fingernem og tålmodig, så at dette blir smått ser jeg bare på som en herlig utfordring.

Jeg er interessert i å bruke norskt materiell, men har vel en mistanke om at det er nesten håpløst hvis jeg velger en så liten skala.

En ting jeg kunne ha lyst til å nevne, er at "modellmessig" er ikke N så mye større enn Z-skala! Menneskefigurer i begge målestokker er CIRKA 1 cm høye , og også N er en liten målestokk (iallfall når det blir snakk om aldring og dårligere syn...).

Likevel er N "større" enn Z også på den måten at utvalget er større. Flere produsenter, lengre produksjonstid (siden skalaen ble "oppfunnet"), etc. Så hvis du ønsker størst mulig utvalg i minst mulig skala, blir det kanskje N... Men vi ser jo at Z har en sterkt voksende tilhengerskare!

Mvh. Jon S.



Edited by Jon S.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 00:52
Det er et japansk firma som har annonsert en stund at de skal komme med FCS i Z, men jeg klarer ikke å huske hva firmat heter... 
Back to Top
roauk View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 119
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote roauk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 13:53
Tror ikke det vil være noen dårlig forretning å være først ute med det.  Gleder meg til den dagen det kommer
mvh

Ronny



"Du zztore verden, zzzå liten den har blitt!"
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 16:27
Fant siden, men kan ikke finne noe om biler der nå... www.craft-s.com.

Men de har andre artige ting.



Mvh Heine
Back to Top
roauk View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 119
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote roauk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 16:42

Nei, det var lite å finne om selvgående biler. Men jeg likte tanken på en kameravogn. Ble litt usikker på kvaliteten av filmen. Prisen var ca. 3000,- + frakt

mvh

Ronny



"Du zztore verden, zzzå liten den har blitt!"
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 18:04
Back to Top
roauk View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 119
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote roauk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 18:25
Ja, synes den var veldig varierende i kvalitet. Men er det bare meg som har for store forhåpninger?
mvh

Ronny



"Du zztore verden, zzzå liten den har blitt!"
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,082 seconds.