MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fremoaktiviteter i Oslo
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fremoaktiviteter i Oslo

 Post Reply Post Reply
Author
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fremoaktiviteter i Oslo
    Posted: 11 januar 2006 at 22:17

Det har ikke vært noe miljø for Fremoister i Oslo området, derfor vil vi se om det er interesse for dette. Vi har fått tilbud om å disponere et rom i NJK’s lokaler på Bryn, hvor det er mulig å bygge noen moduler, og det er også plass til å sette opp et lite anlegg for en kjørekveld.

De som har lyst til å se nærmere på dette kan ta en tur til Bryn torsdag 19 januar kl 1800.

Der kan vi snakke litt om Fremo og alle de mulighetene som ligger i dette, samt ta en titt på rommet på loftet som vi kan disponere.

Det vil bli kjøpt inn noen moduler via salgstjenesten. De som er interessert kan kjøpe modulbyggesett der.

 

Intresserte kan ta kontakt med undertegnede på 907 82 005

 

Vel møtt.

 

Hilsen

Steinar Snøtun



Edited by Steinar Snøtun
Steinar
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2006 at 23:58
Hva med trondheim? Er det noen fremoister her da?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2006 at 11:32

Veldig bra tiltak Steinar !

MVH

Terje O 

 

Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2006 at 18:06

Fremoister i Trondheim, jo da, men vi har ikke kommet ut av skapet enå.

TMJK har kjøpt in noen Fremo endestykker som vi hadde tenkt og bruke som en forengelse av "Glomfjordbanen" (en eller annen gang) som i utgangs pungtet er tengt som NSB"s glemte sidebane en eller annen plassen på Nordlandsbanen.

Vi er flere i klubben som har lyst til og pussle litt med Fremo hjemme de dagene det ikke er klubbkveld.

Vi har snakket litt løst om og bygge fra Tr.h og nord over.

Da har vi ca 72 mil og ta av + sidebaner (Storlien og Namsos) og for de som er glad i smalspor er det jo ingen grund til at vi ikke kan åpne Sulitjelmabanen som en museumsbane igjen.

Men så er det det med og få starte opp på ting da, jeg har flere endestykker + et byggeset ligende som var på tenke et annet prosjekt som ble diskutert i et annet forum for en god stund siden. "Rørosbanen i modell" Men det ble bare med diskusjonen .

Mvh

Åge J

Åge tar Tåge



Edited by Tåge
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2006 at 22:39

Nå handlet vel denne tråden egentlig om Fremo i Oslo, og ikke i Trondheim.  Selv om jeg enda får hjertebank for byen der jeg tilbragte mine barne- og ungdomsår, blir det litt rotete når vi sporer av i tide og utide.  Når det er sagt, setter jeg stor pris på at Steinar tar initiativet til å samle Fremospesialister og de søkende i Oslo.  !9/1 har jeg ikke tid, men en torsdag i ny og ne har jeg helt sikkert mulighet til å møte likesinnede på Bryn for å lære om Fremo.  Flott tiltak.  (Veldig flott om et lignende tiltak ble iverksatt i Trønderhovedstaden også

 



Edited by Morten Jacobsen
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2006 at 18:57

Avsporing er no vell et kjent fenomen her på forumet.  

Men det er jo flott at noen ildsjeller starter opp med Fremo i Oslo.

Det ser no ut til at Fremo sprer seg sakte men sikkert ut over i Norge .

Fremo i Tr.h, jo da det kommer nok, vi e bare litt "træge" av oss.

Mvh

Åge

Åge tar Tåge

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 13:35

 

Flott tiltak, Steinar ! Passer ikke nå torsdag, men jeg kan stille med modulen min ved seinere anledninger.

3. 4. og 5. februar stiller i alle fall modulen hos         &nb sp;         &nb sp;       Oslo ModellJernaneSenter

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 18:00

Jeg har faatt kansellert et moete, er ferdig paa jobb ca 1700 og kan trolig vaere paa Bryn 1800/1830. Gleder meg!

(PS: ae og oe pga fransk PC) 

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2006 at 11:07
Hei igjen

Det har vært tilsynelatende stille en stund, men det har alikevel vært en viss aktivitet. Noe av dette skyldes at det tok tid å få modul byggesettene fra produsenten i Tyskland, men vi har hatt et par møter og lagt en del planer.

Modulene ble hentet i forbindelse med treffet i Arendal i helgen, årets MJ høydepunkt for meg iallefall, og jeg tror nok jeg har de fleste av deltagerne er enig med meg der. En stor takk til Halvor og AMJK.

Da vi nå har fått modulene er det på tide å begynne for alvor. Lokalene på Bryn er opptatt på torsdag, så vi møtes i steden på Museet på Kjelsås i morgen 21/3 fra 1700 til 2000.

Ta kontakt med meg på 907 82 005 hvis det er noe dere lurer på

Vel møtt

Hilsen Steinar

Steinar
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2006 at 12:15

Hei Steinar !

Jeg kan godt bygge Fremo-modul, men vil bygge den hjemme. Har en fra før, rett, ca. en meter. Har planer om en til. (Har endestykker)

Hver mandag er satt av til MJ. Denne gang bygget vi faktisk på en Fremo-modul, rett denne også.

Tar meg gjerne en tur en torsdag i ny og ne til Bryn, for å se/besøke.

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2007 at 20:07

For litt mer enn et år siden inviterte Steinar Snøtun til opprettelsen av et miljø for Fremoister i Oslo området.  I starten var vi nesten 10 stykker som la planer og diskuterte konsept og modulutforming.  Etterhvert har vi blitt 5 stykker som er mer eller mindre aktive.  Under Steinars kyndige ledelse og Peder Figenbaums gjestfrihet (som vår NJK kontakt) har vi malt vegger og ordnet til et rom på loftet på Bryn stasjon.  Den løst sammensatte gruppen består i tillegg til de to nevnte av en romerriking, en pendlende bergenser med østlands- og trønderaner og en fra våre tidligere kolonier (Båhus).  Noen er klart mere aktive enn andre og en liten gruppe brukte en helg i fjor vår til å lage ben og deler til benfester for moduler.  Siden har vi satt sammen 8 svingmoduler og noen strekningsmoduler levert av Togbutikken i Grimstad.  Akkurat nå foregår arbeidet med å legge grunnlaget til landskapet etter "gamle metoden"; forsterket (hønsenetting, glassfiberstrie og knallhard gips).

 

Nå er det ikke så lenge til vi kan ta med våre moduler hjem (jeg har to svinger) for videre utforming av landskap, bygninger og detaljer.  Men først skal vi legge spor og sjekke at alt passer sammen.  Vi skal også planlegge byggingen av noen stasjoner slik at en bane - et sted på Østlandet - faktisk kan opereres av oss alene, om det er det vi vil.  Temaet er en enkel sidebane i nærheten av eller i forlengelsen av Skårerbanen.

For meg som pendler har det vært en ubetinget glede å få lov til å tilbringe en kveld i ny og ne sammen med likesinnede.  Og de jeg møter er spesialister på hvert sitt område.  Således øker jeg stadig mine kunnskaper om norsk jernbane, samtidig som jeg sakte forbedrer mine ferdigheter i modul- og modellbygging gjennom å lære av mesterbyggere og elektronikkeksperter.  Nå gleder jeg meg til Fremotreffet på Gardermoen til høsten der forhåpentligvis mange av disse modulene vil få trafikk på seg.

(alle bilder er tatt med mobil en sen torsdagskveld)

 

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
paolsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2007 at 23:21
Noen flere bilder!


Dyp konsentrasjon.


Nesten ferdig.


Hva skal dette bli mon tro...
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2007 at 20:55
Fremotreffet på Gardermoen nærmer seg med stormskritt og aktiviteten på Bryn har vært inne i en hektisk fase.  Noen av de ivrigste har vært i stasjonsbygningen både tirsdag og torsdag i flere uker.  Som en Leonardo eller Michelangelo veileder modellmester Steinar sine lærlinger med streng, men kyndig hånd. 
 
 
Her lager han stillverk med manuelle vekselomstillere
 
 
Noen flere bilder (tatt med mobiltlf) av moduler fra en kreativ gjeng, som jeg lærer masse av. 
 
 
 
 
 
 
 
Jeg gleder meg virkelig til å treffe de norske FREMOistene om to uker, og ikke minst å få lov til å leke med tog i to dager.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2008 at 21:44
Har det virkelig gått et helt år siden siste innlegg i denne tråden?  I mellomtiden har vi arrangert treff på Gardermoen og vi har vært til stede i Arendal og i Kristiansand.  Nå planlegger vi neste treff på Gardermoen og det er stort trykk for å få ferdig et 10 talls nye moduler. 
 
Desverre er ikke alle i Skaarerbanen en del av MJF miljøet og noen er sogar ikke medlem av FREMO Norge.  Derfor blir mye av aktiviteten referert på NJK sitt forum (vi er jo leietagere hos NJK på Bryn).
 
 
Som lojalt MJF og FREMO Norge medlem velger jeg å legge noe ut her også.  Mens de andre har vært på Bryn i dag, har jeg jobbet litt på en modul mellom andre oppgaver (jobb). 
 
 
 
Dette blir også et innlegg i debatten på NJK forumet om dekkende eller transparente farger for illudering av fjell.  Her har jeg benyttet Woodlands fjellfarger og noen tubefarger i Akryl (Raw Umbra, Stone Grey, Raw Sienna og Burnt Umbra).  Fjellet gis først en vask med vann tilsatt en dråpe Zalo for å skape flyt.  Deretter påføres de tre sistnevnte frager på med svamp og pensel på strstegiske steder, fortynnet 1:16 med vann.  Raw Umbra gir en flott grågrønn farge.  Deretter vaskes alt med Stone grey.
 
Jeg mener at dennee metoden er god fordi lysheten passer i det svake lyset modeller som oftest utsettes for.  Utfordringen er å få gipsen til å ta farge der den har mistet sin porøsitet.
 
 


Edited by Morten Jacobsen - 30 september 2008 at 22:00
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2008 at 22:58
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=innlegg&innl=972&rom=54 (NB krever brukernavn og passord) 
 
Det er fullt mulig å se mj-rommet på forumet stasjonen uten å være innlogget med brukernavn og passordWink
 
Eirik
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2008 at 23:13
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=innlegg&innl=972&rom=54 (NB krever brukernavn og passord) 
 
Det er fullt mulig å se mj-rommet på forumet stasjonen uten å være innlogget med brukernavn og passordWink
 
Eirik
 
 
Ja, bare trykk her: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&rom=54 så kommer du rett inn på siden.
 
Ulempen med å ikke være medlem, er at man ikke kan skrive svar og se bildene i full størrelse Confused
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2008 at 23:15
Originally posted by eika eika wrote:

Det er fullt mulig å se mj-rommet på forumet stasjonen uten å være innlogget med brukernavn og passordWink

Men da er lenken http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=innlegg&innl=972&rom=54 og bildene kommer ikke opp i full størrelse, så registrering og innlogging anbefales.

-TrulsS
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2008 at 23:56
Autorisert om pålogging eller ikke på NJKs forum og MJ-rommet der spesielt:

  • Det er ikke krav om å være registrert bruker for å lese de fleste av rommene på NJKs forum, MJ-rommet inkludert.
  • For å skrive innlegg selv, må man derimot være registrert bruker.
  • Man trenger ikke være medlem i NJK for å registrere seg som bruker.
  • Medlemskap i NJK gir imidlertid tilgang til noen ekstra rom som er særlig NJK-relatert, samt tilgang til større deler av NJKs databaser, særlig materielldatabasen (medlemsfordel)
Mvh Svein Sando, konstruktør av NJKs forum og databaser


Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2008 at 00:01
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Fjellet gis først en vask med vann tilsatt en dråpe Zalo for å skape flyt.  Deretter påføres de tre sistnevnte frager på med svamp og pensel på strstegiske steder, fortynnet 1:16 med vann.  Raw Umbra gir en flott grågrønn farge.  Deretter vaskes alt med Stone grey.
 


1:16. Jeg antar at du da mener 16 deler vann og 1 del farge? Bare sånn for at ingen skal lure.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.