MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spørsmål om delta/analog
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spørsmål om delta/analog

 Post Reply Post Reply
Author
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spørsmål om delta/analog
    Posted: 10 januar 2006 at 14:47
Sitter å ser på et lok jeg ønsker meg. Som nevnt tidligere er jeg ganske fersk i dette og har funnet to ganske like modeller. Forsjellen er at det står delta eller analog som option. Jeg kjører Märklin digital med c spor.

Takker for all hjelp!
Tut, tut.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2006 at 15:57

Du bør velge Delta-versjonen, da kjører også dette loket digitalt.

Delta er "billigdigitalsystemet" fra Märklin. Med det tidligere digitalsystemet (dvs før MobileStation og CentralStation) var dette en måte å lage et "økonomidigitalsystem" - jeg vil heller kalle det en digitalfelle

Jeg ble selv hekta på digitalstyring ved å prøve Delta ...

Deltadekoderen er en miniversjon med færre adressemuligheter og ingen (eller få) funksjoner.

Så ...., egentlig burde jeg vel si at du like godt bør velge analogversjonen og selv bygge loket om til digital med en bedre dekoder ...

Bjørn Egil
Back to Top
peter View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote peter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2006 at 15:58

nå et delta lokomotiv bruges i et digitalt anlæg, betyder det bare du kun kan bruge en af de 5 faste delta adresser, lokomotivet kan kun tænde og slukke for lyset, hvis du skal have bremse forsinker op også videre skal delta dekoderen udskiftes til en rigtigt marklin digital dekoder

Märklin | HO | C Track | Digital | I+II+III+IV+V



Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2006 at 10:28
Jeg har en "vanlig" dekoder som jeg fikk i startsettet(Ice startsett ). Holder denne?


Nå har jeg funnet det samme lokket på en annen side ca 600 kr billigere enn først antatt.

http://www.scandic-trains.de/shop/catalog/product_info.php?p roducts_id=957

Kan dette kjøre på et "vanlig" anlegg med c spor skinner?

Edit: linken er fikset


Edited by Christian
Tut, tut.
Back to Top
peter View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote peter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2006 at 11:02

den dekoder som findes i din ICE er en normal digital dekoder, forstået på den gode måde, om det start sæt du har fået hedder marklin nr. 29795, med hensyn til den andet lokomotiv du henviser til, kan jeg ikke bruge dit link, men hvis det er et marklin lokomotiv og det indeholder en delta eller digital dekoder, kan det kører på alle typer marklin skinner type HO....

 

 

Märklin | HO | C Track | Digital | I+II+III+IV+V



Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2006 at 11:40

Lok"et i linken er SJ RC2 1056 Mä nr 3341

Dette er i følge katalogen et vanlig analogt lok som har behov for en digitaldekoder for å kunne kjøres på et digitalt anlegg

Bjørn Egil
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2006 at 12:20
Okey. Altså funker ikke det. Hardt å være moderne. Får lete videre.
Tut, tut.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2006 at 13:22

Når du først er moderne  går det nok ikke lange stunden før du setter inn dekodere i analoge lok også ..

Bjørn Egil
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2006 at 14:47
Tar en ting om gangen. Hadde vært gøy, men er det vanskelig? Har lite peiling på strøm og slikt, men skru kan jeg. 
Tut, tut.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.