MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - thomas
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

thomas

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: thomas
    Posted: 01 januar 2006 at 16:49
Finnes thomas-togene i HO?
Vekselstrøm (Märklin-strøm)?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2006 at 16:53
Originally posted by einjen einjen wrote:

Finnes thomas-togene i HO?
Vekselstrøm (Märklin-strøm)?


Ja, Einar, det gjør det. Bachman i USA.... Men hva med Europa?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2006 at 17:45

Godt nytt år.

Jada, finnes som startsett fra Märklin, hyllevare hos:

www.amundsenhobby.no / Oslo Modelljernbanesenter, Trondheimsv. 84, Oslo

 

MVH

 

Morten

Redigert for tyrkleif 010106 1745



Edited by Morten M
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2006 at 21:11
Så flere av disse togene på messa i Bergen
A matter of life and death
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2006 at 23:42
Finnes hos amundsen, men med analog kjøreenhet. Var det første toget jeg kjøpte selv. Thomas er konge! Favorittboka som gutt!


Edited by Christian
Tut, tut.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2006 at 02:14

Du finnet et bilde av thomastoget i fotoalbumet mitt

http://lars-byman.fotopic.net/c745509.html

Bilder fra Lavrikmessa og Messa i Drammen finnes også på hjemmesiden min, forde som ikke har sett bildene.

http://home.no.net/labyman 

 

A matter of life and death
Back to Top
peter View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote peter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2006 at 11:27

her er en direkte link til Marklins thomas tog

 

http://www.marklin.de/produkte/thomas.php

Märklin | HO | C Track | Digital | I+II+III+IV+V



Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2006 at 07:41

Hei!

Thomas-modellene fra Hornby, som også Märklin-modellene er basert på er egentlig ikke H0, da de er laget i skala 00 (1:76). Sporvidden er dog den samme (16.5mm).

Hvilken skala Thomas-modellene fra Bachmann er laget i, er jeg noe usikker på da de ikke ligger i Bachmanns Branchline-program (00-skala).

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2006 at 15:55
Bachmanns er bedre modeller av "modellen" som er brukt i filmingen, Hornbys og tydeligvis Märklins er alt for lange.
Husk, Thomas er en karikatur og en ødelegger en del av det naive og morsomme ved å ha en "Thomas stretched"
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2006 at 21:11

Hei!

Om Hornby, og derved Märklins, modell av Thomas the tankengine er alt for lang, tror jeg ikke. Mannen bak Thomas, Reverend Wilbert Awdry, tegnet karakterene sine på bakgrunn av virkelige damplokomotiver som var i bruk i Storbritanina på den tiden, og Thomas er basert på skiftelokomotivet 0-6-0T Class E2 byggd på Victoria-tiden for the London, Brighton and South Coast Railway. Modellen til Hornby (nå også Märklin) er basert på dette lokomotivet.

Den tegnede varianten av Thomas har "forandret seg noe over tid", og således ligner den mer butte modellen til Bachmann på en del tegnede varianter av Thomas.

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2006 at 21:29

Hallo !

Hvor kan vi få tak i den i likestrøm ??

Noen som vet ?

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2006 at 02:32

Hei!

Originally posted by PIO PIO wrote:

Hallo !

Hvor kan vi få tak i den i likestrøm ??

Noen som vet ?

Hvem av dem da?

Etter at Sand Elektro i Askim kuttet ut med modelljernbane, tror jeg ikke at det er andre mj-forhandlere i Norge som lagerfører Hornby-produkter. De "Thomas-togene" jeg har kjøpt til den ene sønnen min, har jeg stort sett kjøpt når jeg har vært i Storbritania. En nettbutikk er kanskje det enkleste, og en jeg selv har brukt og har god erfaring med, er Hattons.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2006 at 08:09

Hei!

 

Hobbytrain i Drammen har ett startsett fra Bachmann på lager. Dette består av Thomas, Annie og Clarabel. I tillegg er det en rund bane og trafo.

De skaffer også det meste av vogner og lokomotiv i løpet av en uke eller to.

Dette er likestrøm. De går bra. De er også fine å se på. Synes de er finere enn Märklin sine modeller. Har selv Thomas, Percy og en del vogner. Kommer til å skaffe James, Gordon, Henry og flere vogner etterhvert.

Moro både for minstemann og meg.

 

VA

MVH

VA
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2006 at 08:19

Takk for svar.

Regner med at det må bli innkjøp av Thomas etterhvert.

Er det mulig å montere dekoder i disse, med tanke på plassen etc. ?

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2006 at 08:45
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!


Om Hornby, og derved Märklins, modell av Thomas the tankengine er alt for lang, tror jeg ikke. Mannen bak Thomas, Reverend Wilbert Awdry, tegnet karakterene sine på bakgrunn av virkelige damplokomotiver som var i bruk i Storbritanina på den tiden, og Thomas er basert på skiftelokomotivet 0-6-0T Class E2 byggd på Victoria-tiden for the London, Brighton and South Coast Railway. Modellen til Hornby (nå også Märklin) er basert på dette lokomotivet.


Den tegnede varianten av Thomas har "forandret seg noe over tid", og således ligner den mer butte modellen til Bachmann på en del tegnede varianter av Thomas.


 



Han brukte ekte lok som utgangspunkt ja, men fra Thomas ble tegnet første gang har han vært en "forkortet" utgave, en karikatur som appellerer til barn, dette ble gjort helt bevisst og jeg tror ikke du vil finne noen tegninger av Thomas der han er så lang som Hornby modellen.
Bachmann modellen er også den samme stutte vi kjenner fra barne-tv.

Her er den første tegningen av Thomas, vår kjente og kjære "stutte" Thomas, Thomas var forøvrig ikke med i den første boken. Thomas bøker
Den innehar forøvrig design blunder av Reginald Payne (tegneren), som Bachmann har fått med seg, men Hornbys modell ikke har.
Den bakre bufferbjelken er høyere enn front bufferne, dette er tegnet om i senere bøker og i TV serien, der er den bakre bufferbjelken mye høyere.
E2 har ikke rett vinkel fra hele gangbrettet til bufferbjelken.

Men nå teller jeg nagler

Edited by Hagen - 27 februar 2006 at 15:51
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2006 at 00:40

Hei!

Originally posted by Hagen Hagen wrote:

 
Men nå teller jeg nagler

Dersom man først skal telle nagler, så er lokomotivet Thomas ett morsomt valg.

Spesielt fordi "originalen" kun finnes i tegnet variant, således at andre fysiske gjengivelser må ansees som modeller. -Også de i skala 1:1! Selv blant "1:1-modellene" er det avvik i hvordan Thomas faktisk gjengis:

  • Hos Nene Valley Railway er det ett Hudswell Clarke 0-6-0T lokomotoiv som er bygget i 1947, som er "grunnmodellen" for Thomas.

  • Jeg er litt usikker på om det er bygget fra grunnen av, eller om det er ett kraftig ombygget damplokomotiv, men i U.S.A. finnes ett en "buttere" og "riktigere" Thomas. Dette lokomotivet turnerer rundt på forskjellige jernbaner i U.S.A. i forbindelse med arrangementer som "Day out with Thomas".

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2006 at 01:17

Hei!

Originally posted by PIO PIO wrote:

Hallo !

Hvor kan vi få tak i den i likestrøm ??

Noen som vet ?

Denne varianten er nok mer for selvbyggere, men den er ihvertfall i likestrøm........

Thomas the tank engine

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.