Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0 |
Post Reply | Page <12345 15> |
Author | ||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vannvittig tempo på deg for tida Tore
Føler presset!
MVH
Terje O |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hehe, ja det er moro nå om dagen. Nå er det tilbake til sporlegging på Rykene industriområde.
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det har ikke blitt noe mer sporlegging, men litt lodding av messing har det blitt. Her er det en T3-vogn som begynner å nærme seg noe. Mangler fremdeles en del detaljer.
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da er vogna på det nærmeste ferdig, og har fått et lag med grunning.
|
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott Skal byg...Nei jeg mener kjøpe noen ferdige modeller av disse vognene. Edited by Daniel Aune - 18 desember 2007 at 16:38 |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvorfor ikke prøve å bygge en? Kanskje du synes det er kjekt
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei igjen Tore,
ser på bakgrunnen at baneavdelingen også har noe kabelarbeide på gang, har du mange ansatte på Grimstadbanen? MVH Terje O |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det er litt underjordisk kabelarbeide på gang faktisk! Baneavdelingens Robel har en stri tørn med å kjøre all kabelen som går med. Her har jeg begynt å trekke strøm til hver enkelt skinnestreng. Av erfaring vet jeg at skinnelasker ikke kan stoles på etter noen år i drift. Den røde og svarte ledningen er felles strømmating til alle skinnene. Skilpaddemotorer monteres på Rykene. Sporskifterne blir DCC sikret ved hjelp av slike pærer. Edited by Mr Bridger - 18 desember 2007 at 23:40 |
||
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Hvilken lampetype benytter du, og har du et enkelt koplingskjema som viser hvordan du kopler pæren inn i strømkretsen?
|
||
OlavM
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Krysset på sporskifteren er isolert og modifisert slik at alle skinnene har den ene eller den andre polariteten. Så går det en egen ledning inn til krysset for å mate det med strøm. På denne ledningen ut fra sporskiftemotoren lodder jeg inn en helt vanlig bremselyspære. Ved å gjøre dette vil jeg oppnå at om man kjører inn i sporskifteren når den ligger feil, så vil pæra lyse istedenfor at hele digitalsentralen går ned.
Halvor Sannæs laget en artikkel om dette i et tidligere MJ-blad. Kanskje han kan hoste opp en tegning? Halvor? |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Halvor har laget en utmerket artikkel som ligger på FREMO-Norge sidene:
Edited by jevistad - 19 desember 2007 at 12:42 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var en nyttig artikkel. Men det finnes en løsning som ikke synes å være beskrevet der som gjør behovet for kortslutningssikring av skinnekrysset unødvendig, samt sikrer mot oppkjøring av feillagt sporveksel.
Det krever to kontaktsett på vekselmotoren.
Det ene styrer skinnekrysset slik Halvor beskriver det i figur 7, men lampa droppes.
Det andre settet styrer sporet rett bak vekselen slik at bare det sporet som vekselen er lagt til får strøm. Det sporstykket bør ikke være særlig langt, for siden det legges strømløst, så kan det heller ikke kjøres på det eller evt. lydgenereator og lokbelysning vil falle bort. Det er ment som et kort sikkerhetsspor som man ikke bør kjøre inn i uansett dersom vekselen ligger feil.
Jeg har beskrevet det hele med koblingsskjema på en egen nettside jeg snekret sammen nå: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=261&nid=3&engelsk=0
|
||
Svein S
|
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Svein,
Jeg må få lov å komme med en liten kommentar til ditt forslag til løsning på kortslutningsproblematikken:
Ved å bruke to vendere har man "brukt opp" det antall vendere som finnes i de vanligste vekselmotorene. Eventuell signalstyring e.l. vil da kreve andre tiltak. Dessuten vil en slik løsning kreve mer ledningsdraging og ikke minst flere isoleringslasker i skinnene.
Men kanskje viktigst er at dersom man skal ha flere veksler etter hverandre eller mot hverandre så blir denne koplingen unødvendig kompleks...
Bruk av lamper er en svært enkel måte å sikre på, og i mange tilfeller er den eneste effekten av å kjøre opp en slik veksel at de som står rundt "ser lyset".
Mener nå jeg ...
Hilsen Halvor
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
La oss flytte oss litt opp fra den relativt uinteressante undersiden av anlegget, og opp på Rykene igjen. Det kommer til å bli flere industrier her med egen sportilknytning, men vi trenger også et frilastespor. Her har det kommet på plass.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det min løsning gjør i tillegg er å sikre flankesporene. Det ligger en slags ATS i det altså. Selvfølgelig er den mer komplisert å bygge, men sånn er det med de fleste sikkerhetstiltak. At den bruker en vender ekstra, kan derimot være en betydelig ulempe dersom man har behov for denne til noe annet. Men at den skal være ekstra komplisert ved flere veksler etter hverandre, mer enn summen av kompleksiteten av hver av de, må du vise meg, for det skjønner jeg ikke. Men hvis man er så velorganisert at man alltid sjekker at vekslene ligger riktig på forhånd, så er jeg enig at merarbeidet, såfremt man ikke er lystlodder da, kanskje ikke står i forhold til den driftsmessige gevinsten. Uansett trikset med billampe en gammelt og velprøvd metode, og det viser straks hvor eventuell kortslutning har oppstått. |
||
Svein S
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Første forsøk på et bjørketre :
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Treet er flott det, men hva skal de gule prikkene forestille? På meg virker det som om treet har fått frukter.
|
||
Svein S
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott bjørk der Tore.
For meg ser det ut som om den passer til sensommeren når bladene begynner å gulne...
Lager du en skog for Togbutikken? Hint hint...
Ove
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det ser kanskje litt pussig ut på bildet. Men Ove har helt rett; det skal forestille sensommer med enkelte gule blader på treet. Ferdigmodeller gidder jeg nok ikke å lage, men en liten byggebeskrivelse kan jeg jo alltids klare Edited by Mr Bridger - 07 januar 2008 at 21:05 |
||
NiM
Viderekommen Joined: 06 april 2005 Status: Offline Points: 38 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
MYSTISKE GULE PRIKKER
I MODELL OG I VIRKELIGHET
Det var sannelig ett godt spørsmål. NiM har derfor gått litt i dybden, for å se om det kan besvares med ett godt svar.
Mystiske gule prikker på trærne er ett ganske merkelig fenomen i modell og virkeligheten. NiM kan rapportere om at dette fenomenet later til å forekomme omtrent til samme tidspunkt hvert år i virkeligheten. På ordentelige trær kommer det først noen få gule prikker, deretter mange, før treet til slutt er helt dekket av dem. Etterhvert blir gulfargen varmere på noen av prikkene, og noen ganger rødlig. Til slutt skjedde det noe rart; alle sammen bare falt av, og ble liggene på bakken under treet. Ofte kom det da mennesker for å samle alle de gule prikkene sammen, for i sin tur å legge dem i enten søpplesekker eller direkte på komposthagen. I den grad det er snakk om frukter her, må det i såfall være forbuden frukt.
Samtidig later det til at fenomenet opptrer langt mer skjeldent i modell, der gjerne litt kunstige høy- og lysegrønne farger (på trær fra bl. a. Noch) dominerer. Vi vet ikke om dette skyldes en slags norm eller fasit, men det kan nemlig gå år og dag mellom hver gang man registrerer slike fenomener på ett modelljernbaneanlegg. Det er jo egentlig litt beklagelig siden modellen skal være en gjengivelse av virkeligheten.
Man må nok ha litt fantasi for å skjønne hva disse gule prikkene egenlig er, men det ser i hvertfall ut som modellbyggeren i dette tilfellet har klart å gjenskape ett fenomen fra virkeligheten.
Her er ett bilde fra én av NIMs mange feltundersøkelser om emnet. Merk alle de gule prikkene overalt:
.
|
||
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med detaljbildet hjalp det veldig, og da ser jeg at det er atskillig flere av de gule også enn det så ut til med det første bildet. Flott arbeid! Men spørsmålet mitt om frukter kan kanskje være en idé til hvordan nettopp lage et tre med frukter. Årstidsmessig ville det også passe brukbart med trær som begynner så vidt å gulne på høsten. |
||
Svein S
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Enkle innkjørssignalapparat til Rykene er under produksjon hos NSI-avd. for MJ
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Burde vel bestillt nye signaler fra NSI-avd. for MJ eg og te Ålgård...
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Virker ikke de du fikk?
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De er ikke prøvd enda.
Trenger store reprasjoner før de kan brukes...
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oi, oioi! De ser meget bra ut! Skal bli fint å få opp noen signaler. Togpersonalet klager fælt over slik sikkerheten er nå. |
||
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
kan du legge ut tegningene til de lyssignalene?
-Jonas |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det kunne jeg gjerne gjort, men den er i AutoCad-format, og jeg tror ikke forumet har støtte for filopplasting.
Jeg har prøvd å gjøre den om til jpg en gang uten at det ble særlig vellykket.
|
||
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser du har tatt bilde der. ta bilde ovenfra og sende? |
||
Post Reply | Page <12345 15> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |