MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0

 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 15>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 12:00

Pussig nok så dukket det nylig opp et bilde på NJKs forum av et slikt diplom for vakkert hagestell. Og det var ikke bare overgartneren som signerte slikt, men selveste generaldirektør H. E. Stokke, må vite. Det var den gang NSBs generaldirektør var den høyeste gasjerte stillingen i staten.



Svein S
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 12:28
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Et meget godt poeng Svein! Det ble kanskje litt "mye av det gode" i sporet der. Det skjuler nemlig noen snarveier jeg tok under ballasteringen. Kanskje jeg kan komme unna med at jeg foreløpig modellerer 1965 - etter at GFB igjen, og sikkert uten alt for mange midler, hadde tatt over driften igjen.

Nei, her må det nok ugressmidler til!
 
 
Virkeligheten er nå engang virkeligheten. Men jeg synes likevel at gresstustene vitner om noe mer liv i landskapet, og mener de bør beholdes. Et særdeles velholdt stasjonsanlegg, vil kunne virke kunstig i modell f.eks.
 
Er ikke alltid man bør kopiere eksakt, når man modellerer. Men det er meg da Wink 


Edited by J-I Hansen - 21 mars 2011 at 12:30
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 13:36

Nå er det det at noen av oss husker at stasjonene var velholdte og at gress i sporet var tegn på forfall, eller at det var spor som var svært lite i bruk. Velholdte stasjonsanlegg til langt ut på 1970-tallet var derfor ikke kunstige, men det normale.

Men så spørs det hvilken epoke man vil modellere og hva man vil legge vekt på. Der står den enkelte selvsagt fritt. Og for de som vil velge et gressfritt spor, så er det rikelig med areal ellers på et MJ-anlegg der man kan boltre seg med gresstuster og alt nytt på vegetasjonsfeltet som har hevet landskapsrealismen mange hakk det siste tiåret - hvis man har råd til alt dette flotte nye.

Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 13:55
Knall! Dette diplomet må jo henge i venterommet på stasjonsbygning jeg skal bygge - en eller annen gang
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 15:43
Originally posted by ses ses wrote:

Velholdte stasjonsanlegg til langt ut på 1970-tallet var derfor ikke kunstige, men det normale.

 
Jeg skrev:
 
"Et særdeles velholdt stasjonsanlegg, vil kunne virke kunstig i MODELL f.eks."
 
 
Gress i sporet tyder jo på uren ballast, og er selvsagt et tegn på forfall. Men hvis det er kun litt gress nærmest en stoppbukk, så er ikke forfallet kommet veldig langt da.
 
 
Og jeg mener fortsatt at et litt værbitt uttykk er penere og mer overbevisende på et anlegg, enn der alt fremstår nymalt og strøkent.
 
 
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 16:18
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
 
Og jeg mener fortsatt at et litt værbitt uttykk er penere og mer overbevisende på et anlegg, enn der alt fremstår nymalt og strøkent.

Helt enig! Det gjelder generelt, enten man modellerer anno 2011, 1970 eller 1920 for den saks skyld.

Mitt poeng her har ikke vært annet enn å bringe inn litt historisk kunnskap om at sporets beskaffenhet mht til vekster har endret seg en del i løpet av noen tiår. Hvordan man bruker den kunnskapen på sitt MJ-anlegg skal ikke jeg blande meg opp i. Derfor var mitt første innlegg her heller ikke ment som noe kritikk av Tores utmerkede modul av Grimstad stasjon, men kun som et springbrett for å si noe om denne historiske endringen siden han viste et bilde fra 1960-tallet med ren ballast.

Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 17:07
Originally posted by ses ses wrote:

Pussig nok så dukket det nylig opp et bilde på NJKs forum av et slikt diplom for vakkert hagestell. Og det var ikke bare overgartneren som signerte slikt, men selveste generaldirektør H. E. Stokke, må vite. Det var den gang NSBs generaldirektør var den høyeste gasjerte stillingen i staten.

Husker at det hang et slikt på Arendal Stasjon en gang på 60-tallet. Så jeg har vel noe å level opp til da Embarrassed.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 17:30
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
 
Og jeg mener fortsatt at et litt værbitt uttykk er penere og mer overbevisende på et anlegg, enn der alt fremstår nymalt og strøkent.

Helt enig! Det gjelder generelt, enten man modellerer anno 2011, 1970 eller 1920 for den saks skyld.

Mitt poeng her har ikke vært annet enn å bringe inn litt historisk kunnskap om at sporets beskaffenhet mht til vekster har endret seg en del i løpet av noen tiår. Hvordan man bruker den kunnskapen på sitt MJ-anlegg skal ikke jeg blande meg opp i. Derfor var mitt første innlegg her heller ikke ment som noe kritikk av Tores utmerkede modul av Grimstad stasjon, men kun som et springbrett for å si noe om denne historiske endringen siden han viste et bilde fra 1960-tallet med ren ballast.



HeiSmile  

Me too ! Embarrassed

Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 19:00
Flott den der, Tore!

Enig med at dette liver opp ett MJ-anlegg, og uten blir det liksom som disse enkle utstillingsmodellene som jeg så på hobbymessen i helgen! Ikke mye pent...
Det gror da til uansett, igjennom alle år det står der! Tongue


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 19:15
Det at gresset vokser helt i sporkanten kan da gjerne være pga at man ikke kjører motorvognen eller vognene helt opp i kanten, og derfor blir det gjerne muligheter for ugresset å vokse.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 19:52
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:


Og jeg mener fortsatt at et litt værbitt uttykk er penere og mer overbevisende på et anlegg, enn der alt fremstår nymalt og strøkent.


Svein er stor gutt og kan svare for seg selv, men jeg har tenkt litt rundt dette.

Når MJ-folk blir litt viderekommende har de en tendens til å værbite/smusse absolutt alt. Mange av de mest drevne MJérne ar en tendens til dette også, Feks George Sellios og Troels Kirk.

Men i virkeligheten er jo noen hus velholdte, andre står til nedfalls. Den pertenlige stasjonsmesterens Volvo er polert til høyglans, mens den lokale bryggerslusken kjører et rustent vrak.

Nøkklen er variasjon, og jeg er enig med Svein i at et velholdt stasjonsanlegg kan være vel så realistisk som et nedgrodd et. Industrispor og lite brukte sidespor kan man la gro ned.

Det som er stikker i øya med denne stoppebukken er jo som mange har vært inne på kontrasten mellom den fisefine blomsterkassa og det svært forsømte sporet. Det er ganske *mye* ugress der!


Edited by Håvard H - 21 mars 2011 at 19:53
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 20:10
Du får fjerne ugresset da Tore, og strø litt vissent løv rundt skinnene slik som på 1:1 bildet.
Du kjøpte vel noen poser med eikeløv i 1:87 av mr. Polak du også?LOL
 
Det har blitt meg fortalt at de ivrigste stasjonsmesterene sørget for at vissent løv ble fjernet fra grusballasten for å forhindre "humusdanning", og slik sett burde vel stm. på Grimstad i 1:1 fått en strekk også.LOL


Edited by jevistad - 21 mars 2011 at 20:11
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 08:55
Det er akkurat slike ting som dette som gjør det artig å skrive om det man holder på med på forumet Smile Plutselig så lærer man masse om noe man egentlig ikke har tenkt så mye på. At stasjonsanleggene var pene før har jeg registrert, men at det faktisk var såpass viktig ante jeg ikke. Ser ut til at jeg må få banemannskapene til å ta frem spade og hakke og få villniset bort
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2011 at 23:37
En nybygget G2 type 1 har nettopp kommet tilbake til GFB fra Sjuskogbanens sandblåseverksted. Nå står maling for tur - noe som blir gjort på GFBs eget verksted på Rise.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2011 at 23:00
Den tredje offisielle kjørekveld er nettopp avholdt på GFB. Bilder og rapport på hjemmesiden.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2011 at 22:25
Nå har jeg endevendt webloggen din og finner ikke en tegning over anlegget, er det noe du har for hånden(på pc) eller er det ett virtuelt bilde? driver og planlegger å bygge anlegg med en kamerat nå, så prøver å hente inspirasjon fra denne flotte banen!Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Techek View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 februar 2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Techek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2011 at 22:36
Hej Stian

Har du set http://grimstadline.blogspot.com/2005/02/trackplan.html


Edited by Techek - 28 juli 2011 at 22:37
Back to Top
Cato-André View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cato-André Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2011 at 20:24
Hvilken modell er den motorvognen på første bilde på side 13??

Cato-André
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2011 at 23:52
Det er en ombygget tlilliput VT25 Tysk motorvogn sett, som kom med styrevogn og mellommener jeg. Til en Norsk Cmdo type 10
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Cato-André View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cato-André Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2011 at 01:50
Okei, har lett etter den på nettet men jeg finner ikke noen som har den?? Vet du om det er noen som har en sånn for salg så hadde det vært flott
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2011 at 12:19
Du kan høre med NMJ om det går ann å bestille flere av dette settet, http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=752&osCsid=681947bf00c4961597f9a6afedb90c91
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2011 at 22:23
Under litt opprydding på maskinen min her, dukket dette bildet plutselig opp. Jeg synes det er litt artig da det er tatt fra en litt uvanlig vinkel. Det viser en Skd220c på sporet til Grimstad Skipsophugnings Co, og i bakgrunnen ser vi Vallekilen stasjon. Bildet ble tatt på Fremotreffet i Nederland i fjor.

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2011 at 22:33

Utrolig bra bilde som fortjener publisering i andre media også.

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2011 at 06:01
Alldeles nydelig bilde Tore, dybdevirkningen er fabelaktig!Thumbs Up
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2011 at 23:31
En sjelden gjest på Grimstadbanen - Di2.819. Loket er på testkjøring på banen da direksjonen vurderer å gå til innkjøp av nettopp dette loket. I virkeligheten har grønn Di2 blitt brukt i både gods- og persontrafikk på Arendalsbanen (ikke til Grimstad etter det jeg vet). Dette loket vil bli satt inn i tjenesten mellom Arendal og Nelaug dersom det blir handel.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
grinda View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 54
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote grinda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2011 at 23:44

Dette er flott Tore, heilt nydelig.

Jeg kan se at du klare å  knipse et bilde på en av de to dagene med skikkelig sol. Flaks det, det andre er bare dyktighet.
 
Vi vil ha mer......ClapClapClap
Hilsen

Erik K
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2011 at 23:56
Det var ett meget pent lok! og bildet det samme!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2011 at 08:17
Ja, det er et riktig flott bilde!
For ordens skyld så er jeg ikke så sikker på om 819 er rett lok, da dette loket i alle år tilhørte Stavanger distrikt og neppe ble utlånt til Kristiansand distrikt noengang. Ble erstattet av 841 de siste par år før Di2 perioden var over i Stavanger.
Men i MJ-verden er allt mulig egentlig.
 
Tor Petter
 
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2011 at 15:55
Noen bilder fra kjøresesjon nr.4 på GFB ligger nå på min blogg : http://grimstadline.blogspot.com


Halvor kjører GFB nr.2 med dagens godstog fra Rise til Grimstad.


GFB nr.7 med to godsvogner på havnesporet i Grimstad. Den første vognen er en Märklin-vogn som er modifisert, lakkert og fått nye dekaler av Roar Børte. Smussingen har jeg gjort selv.


Edited by Mr Bridger - 29 desember 2011 at 15:59
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2011 at 16:30
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Noen bilder fra kjøresesjon nr.4 på GFB ligger nå på min blogg : http://grimstadline.blogspot.com



GFB nr.7 med to godsvogner på havnesporet i Grimstad. Den første vognen er en Märklin-vogn som er modifisert, lakkert og fått nye dekaler av Roar Børte. Smussingen har jeg gjort selv.
 
Märklin-vogn du liksom. Alle kan jo se at dette er et foto fra den virkelige Grimstad stasjon - 1:1 fra 1960-tallet. Såå bra er det ikke mulig å lage modelljernbane. Du får prøve å narre noen andre...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.