MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0

 Post Reply Post Reply Page  <1 89101112 15>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2010 at 10:15
Flott prosjekt! Lykke til, ser frem til bilder Smile
Christian L.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2010 at 16:01
Gleder meg til å følge med videre på dette Tore, har en sterk mistanke om at dette kommer til å bli knallbra i likhet med resten av anlegget ditt!Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2010 at 14:26
Takker for oppbackingen folkens. Her er noen flere bilder av prosjektet. Forbausende så mye tid man får til overs hvis man lar være å se på TV!


Etter mye om og men klarte til slutt denne karen å fjerne den merkelige saken som stod midt i sporet som skulle lede ut til Torskeholmen og sporleggingen kunne påbegynnes.


Metallobjektet har måttet gi tapt for overmakten og nye skinnestrenger blir lagt ut.


Det er viktig å "forankre" skinnestrengene i kanten skikkelig. Ellers har de lett for å bli revet opp ved opp- eller nedrigging.


Totalt kaos i snekkerbua...
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2010 at 15:14
Dette anlegget har jeg studert mange ganger, det er virkelig inspirerende, selv om jeg driver med N-skala selv, så er det mye å hente likevel! Rett og slett imponerende, gleder meg til neste oppdatering!
 
Tormod
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2010 at 17:22
Dette blir flott Tore.
Gleder meg til å se den "Live" på neste treff du skal på etter Nederland. Tongue
Eirik
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2010 at 17:42
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Nå er det 3 uker igjen til Grimstad-modulen min skal være med på det store FREMO-treffet i Zuidbroek Nederland. Da er det jo på tide å starte et stort prosjekt eller?
Høres uansvarlig ut spør du megLOLEmbarrassed
Men du får det nok til i sedvanlig flotte finish tenker jeg.Smile
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2010 at 20:47
Hehe, 3 uker er vel ikke heeelt sant da selve kassene ble laget for et par uker siden...
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2010 at 15:17
Hei Tore,


tror du faktisk ligger et steg foran meg når det gjelder Zuidbrooktreffet Smile

Jeg fikk skumma andre runden på de 2 dobbeltspormodulene vi skal bruke nord for Sandnes i går kveld, har ikke begynt på spor etc enda ...Confused

Satser på at det ordner seg i siste liten som det pleier, men ambisjonene på landskap er relativt moderate...


Med Helsing
for MJBV Sandnes
Terje O
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2010 at 19:49
Jeg har også svært så moderate landskapsambisjoner foreløpig. Jeg har noe Nelaug-jobbing også som skal gjøres før treffet. Men ingenting ikke en fridag fra jobb kan fikse Embarrassed
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2010 at 22:12
Med fare for å ødelegge tråden til Tore, så kommer en liten rapport fra Skaarerbanen. De seks modulene som måtte bygges for treffet i Zuidbroek er nå sporlagt og testet, noen sågar med rimelig ferdig landskap. Gleder meg til å se Torskeholmen, og det blir nok hektisk trafikk derfra med fersk makrellstørje i H-vogner til kontinentet som ilgods. Så gjenstår det å se om varene når bestemmelsesstedet i god behold.






Edited by Steinar Snøtun - 21 september 2010 at 22:25
Steinar
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2010 at 23:23


Kurvevekselen er på plass med motor og det hele, og sporet er ferdig montert og limt på plass på den første seksjonen. I forgrunnen kommer det vann etterhvert. Hvis noen synes det er litt liten nivåforskjell fra vannet og opp til skinnetopp, så har jeg lyst til å henlede oppmerksomheten til bildet under her. Sporet til Torskeholmen går ut her i øvre høyre billedkant






Edited by Mr Bridger - 22 september 2010 at 23:24
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2010 at 21:53
Det ble lite tid til oppdateringer under byggingen på slutten før de nye seksjonene måtte pakkes ned og sendes nedover til Nederland og kjempetreffet der nede forrige helg. Alt fungerte fint på treffet, så nå mangler det bare litt landskap, vann, båter og bygninger Neste tur for Grimstad og havna er Fremo-treffet på Gardermoen om et par uker.






Edited by Mr Bridger - 24 oktober 2010 at 21:54
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2010 at 23:44
Er bygningen av grimstad du har, helt lik orginalen?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 09:28
Nei, den er ganske ulik faktisk - dessverre.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 11:33
Link til byggesett i såfall? digga den bygningen! Big smile 
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 13:05
Originally posted by Stian Stian wrote:

Link til byggesett i såfall? digga den bygningen! Big smile 
Lurer på om ikke det er denne Tore har brukt:
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 15:07
Det er riktig Eirik!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 18:18
Se der ja. Jeg ville ikke ha ofret det bygget en eneste tanke og bare bladd forbi i katalogen. Det gjelder og se mulighetene. Etter å ha studert bildet litt ser jeg plutselig at det hadde passet langs flere norske baner. Det ligner f.eks. på flere stasjoner langs Solørbanen.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 22:02
Er det murpuss på veggene i 1 etasje?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2010 at 23:30
Nå er endelig kjøresesjon #2 avholdt på Grimstadbanen Tongue Bilder og info på mine hjemmesider : http://grimstadline.blogspot.com
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2010 at 00:02
Flott å se anlegget ditt! Er det mulig å få se det i nermere øyesyn når jeg er i Grimstad neste gang?Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2010 at 17:17
Nei, det står hjemme hos meg i Arendal, så det er nok ikke tilgjengelig i åpningstiden her i Grimstad er jeg redd...
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2011 at 00:36
De fleste har vel sett dette bildet i siste MJ-bladet, men jeg tar det med her også. Jeg har helt siden jeg startet å bygge første versjon av Grimstad stasjon for over 10 år siden, drømt om å få en BM87 i modell på Grimstadbanen. Så dette bildet viser vel egentlig oppfyllelsen av en av mine største rullende-materiell drømmer Tongue

Ekstra stort bilde: http://www.autoclassic.no/amjk/grimstad/graphics/gallery/bm87_1200.jpg




Edited by Mr Bridger - 13 januar 2011 at 00:36
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
asbjotve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asbjotve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2011 at 15:04
Har nå ikke sett anlegget, men dette bildet er utrolig pent å se på. Fungerer utmerket som skrivebordsbakgrunn her. Takk for at du deler bildet :)
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 19:07
Det har ikke blitt gjort noe på selve Grimstad stasjon på veldig lenge. Så for å ikke komme helt uten noe nytt å vise til på førstkommende helgs Fremo-treff i Arendal, har jeg i dag laget en liten detalj jeg har gledet meg lenge til å lage - en stoppbukk med tilhørende blomsterkasse! Sporet til godshuset gikk i virkeligheten tvers igjennom huset og ut på andre siden og her fantes altså denne stoppbukken som egentlig bare ber om å bli modellert Tongue




Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 19:41
Hehe, artig detalj.
Og nydelig kopiert!Clap
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 21:28
Støtter jevistad sin komentar her! lekkert arbeid!ClapThumbs Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 07:42

Kjempebra Tore! 

Legg imidlertid merke til 1:1-bildet fra Grimstad og mangelen på ugress og vekster i sporet. I dag er vi vant med at det lett vokser ugress og ukrutt opp i jernbanespor som ikke er hovedlinje. Slik var det i lite av for en generasjon eller to siden. Jeg er sikker på at stasjonsmesteren på Grimstad satte sin ære i holde stasjonsporene fri for slikt, og i hvert fall de ved plattform. Hvis man stakk innom en stasjon på den tiden slike var betjent, hang det gjerne et diplom på venteværelset, tror de var gradert fra A til C, om godt hagestell rundt stasjonen, utstedt av NSBs overgartner Tryggve Andersen.

Svein S
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 08:07
Hei Smile
 
Dengang var det ikke ukendt, at man flittigt benyttede pesticider.Wink
Detaljerne dækker således flere epokerThumbs Up 
 
Dan
 
 
 
 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 08:26
Et meget godt poeng Svein! Det ble kanskje litt "mye av det gode" i sporet der. Det skjuler nemlig noen snarveier jeg tok under ballasteringen. Kanskje jeg kan komme unna med at jeg foreløpig modellerer 1965 - etter at GFB igjen, og sikkert uten alt for mange midler, hadde tatt over driften igjen.

Nei, her må det nok ugressmidler til!


Edited by Mr Bridger - 21 mars 2011 at 08:26
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 89101112 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.