MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0

 Post Reply Post Reply Page  123 15>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0
    Posted: 30 desember 2005 at 00:44
07.06.07 Et steg tilbake og to steg frem
Store ting skjer! Styrofoamunderlaget som ble brukt til å lage sporunderlag er revet bort og har blitt erstattet av en god og gammeldags tre-løsning. Flere bilder på hjemmesidene mine på www.autoclassic.no/amjk/grimstad





21.04.07 Ingenting skjer
De som følger med på mine hjemmesider kan se at det har skjedd litt, men ikke mye den seneste tiden. Mens man venter på tid og inspirasjon kan det være fint å dra på fisketur eller kanskje bare sitte i båten og skue utover havet. (noen må forresten tørke støv av dette havet ser jeg... Smile)

 
18.01.07 Og det snekres videre II
Jan Petter og Halvor hjelper til med det lille stykket som skal koble mine eksisterende Grimstad-moduler til den nye halvøya.


06.01.07 Og det snekres videre
Det er befriende og deilig å endelig være godt igang med hjemmeanlegget jeg har drømt om siden jeg var liten guttunge. L-girder konstruksjonen er supersterk (jeg kan fint gå på toppen), og går svært fort å lage. Dette er overraskende moro!

03.01.07 Snekringen har begynt!
Så langt har Grimstadbanen kun bestått av tre seksjoner som tilsammen utgjør stasjonsområdet i Grimstad. Men nå har jeg endelig tatt meg sammen og fått begynt på rammeverket for halvøya som skal være i midten av anleggsrommet. Det blir laget på tradisjonelt L-girder vis.


15.11.06 Nok et nytt lokomotiv til Grimstad

Trafikken tar seg opp på banen og behovet har etterhvert meldt seg for nok et skiftelokomotiv for å ta seg av skifting og små kipptog til og fra Grimstad. Dette er en lokomotivtype som det kun finnes en av hos NSB. Den ble etterlatt av tyskerne etter andre verdenskrig og har litra Skd211 nummer 61. Denne maskinen har nå nylig blitt overflyttet fra Drammen distrikt til Kristiansand distrikt og vil i uoverskuelig fremtid ha base i Grimstad.



20.08.06 Nytt lokomotiv på Grimstadbanen

På grunn av alvorlig lokomotivmangel på Grimstadbanen, har man gått til det steg å leie inn en tankmaskin av type 20b fra SjB (Sjuskogbanen). Her er maskinen nettopp ankommet Grimstad med Gt5675.


 

31.07.06 Ny svingskive i Grimstad

Jeg har nettopp begynt å rasere det meste av spor og landskap på den ytterste Grimstad-seksjonen. Nå er det ny svingskive som står på programmet, og den gamle manuelle skiva er utrangert. Fleischmann har en flott modell av en 16-meter skive som jeg tenkte ville være fin til mitt bruk. Flere bilder av det påbegynte prosjektet finner du på hjemmesiden min.

 

14.04.06 Noen stemningsbider fra Grimstad

17.03.06 Test av nytt kamera

Mitt gamle kamera gikk i gulvet for noen uker siden, og i dag fikk jeg endelig nytt - så det måtte jo testes. Her sees også noe av den vegetasjonen jeg jobber med på Grimstad stasjon om dagen. Hjemmesiden min oppdateres forresten oftere enn denne loggen...

19.02.06 Eksperimentering med bakgrunn

Bakgrunn - take one: Ikke helt fornøyd med testen...

Bakgrunnen fra Vollmer er litt for voldsomt blå etter min smak. Dessuten er skyene alt for langt ned på horisonten. Men det ble iallefall mye mere realistisk enn malt strietapet i fargen Café Latte

Hjemmesiden er oppdatert!

07.01.06 Sporplan

Jeg har lekt meg litt med Wintrack og har kommet opp med en foreløpig sporplan. Dette 3D bildet ser veldig "Faller" ut (som en i klubben vår pleier å si når det ser litt kunstig og litt for fargerikt ut) og gjenspeiler sånn sett ikke den norske, søvnige sidebaneidyllen jeg skal forsøke å få til. Men det har hjulpet meg litt å finne ut av diverse stigninger og slikt, så det er et bra verktøy. Opprinnelig var planen og ha en superenkel sporplan med bare et enkelt spor ute på halvøya, men jeg har komplifisert det hele en smule ved å la sporet gå to runder rundt halvøya på sin vei opp eller ned mellom de to hovedstasjonene for å få litt lenger kjørestrekning. Mer info og en 2D plan finnes på hjemmesidene mine.


29.12.05 Web-sider

"I have a dream" sa en kjent mann en gang. Klokt sagt egentlig. Jeg har også en drøm, kanskje ikke fullt så nobel som den det kjente utsagnet refererer til, men dog. Det er min drøm - mitt eget hjemmeanlegg etter norsk forbilde. Planene formes og rommet som skal huse drømmen er på det nærmeste klart for innflytting.

Før byggingen tar til har jeg brukt litt tid på å rote litt rundt i historien til banestrekningen jeg har valgt å modellere - Grimstadbanen rundt 1960. Resultatet av dette og litt til ligger nå ute for allmen beskuelse på mine nye web-sider http://www.autoclassic.no/amjk/grimstad

Det er da en begynnelse


Tore Hjellset, Arendal
A href="http://www.autoclassic.no/amjk/grimstad"]Grimstadbanen[/url">http://www.autoclassic.no/amjk/grimstad"]Grimstadbanen[/url]



Edited by Mr Bridger - 08 juni 2007 at 10:23
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2005 at 12:30

Flotte bilder av fantastiske modeller - og en inspirerende hjemmeside.  Håper at du fra tid til annen også "tar kopi" og legger ut bilder og kanskje også byggeartikler i MJ-bladet.  Jeg er spesielt imponert over den naturtro naturen på modulene dine, og jeg har ønsker om å lære litt mer om teknikkene.

Med ønske om et fredlig nytt år 

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2005 at 13:32
Tusen takk for hyggelige ord! Jeg vil legge ut bilder her på forumet fra tid til annen, og det blir nok et par artikler til MJ-bladet også etterhvert.

Nå må bare den hersens elektrikeren komme seg på plass slik at jeg kan få noe strøm i rommet. Da skal Grimstad-modulene settes på plass og jeg kan gyve løs på noen nye seksjoner slik at det blir litt kjørestrekning.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2005 at 14:37
Veldig bra, og ikke minst flotte bilder.

Har vært inne på et par av linkene dine, og må si at Blood Sweat and Tears anlegget er det nærmeste jeg kommer toppen av kaka

MVH Espen


Back to Top
Hans-Ingve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans-Ingve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2005 at 15:27
veldig bra laget.
inponerende natur.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2005 at 18:20

Delikate nettsider Tore!

Vegetasjonen på Grimstad er det virkelig blitt klasse over.

Går ut i fra at du skal bruke FREMOdulen av Grimstad i det faste anlegget?

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2005 at 21:37

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Går ut i fra at du skal bruke FREMOdulen av Grimstad i det faste anlegget?

Det var planen ja

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2005 at 21:42
Har du fått fikset transportskadene etter Bergensmessa?

Med Skamfull Hilsen
DC

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2005 at 00:20
Hehe. Nei, modulene står fremdeles demontert i påvente av at rommet de skal inn i skal bli ferdig. Jeg er dessuten den første til å innrømme at jeg har tenkt mer estetkikk enn transportvennlige løsninger, så litt brekkasje må jeg vel regne med. Alt kan heldigvis ordnes med litt lim vet du
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2005 at 00:29

Litt lim er tingen, Tore....

(kanskje litt intern for enkelte denne her....
Men det hadde seg slik at Tore skulle lime fast et par smådetaljer på Grimstadmodulen under et FREMO-treff i Rendsburg.  Det endte med at limflasken veltet ved stasjonsområdet og man nærmest måtte opprette en faresone rundt modulen til de verste limdampene hadde forsvunnet
)

Flott hjemmeside du har forresten, med noen nydelige bilder!

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2005 at 00:39
 Det hadde jeg helt glemt Bjørn Runar! Good-times
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2006 at 02:08
Oppdatert.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2006 at 10:21
Flotte saker! Den nye sporplanen din har inspirert meg til å endre min egen.

(virtuell MJ er vist det eneste jeg får tid til nå om dagen)
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2006 at 23:28

Webloggen min var visst fjernet av overivrige hackere, men her er den iallefall tilbake med noen nye bilder

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
peter View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote peter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2006 at 22:56
virkelige flotte billeder, de giver mange ideer til brug på mit eget anlæg
Märklin | HO | C Track | Digital | I+II+III+IV+V



Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2006 at 23:00

Nå er gjesteboken på plass. Hvem blir førstemann til å legge ut en hilsen?

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2006 at 00:16
Oppdatert
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2006 at 00:50
Oppdatert
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2006 at 11:27
Oppdatert
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2006 at 17:15
Det loket var utrolig flott. Syns anlegget ditt ser meget bra ut. Det er kanskje lov å håpe på litt oftere oppdateringer nå som vintermørket senker seg...?? 
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2006 at 17:54

Du har så flott et landskap synes nå eg!

 

mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2006 at 11:15
Det blir nok flere oppdateringer i vinter ja. Håper jeg da
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2007 at 01:02
Oppdatert
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 00:12
Hu hei hvor det går. Første post er altså oppdatert.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2007 at 14:06

Tore

 

Jeg har funnet frem 3rd PlanIt etter et år eller to uten "lenestolsmodellering".  Jeg er fasinert av konseptet ditt og tror at denne type anlegg også kan passe i et av våre soverom (som nok er fullt av en ungdom i noen år fremover - men drømmen kan vel starte). 

Før jeg beynner å drodle kunne jeg tenke meg svar på et par spørsmål til din planlegging:

- Minste radius
- Maksimal stigning

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2007 at 22:06
Så hyggelig at du synes mitt enkle konsept er interessant  Under planleggingen har jeg satt minste svingradius til 50cm, men det ser ut til at de fleste blir 55-60cm. Stigningen blir ganske stor på grunn av den litt spesielle linjeføringen på halvøya, men jeg tror jeg skal klare meg med ca. 3 eller kanskje 3,5 grader. Det bør uansett ikke bli noe problem da banen kun kjørte med ganske korte vognstammer.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2007 at 23:57
Et bilde lagt til.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2007 at 10:23

Oppdatert :)

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2007 at 18:19
Istedetfor å skrive "oppdatert" hele tiden, kommer jeg i fremtiden til å skrive nye poster på slutten av innleggene...
 
12.06.2007 Sporlegging!
Jeg ble inspirert av torsdagens vellykkede snekrerier, og nå er sporleggingen godt i gang. Sporet nærmer seg nå Rygene stasjon hvor det skal være et industriområde med flere spor. På bildet ser vi SjB nr. 9 like før den tar fatt på den tunge 3 prosent stigningen opp mot Rygene.
 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2007 at 20:12
Spennende å følge med på byggingen din ToreThumbs%20Up 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.