Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0 |
Post Reply | Page <1 12131415> |
Author | |
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det har dukket opp et par nye bilder fra Grimstad som har sparket liv i lysten til å endelig sette igang med å lage selve stasjonsbygningen. Baksiden av denne flotte bygningen har jeg nemlig aldri klart å finne noen plass - inntil nå. En Facebook-gruppe for folk fra Grimstad hjalp meg med disse to flotte bildene. Så da er det bare resten igjen :)
Dette bildet av stasjonen er tatt i 1916. Dette mistenker jeg at er tatt enda tidligere. Kanskje like etter åpningen i 1907? |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det nederste bildet er nok eldst, ja. Det ser du på vegetasjonen på gjerdet som er til stede på det øverste bildet, men ikke det nederste. Jeg vil tippe at det øverste bildet er tatt rundt 1920.
|
|
Svein S
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er kjempebra med disse facebook gruppene. Vi Bodø har hatt enormt med hjelp fra gruppen "Bodø - Før og Nå" når vi har bygget modellen av Bodø Stasjon.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dersom du ikke har vært ute med ønskelisten til jul, Tore, så hadde det vel vært en ide å ønske seg boka "På banen" av Johan Christian Frøstrup?
Den handler om nettopp Grimstadbanen og inneholder en del bilder som jeg aldri har sett tidligere. Mer info på: http://www.fvn.no/naert/ - men da må du nok abonnere på avisa? |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(1)
|
Han selger den i butikken sin, så da antar jeg han har lest litt i den
|
|
A matter of life and death
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(1)
|
Jeg forsøker før hvert Fremo-treff i Arendal å videreutvikle Grimstad stasjon litt. I fjor var det nytt kontrollpanel og landskapsarbeid som ble gjort. I år blir det ikke like mye dessverre. Grimstad har vært pakket ned siden i fjor høst, og har derfor ikke fått det stellet den burde hatt. For noen uker siden ble den imidlertid satt opp og testkjørt, og alt fungerer.
Litt tid til reparasjoner har det iallefall blitt. Noen skinneskjøter er fikset, og jeg har fått loddet sammen et nytt Weinert (nr 3215) gjerde til fortauet på Pharos vei. Til forskjell fra den tidligere varianten har jeg denne gang loddet på en 0.4mm messingtråd på bunnen av hver gjerdestolpe slik at det kommer til å sitte mye bedre. |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(1)
|
Takbelysning begynner å komme på plass
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Togene ruller på Grimstadbanen igjen! Iallefall inne på Grimstad stasjon. For å komme seg videre ut i verden kreves det litt snekring, men nå kan jeg iallefall kose meg med litt småkjøring inne på stasjonsområdet. På bildet har vi 32.290 med persontog på vei inn på stasjonsområdet.
Edited by Mr Bridger - 30 juni 2014 at 13:53 |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå ble jeg glad. Tenk å få nyss om at min favorittstasjon har trafikk igjen. Jeg gleder med til fortsettelsen, til inspirasjon for meg og alle andre som fortsatt bedriver lenestolmodellering.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et flott bilde som vider hvor naturtro det kan bli når man tar bilder av en flott modell på et flott anlegg med god belysning. Men gikk det noen gang type 32 til Grimstad? |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gratulerer Tore!
Det er bare så nydelig å se på bilene dine. Flott anlegg og flotte bilder! :) Takk, takk! |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fargene og lyset og detaljene og....og.. Makan! Det er stas å se på!
|
|
trondk
Medlem i MJF Joined: 18 april 2013 Status: Offline Points: 36 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg blir alltid like imponert over hvor naturtro og flott anlegg du lager :)
|
|
Jolsen
Medlem i MJF Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjekt å se nye bilder fra Grimstadbanen. Inspirerende!
|
|
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jaha, å du he tid te å lega med tog på bekostning av å få ferdig minien
Men jysla jille bilder du serverer, vakkert |
|
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk takk alle sammen!
Helge : Det gikk nok aldri en type 32 på Grimstadbanen. Det var stasjonert en type 20 der i to år etter omleggingen til normalspor før krigen. Men i "min" epoke gikk det nok bare type 21 der. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når jeg fikk rotet frem en driftshåndbok for Kristiansand Distrikt fra 1953 viser den at strekningen Grimstad-Rise kunne trafikkeres med "vogner, traktorer og lok. type 7, 9, 15, 20a og 21."
For vogner var det tillatt aksellast på 12 tonn. For lokomotiver var åpenbart største tillatte aksellast 11 tonn, alle de opplistede typene ligger under dette. Type 20b og c hadde aksellast på henholdsvis 11,4 og 12,2 tonn. Type 32 hadde aksellast på fra 14,6 til 15,0 tonn, avhengig av typevariant. I 1953 hadde Kristiansand Distrikt bare 20b 268, som dermed ikke kunne brukes på banen. Strekningen Arendal-Nelaug-Treungen var på denne tiden underlagt de samme aksellastbegrensningene som Grimstad-Rise, men denne ble som kjent forsterket senere. Noen forsterkning av Grimstad-Rise skjedde vel neppe i de ti årene frem til nedleggelsen. NSB slet med mye spinkelt spor og lave aksellaster på 50- og 60-tallet. Godt er det da at man i sitt eget hobbyrom ikke behøver bry seg om slike uvesentlige detaljer, men kan kjøre det man vil. Jeg så du etterlyste bilder fra "gatesiden" i Grimstad. Her er noen bilder jeg tok i juli 1976. Ikke akkurat optimale, men noe interessant kan kanskje allikevel sees. De viser i alle fall at mange opprinnelige detaljer overlevde lenge etter nedleggelsen. Og den gangen var området fortsatt nesten idyllisk, selv om bilene hadde inntatt plassen.... Gatesiden: Plattformsiden: Godshus og stasjonsbygning sett fra "ute på tomta": Slenger med et bilde av tunnelen også. I 1976 var den nettopp blitt utvidet, så jeg rakk ikke å ta noe bilde slik den opprinnelig så ut. Noen år tidligere spaserte jeg gjennom den slik den var fra jernbanetiden, men da hadde jeg ikke kamera. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fine bilder som vekker minner!
Disse er tatt 4-5 år etter jeg flyttet fra Grimstad. Jeg husker kafeen som lå i venterommet. Der kunne en fattig student få seg et rimelig måltid. i 2. etg. holt det lokale tollkontoret til. Det ser man på skiltet. Der fikk man pakker med elektronikkomponenter som man måtte importere fra utlandet. Tunnelen var da ikke utvidet men sporet revet. Det var den gang! |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fabelaktig flotte bilder Helge! Jeg har ikke så mye fargebilder fra stasjonen liggende, så dette var virkelig til hjelp
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bare hyggelig. Hvis du har behov for detaljutsnitt av noen av bildene, så send en PM.
Så var det dette med hukommelsen, da. Etter å ha tenkt litt kom jeg på at jeg muligens allikevel hadde et bilde av tunnelen før den ble utvidet, og det viste seg å stemme. Her er bildet, som er tatt i juli 1971. Det var den gang man var ganske ung og ferierte i båt langs sørlandskysten.... Da jeg var der i 1971 syntes jeg det var nesten uendelig lenge siden banen var revet opp - det skjedde jo hele 10 år tidligere. Dengang syntes jeg det var utrolig at det så lenge etter fortsatt fantes mye å se etter banen (og mye å fotografere, som jeg dessverre ikke fotograferte.... ) Tidsperspektivet endrer seg med tiden - nå står ting som skjedde for 15-20 år siden mye nærmere i minnet enn det som i ungdommen lå 5-10 år tilbake. |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott bilde med masse informasjon for modellbyggeren! Og jeg slutter meg til din implisitte oppfordring om å fotografere mer. Omgivelsene våre forandrer seg mye raskere enn vi tror. Så fotografer i dag, i morgen kan det være for sent! |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja – et prima eksempel på dét var da Håvard og jeg dro opp langs Rørosbanen for å dokumentere holdeplasser. De som leser MJ-bladet har kanskje sett modellen min av Rognes holdeplass, på anlegget til TMJK kjent som Ødsledal holdeplass.
Vi gjennomfotograferte og målte opp og har masse dokumentasjon. Kun uker etterpå ble den revet. Ser du noe interessant – ta i det minste et utvalg bilder, selv om du ikke har mulighet til å måle opp! Et godt tips er forresten å ta noen bilder vinkelrett mot fasader, på den måten blir det mye lettere å hente ut info.
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det samme gjorde to av medlemmene her i Salten MJ Klubb. De dro til Oteråga og tok bilder av et skur der. Uka etter var det borte!
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
En perfekt modelljernbanetunnell det der! Ikke spesielt stort fjell den går igjennom, og vi ser helt tydelig at de har brukt aluminiumsfolie for å lage fjelltrukturen |
|
Jegeberg
Medlem i MJF Joined: 05 mai 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er hyggelig å se så flotte og entusiastiske innlegg på forumet. Det gleder! Tross nydelig vær ute får jeg også lyst til å gå inn å bygge. All honnør til Tore, og hans flotte anlegg!
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Må tydeligvis være forsiktig med slik fotografering. Ting har en tendens til å forsvinne etterpå Flott bilde av Grimstadtunnellen, Helge. Skulle ikke tro det lå en hel by rett på baksiden Ser frem til at du får bygget opp tunnellen igjen Tore. Hilsen Halvor |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et oversiktsbilde over Grimstad-modulene slik de så ut forrige helg på Fremo-treffet på Ask.
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Havneområdet ser veldig lovende ut! Men havnivået ser ganske faretruende ut... Edited by Håvard H - 15 oktober 2014 at 15:26 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da går jeg ut fra at neste Fremo-treff Grimstad stasjon skal delta på, dateres til en dato det var springflo der.
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette har jeg selvfølgelig tenkt på Men det er faktisk ganske nærme havoverflaten der nede. Her er et par bilder som viser at det er maks 2 meter det er snakk om enkelte steder, og da tror jeg ikke modellen skal være så feil På det nederste bildet er det lett å sammenlikne høyden på menneskene og høyden ned til vannet.
|
|
Post Reply | Page <1 12131415> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |