MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0

 Post Reply Post Reply Page  <1 1011121314 15>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2011 at 18:16

Originally posted by Mini Mini wrote:

Märklin-vogn du liksom. Alle kan jo se at dette er et foto fra den virkelige Grimstad stasjon - 1:1 fra 1960-tallet. [...]

Så bra fargefilm tviler jeg på om de hadde på 60-tallet. Så jeg tror bildet må være tatt senere. Loket (med bøylekobling) er åpenbart photoshoppet inn. Wink

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2011 at 18:50
 
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

 

Så bra fargefilm tviler jeg på om de hadde på 60-tallet. Så jeg tror bildet må være tatt senere. Loket (med bøylekobling) er åpenbart photoshoppet inn. Wink

Det med dårlig fargefilm på 60-tallet har du nok rett i. Derfor klarer jeg selvsagt ikke å lure dere til å tro at bildet nederst er i 1:1 fra 1960-tallet, med de siste forbedringene på Fredheim-modulene mine der jeg har fått på mer detaljer, kontaktledning a la JEVistad og plassert en naturtro bakgrunn for bildets skyld. Bildene nedenfor viser før og etter forbedringene:



Cool

PS! Altid artig å se bilder GFB, Tore! Thumbs Up




Edited by ses - 29 desember 2011 at 18:52
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2011 at 19:29

Originally posted by ses ses wrote:

Det med dårlig fargefilm på 60-tallet har du nok rett i. Derfor klarer jeg selvsagt ikke å lure dere til å tro at bildet nederst er i 1:1 fra 1960-tallet, med de siste forbedringene på Fredheim-modulene mine der jeg har fått på mer detaljer, kontaktledning a la JEVistad og plassert en naturtro bakgrunn for bildets skyld. [...]

Akkurat den bakgrunnen var du ikke helt heldig med. Den ser noe kornete ut, som om den skulle vært tatt fra et fargefoto fra 60-tallet... Evil Smile

Fra spøk til revolver, jeg synes du bør vurdere å legge inn det siste bildet i NJKs fotosamling og evt. MDB, da det er få bilder der av Bo3g med gul stripe nederst og originale boggier og dører.



Edited by TorsteinS - 29 desember 2011 at 19:32
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2011 at 19:57
 
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Fra spøk til revolver, jeg synes du bør vurdere å legge inn det siste bildet i NJKs fotosamling og evt. MDB, da det er få bilder der av Bo3g med gul stripe nederst og originale boggier og dører.

Gjort!

Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2012 at 16:33
Litt arbeidsbilder fra GFB. Jeg har endelig kommet skikkelig igang med å legge på grønt på venstre siden av halvøya på anlegget (må finne ut hva jeg skal kalle dette området). Første bildet viser hvordan det så ut for et års tid siden, og det andre bildet viser området etter gårsdagens innsats.




Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2012 at 18:24
ClapFantastisk Clap
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2012 at 23:53
Ser veldig lovende ut Mr. Bridger. 
Mini.
 
Og det synes jeg også.
 
Mini


Edited by Mini - 17 januar 2012 at 00:44
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2012 at 08:46
Takk, takk - alle tre  Tongue
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Pål Brovold View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Brovold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2012 at 11:25
Veldig flott Mr Bridger Big smile Gir virkelig inspirasjon for en som er både nybegynner og i startfasen av eget anlegg - mye tips å hente ved å kikke på andres "verk".
 
Pål
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2012 at 18:39
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Noen bilder fra kjøresesjon nr.4 på GFB ligger nå på min blogg : http://grimstadline.blogspot.com


GFB nr.7 med to godsvogner på havnesporet i Grimstad. Den første vognen er en Märklin-vogn som er modifisert, lakkert og fått nye dekaler av Roar Børte. Smussingen har jeg gjort selv.
Hei, syns dette er et artig skiftelok, hvor kommer det fra orginalt ??
Er det å få tak i med DCC ? Kunne tenkt meg et sliktWink Ellers FANTASTISK BRA BILDE !!!!!!


Edited by LokoJon - 19 januar 2012 at 18:39
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 14:11
Det er et Brawa V15-lokomotiv. Jeg har satt inn en Lenz gold dekoder med USP kondensator sånn at det går fint selv over strømløse partier på skinnegangen :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 17:35
Har dette loket eksistert i Norge noen gang?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 18:04
Nei, kun i mitt hode. Det er det som er praktisk med å modellere en fiktiv privatbane :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 18:19
Er loket tilgjengelig ? Fant et på Ebay som kostet nesten $300...
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 18:28

Synes jeg så det loket i nyhetskatalogen til Brawa eller Liliput, men jeg kan ta feil.

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 18:35
Brawa er dyrt ja, men det er verdt hver krone. Det finnes flere varianter av loket i Brawas nyhetskatalog.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 18:46
Hei, jeg har et lok til salgs. Send en PM.
Planen var egentlig å lakkere dem om til NSBs ukjente skiftelokSmile


Edited by SveinR - 20 januar 2012 at 18:49
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2012 at 21:12
Jeg holder nå på med et lite hus til den plassen på bildet under her. Utgangspunktet er "Solbacken" vokterbolig fra Artitec som jeg modifiserer litt. Jeg har fått på plass blomster i et par av vinduene (jeg tror jammen konen i huset har fått langstilkede røde roser av sin mann), og gardinene er laget av teposer :)

Jeg har laget en ekstra høy grunnmur av styrenplater for at huset skal passe inn i en skråning. Masse maling/detaljer/smussing gjenstår.





Edited by Mr Bridger - 20 mai 2012 at 21:12
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2012 at 07:57
Her har du virkelig fått til et typisk lite, hvitmalt sørlandshus. Artig å se hvor bra du lager innredning i husene. Alltid motiverende for oss andre å se MJ fra Sørlandet. Enten folkene bak kaller seg Mr. Bridger, Jevistad, Jeppestøl eller andre. Creme de la creme!
 
PS. Fint at MJ-folket tar vare på fuglelivet også i sør. Har du laget fuglekassen selv?


Edited by MJ - 21 mai 2012 at 08:00
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2012 at 13:32
På byggebordet mitt står det nå en Gp4 "Oppeln"fra Roco. Den har blitt bygget om med øvre endevegger i stål, takpapp og fått plateskilt med norske dekaler. Ombyggingen og lakkeringen er gjort av min gode venn Ole Johan Aabel, og så har jeg "møkkifisert" den. Nå gjenstår det bare litt tørrbørsting, lakkering av hjul og et vognkort så settes den i trafikk på GFB Smile


Slik så utgangspunktet ut.


Her er vogna nesten ferdig.


Edited by Mr Bridger - 08 juni 2012 at 13:32
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2012 at 13:33
Fuglekassa er forøvrig støpt inn i veggen på Artitec-huset :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2012 at 21:33
Her er Gp4-vogna ferdig :)




Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2012 at 21:44
En aldeles flott vogn, Tore. Hva slags koblinger bruker du? Og hvordan er taket laget?

Edited by Morten Jacobsen - 11 juni 2012 at 07:43
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2012 at 22:10
Hei Tore Approve

Hvorfra stammer decalerne ? Smile

Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2012 at 12:04
Takk for spennende weblogg Tore Tongue både hus og landskap inspirerer til å forsøke på H0.
Brawa V15 loket med dekoder og USP kondensator høres supert ut.
Kan ein USP monteres inn i eldre analoge lok også?
Oddvar
Gospeltrain
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2012 at 19:39
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

På byggebordet mitt står det nå en Gp4 "Oppeln"fra Roco. Den har blitt bygget om med øvre endevegger i stål, takpapp og fått plateskilt med norske dekaler. Ombyggingen og lakkeringen er gjort av min gode venn Ole Johan Aabel, og så har jeg "møkkifisert" den. Nå gjenstår det bare litt tørrbørsting, lakkering av hjul og et vognkort så settes den i trafikk på GFB Smile


Slik så utgangspunktet ut.


Her er vogna nesten ferdig.
Er den bygget etter forbilde med 6 eller 7 meter akselavstand..?
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2012 at 23:26
Takk for alle tilbakemeldingene :)

- Morten : Jeg bruker Fleischmanns NEM-koblinger (Kat.nr. 6511) og taket er laget av striper med maskeringstape.
- Dan : Dekalene noen gamle fra Scandinavian Mininatures. Vet ikke om de har dem fremdeles?
- EFP : Kondensator (eller USP som Lenz kaller det) loddes direkte på en dekoder, fra f.eks Zimo og ESU.
- Roger Andre: Vogna er av 6-meters type. 7-meteren heter "Bremen" etter det jeg har forstått.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2012 at 22:12
Kjøresesjon #6 er nylig avholdt på GFB, og her er noen bilder fra kvelden:


Det er tidlig på morgenen i Grimstad, og dagens første persontog, Pt2580, skal ikke gå på 15 minutter ennå. Da er det tid til litt stille
kontemplasjon på benken foran den flotte blomsterkassa som stasjonspersonalet har plassert oppå stoppbukken bak godshuset.


Stasjonsmester på Rykene, Jan Petter Kamnes,  skifter med GFB nr.1. På Rykene må man ut i hovedspor for å kjøre rundt, så det gjelder å tenke
igjennom hver skiftebevegelse nøye.


GFB har leid inn et damplok av type 32 for testkjøring da den lille baneforvaltningen vurderer å gå til anskaffelse av et slikt lok - tross den store
kostnaden en slik anskaffelse vil innebære. Her er nevnte lok på vei opp mot Rise med Gt5676.


Gt5676 har her ankommet Rise hvor godstoget fra Arendal har satt fra seg vogner som skal nedover mot Grimstad. Med bare tre spor på
stasjonen blir alle skiftebevegelser ganske kompliserte. Stasjonsmester Halvor Sannæs klarer oppgaven med glans!


GFB nr. 7 skifter et par godsvogner ut på buttsporet ut mot havna i Grimstad.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2012 at 22:19
Ku-ult!
Det er slik man skal ha MJ i hjemmet! Kunne dele det med likesinnede!
 
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2012 at 01:16
Det bygges fremdeles på GFB Smile


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1011121314 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.