MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0

 Post Reply Post Reply Page  <12345 15>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 16:11
Vannvittig tempo på deg for tida Tore Clap
 
Føler presset!
 
MVH
Terje O 
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 16:35
Hehe, ja det er moro nå om dagen. Nå er det tilbake til sporlegging på Rykene industriområde. 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2007 at 11:30
Det har ikke blitt noe mer sporlegging, men litt lodding av messing har det blitt. Her er det en T3-vogn som begynner å nærme seg noe. Mangler fremdeles en del detaljer.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2007 at 15:48
Da er vogna på det nærmeste ferdig, og har fått et lag med grunning.



Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2007 at 16:37

Flott

Skal byg...Nei jeg mener kjøpe noen ferdige modeller av disse vognene.

Edited by Daniel Aune - 18 desember 2007 at 16:38
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2007 at 16:59
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:


Flott

Skal byg...Nei jeg mener kjøpe noen ferdige modeller av disse vognene.
 
Hvorfor ikke prøve å bygge en? Kanskje du synes det er kjektSmile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2007 at 19:07
Hei igjen Tore,

ser på bakgrunnen at baneavdelingen også har noe kabelarbeide på gang, har du mange ansatte på Grimstadbanen? Big%20smile

MVH
Terje O
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2007 at 23:39
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Hei igjen Tore,

ser på bakgrunnen at baneavdelingen også har noe kabelarbeide på gang, har du mange ansatte på Grimstadbanen? Big%20smile

MVH
Terje O


Ja, det er litt underjordisk kabelarbeide på gang faktisk! Baneavdelingens Robel har en stri tørn med å kjøre all kabelen som går med.



Her har jeg begynt å trekke strøm til hver enkelt skinnestreng. Av erfaring  vet jeg at skinnelasker ikke kan stoles på etter noen år i drift. Den røde og svarte ledningen er felles strømmating til alle skinnene.



Skilpaddemotorer monteres på Rykene. Sporskifterne blir DCC sikret ved hjelp av slike pærer.


Edited by Mr Bridger - 18 desember 2007 at 23:40
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2007 at 11:04
Hei
Hvilken lampetype benytter du, og har du et enkelt koplingskjema som viser hvordan du kopler pæren inn i strømkretsen?
OlavM
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2007 at 11:25
Krysset på sporskifteren er isolert og modifisert slik at alle skinnene har den ene eller den andre polariteten. Så går det en egen ledning inn til krysset for å mate det med strøm. På denne ledningen ut fra sporskiftemotoren lodder jeg inn en helt vanlig bremselyspære. Ved å gjøre dette vil jeg oppnå at om man kjører inn i sporskifteren når den ligger feil, så vil pæra lyse istedenfor at hele digitalsentralen går ned.

Halvor Sannæs laget en artikkel om dette i et tidligere MJ-blad. Kanskje han kan hoste opp en tegning? Halvor?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2007 at 12:41
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Halvor Sannæs laget en artikkel om dette i et tidligere MJ-blad. Kanskje han kan hoste opp en tegning? Halvor?
 
Halvor har laget en utmerket artikkel som ligger på FREMO-Norge sidene:
 


Edited by jevistad - 19 desember 2007 at 12:42
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2007 at 13:42
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Halvor Sannæs laget en artikkel om dette i et tidligere MJ-blad. Kanskje han kan hoste opp en tegning? Halvor?
 
Halvor har laget en utmerket artikkel som ligger på FREMO-Norge sidene:
 
 
Det var en nyttig artikkel. Men det finnes en løsning som ikke synes å være beskrevet der som gjør behovet for kortslutningssikring av skinnekrysset unødvendig, samt sikrer mot oppkjøring av feillagt sporveksel.
Det krever to kontaktsett på vekselmotoren.
Det ene styrer skinnekrysset slik Halvor beskriver det i figur 7, men lampa droppes.
Det andre settet styrer sporet rett bak vekselen slik at bare det sporet som vekselen er lagt til får strøm. Det sporstykket bør ikke være særlig langt, for siden det legges strømløst, så kan det heller ikke kjøres på det eller evt. lydgenereator og lokbelysning vil falle bort. Det er ment som et kort sikkerhetsspor som man ikke bør kjøre inn i uansett dersom vekselen ligger feil.
 
Jeg har beskrevet det hele med koblingsskjema på en egen nettside jeg snekret sammen nå: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=261&nid=3&engelsk=0
Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2007 at 15:14
Hei Svein,
 
Jeg må få lov å komme med en liten kommentar til ditt forslag til løsning på kortslutningsproblematikken:
 
Ved å bruke to vendere har man "brukt opp" det antall vendere som finnes i de vanligste vekselmotorene. Eventuell signalstyring e.l. vil da kreve andre tiltak. Dessuten vil en slik løsning kreve mer ledningsdraging og ikke minst flere isoleringslasker i skinnene. Confused
 
Men kanskje viktigst er at dersom man skal ha flere veksler etter hverandre eller mot hverandre så blir denne koplingen unødvendig kompleks...
 
Bruk av lamper er en svært enkel måte å sikre på, og i mange tilfeller er den eneste effekten av å kjøre opp en slik veksel at de som står rundt "ser lyset"LOL.
 
Mener nå jeg Wink...
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2007 at 15:55
La oss flytte oss litt opp fra den relativt uinteressante undersiden av anlegget, og opp på Rykene igjen. Det kommer til å bli flere industrier her med egen sportilknytning, men vi trenger også et frilastespor. Her har det kommet på plass.



Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2007 at 18:32
Originally posted by halvors halvors wrote:

Hei Svein,
 
Jeg må få lov å komme med en liten kommentar til ditt forslag til løsning på kortslutningsproblematikken:
 
Ved å bruke to vendere har man "brukt opp" det antall vendere som finnes i de vanligste vekselmotorene. Eventuell signalstyring e.l. vil da kreve andre tiltak. Dessuten vil en slik løsning kreve mer ledningsdraging og ikke minst flere isoleringslasker i skinnene. Confused
 
Men kanskje viktigst er at dersom man skal ha flere veksler etter hverandre eller mot hverandre så blir denne koplingen unødvendig kompleks...
 
Bruk av lamper er en svært enkel måte å sikre på, og i mange tilfeller er den eneste effekten av å kjøre opp en slik veksel at de som står rundt "ser lyset"LOL.
 
Mener nå jeg Wink...
 
Hilsen Halvor


Det min løsning gjør i tillegg er å sikre flankesporene. Det ligger en slags ATS i det altså. Selvfølgelig er den mer komplisert å bygge, men sånn er det med de fleste sikkerhetstiltak.
At den bruker en vender ekstra, kan derimot være en betydelig ulempe dersom man har behov for denne til noe annet.
Men at den skal være ekstra komplisert ved flere veksler etter hverandre, mer enn summen av kompleksiteten av hver av de, må du vise meg, for det skjønner jeg ikke.
Men hvis man er så velorganisert at man alltid sjekker at vekslene ligger riktig på forhånd, så er jeg enig at merarbeidet, såfremt man ikke er lystlodder da, kanskje ikke står i forhold til den driftsmessige gevinsten.

Uansett trikset med billampe en gammelt og velprøvd metode, og det viser straks hvor eventuell kortslutning har oppstått.
Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 14:52
Første forsøk på et bjørketre :


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 16:07
Treet er flott det, men hva skal de gule prikkene forestille? På meg virker det som om treet har fått frukter.
Svein S
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 17:14
Flott bjørk der Tore.Clap
 
For meg ser det ut som om den passer til sensommeren når bladene begynner å gulne...
 
Lager du en skog for Togbutikken? Hint hint...WinkWinkWink
 
Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 18:06
Rappa modellen til JC. Dahl eller?


Wiki

Edited by carlf - 07 januar 2008 at 18:06
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 21:02
Originally posted by ses ses wrote:

Treet er flott det, men hva skal de gule prikkene forestille? På meg virker det som om treet har fått frukter.


Ja, det ser kanskje litt pussig ut på bildet. Men Ove har helt rett; det skal forestille sensommer med enkelte gule blader på treet. Ferdigmodeller gidder jeg nok ikke å lage, men en liten byggebeskrivelse kan jeg jo alltids klare Smile




Edited by Mr Bridger - 07 januar 2008 at 21:05
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 23:02
MYSTISKE GULE PRIKKER
I MODELL OG I VIRKELIGHET
 
 
Originally posted by ses ses wrote:

Treet er flott det, men hva skal de gule prikkene forestille? På meg virker det som om treet har fått frukter.
 
Det var sannelig ett godt spørsmål. NiM har derfor gått litt i dybden, for å se om det kan besvares med ett godt svar.
 
Mystiske gule prikker på trærne er ett ganske merkelig fenomen i modell og virkeligheten. NiM kan rapportere om at dette fenomenet later til å forekomme omtrent til samme tidspunkt hvert år i virkeligheten. På ordentelige trær kommer det først noen få gule prikker, deretter mange, før treet til slutt er helt dekket av dem. Etterhvert blir gulfargen varmere på noen av prikkene, og noen ganger rødlig. Til slutt skjedde det noe rart; alle sammen bare falt av, og ble liggene på bakken under treet. Ofte kom det da mennesker for å samle alle de gule prikkene sammen, for i sin tur å legge dem i enten søpplesekker eller direkte på komposthagen. I den grad det er snakk om frukter her, må det i såfall være forbuden frukt.
 
Samtidig later det til at fenomenet opptrer langt mer skjeldent i modell, der gjerne litt kunstige høy- og lysegrønne farger (på trær fra bl. a. Noch) dominerer. Vi vet ikke om dette skyldes en slags norm eller fasit, men det kan nemlig gå år og dag mellom hver gang man registrerer slike fenomener på ett modelljernbaneanlegg. Det er jo egentlig litt beklagelig siden modellen skal være en gjengivelse av virkeligheten. 
 
Man må nok ha litt fantasi for å skjønne hva disse gule prikkene egenlig er, men det ser i hvertfall ut som modellbyggeren i dette tilfellet har klart å gjenskape ett fenomen fra virkeligheten.
 
Her er ett bilde fra én av NIMs mange feltundersøkelser om emnet. Merk alle de gule prikkene overalt:
 
.
 
 
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2008 at 00:22
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Treet er flott det, men hva skal de gule prikkene forestille? På meg virker det som om treet har fått frukter.


Ja, det ser kanskje litt pussig ut på bildet. Men Ove har helt rett; det skal forestille sensommer med enkelte gule blader på treet. ...




Med detaljbildet hjalp det veldig, og da ser jeg at det er atskillig flere av de gule også enn det så ut til med det første bildet. Flott arbeid!

Men spørsmålet mitt om frukter kan kanskje være en idé til hvordan nettopp lage et tre med frukter. Årstidsmessig ville det også passe brukbart med trær som begynner så vidt å gulne på høsten.
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2008 at 19:42
Enkle innkjørssignalapparat til Rykene er under produksjon hos NSI-avd. for MJWink
 
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2008 at 19:49
Burde vel bestillt nye signaler fra NSI-avd. for MJ eg og te Ålgård...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2008 at 20:06
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Burde vel bestillt nye signaler fra NSI-avd. for MJ eg og te Ålgård...
 
Virker ikke de du fikk?
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2008 at 20:26
De er ikke prøvd enda.
Trenger store reprasjoner før de kan brukes...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2008 at 22:14
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Enkle innkjørssignalapparat til Rykene er under produksjon hos NSI-avd. for MJWink


Oi, oioi! De ser meget bra ut! Skal bli fint å få opp noen signaler. Togpersonalet klager fælt over slik sikkerheten er nå.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2008 at 22:40
kan du legge ut tegningene til de lyssignalene?
-Jonas
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2008 at 23:01
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

kan du legge ut tegningene til de lyssignalene?
-Jonas
 
Det kunne jeg gjerne gjort, men den er i AutoCad-format, og jeg tror ikke forumet har støtte for filopplasting.
Jeg har prøvd å gjøre den om til jpg en gang uten at det ble særlig vellykket.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2008 at 23:02
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by Jonas Jonas wrote:

kan du legge ut tegningene til de lyssignalene?
-Jonas
 
Det kunne jeg gjerne gjort, men den er i AutoCad-format, og jeg tror ikke forumet har støtte for filopplasting.
Jeg har prøvd å gjøre den om til jpg en gang uten at det ble særlig vellykket.

Ser du har tatt bilde der.
ta bilde ovenfra og sende?ClapTongue
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.