MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0

 Post Reply Post Reply Page  <1234 15>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2007 at 22:19
Hvis jeg skulle ønske meg noe, var det at du "spydde" ut litt flere bilder...det du gjør er alt for spennende til å få så få bilder...Wink Keep up the good work.....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2007 at 00:15
Takk for det Morten, men jeg kan jo ikke drepe spenningen helt med å pøse på med alt for mye bilder Flere kommer nok etterhvert, og det ligger noen på hjemmesiden som ikke blir presentert her.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2007 at 00:28
det er sant,men en 2-3 bilder av gangen uten å røpe formye...men også røpe såpass at "må se mere" nyskjerrigheten blir vedlikeholdt klarer du....(jeg ser gjerne litt blo-trimma Mini med slicks også,jeg....Wink)
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2007 at 17:19
Med god hjelp fra Halvor kom vi i går et godt skritt videre. Sporunderlaget er ferdig frem til Rykene, hele underlaget for Rykene industriområde er på plass og underlaget videre mot Rise er godt igang. Det siste bildet viser en Skd220c som har reist tilbake i tiden og drar et 8 vogners godstog opp stigningen mot Rykene.





Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2007 at 17:22
dette lover bra.....se mere.....sikle-sikleWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 21:40
Hjemmesiden blir "stadig" oppdatert.

     
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2007 at 00:21
Her er det stadige oppdateringer Smile


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2007 at 09:58
Vakkert!
Er det dansk sand?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 12:06
Det er dansk milesand farget med kunstnerkritt. Slik så det ut før smussing og beplantning :


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 13:57
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Her er det stadige oppdateringer Smile


 
Dette er lekkert!!!
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 14:06
Flotte Bilder!
Har du et med f.eks en skd på.....
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 15:05
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Flotte Bilder!
Har du et med f.eks en skd på.....


Jepp, det har jeg! Her er et bilde fra den litt eldre delen av stasjonen som jeg ikke er helt fornøyd med, men her er iallefall Skd211.63 i skifting på kaia.




Edited by Mr Bridger - 12 oktober 2007 at 15:07
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 15:38
Fantastico!
Nydelig traktor, flott bakgrunn!!
Kaia var fin, vurdert å lage noe lignende!!!

Et bilde av 220 i grønn, og jeg er frelst!
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 15:42
Skd220c kom noe senere enn 1961 som jeg modellerer, så den som tidligere var avbildet må ha vært en svært tidlig prototyp eller noe slikt

(Sannheten er at den var bare på en snarvisitt på banen og tilhører en mj-kamerat)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 20:21
NYDELIG ANNLEG DU HAR DERClap
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2007 at 11:31
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Her er det stadige oppdateringer Smile


 
Veldig bra dette her, Tore. Herlige farger. Minner meg om ett igjenngrodd sidespor på Nakkerud på midten av 70-tallet, når jeg bodde der...
 
Hvilken vogn er det vi ser på bildet...
 
Ove
 


Edited by Snikkaren - 13 oktober 2007 at 11:31
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2007 at 14:55
Tusen takk for alle flotte tilbakemeldinger :)

Vogna på man ser såvidt på bildet er en T3 med såkalte "tobber" på. Tobbene inneholdt over et tonn jernmalm hver, og det var seks slike på hver vogn. Slike malmvogner gikk i trafikk mellom Treungen og Arendal flere ganger i uken, og i Arendal ble de skipet ut til det store utland. I min modellverden tenker jeg meg at noen av disse vognene også gikk til Grimstad og ble losset der.

Her er et bilde av både forbilde og modell. Modellen er bygget av Halvor Sannæs.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2007 at 22:06
Det har vært hektisk aktivitet i verkstedet i Grimstad i det siste, og her poserer en stolt verkstedformann Wroldsen med 14 nyproduserte "tobber" for frakt av jernmalm.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2007 at 22:28
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Det har vært hektisk aktivitet i verkstedet i Grimstad i det siste, og her poserer en stolt verkstedformann Wroldsen med 14 nyproduserte "tobber" for frakt av jernmalm.


Stilig!
Har formannen vært på "støpern" eller er de bygget av plater?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2007 at 22:55
Tobbene er prefabrikert en plass på Østlandet, og Wroldsen nevnte noe om "etsing". Hva han mente med det aner jeg ikke. De kom visst iallefall ganske flate til Grimstad og hadde en ganske gyllen farge i utgangspunktet.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2007 at 22:23
Det er en stor dag på Grimstadbanen! Nå er nemlig omkjøringssporet på Rykene på plass og dermed får togene faktisk en plass å kjøre til. Det er blitt plass til 8 meter med strekning mellom Grimstad og Rykene, noe som jeg er meget godt fornøyd med.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2007 at 23:20
Gleder meg til første kjørekveld, Tore Tongue
Det ser lovende ut!
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2007 at 23:33
Takk, takk! Jeg må kanskje innkalle til en dugnad for å lage underlaget til Rise snart - hvis jeg fortsetter i dette, for meg, halsbrekkende tempoet
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2007 at 21:31
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Takk, takk! Jeg må kanskje innkalle til en dugnad for å lage underlaget til Rise snart - hvis jeg fortsetter i dette, for meg, halsbrekkende tempoet
 
Woaw...Wink     Har du fått MBD eller har du fått i deg speed?LOL  imponerende arbeidslyst.
 
 
Edit:skriveleif


Edited by morten.h - 14 november 2007 at 21:57
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2007 at 12:53
Jeg tror det kalles "lei-av-å-skru-på-racerbil-syndromet". Jeg blir så inspirert av å jobbe med ting som ikke går i stykker nå LOL
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2007 at 21:26
Hei Tore
 
Fant en gammel grafisk rute fra 1953.
Ser ut til at du har god tid til å drive butikk mellom togavgangeneSmile
 
 
Last ned og blås opp (1,3Mb)
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2007 at 22:04
Oi, så kult! Ser ut som 4 persontogspar og 1 godstogpar i løpet av en dag. Spørs nok om det blir noe høyere hyppighet på modellversjonen av banen

En ting som er litt kult er at man kan se at det foregikk kryssing av tog på Bøyelfossbru. Her er det bare et lite stikkspor, så motorvogna måtte kjøre inn på stikksporet og rygge ut igjen etter kryssingen!


Edited by Mr Bridger - 06 desember 2007 at 22:06
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2007 at 22:20
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Hei Tore
 
Fant en gammel grafisk rute fra 1953.
Ser ut til at du har god tid til å drive butikk mellom togavgangeneSmile
 
 
Last ned og blås opp (1,3Mb)
 
Finner du ofte slikt?Wink
 
Bare si ifra om du finner tilsvarende fra en annen sidebane langs sørlandsbaneneWink
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 00:02
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Finner du ofte slikt?Wink
 
Bare si ifra om du finner tilsvarende fra en annen sidebane langs sørlandsbaneneWink
 
Laget ny tråd her for å ikke rote mer til på loggen til ToreSmile


Edited by jevistad - 07 desember 2007 at 00:03
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 12:16
Så har banens første industrisidespor blitt anlagt. Dette er sporet ut til Grimstad Konservesfabrikk (GK). Det er her surkålen du spiser til jul blir produsert LOL




Edited by Mr Bridger - 07 desember 2007 at 16:34
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.