MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Militære jernbaner i modell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Militære jernbaner i modell

 Post Reply Post Reply Page  <1 3456>
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2011 at 21:54
Siden denne linken handler om militære jernbaner i modell, kan det kanskje passe med noen vagger i messing jeg har bygget i sommer?
De er i skala H0e og fåes hos Brimalm.
I stedet for maling, har jeg brukt kjemisk sverting - da dette er knøttsmå saker!
 
Dette er samme vaggetype som tyske entrepenører brakte med seg til Norge under krigen.
 
 
Brimalm har forøvrig et O&K-lok som jeg også har kjøpt og holder på med å bygge.
Dette lok ser ut til å være identisk med noen lok som gikk på anleggene på Lista under krigen?
Jeg er imponert over den støpeteknikk og kvalitet som delene har - men dette er ikke noe prosjekt man skal gi seg i kast med uten masse øving!
Delesettet mangler forøvrig hjul da disse blir etterlevert.


Edited by Kjell H. - 01 august 2011 at 21:57
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2011 at 22:37
Loket fra O&K er å se på forsiden av Norsk Motor Veteran nå, det er Bjørkåsen fra Ballangen.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2011 at 08:56
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Siden denne linken handler om militære jernbaner i modell, kan det kanskje passe med noen vagger i messing jeg har bygget i sommer?
De er i skala H0e og fåes hos Brimalm.
I stedet for maling, har jeg brukt kjemisk sverting - da dette er knøttsmå saker!
 
Dette er samme vaggetype som tyske entrepenører brakte med seg til Norge under krigen.
 
 
De så flotte ut Kjell!Thumbs Up
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2011 at 23:48
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

...De er i skala H0e og fåes hos Brimalm.
 
Finnes det noen forhandler her  i landet, eller har du bestilt vaggene direkte fra Brimalm?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2011 at 12:23
Hei!
 
Jeg har nok vært på en "harrytur til broderfolket" i sommer og hentet de der.
 
Så vidt jeg vet, vil Brimalm selge sine varer selv, så de har nok dessverre ingen norsk forhandler.
Ved å hente selv, trekker Brimalm av svensk moms (25%) om du sender tollstemplet faktura tilbake. Da blir det enda rimeligere!
Betalte således NOK 678 for et sett med 5 vagger og NOK 2042 for O&K-loket (inkl. dekoder og Faulhabermotor m/gear).
Det må man si at er rimelig!
 
Vaggene består av kun 4 støpedeler og monteres lett i løpet av noen timer. De er ikke vanskelige å bygge. Loket derimot trenger en del øvelse!
Jeg er meget imponert over konstruksjonen av loket! Det er 4 små kulelager, Faulhabermotor m/gear og en liten Tran-dekoder som får plass i dette lille loket.
En aksel er også pendelopphengt (med kulelager!), så trolig er strømopptak også bra?
 
Back to Top
Ole P View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 september 2006
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ole P Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2011 at 18:49
Hei der!
 
Syssler med planene om et anlegg fra et "hemmelig" sted med tysk materiell.
Her er en liten oversikt over noen elementer som skal med
Har vært litt rundt omkring i Bergensområdet og kikket på luftvernstillinger fra 2. verdenskrig og laget en liten modell for å se hvordan jeg skal lage den anlegget.
Her en liten test på hvordan en MG-stilling tar seg ut med en MG-bunker i bakgrunnen. Disse er hentet fra Fjell festning på Sotra.
Her litt fra feltkjøkkenet som er ute ved en kanonstilling med mat.
Mye puttel å male og bygge disse Züdapp KS 750 med sidevogn, men de er utrolig detaljerte modeller.
 
Så får vi bare se om det kan bli noe som kan vises på en messe i nærheten av meg en gang i fremtiden. Har forøvrig med en kompanjong som driver og setter sammen noen andre elementer. Kanskje det kan bli en bygge blogg utav det?
 
 
 
 


Edited by Ole P - 07 mai 2012 at 22:03
Mvh le
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2011 at 22:30
Hei!
 
Fordelen med å velge ett "hemmelig sted" eller militært område som forbilde, er jo at det som regel finnes lite offentlig tilgjengelig informasjon om "forbildet". - Således blir jo "modeller's license" mer en lov, enn untak.
Er kanonstillingen til 88mm laget av styrofoam/XPS?
 
Jeg håper det blir en byggeblogg av dette, da det blir spennende å følge fortsettelsen.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Ole P View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 september 2006
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ole P Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2011 at 00:21
Hei!
 
Ja, en må ta seg visse friheter når en skal prøve å få med litt av hvert. Til kanonstillingen har jeg brukt 2 cm tykk styrofoam, tok å skar litt av toppen. Brukte en Preiser som mal på hvor høy muren skulle være. For å få kanonstillingen rund presset jeg et stort kjøkkenglass ned i styrofoamen. La så på et tynt lag med sculptamold.
 
Mvh le
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2011 at 17:57
Hei!
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

Til tross for at banen har vært i "ordinær" drift, og etterhvert kun i turismeøyemed, må vel RH&DRs "pansertog" kunne sies å være en (slags) "militær jernbanemodell" allikevell. Jeg har kommet over ett filmklipp som heter "Toy" Trains Goes To War, for de som vil se mer av denne klassikeren. Jeg har forøvrig funnet ut at flyet som trolig styrtet var en Messerschmidt Bf109, og altså ingen bomber, eller jagerbomber.
 
Snurr film!
 
Her er ett litt lenger filmklipp fra arkivfilmen i linken over:
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2011 at 19:29
Originally posted by Ole P Ole P wrote:

Hei!
 

Ja, en må ta seg visse friheter når en skal prøve å få med litt av hvert. Til kanonstillingen har jeg brukt 2 cm tykk styrofoam, tok å skar litt av toppen. Brukte en Preiser som mal på hvor høy muren skulle være. For å få kanonstillingen rund presset jeg et stort kjøkkenglass ned i styrofoamen. La så på et tynt lag med sculptamold.



Selv om dette er 1:35, kan det jo gi inspirasjon til detaljering av miniubåten ved kaien:

http://www.panzer-bau.de/schiffsmodelle-1-35/xxiii-im-trockendock/
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Ole P View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 september 2006
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ole P Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2011 at 18:28
Hei!
 
Takker for linken Morten. Mange flotte detaljer der som kan brukes. Modellbygging av høy kvalitet.
Mvh le
Back to Top
Ole P View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 september 2006
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ole P Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2012 at 22:12
Hei igjen!

Siden denne forsvant helt ved krasjen så legger jeg ut bildene fra "invasjonen" på fastanlegget til NJK avd. Bergen.


Speider toget avrapportrer.


En liten kolonne med ingeniørtropper på vei over fjellet.

Mvh le
Back to Top
Ole P View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 september 2006
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ole P Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2012 at 18:49
Hei igjen!
 
Har nå fått utvidet panzertoget med 2 nye vogner, så nå har jeg et halvt sett. De gikk egentlig i sett betående av 8 enheter. Fortsatt er bildene tatt på fastanlegget til NJK avd. Bergen
Først ut var panzertoget og etterpå kom toget med Zeehund og torpedoer + en troppetransport
 
 
 
Mvh le
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2012 at 21:09
Pene vogner du har kjøpt!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2012 at 12:08
Hei!
 
Mye annen verdenskrig blandt anleggene her inne, men med 'nyere' konflikter følger også nye anlegg:
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2012 at 13:31
Tenkte at jeg skulle skrive litt om tyske anleggsbaner i Norge.
Det er kanskje det som er mest aktuelt å satse på her hjemme?
 
Når man skal tenke på slik skinnegående transport, er det viktig på forhånd å tenke gjennom det transportbehov som foreligger. Tyskerene spredte ikke ut slike baner på måfå - og enda færre hadde noen stratekisk betydning.
Hovedårsakene til de brukte skinnegående transport, kan kort beskrives slik:
  • Dårlige grunnforhold til massetransport på vei/terreng.
  • Store mengder materiale som skulle forflyttes.

Dette gjorde at de faktisk transporterte 40.000 tonn sement fra Farsund på landeveien til Lista i forbindelse med støping av betongstripa der (2. flystripe). Jernbanen frem til Lundevågen var først ferdig noen måneder seinere. - Den var tydeligvis hverken forsert eller verd å vente på! Den anleggsmessige utnyttelsen av jernbanen, var det spesielt masseforflytning og transport av byggematerialer, da særlig sand til relativt store betongkonstruksjoner som lå ugunstig (myrlendt) til mht. veitransport.

En ting som mange ikke er klar over, er den spesielle støpeteknikk som kreves for slike bunkersanlegg i stålbetong. Først ble det støpt en solid såle under konstruksjonen. Denne sålen ble støpt  sammenhengende i én omgang for å unngå sprekkdannelse. Deretter ble det satt stålarmering for resten av bunkersen, før forskaling ble satt på plass. Deretter var det tid for støperunde 2. Resten av bunkersen (2 m. stålbetong) ble støpt i én omgang - for å unngå sprekkdannelse. Støpemetoden er ikke ulik det som seinere ble brukt under bygging av de "norske betongkjempene" av Condeep-oljeplattformer.
Tyskerene brukte , meg bekjent, ikke "retardere" som forsinket herdeprosessen, så støpingen måtte skje fortløpende til resultatet var ferdig. En slik støpeprosess, krever store mengder sand og knust stein tilført anleggsstedet.
Betongen ble blandet på stedet i flere blandeverk. Dette krever oftest en stor masseforflytning på kort tid.
Dersom entrepenøren ikke klarte kvalitetskravene til betongen, ble bunkersen underkjent og ny bygget for entrepenørens regning. Det var derfor i entrepenørens interesse å tilrettelegge transporten optimalt.
 
Et annet forhold som kanskje er typisk på steder der man bygger betongbunkers og ikke fjellanlegg, er tilgang på støpesand? Lista og Jæren har mange sandstrender der man skulle tro at det er brukbar sand? I denne sanden må alt salt vaskes ut med ferskvann, før  den event. kan brukes i betong. Dette utføres i store siloer og krever omlasting. - Ellers må store mengder egnet sand tilkjøres fra et annet sted.
På Lista hadde entrepenørene anlagt et eget stort "sandvaskeri" ved Hanangervannet. Det står faktisk ennå der.
 
Etter bunkersanlegget er ferdig støpt, må det oftest tildekkes av masse. Den kan være lagret i området under anleggsperioden.
Når alt er ferdig, gjenstår utrustning og armering. - Er jernbanen fortsatt tilgjengelig som transportvei, er det sevfølgeig greit å bruke den. Kanontransport på 600mm. spor, tror jeg nok knappest forekom? De var nok for tunge?
Etter anleggsperioden, ble dette jernbanemateriellet som entrepenørens eiendom, demontert og det som fortsatt var brukende tatt med til neste store anlegg - hvor nå det måtte være?
 
Ammunisjonstransport på jernbane forekom nok bare ved de største kanonanleggene - og de var det ikke mange av i Norge. Mange kanonstillinger i Norge hadde faktisk overdimensjonerte ammunisjonslager. - F. eks. hadde Marka Batteri på Lista 11 slike ammolager mens "normalen" var bare 2.!!! - Behov for raskt "etterfylle magasinene" var nok derfor ikke til stede?
- Større kanoner hadde dessuten ammunisjon som var tilpasset løpet - og ble lagret ved kanonen. Her kunne man ha et" fjerndepot" med vaggetransport som på Batteri Vara ved Kristiansand. - Sikkert fordi man allerede hadde anlagt en jernbane ved byggingen?
 
De anlegg som hadde strategisk jernbane, var ammunisjonslager tilknyttet kai til forsyning av fartøy som  hadde behov. De gjør nok "lite av seg" i modell med få meter synlig spor?
 
Som man da kanskje kan se, er bruken av jernbane meget intensiv i en anleggsfase og deretter strategisk uinteressant. - Håper dette kan være en inspirasjon for de som har tenkt å bygge noe slikt?


Edited by Kjell H. - 21 august 2012 at 13:39
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2012 at 13:56
Hei!
 
Sånn apropos militære jernbaner i Norge, er det jo spennende å se om Marinemuseets pågående dokumentasjonsarbeide vil legge grunnalget for en bok eller tilsvarende:
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2012 at 20:58
Hei!
 
Denne Reichbahn 1944, er vel trådens minste militære jernbane....
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 06:13
Hei!
 
Her er noen få bilder fra nok ett tysk anlegg; denne gang fra 'Fraustadt':
 

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 22:05
Terje
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2013 at 06:42
Hei!
 
Øverst i denne disskusjonstråden ligger noen bilder fra "Dun Na Riain", som også var nærmere omtalt i ett tidligere 'Model Rail'.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 18:01
Jeg hadde noen lister over etterlatt materiell som skulle selges i 1946 av Direktoratet for Fiendtlig Eiendom (DFE). Disse var sikker laget etter beste evne, dengang - men inneholdt ikke alle data som er nødvendig for å spore opp lokene.
Nå har jeg fått tilgang til mer data og forsøkt meg på puslespillet. - Det får være året "påskekrim". :-)
 
Det ser ut til at det har vært 250 - 300 smalsporede anleggslok i Norge under krigen. Bare av fabrikat Deutz, ser det ut til å ha vært innpå 100 stykker.
Av damplok var det kanskje noe mellom 25 og 50? Disse ser ut til å ha vært 2-akslede standardlok, for en stor del levert av Heinschel. Spesielt 2 typer ser ut til å ha vært tallrike, nemlig "Fabia" og Monta". Disse tilhørte entrepenørene eller utleiefirma og ikke Wehrmacht som før antatt. Dette er små lok med vekt på ca. 10-12 tonn og effekt rundt 50 iHK. Det er særlig Lista og Sola/Forus som ser ut til å hatt slike? Det ser for meg ut til at særlig entrepenører fra Westfalen har brukt slike mens andre har foretrukket diesel?
Det som forbauser, er at rundt 1/2 er levert for 900 mm. sporvidde - men sikkert sporet om til 600 mm.
Leveranselistene sier 900 mm. og DFE 600 mm. Disse damplok ser også ut til å være "godt brukte" da de kom. De fleste rundt 20 år.
Motorlokene er derimot helt nye eller < 5 år.
 
Når man ser videre skjebne, så ser mange av motorlokene ut til å ha blitt solgt videre i 1946/7. Dette ser også ut til å være avhengig av hvem som har kjøpt dem av DFE? - En kjøper som heter "van der Fehr",  har fått omsatt flere - særlig i Sverige. - Noen ser ut til å ha havnet tilbake i Tyskland.
Av "Listalokene" ser alt ut til å ha blitt skrotet?
 
Kanskje dette er såpass interessant for noen at man kunne forsøke en artikkel i PS? - I så fall er det mye jobb å gjøre!
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 19:18
Du finner noe informasjon her som Thor Bjerke har hentet fra På Sporet 90
 
2 lok ble solgt i 1950 til Nitro Nobel i Gyttorp


Edited by Terje Skram - 25 mars 2013 at 19:40
Terje
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 21:29
De 2 lokene til Nitro Nobel i 1950 er sikkert 2 av de minst 14 Diema-lokene som kom til Norge under krigen?
Tror det kan være F.Nr. 1067 og 1070 av typen DS16 det er snakk om? De mener jeg ble kjøpt via en forhandler som het Grundberg i Gøteborg på slutten av 40-tallet.


Edited by Kjell H. - 25 mars 2013 at 21:30
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2013 at 22:40
Hei!
 
George Dent jobber med ett anlegg han kaller Desert Storm.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2013 at 11:38
Hei!
 
Nigel Tensley er personen bak 'Q Dump'; ett sted i Flandern 1917 i skala 1:35.
Se fra 03:12 i denne videoen:
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2013 at 11:54
Hei!
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

 
 
Jeg vor nok 'litt rask i avtrekkeren her', bokstavlig talt. - For fra 14:37 i samme videoen kan man se anlegget til Ronald Halma som er fra den amerikanske borgerkrigen i skala 1:55n3, og fra 16:38 kan man se anlegget til Leon Beckers, 'Fliegerhorst Holland' i skala 1:32.
 
 Narrowgaugers seems to have more fun!!
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2013 at 00:52
Hei!
 
Jeg tror bloggen til Bernard Kempinski har vært omtalt i denne (etter hvert svært lange) tråden tidligere, da den omhandler USMRR i 0-skala (1:48). Det som er interessant er at Kempinski i forbindelse med ett bokprosjekt for Kalmbach Publishing, arbeider med en trykksak med tittelen "The model railroad goes to war". I forbindelse med denne boken som, skal omhandle jernbanenes rolle i konflikter som den amerikanske borgerkrigen, første- og andre- verderdenskrig samt Gulfkrigen(e), lager Kempinski en liten prosjekt modelljernbane som skal beskrives nærmere i boken. Dette anlegget har fått navnet Cambrai 1917, og blir ikke beskrevet i bloggen i detalj da innholdet spares til boken. Litt ligger allikevel ute på forskjellige steder i bloggen hans:

Av alle årets bøker, som taktisk nok skal utgis før jul, tror jeg at jeg skal styre unna 'mødre' og avdanka politikere og heller vente på denne utgivelsen.

 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2015 at 22:04
Hei!
 
Dette (militære-) anlegget er egentlig helt uten jernbane, men er bygget opp av modelljernbane-tilbehør. Ganske interessant bygge-blogg, og det står tydeligvis utstilt på museum i Arbåga.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2015 at 08:38
Samma person som har gjort robotdioramaet har også lagd en svensk veibase med Viggen fly. Han har på en meget god måte kombinert 1/87 og 1/72 modeller uten at det ser rart ut.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 3456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.