MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fremo kobling!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fremo kobling!

 Post Reply Post Reply
Author
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fremo kobling!
    Posted: 25 desember 2005 at 12:17

God Jul Godtfolk.

Jeg har bestemt meg for å lage Fremo kobling på enkelte av mine lok og vogner og har sjekket ut det med Piano streng og Gitar streng. MEN..... Hvilken skal man ha? De er jo enten bronse, messing, fosfor belagt eller noe lignende? Og hvilken pris skal man gå ut ifra? Trenger litt hjelp her ja...

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2005 at 13:10

Hei Ørjan,

til FREMO kobling, også kalt TB-kobbel (tråd/bøyle) må du bruke tråd som er magnetisk.   Tykkelsen bør være mellom 0,25 og 0,30 mm.  Jeg er ikke sikker på om du får tak i pianotråd i den tykkelsen, men gitarstreng fås ihvertfall i 0,25 og 0,30 mm.

Gitarstrenger er laget av stål.  På bildet under ser du til venstre to egnede typer, i PL010 (0,25 mm) og PL012 (0,30 mm).  (Isolatorene på høyre siden av bildet trenger du kun dersom du vil lage kjøretrådsmaster  ).

Jeg pleier å brunere tråden før jeg klipper og bøyer den til.  Da benytter jeg en flaske med våpensverte.  Husk at tråden må være helt ren før bruneringen.

En brunert trådkobling blir mye mer "usynlig" enn en med ubehandlet blank tråd.

 

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2005 at 03:55

D"Adario har jeg men det er på mine gitarer

Og det er et bra merke iallefall for bruk på gitarer

A matter of life and death
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2005 at 13:56
Og vi som trodde du bare brukte nylonstrenger ...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.