MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva skal man Velge?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva skal man Velge?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva skal man Velge?
    Posted: 22 desember 2005 at 21:56

Hva skal man velge av digitalstyring?

Eg har ikke noe anlegg, men en Fremo modul på 120cm. Og lurer på hvilken Digitalstyring eg skulle anskaffet? Har fått en del tips om Uhlenbrock DAISY.

Noen andre tips?

 

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 22:02

Hei!

Om alt du har å kjøre på hjemme er en fremodul på 120 cm. ser jeg ikke helt at du har noe behov for en digitalstyring i det hele tatt?

Eirik

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 22:08

Fikk du ikke noe du likte til middag i dag, Eirik?

Overse han du, Ørjan, og ta en titt på avdelingen for Fremo. Det har blitt skrevet litt om det der, bl.a. hvilket system som benyttes på Fremo-treff

Bjørn Egil
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 22:22

Det er greit med digitalstyring selv om man ikke har det stor annlegget. Greit å ha det til programering og innkjøring av lok føre man feks skal på fremo treff.

Og bygger man en liten fremo st kan det være greit å ha kontroll til å rangere med. Jeg sitter med en digitalstyring til 7000 lapper som nekter å programere dekodere.

Digitalstyring får man fra 1000 lappen og oppover.

A matter of life and death
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 22:29
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Fikk du ikke noe du likte til middag i dag, Eirik?

Overse han du, Ørjan, og ta en titt på avdelingen for Fremo. Det har blitt skrevet litt om det der, bl.a. hvilket system som benyttes på Fremo-treff

Nei, hvorfor skulle jeg ha fått det?

Mener du virkelig at man må ha digitalstyring for å bevege et lok/tog 1,2 meter frem og tilbake?

Og er man på fremo-treff så er det vel som regel nok av sentraler og boostere der, slik at det eneste man evt. trenger kjøpe seg for å være med på den morroa er en håndkontroll...

Og Lars: Såvidt jeg husker så har du fått programert lok her i Horten som du ikke har klart programere hjemme, så det er vel kanskje et åpent spørsmål om det er systemet eller "brukerfeil" som er problemet med digitalstyringen din?

Eirik

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 22:39

Her tok det av....

Målet mitt er jo det å få noe som er litt lengre enn 120cm i fremtiden da... Men som Wickermann skrev så er det kjekt å kunne teste og programere før Fremo treff...

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 22:47

Så vidt jeg vet bruker man LocoNet på Fremotreffene. Digitrax, som står bak LocoNet, har en rimelig (ca 1500 kr) kontroll som burde dekke behovet ditt:

DCS50 eller Zephyr som den ofte kalles.

Trenger du en enkel håndkontroll ved siden av, kan du lage en selv eller f.eks kjøpe en UT4.

Forhandlere i Norge er

LAAR og Agder Modell Teknikk

se http://www.mjf.no/index.asp?p=forhandlere

mvh KnuT

fornøyd Digitraxbruker

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 22:48
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Her tok det av....

Målet mitt er jo det å få noe som er litt lengre enn 120cm i fremtiden da... Men som Wickermann skrev så er det kjekt å kunne teste og programere før Fremo treff...


Hvis du bare skal ha noe å "leke deg med" i første omgang så er det jo bare å finne et av de billigste systemene på markedet...

Å kjøpe en digitalstyring for fremtiden i dag er nesten som å kjøpe en PC for bruk om 2 år.. du risikerer at det har kommet noe nyere og mye bedre som du får lyst på innen du får bruk for det du kjøper i dag.

Eirik

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 09:13

Hei !

Jeg anbefaller Digitrax. Er storfornøyd, og leverandøren yter svært god service. Den er kompatibel med det meste, og du slipper oppdateringer. 1500,- er en sympatisk pris.

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 09:19
Originally posted by eika eika wrote:

[
Hvis du bare skal ha noe å "leke deg med" i første omgang så er det jo bare å finne et av de billigste systemene på markedet...

Å kjøpe en digitalstyring for fremtiden i dag er nesten som å kjøpe en PC for bruk om 2 år.. du risikerer at det har kommet noe nyere og mye bedre som du får lyst på innen du får bruk for det du kjøper i dag.

Eirik

Om vi ikke kan skylde på maten eller andre utenforstående saker, risikirer du jo å stå fram i klasse med de største mj-rekruterings-dødare

"En av de billigste systemene på markedet" (å leke med - forhåpentlig vis ) er til nød et akseptabelt råd, men kan også lede inn i et buttspor ...

.. og det er mange som har brent seg på holdningen i det siste avsnittet ditt: de som venter på det ultimate (elektroniske) utstyret før de kjøper, kommer aldri i gang!!

Bjørn Egil
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 09:22
Er det noen som har vært borti Uhlenbrock? evt Daisy?
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 10:54
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Om vi ikke kan skylde på maten eller andre utenforstående saker, risikirer du jo å stå fram i klasse med de største mj-rekruterings-dødare

"En av de billigste systemene på markedet" (å leke med - forhåpentlig vis ) er til nød et akseptabelt råd, men kan også lede inn i et buttspor ...

.. og det er mange som har brent seg på holdningen i det siste avsnittet ditt: de som venter på det ultimate (elektroniske) utstyret før de kjøper, kommer aldri i gang!!


Jeg syns du overdriver dette fryktelig nå Bjørn Egil...

Hvordan i all verden kan du beskylde meg for å skremme folk fra hobbyen ved at jeg mener de bør ha et behov før de kjøper en digitalstyring?
Er det ikke bedre om nybegynnere faktisk bruker midlene sine på det å komme i gang med rammeverk, sporlegging og landskapsbygging først?
Hobbyen vår er dyr nok som den er, og de færreste har ubegrensede midler. Da bør ikke en digitalstyring være alfa og omega for å være med i hobbyen...
Det finnes mange rundt omkring med større anlegg som fortsatt kjører analogt og trives helt greit med det.

Det er dessuten en forskjell på å sitte på gjerdet til evig tid og vente på det ultimate utstyret, og det å velge seg utstyr på det tidspunkt utstyret faktisk føles som en nødvendighet for å kunne komme seg videre.

Det er fullt mulig å ha en fremtidig digitalstyring i bakhodet når man bygger anlegg og så koble det inn når man føler at den analoge styringen har utspillt sin rolle.

Så når man i øyeblikket disponerer 1,2 meter spor slik utgangspunktet var, og dette i tillegg er en fremo-modul med all den tekniske kunnskap og det utstyr denne gruppen alt disponerer syns jeg ikke nødvendigvis en digitalstyring er det første man trenger... Men jeg innrømmer gladelig at jeg nok hadde satset på Digitrax selv om jeg skulle handlet digital nå

Eirik

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 11:04

Ser man det, ja! Her kom det både råd og greier og greier ...

Poenget er bare at å få dette i trynet

Originally posted by eika eika wrote:

Om alt du har å kjøre på hjemme er en fremodul på 120 cm. ser jeg ikke helt at du har noe behov for en digitalstyring i det hele tatt?

Eirik

når en kommer med et spørsmål, kan virke en smule negativt ...

Nå lar vi den glade juletid synke inn over oss!

Bjørn Egil
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 11:19

Skal jeg tolke det dit at du egentlig er enig med konklusjonen min Bjørn Egil, men at du bare ikke likte måten jeg skrev det på i utgangspunktet?

Om det virker negativt, så er det kanskje nettopp fordi jeg er negativ til at vedkommende har et behov for digitalstyring da vet du

De 1000 til 3000 kronene som kanskje vurderes brukt på dette kan med fordel brukes atskillig bedre på andre produkter innen hobbyen slik situasjonen nå er  i mine øyne. F.eks. til å bygge flere fremoduler, kanskje med et sidespor eller to slik at man ender opp med en time-saver hjemme som man kanskje en gang i fremtiden får behov for å digitalisere for å kunne kjøre flere (skifte)lok samtidig.

Eirik

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 11:39

 

Det kan være morro å leke seg med et lokomotiv med lyd, f.eks på en Fremo-modul, bare lytte, kjøre sakte frem og tilbake   Ikke lett å få til uten digital kjørestrøm.

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 12:37

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Er det noen som har vært borti Uhlenbrock? evt Daisy?

Jo - jeg kjører med Uhlenbrock Daisy og trives godt med "damen". Selv kjører jeg med Mä-K-skinner og bruker dermed Motorola-formatet i tillegg til DCC-formatet. Jeg er likevel meget godt fornøyd med brukervennligheten på Daisy"en selv om du ikke kan lese av alle CV-verdiene du legger inn. Det løses ved å lage en logg for hvert lok så du vet hva som er lagt inn.

På en Fremo-modul er det jo ikke plass til mange lok slik at 2A (som Daisy/Power2 leverer) bør holde bra. De fleste Fremo-treff bruker etter det jeg har sett Uhlenbrock Intellibox som digitalsentral, og da blir jo kjennskapen til systemet lett. Du kan dessuten bruke Daisy"en som "slave" på Fremo-treff selv om det ikke alltid anbefales (pga strømforbruket på LocoNet utgangen). Alternativt kan du bruke Uhlenbrock FRED til dette - noe jeg også gjør på mitt hjemmeanlegg.

Prismessig er Daisy"en som de andre - den koster 1700 kroner.

Som Tom L sier - det er jo bare helt rått å kunne kjøre mange lok på en liten stasjonsmodul og samtidig kunne utnytte digitalverdenen fra første stund.

Jeg gikk lenge å lurte på hvilket system jeg skulle velge, og har valgt Uhlenbrock sitt digitalsystem fordi det dekker begge verdenene (3R og 2R, Motorola(mfx)(nesten) og DCC. I tillegg synes Uhlenbrock å dekke behovet for kompatibilitet ved LocoNet og andre systemer både i dag og i nær framtid.

Tipset er derfor: Kjøp en liten digitalsentral nå - f.eks. en Daisy eller lignende - OG BLI HEKTA !!!



Edited by KjellAn
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 12:48

KjellAn

Takk!!!!!!!!!!!

Endelig noen med et rimelig fornuftig svar. Som nevnt tidligere så må man starte en plass. Som TomL skriver så er det kjekt med lok med lyd i. Eg har gått til anskaffelse av 2 stk og har enda ikke hørt noen av de. Så om man har 120cm eller 12000cm skinner så er det greit å ha digital styring. Er ikke enig i det Eika skriver i det hele tatt. Man må ta et skritt om gangen. En plass må man begynne. Hvis eg forstår Eika rett så lønner det seg å bygge flere moduler og ikke kjøre på de før man er kommet opp i flertall? Som Wikermann skrev tidligere og så er det greit å kunne kontrollere det rullende matriell før Fremo treff og lignende. Er litt greit å kunne vite hvilke kunnskaper ditt matriell har?

Men nok om dette. Tror vi skal legge denne død.

 

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 14:50
Originally posted by eika eika wrote:

Og Lars: Såvidt jeg husker så har du fått programert lok her i Horten som du ikke har klart programere hjemme, så det er vel kanskje et åpent spørsmål om det er systemet eller "brukerfeil" som er problemet med digitalstyringen din?

Eirik

I Horten går det utmerket å programere de, hjemme får jeg beskjed om at den ikke finner dekoderen, eller cv verdiene. Eller at den kortslutter fordi den får beskjed om at den overstiger 1a. Og det klarer ikke da programere dekoderen.  Og det er samme produsent av min og den i Horten

A matter of life and death
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 15:44

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Er ikke enig i det Eika skriver i det hele tatt. Man må ta et skritt om gangen. En plass må man begynne. Hvis eg forstår Eika rett så lønner det seg å bygge flere moduler og ikke kjøre på de før man er kommet opp i flertall?

Da har du klart å misforstå meg totalt...

Det jeg har forsøkt å si er at jeg i utgangspunktet ikke ser noe stort behov for å investere i en digitalstyring bare for å kjøre frem og tilbake på en meter spor slik det hørtes ut i ditt første innlegg at planen var. Det vil jo likevel være fullt mulig å kjøre analogt på sporet. Tom L"s forslag om lydlok kjøper jeg imidlertid glatt, men det var ikke mulig og lese ut av innlegget ditt.

Du har helt rett i at man må ta et skritt om gangen, og i mine øyne ville det derfor være bedre å få noe å kjøre først før man bekymrer seg for hva man skal kjøre med (fortutsatt at man hvertfall disponerer en liten startsett-trafo da..)

Og så litt OT, men likevel innen tema digital til Lars:

Jeg husker ikke i farten hva det er du har problem med å programere, er det lydlok? Lydlok kan være vanskelig å programmere på flere systemer siden lyddecoderene i enkelte tilfeller trekker mer strøm enn programeringsutgangen på sentralen er satt opp til å levere, og den oppfatter derfor lydloket som en ren kortslutning pga. feilmontert decoder. I de nyere utgavene av NCE digitalstyring ligger det hvertfall med et skjema med beskrivelse på hvordan en lyspære eller motstand kan kobles i serie med programeringssporet for å senke strømmen.

Dette blir noe tilsvarende (men stikk motsatt) av problemene man vel hadde med intellibox som av og til slet med å finne decodere med for lavt strømforbruk.

Siden du jo får programert lokene i Horten må det a)være noe feil med måten du gjør det på hjemme, eller b)være noe feil med akkurat ditt anlegg
Ligger feilen i anlegget er det sikkert mulig og stikke innom der du kjøpte det og spørre om de kan se på det...

Eirik

Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 16:10

Originally posted by eika eika wrote:

Men jeg innrømmer gladelig at jeg nok hadde satset på Digitrax selv om jeg skulle handlet digital nå
Eirik

Kan du si noe om hvorfor du ville velge Digitrax?  Jeg trodde du var oppflaska på SystemOne/NCE... har du erfaringer som tilsier at Digitrax overgår NCE akkurat nå?

Har hele tiden syntes at Digitrax har en forferdelig design spesielt på håndkontrollerene, men at de ifølge websidene har massevis av tilleggsprodukter som ihvertfall gir inntrykk av at det er veldig enkelt å utvide systemet med andre funksjoner.  Der er NCE helt klart dårligere da det tydeligvis tar veldig lang tid å komme med nye produkter og ikke minst oppdatere websidene.

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 16:51

Hei Morten!

Joda... kan vel kalles oppflaska på NCE/Sys1 siden det er hva vi alltid har brukt her i Horten.
Håndkontrollene har hele tiden vært hva jeg has mislikt mest med Digitrax, siden de har hatt dårlig/intet display og dermed vanskelig å være 100% sikker på hva du taster. Nylig kom de imidlertid med en håndkontroll (UT4) med 4 dreiehjul for adressering og denne typen har jeg kjørt mye med på et annet anlegg med et eldre system (Dynatrol?). Her er det hvertfall ikke tvil om hva du har stilt den inn på.

NCE har bestandig vært i tet når det gjelder selve kontrollen av toget, men har hatt en heller dårlig utvikling når det gjelder tillegsfunksjoner ved siden av selve kjøringen hvertfall sammenlignet med Digitrax som jo stadig vekk utvikler nye tillegsprodukter for styring av signaler, veksler, blokker etc. I mine øyne kan du derfor få et mye mer integrert system fra en og samme produsent ved å velge Digitrax (hvertfall for US fans)

Drawbacket er jo at f.eks. hverken Digitrax eller Uhlenbrock gidder få sine produkter sjekket for NMRA kompatibilitet... de bare reklamerer med at de er kompatible. Lenz og NCE leverer hvertfall produktene til NMRA og lar dem sjekke at påstanden faktisk stemmer... Altså kan du risikere at ikke alt faktisk går om hverandre i praksis, menc desto større grunn til å velge et system hvor du får det meste av utstyr fra en og samme produsent da...

Jeg har ikke noen praktiske erfaringer med Digitrax, men ut fra hva jeg har lest og sett så er det min favoritt. NCE har suveren håndkontroll, men taper litt på de manglende periferi-enhetene.
Så ser man på prisnivå, utstyrsnivå og betjeningsvennlighet, så syns jeg Digitrax nå vinner totalt sett.

Eirik

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 18:35
En tilleggsopplysning for dem som synes det har noe for seg:
    Uhlenbrock Daisy kan også brukes som en analog kjørekontroll.
    Dersom du kjører ren DCC-digitalt (altså ingen Motorola/mfx-dekodere), så kan du faktisk la ett av lokene kjøre uten dekoder i det hele tatt. Loket bruker da den nullte posisjonen av minneposisjonene. Daisy"en har altså 16+1 minneposisjoner ved kjøring i DCC.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 19:00

Jeg tror valg av digitalsystem ofte kan være basert på subjektive faktorer som layout på knappene på kjørekontrollen, hvordan displayet fungerer, hvilken farge boksen har , osv...

Men det finnes en del objektive faktorer som man kan se nærmere på før man velger:

  • Systemets kapasitet for samtidige lok som kjører.
    Forskjellige systemer har fra 10, 16, 32, 63 opp til 126 som maks. Hvor my dette betyr vil avhenge av hvilket anlegg systemet skal brukes på. For de fleste hjemmeanlegg vil 10-20 være mer enn nok, husk at det dreier seg om samtidig kjøring, ikke antall lok på anlegget.
  • Type kontrollenhet for systemet.
    Noen har en fast boks med knapper og display, mens andre har en håndholdt kontroll hvorfra alle funksjoner kan styres. Igjen er det et spørsmål om hvordan anlegget skal fungere og hva som er mest praktisk.
  • Type kjørekontroller.
    Noen systemer tillater at alle kjørekontroller kan velge fritt funksjoner på anlegget, mens andre har kjørekontroller med begrenset funksjon. Det siste er praktisk dersom noen operatører er ukjent med systemet, og man ikke ønsker at de skal kunne "forstyrre trafikken" med feilbetjening.
  • Prisen på "vanlige" kjørekontroller.
    Dersom man ønsker å ha et større antall kjørekontroller så vil selvsagt prisen på disse være viktig. Enkle kontroller koster mindre...
  • Utbyggingsmuligheter.
    De aller fleste systemer kan bygges ut, men mange av de enklere systemene har begrensninger på hvor mye og hva slags utstyr som kan koples til. Her bør man igjen se nærmere på sine egne behov.

Det kan sikkert finnes flere slike parametre som man kan undersøke før man gjør et valg. Angående spørsmålet om man trenger sitt eget sigitalsystem dersom man ikke har noe særlig til anlegg, så mener jeg at slik utviklingen er blitt idag, med utstrakt bruk av digitalstyring selv på små anlegg, så er et digitalsystem blitt like viktig som en god analog kjørekontroll var for noen få år siden.

Dersom man har noen lokomotiver som man ønsker å benytte på eget og andres anlegg så kommer man ikke utenom digital dekoder i hvert lok. Og skal man dermed ha noen mulighet for å kunne teste ut installasjon og oppsett av en slik dekoder så trenger man også en digitalsentral, stor eller liten.

Selv har jeg en Uhlenbrock Intellibox, og er svært godt fornøyd med den. Men den ble valgt ut fra et behov basert på store anlegg og FREMO-treff. Skulle jeg ha valgt på grunnlag av rent personlige behov så ville jeg nok ha valgt en Digitrax Zephyr, et rimelig og såvidt jeg kan skjønne fornuftig alternativ.

Hilsen Halvor

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 19:40

Bare et lite innspill om Digitrax UT4 håndkontrollen.

Den kan også kjøres trådløst. Den har innebygd infrarød sender, og en mottaker koster ikke all verden.

Selv om du i prinsippet skal ha fri linje mellom kontroll og mottaker, reflekteres signalene godt i veggen. Jeg har en slik og testet den ved å stille meg med ryggen mot mot

takeren og pekte kontrollen ned. Det gikk fortsatt an å ha styring av loket.

Har også erfaring fra kjøring med flere slike på et større anlegg - og det fungerer forbausende bra, selv med flere i rommet.

Har du først prøvd trådløst, blir du for hekta.

Mvh KnuT

PS. Det finnes også en radiokontroll for LocoNet og Xpressnet:

http://www.beathis.ch/lgb/shop/funky/funky_e.html

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2005 at 07:24
Originally posted by eika eika wrote:


Og så litt OT, men likevel innen tema digital til Lars:

Jeg husker ikke i farten hva det er du har problem med å programere, er det lydlok? Lydlok kan være vanskelig å programmere på flere systemer siden lyddecoderene i enkelte tilfeller trekker mer strøm enn programeringsutgangen på sentralen er satt opp til å levere, og den oppfatter derfor lydloket som en ren kortslutning pga. feilmontert decoder. I de nyere utgavene av NCE digitalstyring ligger det hvertfall med et skjema med beskrivelse på hvordan en lyspære eller motstand kan kobles i serie med programeringssporet for å senke strømmen.

Dette blir noe tilsvarende (men stikk motsatt) av problemene man vel hadde med intellibox som av og til slet med å finne decodere med for lavt strømforbruk.

Siden du jo får programert lokene i Horten må det a)være noe feil med måten du gjør det på hjemme, eller b)være noe feil med akkurat ditt anlegg
Ligger feilen i anlegget er det sikkert mulig og stikke innom der du kjøpte det og spørre om de kan se på det...

Eirik

Det gjelder uansett om det er Lenz,Zimo eller Loksound dekodere. Både med og uten lyd. Noen som vet om kjørekontrollen til Nce er kompetabelt med annen digitalstyring?.

I følge knut skal det kunne la seg programere dekodere selv om man får beskjed om kortslutning. Noe som alikevell ikke går.

Sitter å vuderer å bytte ut hele greia, eller sende det inn på service hos produsenten. For det er ikke kjøpt hos Knut.



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2005 at 15:40
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Det gjelder uansett om det er Lenz,Zimo eller Loksound dekodere. Både med og uten lyd. Noen som vet om kjørekontrollen til Nce er kompetabelt med annen digitalstyring?.

I følge knut skal det kunne la seg programere dekodere selv om man får beskjed om kortslutning. Noe som alikevell ikke går.

Sitter å vuderer å bytte ut hele greia, eller sende det inn på service hos produsenten. For det er ikke kjøpt hos Knut.

Har du vært innom denne lista:

http://groups.yahoo.com/group/NCE-DCC/

Mange nyttige tips der... virker som du kan få svar på det meste

 

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2005 at 16:50

Dersom digitalsentralen sier at det er kortslutning når man forsøker å programmere så kan det hjelpe å sette en motstand på 100 Ohm eller så i serie med programmeringssporet. Dermed senkes belastningen på sentralen, men normalt vil dekoderen fortsatt ta imot signalene.

Hilsen Halvor

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2006 at 04:36
Originally posted by midnight midnight wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Det gjelder uansett om det er Lenz,Zimo eller Loksound dekodere. Både med og uten lyd. Noen som vet om kjørekontrollen til Nce er kompetabelt med annen digitalstyring?.

I følge knut skal det kunne la seg programere dekodere selv om man får beskjed om kortslutning. Noe som alikevell ikke går.

Sitter å vuderer å bytte ut hele greia, eller sende det inn på service hos produsenten. For det er ikke kjøpt hos Knut.

Har du vært innom denne lista:

http://groups.yahoo.com/group/NCE-DCC/

Mange nyttige tips der... virker som du kan få svar på det meste

 

Har ikke vært innom der fordi jeg ikke viste at det fantes, Men takk for tipset. Skal sjekke det ut.

A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2006 at 17:47

Nce lar seg ikke programere dekodere som trekker mere enn 1amp. Da får man beskjed om kortslutning, eller at det ikke kan lese cv på dekoderen. Dette er noe som går igjen hos Nce.

Og løsningen, jo det er en power paxes(en program booster), som man må kjøpe uteom den allerede dyre digitalstyrigen til 4-5000kr.

Man kan også bruke PTB 100 from Soundtraxx, dette vil gi den nødvendige kraften for programerings sporet. Og man kan programe dekodere uten større problemer.

Programeres lokene på hovedspor(main) må cv64(talk back mode) slåes av, for at den skal kunne programeres.

Så gjenstår det å se om den nye digitalsettet som kommer i sommer med 1.1 amp er nok til å programere lokene.



Edited by Wickerman - 05 juni 2006 at 17:49
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2006 at 17:47

feil............. se innlegget over.



Edited by Wickerman - 05 juni 2006 at 17:49
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,086 seconds.