MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - intellibox og loconet tilbehør
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

intellibox og loconet tilbehør

 Post Reply Post Reply
Author
New Holland View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 06 mai 2023
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote New Holland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: intellibox og loconet tilbehør
    Posted: 07 mai 2023 at 10:21
Hei allen sammen,
Jeg er ny her på forum, jeg heter Joram. Jeg flyttet i fjor fra Nederland til Norge. Jeg har tatt med fra Nederland marklin toger.
Jeg bruker en intellibox og vil lage en ny modelbane, med digital styring. Jeg tenker på å bruke loconet.
Nå lurer jeg på hvor kan jeg kjøpe tilbehør til dette i Norge? Eller kjøper dere i utland? (Men hvordan funker dette den med fortolling/ mva?)
Tusen takk i forkant,
Joram
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2023 at 15:36
Utvalget av utstyr til Loconet er begrenset i norske butikker, i det minste det som lagerføres.

Togbutikken i Tønsberg fører noe fra Digitrax:

Lokstallen Hobby i Narvik fører noe fra Uhlenbrock:

VMJI i Drammen har noen få artikler:

Om du tar kontakt, kan det hende butikkene kan bestille inn andre artikler fra merker de fører.

Når det gjelder netthandel, kan du starte med Tollvesenets nettsider:

Hovedproblemet er ikke selve avgiftene til staten, som for MJ vanligvis kun er MVA (merverdiavgift), noe de fleste andre europeiske land også har. Men i tillegg skal transportøren, som oftest Posten, ha et fortollingsgebyr, som kan utgjøre en stor andel av totalen dersom du bare handler for noen hundre kroner.

Et unntak er dersom du handler hos en nettbutikk som er registrert i VOEC-ordningen. For varer under 3000 kr pr. stk. vil disse butikkene kreve inn MVA, slik at du slipper fortolling. Så vidt jeg kan se, er foreløpig Hattons i England den eneste MJ-butikken som er registrert der:



Edited by TorsteinS - 17 mai 2023 at 20:13
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.