MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Marklin Trafo
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Marklin Trafo

 Post Reply Post Reply
Author
Tøffetoget View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 februar 2023
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tøffetoget Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Marklin Trafo
    Posted: 25 februar 2023 at 15:31
Hei.
Jeg har funnet frem igjen togsettet mitt etter 40år så jeg er litt rusten på dette nå.

Jeg har i dag 2 blå trafoer på 10VA til togene som går samme bane men ikke samtidig.
1 trafo på hovedlinjen og 1 på sidesporene.
Så har jeg 1 6611 til lys.
Det jeg lurer litt på er om jeg har noe igjen for å bytte uten en eller begge på 10VA med trafo på 30VA.
Hva er fordelen med større trafo bortsett fra at den gir mer strøm,blir det mer lys i lok og vogner?
Lokene jeg stort sett bruker er 3000 og 3003.
Kjører bare analogt.

Hva er forskjellen på de blå trafoene og de "nyere" hvite?

Ser at det ikke er så mye aktivitet på forumet men håper noen kan svare.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2023 at 12:22
Det har ikke noe for seg å bytte trafoer så lenge de du bruker i dag fungerer greit. Høyere effekt vil kun hjelpe deg dersom du kjører flere lokomotiver eller har mange vogner med lys på anlegget samtidig og merker at lokomotivene kjører saktere eller at overstrømsvernet i trafoen går så togene stopper.


Forskjellen på hvit og blå trafo er at de hvite trafoene gir litt lavere spenning på skinnen når du betjener funksjon for retningsskifte.

Det skyldes at moderne lokomotiver som er  bygget for å gå på både analoge og digitale anlegg har en databrikke i seg som ikke tåler den høye spenningen som de blå transformatorene ga ut ved retningsskifte.

Om ikke du har noen slike nyere lokomotiver har det altså ikke noe praktisk betydning for deg.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Tøffetoget View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 februar 2023
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tøffetoget Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2023 at 13:50
Takk for svar.
Da var det opp klart.Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.