Bytte hjul på El 17 |
Post Reply |
Author | |
thmark
Viderekommen Joined: 20 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 55 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 20 mai 2022 at 14:44 |
Byttet hjul på min Flåmsbana El 17.2230 forleden, bildet viser hhv gammelt og nytt hjul. De nye hjulene er endel løsere siden de ikke har tappen på sidene som den gamle har. Loket kjører forsåvidt greit, men lurer på om jeg har fått riktig hjul til denne modellen? |
|
mvh.
Thomas Markovic |
|
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(1)
|
Nei. Nmj har ikke hjul til akkurat den der. De gir deg typisk nye drivbokser i stedet, av nye typen uten tapper. Det du kan gjøre er å bestille tannhjul fra kkpmo i Polen. Jeg gjorde det på mitt tilsvarende, fordi jeg egentlig syntes hjulene med "tapp" var penere. Kosta 116 zloty med frakt (var heldig og slapp moms/tollgebyr).
Du skal ha denne i messing https://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p604_gearwheel-pinion-m0-4---10teeth-od-4-8mm.html med 2mm diameter og 3mm tykkelse. Bruk en kjørner e.l. på akslingen for å den litt "ru" der hjulet skal stå og en liten dråpe loctite for sikkerhets skyld. Funker som bare det. Sten R |
|
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(1)
|
Det er to typer hjul akslinger til El 17.
El 17 versjon - 1 og El 17 versjon - 2. V1 har ikke slike tapper på siden. V2 har tapper på siden. Akslinger til V2 er forøvrig ikke tilgjengelig akurat nå, men jeg snaket med Finn for noen uker uker siden, å han sa at akslinger til EL 17 - V2 er bestilt og skal produseres. Så de kommer en gang, jeg venter selv på V2 akslinger siden jeg bestilte feil akslinger til mine El 17 lok
Edited by Tåge - 21 mai 2022 at 11:55 |
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |