MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bytte hjul på El 17
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bytte hjul på El 17

 Post Reply Post Reply
Author
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bytte hjul på El 17
    Posted: 20 mai 2022 at 14:44
Byttet hjul på min Flåmsbana El 17.2230 forleden, bildet viser hhv gammelt og nytt hjul. De nye hjulene er endel løsere siden de ikke har tappen på sidene som den gamle har. Loket kjører forsåvidt greit, men lurer på om jeg har fått riktig hjul til denne modellen?

mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2022 at 09:05
Nei. Nmj har ikke hjul til akkurat den der. De gir deg typisk nye drivbokser i stedet, av nye typen uten tapper. Det du kan gjøre er å bestille tannhjul fra kkpmo i Polen. Jeg gjorde det på mitt tilsvarende, fordi jeg egentlig syntes hjulene med "tapp" var penere. Kosta 116 zloty med frakt (var heldig og slapp moms/tollgebyr).

Du skal ha denne i messing https://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p604_gearwheel-pinion-m0-4---10teeth-od-4-8mm.html med 2mm diameter og 3mm tykkelse. Bruk en kjørner e.l. på akslingen for å den litt "ru" der hjulet skal stå og en liten dråpe loctite for sikkerhets skyld. Funker som bare det.

Sten R
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2022 at 11:47
Det er to typer hjul akslinger til El 17.
El 17 versjon - 1 og El 17 versjon - 2.
V1 har ikke slike tapper på siden.
V2 har tapper på siden.
Akslinger til V2 er forøvrig ikke tilgjengelig akurat nå, men jeg snaket med Finn for noen uker uker siden, å han sa at akslinger til EL 17 - V2 er bestilt og skal produseres.
Så de kommer en gang, jeg venter selv på V2 akslinger siden jeg bestilte feil akslinger til mine El 17 lok  Embarrassed  Smile


Edited by Tåge - 21 mai 2022 at 11:55
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.