MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Flexi skinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Flexi skinner

 Post Reply Post Reply
Author
Ser003 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 25 desember 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ser003 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flexi skinner
    Posted: 28 januar 2022 at 23:44
Er det vanskelig å bruke Pico ls 200 flexiskinner, evt Maerklin sine? Kan de bøyes ved håndmakt, er de vanskelige å kutte og sette på nye lasker?

Har rotet meg litt inn i plass mellom to ho spor og trenger muligheten til å bruke skinner med litt fleksibilitet.

Edited by Ser003 - 29 januar 2022 at 13:21
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2022 at 18:01
Meg bekjent har det ikke eksistert noen modelljernbaneprodusent med navn "Pico" siden 1950-tallet, da denne skiftet navn til Piko, som ikke produserer noe i Z-skala. Så det er vel Peco du mener, som har et fleksispor i den skalaen med katalognr. SL-200.

Mye av poenget med fleksiskinner er at de skal være enkle å bøye med håndmakt. Det er viktig at sporet festes ordentlig til underlaget, fortrinnsvis med lim, da det er noe fjærende og vil prøve å rette seg ut. Skjøter i skarpe kurver bør av den grunn unngås, og må ellers loddes (som man med fordel kan gjøre også andre steder).

Før en setter på lasker, må de kuttede endene ofte files, slik at en unngår skarpe kanter som stikker utenom skinneprofilet.

Jeg skjønner ikke hva du skal med et Z-spor mellom to H0-spor.


Edited by TorsteinS - 30 januar 2022 at 18:56
Back to Top
Ser003 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 25 desember 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ser003 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2022 at 20:52
Takker for svar. Mente nok Peco. Grunnen til at jeg vil prøve z skala er å prøve det ut, evt gå helt over til dette. Finnes dekodere og mye utstyr til denne skalaen nå. Verdt å prøve.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2022 at 13:59
Nå har jeg ikke Z-skala selv, men kamerater som har det, og for meg ser det ut til at Mä Z flexiskinner er kurante å forme til de fleste radier. Også krappere enn 'minimumsradien'; selv om dette ikke er å fortrekke Wink
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.