Skilpadder lever ikke evig |
Post Reply |
Author | |
hflesche
Medlem i MJF Joined: 15 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 januar 2022 at 21:01 |
Jeg trodde at mine skilpadder (aka Tortoise vekselmotor) ville leve lengre enn min levetid. Men den gang ei. Signalsystemet viste at en veksel alltid lå i avvik, og det var tilbøyelig til å vise både kjør og stopp samtidig.
Enkel feilsøking pekte mot at en av de innebygde bryterene i vekselmotoren var synderen. Så da var det bare å demontere motoren og åpne opp mekanismen. Det viste seg at kopperkontakten til den ene av bryterene lå løs. Det førte til at skinnestrøm til hjertestykket tidvis kom i kontakt med kontaktflatene til den andre bryteren, og dermed kom pulset DCC inn i signalstyringselektronikken. Ikke rart at signalbildet var litt ute å kjøre. Kopperkontaktene er festet til armen som beveger vekselen. De er kun festet ved to små (ca 1mm) tykke plasttapper som kommer gjennom to hull i kopperkontakten. Hos meg var disse brukket av. Jeg synes at den innfestingen så litt svak ut. Reparasjonen var å bore to hull i svingarmen og skru kopperkontakten fast med miniatyriske skruer. Jeg fikset begge kontaktene samtidig som jeg hadde mekanismen åpen. Jeg har hatt den skilpadden i bruk i mer enn 20 år og har en del flere like gamle vekselmotorer. Men nå vet jeg hvordan de kan gis levetidsforlengelse.
|
|
Helge F.
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det kan også være en annen grunn til at skilpaddene dør, eller i alle fall at kontaktene som vanligvis brukes til mating av strøm til vekselkrysset svikter:
Dersom vekselen har blitt "kjørt opp" (dvs. kjørt i feil spor) når kontaktene i skilpadda gir strøm til vekselkrysset, vil dette forårsake kortslutning av kontakten i skilpaddas bryter. Dette vil over tid (etter noen ganger med kortslutning) gi varmgang eller gnisting i kontaktene, og det brennes et merke i kontaktflaten som ikke leder strøm. Resultatet er at krysset ikke får strøm og lokomotivet stopper oppå krysset. Dette kan skje selv om kontaktene er sikret med f.eks. en lyspære, fordi strømmen som går når pæra tenner fortsatt kan være ganske høy. Dette problemet kan sjekkes ved å kjapt legge vekselen frem og tilbake under lokomotivet når det har stoppet på krysset. Da vil det ofte bli kontakt og lokomotivet begynner å kjøre igjen. Men neste gang vekselen har blitt lagt om blir det like galt. Siden skilpadda har to brytersett kan man midlertidig omgå problemet ved å kople over til den andre bryteren. Men svikter den også har man et større problem. Jeg har gjort forsøk med å åpne skilpadde og pusse kontaktene i den innebygde bryteren. Dette fungerer for en stund... Ny skilpadde kan være påkrevd. Eventuelt bruk av ekstern elektronisk bryter som f.eks. Tams Valley "Frogjuicer", Hilsen Halvor |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |