MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - MJ-messa på Jernbanemuseet i helga
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

MJ-messa på Jernbanemuseet i helga

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MJ-messa på Jernbanemuseet i helga
    Posted: 09 november 2021 at 08:02
Jeg var en tur til Hamar og MJ-messa i helga. Litt mindre messe enn tidligere, men godt å komme igang igjen etter Korona!

Flere fine anlegg, men jeg festet meg spesielt ved et lite titteskap-anlegg i H0 til venstre rett nedenfor trappa ned til hovedsalen. Fikk dessverre ikke med meg navnet til vedkommende, ei heller tatt noen bilder, så da lurer jeg på om det er noen som har litt mer info om dette anlegget og om det ligger noe på nett?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2021 at 11:15
Litt usikker på hvorfor du synes messen var mindre en tidligere, det er brukt nøyaktig samme plass som før og det har vel aldri vært så mange utstillere. Riktignok så var det flere som kun var der på lørdag og det er litt synd.

Anlegget du så er til Stein Ragnar Pünther og er beskrevet gjennom flere innlegg på  https://www.facebook.com/groups/mj.byggeprosjekter
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2021 at 17:07
Takk for info om anlegget!

Arealet er nok det samme som før, og mulig hukommelsen min spiller meg et puss, men jeg mener det har vært flere utstillere på tidligere messer. Jeg anser ikke bruktsalg som utstillere, i så fall må man kanskje begynne å kalle loppemarked for messer heretter, og det lyder ikke godt i mine ører.

Jeg observerte også at det stort sett var Vipps eller kontanter som gjaldt. Nå har vi blitt tuta ørene fulle de siste to årene at kontanter er smittefarlige (noe som ikke stemmer), og det er mange som nekter å ta imot de selv om det er lovstridig. Videre er det ikke alle som kan bruke Vipps, da appen deres funker kun på Google- og Apple-telefoner (ja, man må bruke app, jeg har sjekket), så med vanlig bank-/kredittkort var det sørgelig lite jeg fikk bruke pengene mine på. Det er kanskje mulig at jeg kunne få tatt ut litt kontanter i resepsjonen, ev. finne en minibank i nærheten, men det ble hvertfall ingen kjøp på meg den dagen.

Positivt overrasket over alle Z-anleggene som var utstilt, det var høy kvalitet og mange detaljer på liten plass. Veldig gøy å se, men dessverre litt for smått for meg med mitt gradvis mer sviktende gangsyn
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2021 at 23:15
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:



Videre er det ikke alle som kan bruke Vipps, da appen deres funker kun på Google- og Apple-telefoner


Vipps er da utmerket løsning. fungerer på alle Android  og Apple telefoner. Hvilke telefoner er det som ikke tar Vipps.




Edited by TeVe - 14 november 2021 at 23:15
Terje V.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2021 at 14:35
Hei!

Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Hvilke telefoner er det som ikke tar Vipps.


...Doro??
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2021 at 17:27
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:



Videre er det ikke alle som kan bruke Vipps, da appen deres funker kun på Google- og Apple-telefoner


Vipps er da utmerket løsning. fungerer på alle Android  og Apple telefoner. Hvilke telefoner er det som ikke tar Vipps.



Det var jo nettopp det jeg skrev; man må ha Google- eller Appletelefon for å kunne bruke Vipps, ingenting annet som funker. Da jeg var i kontakt med de lurte jeg på hvorfor de i stedet for to separate apper ikke heller kunne hatt én plattformuavhengig løsning som funket på tvers av alle enheter uansett OS, men det ønsket de ikke å svare på.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2021 at 18:39
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Hvilke telefoner er det som ikke tar Vipps.


...Doro??

Deg om det, det nedlatende sleivsparket der velger jeg å ignorere.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2021 at 22:56
Alle, unntatt 1, som hadde bruktsalg var private så det er helt naturlig at ikke de tok bankkort. 
Antall anlegg som er utstilt varier fra år til år. Det kan tenkes at det var noen flere sist, jeg har ikke telt. Krysser fingrene for at det blir flere igjen neste år. 
Ellers er jeg helt enig i at det var moro å se så mye i Z, det er uvanlig. Jeg reagerte selv på at det var så mange skalaer representert. Det var moro.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2021 at 17:32
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Alle, unntatt 1, som hadde bruktsalg var private så det er helt naturlig at ikke de tok bankkort. 
Antall anlegg som er utstilt varier fra år til år. Det kan tenkes at det var noen flere sist, jeg har ikke telt. Krysser fingrene for at det blir flere igjen neste år. 
Ellers er jeg helt enig i at det var moro å se så mye i Z, det er uvanlig. Jeg reagerte selv på at det var så mange skalaer representert. Det var moro.

Joda, jeg ser den, og kunne nok med fordel tatt ut litt kontanter på forhånd bare i tilfelle. Problemet med det er at det er færre og færre bankfilialer igjen hvor man faktisk kan sette kontantene tilbake inn på konto, og når man som meg har Sbanken uten filialer overhodet tenker jeg meg om både tre og fire ganger før jeg tar ut større kontantbeløp.

Tidligere var det 'Cash is King' hos meg, men nå for tia blir man omtrent drept med blikket når man drar frem kontanter, om man i det hele tatt får lov til å kjøpe og betale kontant (brudd på norsk lov, men ingen bryr seg når det ikke får noen konsekvenser).

Uansett, dette med betaling er en liten avsporing fra temaet. Det var artig å komme seg ut og være på messe igjen, og det er det som betyr noe!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2021 at 23:45
Etter å ha hatt banktjenester i post i butikk på jobb i mange år, så har Kiwi tatt over den delen med innskudd og uttak. Ellers så kan man håpe at flere kommersielle aktører vil stille opp på neste års messe. Jeg fikk kjøpt noe på søndag, med kort og vipps.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2021 at 23:09
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

[QUOTE=TeVe][QUOTE=Svein_H]


Det var jo nettopp det jeg skrev; man må ha Google- eller Appletelefon


Jeg spurte fordi jeg selv har solgt og kjøpt privat og alle som en aksepterte vipps. bortsett fra en som betalte cash 10.000. Android og apple dekker vel nær 100% av markedet så hvilke andre typer telefoner er der som ikke tar vipps. Hva er da problemet.
En svarte Doro, og jo, jeg hadde en doro-telefon for et århundre siden og vet hvorfor jeg aldri vil kjøpe det merket igjen. Og nei har aldri hørt om Google-telefon.
Terje V.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2021 at 16:05
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

[QUOTE=TeVe][QUOTE=Svein_H]


Det var jo nettopp det jeg skrev; man må ha Google- eller Appletelefon


Jeg spurte fordi jeg selv har solgt og kjøpt privat og alle som en aksepterte vipps. bortsett fra en som betalte cash 10.000. Android og apple dekker vel nær 100% av markedet så hvilke andre typer telefoner er der som ikke tar vipps. Hva er da problemet.
En svarte Doro, og jo, jeg hadde en doro-telefon for et århundre siden og vet hvorfor jeg aldri vil kjøpe det merket igjen. Og nei har aldri hørt om Google-telefon.

Google = Android, det er jo deres OS, akkurat som iOS er Apple sitt. Jeg skjønner at begreper kan være forvirrende, men ikke bland sammen selskaper og OS. Og ja, de to gigantene dekker det meste av markedet, men skal jeg da bli nektet å betale på min mobil bare fordi jeg har en annen telefon og ikke kan bruke app? Jeg har to mobiler av ulik type, og webgrensesnitt funker utmerket på begge to, så hvorfor kan jeg ikke bruke det for å betale?


Edited by Svein_H - 20 november 2021 at 16:53
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2021 at 18:29
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

[QUOTE=TeVe][QUOTE=Svein_H][QUOTE=TeVe][QUOTE=Svein_H]

 så hvorfor kan jeg ikke bruke det for å betale?


....så hvorfor gidder ikke selskapet bak din telefon legge til rette for utvikling av en slik app. Appene utvikles fordi det er lagt til rette for det i operativsysteme Android og IOS.

Operativssytemet gjør ikke disse appene, de gjøres av andre, men det må ligge til rette for det i operativsystemet og det må være enkelt å laste de ned, innstallere og vedlikeholde.
Terje V.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2021 at 19:02
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

[QUOTE=TeVe][QUOTE=Svein_H][QUOTE=TeVe][QUOTE=Svein_H]

 så hvorfor kan jeg ikke bruke det for å betale?


....så hvorfor gidder ikke selskapet bak din telefon legge til rette for utvikling av en slik app. Appene utvikles fordi det er lagt til rette for det i operativsysteme Android og IOS.

Operativssytemet gjør ikke disse appene, de gjøres av andre, men det må ligge til rette for det i operativsystemet og det må være enkelt å laste de ned, innstallere og vedlikeholde.

Nå bare vrir du rundt på sakene. Du vet utmerket godt (og skriver det også selv) at det ikke er telefonprodusenten som bestemmer hva slags apper som skal lages. Disse lages gjerne av tredjeparter, og uansett hvor godt en produsent legger til rette for apper har ikke det noen betydning så lenge volumet er for lite for at utviklerne gidder å ta seg bryet.

Poenget mitt er at en løsning som krever at man har en bestemt type telefon ikke er en fullgod løsning, og jeg vil ikke la meg presses til å kjøpe en ny telefon bare for å ta i bruk en bestemt tjeneste. Både Tibber og Bulder Bank er eksempler på selskaper (i tillegg til Vipps) som krever bruk av app (og dermed enten Google- eller Appletelefon) for å være kunde hos dem, og da velger jeg heller å ikke være kunde der. Det finnes allerede et fullgodt og plattformuavhengig alternativ til apper, men det er tydeligvis ikke "bra nok" nå som alt skal være app-basert.

Men igjen, bare for å gjenta meg selv: Dette med betaling var et sidespor i denne tråden, så hvis du ønsker å fortsette diskusjonen må du gjerne opprette en egen tråd for det.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2021 at 08:08
Hei, det er sjeldent jeg skriver noe på dette forumet (sist innlogget i 2017) men jeg ønsker å dele inntrykket jeg som delvis utenforstående sitter igjen med.

Jeg er en av de som leser i forskjellige forum, men poster lite. Dette forumet er det eneste operative mj forumet i Norge nå og kan ikke akkurat kalles veldig aktivt.

Jeg så denne tråden og håpet det ville dukke opp mange bilder fra messen slik det pleide å gjøre i slike tråder tidligere. For meg og andre som gikk glipp av messen så er det helt gull å kunne lese om det i forum.

Istedenfor så er det bare en diskusjon om vipps og operativsystem?!?
Hvordan tror dere at dette vil bidra konstruktivt til rekruttering til hobbyen våres?? Tenk om noen besøkte messa for første gang og ønsket mer info om hobbyen våres. Tror dere at denne tråden gir de ett godt førsteinntrykk av miljøet vårt?

Mvh Henrik som ønsket bilder av Z skala anleggene.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2021 at 15:00
Takk, Henrik, for at du setter oss (eller skapet) på plass!

Du har helt rett; forumtråder som dette bidrar ikke positivt, så moderator må gjerne slette hele denne tråden, den sporet av for lenge siden.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.